Nekromanti Shadowrun

Sir Forgal

Veteran
Joined
10 Jan 2001
Messages
57
Hejsan!

Nu har jag läst igenom Shadowrun 3:ed grundregelboken
en gång från pärm till pärm. Här lite frågor,
funderingar och påpekanden som jag har angående spelet:

- Lite tankar om grunregelboken:
Den ser lite tråkig ut till utreendet, men är faktiskt
ganska bra till innehållet.
Det första jag reagerade på när jag tittade igenom den
var att det inte fanns några bra kartor i den. Det finns
en karta i boken, men den visar bara dom olika länderna
i gamla Nordamerika, men det vore juh inte fel med en
stadskarta över Seattle t.ex. Jag tycker inte att
världsbeskrivningen i grundboken är tillräcklig på det
hela taget, jag har inte så god kontroll på hur världen
är år 2060 efter att ha läst igenom boken en gång.
Man skall juh kunna spela spelet utan att köpa en regelmodul
extra bara för en världsbeskrivning.

Sättet man skapar en roll på i Shadowrun är ganska olikt
tidigare spel jag har testat. Jag tycker att det här med
prioriteringslistor och liknande verkar som ett bra sätt
att skapa roll. Jag har inte gjort några roller än, men
jag hoppas det fungerar lika bra som det verkar.
Sättet som färdigheter hanteras verkar mycket trevligt.

Sammanfattat om boken kan sägas att det är en bok full av
regler, vilket är ganska mycket, men jag tror att man kan
lära sig dessa ganska snabbt och slå upp när man kommer till
dom specialfall som kommer.

Det sista jag vill säga att spelet verkar så bra som jag hoppades
på att det skulle vara, men man behöver lite tillbehörs böcker
för att få det riktigt bra. Det suger att det inte finns med något
intro-äventyr i boken så man måste juh nästan skaffa First-Run,
vidare vore det säkert inte fel med New Seattle för att få en
världsbeskrivning.
Lite extra vapen och cyberware och liknande vore juh inte
heller fel, men det är inte någon nödvändighet. Jag tycker det
verkar som att man kan spela Magiker och Decker utan att BEHÖVA
köpa extraböcker, men det är nog lite intetsägande att spela
Rigger utan extra tillbehör, Adept skulle också behöva lite
extra info.

Nu vill jag gärna ha lite av era funderingar och likande.
Har jag rätt eller fel??? Vad har jag troligtvis missat??
Vad borde jag som GM tänka på??

Har ni några tillbehör att sälja så hör av er till mig snälla...
Finns det några bra gratis prylar att tanka ned eller liknande??

/ Sir Forgal


Gå och kolla in filarkivet. (rollspel, lajv mm)
<A HREF="http://lrp.zon.se/filarkivet" target="_new">http://lrp.zon.se/filarkivet</A>
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
Hmm, jag har en väldigt trevlig karta över Seattle / Bellevue och en över Bug City (hoppsan, Chicago heter det visst). Faktum är att dagens kartor över städerna funkar alldeles utmärkt, och de är inte särskilt dyra. Kartorna jag köpt är från Rand McNally, ett av USA:s största kartförlag. Jag kommer inte ihåg vad de kostade, men de var rätt billiga, tjugo, trettio spänn för några år sedan.

Metoden att skapa karaktärer med prioriteringssystemet skrotade vi snabbt när vi spelade. Det var ingen i gruppen som gillade det. Med prioriteringarna tyckte vi att flexibiliteten i karaktärsskapandet nästan helt försvann. Istället använde vi poängsystemet i Shadowrun Companion.

Följande adress är en bra utgångspunkt om man vill ha information och material till SR: <A HREF="http://www.dumpshock.com/" target="_new">http://www.dumpshock.com/</A> Utöver deras eget material har de länkar till många bra sidor om spelet.

/ Daniel
 

EchoFive

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
153
Location
Stockholm
Man kan komma igång med enbart grundboken, ja. Vill du ha utökade magiregler (ritualer, voodoo, regler för initiering osv) så rekommenderas Magic in the Shadows. Underworld Sourcebook är en bra guide till maffian, Yakuzan, Triaderna mfl, vilka spelarna förmodligen stöter på förr eller senare med tanke på att en Shadowrunner är en yrkesbrottsling. :)

Shadowrun har enormt många intressanta hemligheter som nämns lite här och var, som till exempel Dunkelzahns testamente, händelserna i Renraku-arkologin, mängder av udda magiska fenomen... och så har vi ju Harlequin.

"The more stupid people think you are, the more surprised they'll be when you kill them."
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,471
Location
Helsingborg
"<EM>...stadskarta över Seattle t.ex.</EM>"
De slänger väl inte in en stadskarta när det finns en modul om staden men kan hålla med om det.

"<EM>Sättet man skapar en roll på i Shadowrun är ganska olikt
tidigare spel jag har testat.</EM>"
Ja, det är enkelt och snabbt men göra att man kan opta. Upp till SL att inte berätta så mkt (t.ex. <EM>hur</EM> man räknar ut Combat pool). Gjorde själv en dvärg som hade 9 i pistol från början (spec. på endast en pistolsort, Ares Viper).

"<EM>...är en bok full av regler,</EM>
Mmm. Min SL sade att det var jobbigt att läsa.


Enligt min SL var automateldsreglerna rätt buggiga (i 3:ed).

En astralvärld, en värld i matrisen och en vanlig värld. Kan bli mkt spelande med endast en RP om du inte passar dig.

Sök på forumet på <B>Shadowrun</B>. Det har bl.a. tagits upp vilka böcker man kan tänkas klara sig på.

FÖRDEL: Tilläggsböckerna är väldigt billiga.

/[color:green]Han</font color=green> som bara är en spelare i Shadowrun
 

Jake Steele

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
389
Location
Göteborg
Hmm, du sa att du hade lite problem att förstå världen och vill ha kartor över Seattle. Jag föreslår att du köper Seattle boken, det går utmärkt att köra utan den men du kommer få massor av info och äventyrsuppslag. Den är ungefär vad Mundana-modulen är för Eon. Dock inte nödvändig på det sätt som Mundana-modulen är.

Jag tycker inte det behövs något äventyr i grundboken. Särskilt inte efter att ha läst det äventyr som följde med första utgåvan (Det äventyret finn i First Run och heter Food Fight, anses vara en klassiker).

Grundboken har allt som behövs för att spela, Riggers får lite ont om leksaker och deutökade adept krafterna som finns i Magiboken är få. När det gäller Decking regler så duger de i grundboken. Matrixboken är däremot guld om man vill veta hur den elektroniska världen fungerar 2060. Hur alla använder Matrix.

Köp inte färdiga äventyr till Shadowrun, de innehåller bara ett antal scener som man går mellan och varje scen slutar oftast i en strid. Några av de senare äventyren har en annan inriktning. De beskriver en händelse utveckling och/eller plats och ger uppslag till äventyr. Exempel på sådana är "Blood in the Boardroom" (ger dessutom massor av bakgrundsinformation om Megacorpsen) samt "Mob War" (båda dessa är för SR2 men går utmärkt att köra med SR3). För tredje utgåvan finns "Renraku Arcology Shutdown".

Arkeologin har beskrivits som en dungeon där man går uppåt och man bör ha j-igt bra RPs med massor av tunga vapen och "specialkulor". Men som spelare kan jag säga att jag älskade den.

_öRn
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Metoden att skapa karaktärer med prioriteringssystemet skrotade vi snabbt när vi spelade.

Skulle bara säga att vi gjorde detsamma. Systemet i Shadowrun Companion är väldigt mycket bättre. Dessutom hittar man Edges&Flaws i Companion-boken, vilket jag gladde mig mycket över. Jag anser att Companion är närmast ett nödvändigt tillägg. Speciellt då jag har en tendens att bli less på att spela Shadowrunner hela tiden (det finns regler hur man spelar Lone Star, Militär, Reporter, Corporate-snubbe och DocWagon-paramedic i boken).

In Nomini Patri, Et Filii, Et Spiritus Sancti.
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
böckerna billiga ??? [OT]

jag tykcer inte att de är billiga med tanke på vad man får.
böckerna är ju tunna som f-n jämfört med andra rollspel sådom PFRPG (där man får kanske en 300 sidor för 199kr)
eller RIFTS, samma pris.

dessutom ifall man köper böckerna från SFbokhandeln får man dem för kanske en 240kr per modul och det är fanimig pengar med tanke på hur många moduler som finns (dock behöver man ju inte köpa alla) däremot är de hyfsat billiga på tradition men böckerna är fortfarande tunna. det är lite störande. Men det är ett mycket bra rollspel som jag nog kommer att spela i många år framöver.
däremot kommer jag att köpa en hel del av böckerna.
så jag blir väl tvungen att ge de feta handlarna lite kulor... /images/icons/frown.gif

/Dr_Morbid

errare humanum est - det är mänskligt att fela
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Mmm. Min SL sade att det var jobbigt att läsa.<p><hr></blockquote><p>Hehe, då skulle han ha läst första utgåvan. Den hade dåligt med exempel, och var skriven för en ERFAREN spelare.

/Honken

--
Reality is for those who lack Imagination.
-The Shadowrun Matrix Book.
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
Som jag ser det är det stora i den boken de helt nya reglerna för att skapa karaktärer. Sedan innehåller den förvisso en hel del regler, tips och bakgrund som kan vara bra för en kampanj i SR, men inget som man inte kan lista ut eller hitta på själv som erfaren SL, eller som inte finns i andra böcker till spelet (skrev han som har allt till SR, utom reglerna version 1, Street Samurai Catalog 2nd ed. och äventyret DNA/DOA). Men vill man köpa få böcker är nog Companion bra, eftersom den innehåller lite av varje.

Några huvudrubriker:
Character Creation (The Concept, Point-Based Character Design System, Edges and Flaws, New Character Types)
Skills and Training
How to Hire A Shadowrunner
Contacts And Enemies
Advanced Rules (Karma, Creating Prime Runners, State of the Art, Retirement, Additional Security Systems, DocWagon)
Running the Game (The Role of the Gamemaster, Keys to a Good Adventure, Plotting a Shadowrun Adventure, Archetypal Adventure Plots, Campaign Considerations, Solutions to Common Problems)
Alternate Campaign Concepts
List of Actions
Shadowrun Character Sheets
Index (som funkar hyffsat, vilket är långt ifrån en självklarhet när det gäller produkter från Fasa /images/icons/frown.gif)

/Daniel
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Jag slutade spela Shadowrun innan 3rd edition kom ut på marknaden. Men min uppfattning var att 3rd edition bara var gamla 2bd edition med Players Companion inkorporerad.

"When the DM laughs it is already to late"
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
... Vilket inte är korrekt. Skillnaden mellan de olika versioner är dock större mellan ettan och tvåan än mellan tvåan och trean. Personligen tycker jag att reglerna blivit mer slimmade och konsekventa för varje version (de som spelat första versionen vet vad jag talar om). SR har ju, i ärlighetens namn, haft en hel del barnsjukdomar (vissa av dem har varit ganska långvariga), det som hållt liv i spelet är nog atmosfären. Och nu har det blivit ett riktigt bra spel, med fungerande och ganska konsekventa regler.

/ Daniel
 

Sir Forgal

Veteran
Joined
10 Jan 2001
Messages
57
Hejsan!

oki, jag borde kanske skaffa den, men väntar tills vi testat spelet och känt oss för lite... Hur är SL-skärmen till spelet?? Det vore bra att ha någonstans där tabellerna finns samlade. Har hört att den inte skall vara så bra, men vill gärna höra lite flera åsikter.

/ Sir Forgal


Gå och kolla in filarkivet. (rollspel, lajv mm)
<A HREF="http://lrp.zon.se/filarkivet" target="_new">http://lrp.zon.se/filarkivet</A>
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Re: Shadowrun fråga?

Måste man fortfarande slå en hel drös med tärningar, och tar en strid flera timmar att spela, då den i realtid utspelar sig på 30-60 sekunder (wired reflexes gillade inte jag som spelledare)???

"When the DM laughs it is already to late"
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
Skärmen som sådan är väl ungefär vad man kan förvänta sig av en skärm. Lite tabeller med modifikationer för olika saker (huvudsakligen i stridssituationer), snabbgenomgångar av olika moment (stridsrundan, när- och avståndsstrid, magi) och en "Skill and Linked Attributes".
När det gäller häftet som följer med skärmen är jag inte särskilt imponerad, men låt inte det störa dig. Häftet innehåller massa kreatur och varelser från SR:s värld, men eftersom jag har Paranormal Animals of North America och Paranormal Animals of Europe var häftet med SL-skärmen helt onödigt för min del, jag hade alla kritter beskrivna, och mycket bättre med bilder redan. Har man inte de två böckerna är dock häftet av intresse för den som vill använda djur, monster och andra märkligheter i sin SR-kampanj.

/ Daniel
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
Re: Shadowrun fråga?

Grundstommen i systemet är densamma, så det kan blir rätt många sexsidiga tärningar (dock inte riktigt lika många som i ettan). Hur lång tid en strid tar att spela beror på spelare och spelledare, som vanligt. Kan alla systemet hyffsat och om man inte är överdrivet nitisk med varenda lite modifikation man kan hitta, så tycker jag att striderna går fort och är smidiga (nu har jag dock nästan alltid haft spelare som kan reglerna ganska bra). Sedan tycker jag nog att striderna tar slut rätt fort, några treskottssalvor så ligger ganska många.
Jag kan inte påminna mig att jag någonsin ägnat flera timmar åt en och samma strid (inte ens slutstriden i Queen Euphoria, vilket nog får ses som en bedrift).

/ Daniel
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Shadowrun fråga? Tack för svaret!

Queen Euphoria ja den gick ganska bra. Jag var spelare i det äventyret för omväxlingsskull. Det gick ganska snabbt, jag använde min mossberg till stor effekt (shotguns med burst fire är mysiga), och en av mina kompanjoner använde sig av ett granatgevär/LMG. Vår taktik var"A good kill, is an overkill", vilket gick ypperligt; även fast det mesta brann ned.

- Det tog tid att strida mest pga alla tärningar som skulle slås, och särskilt då man skulle slå om sina 6:or. Och det tog tid för decking innan Virual Reality 2.0 fixade till de problemen. Och det tog tid att trösta magikern som endast hade +1d6 i initiativ då de andra hade 3-4 fler tärningar än honom att slå.

- Tack för svaret. Kanske skall köpa 3rd ed, det kan va kul att ha. För jag har förstått att FASA lagd ned sin produktion av Shadowrun.

"When the DM laughs it is already to late"
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
Re: Shadowrun fråga? Tack för svaret!

Jag spelledde QE. Mina spelare hade ett par kassar handgranater, två Vindicator miniguns på gyromount och en bunt blandade vapen i övrigt. I tid tror jag striden tog ungefär två minuter i spelet, cirka en halvtimme i verkligheten och om jag inte minns fel avlossades det drygt fyrahundra skott och sprängdes ett tiotal handgranater.
Bom, krasch!

I och med VR 3.0 blir decking än lite mer smidiga. Dock inte tillräckligt för att någon ska vilja vara decker. Ska man ha en decker med, som tar sig in i ett system för att hjälpa de som agerar i den fysiska världen krävs det fortfarande en jäkla massa solospel. Så vi körde alltid med en decker som kontakt till minst en av spelarna.

Magiker kan höja sitt initiativ med magi. Även om de hade lågt initiativ gav sig ändå mina spelare alltid på alla magiker först, med allt de hade. Det tog dem nämligen inte lång tid att inse att en magiker är livsfarlig, även om han kanske inte alltid reagerar lika snabbt som en hot-wired street sam i närstrid. De var helt enkelt livrädda för personer som kunde magi.

Sedan slår man bara tärningarna tills man vet att man lyckas, vilket eliminierar många omslagna sexor. Så fort man vet att man lyckas, och med hur många tärningar är det onödigt att slå vidare (om man nu inte vill gotta sig åt att försöka slå absurt höga resultat, men det är en annan sak).

Fasa har lagt ned all produktion och ägnar sig numera bara åt att administrera licenser (åt till exempel Living Room Games (Earthdawn, som jag äntligen får spelleda igen) och Wizkids (Shadowrun och Mage Knight)).

/ Daniel
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Re: Shadowrun fråga? Tack för svaret!

En Spell Focus med Increase Reflexes (eller var det Initiative) +3 borde väl duga till en magiker. I alla fall om han är initiate och kan dölja den i astral space.

"When the DM laughs it is already to late"
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
Re: Shadowrun fråga? Tack för svaret!

Precis. Och kombinerat med Increase Reaction så kan en magiker, med lite tur, reagera snabbare och oftare än en virad gatusamuraj. Så det handlar mest om att veta vilka besvärjelser man ska använda. Och en snabb magiker som agerar ofta kan sprida mängder av död och förintelse omkring sig ...
En gatusamuraj må ha många vapen, men de flesta är ändå bara varianter på att skjuta iväg kulor. Magiker har manabolts (för de med mycket rustning), urban renewal, chaos, control actions, flamethrower, physcial barrier, petrify ...

Magiker är farliga i SR, långsamma eller inte, inget snack om saken!

/Daniel
 
Top