Nekromanti Shadowrun 4 är ute..

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Orcherna är mestadels gängmedlemmar, men de kan lika gärna vara affärsmän.. Har sett något troll som varit akademiker exempelvis, trots att karaktären hade kvar några av de typiska "trolldragen", som trögtänkthet.. Dvärgarna bor helst i källare och alverna är slicka och har utmejslat mode.. Det är svårt att förklara, men det känns "standardalv" om alverna och metahumans (ickemänniskor) i övrigt..
Grejen är, för dem som inte vet det, att metamänniskorna dök upp jämt utspridda bland mänskligheten. Efter ett par vågor av konstiga bebisar och metamorfoser så har ungefär 20% av befolkningen i nordamerika blivit orcher, drygt tio procent är alver och lite mindre andelar är dvärgar och troll. Bara 60-65% nånting är människor nuförtiden. Och dessa förändringar slog jämt över alla samhällsskikt och utan att ta hänsyn till familjeförhållanden eller bildning eller livstilspreferenser. Så det har liksom aldrig funnit några "orchstammar" eller "alvnationer" eller "dvärgfästen" att luta sig tillbaka på för de nyblivna metamänniskorna för att skapa identitet. Stereotyperna har sina förklaringar i spelvärlden, som att många metamänniskor slöt sig samman i grupper som försvar mot den övriga mänsklighetens rädsla och hat och att det i sådana grupper utvecklades en viss subkultur, som det alltid gör när människor alienerar sig från övriga samhället, eller att (meta-)människor i sin desparata kamp för att begripa vad som hände med deras värld sökte svar där man kunde hitta dem: i sagor, myter och fantasymytologier. Men det här var mest en issue under de första decennierna efter förändringarna (vilket låg mycket närmare de tidigare utgåvornas spel-nu). Nu när det har gått sextio år så har flera generationer hunnit växa upp i en värld där metamänniskor är en självklarhet, och självklart så är nu de gamla dammiga stereotyperna mindre aktuella än nånsin.

Sen finns det ju undantag, såklart. Som de två stater som styrs med extremt alvelitistiska ideal, till exempel, eller all vardagsrasism som ändå finns bland både individer, grupper och institutioner. Men alverna som styr Tìr Tairngire eller Tìr N'a n'Og knappast utgöra en miljondel av världens alver, lika lite som den människoelitistiska rasistorganisationen Humanis kan sägas vara representativ för alla människor.
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Är det bara grundboken som behövs för att kunna börja spela hjälpligt? Något annat som är absolut nödvändigt för att komma igång?
Det är inga problem att spela mycket och kul med bara grundboken. De har blivit smartare och smartare med att fatta vad som borde vara med i en grundbok, och att presentera allt så bra som möjligt, så den här gången så vet jag inte ens om jag kommer skaffa något mer.

Däremot så kan det vara kul att skaffa nån äventyrs-/kampanjbok till den nya utgåvan, för de brukar vara bra och blir säkert inte sämre nu.

Sen kommer man väl på efterhand om man vill ha fler fordon att välja mellan, eller mer cybertech, eller mer magi, men jag tycker att allt det som var nödvändigt och som fanns i supplementen tidigare nu verkar finnas med i grundboken. Så jag skulle inte stressa i första taget, om jag var orolig att förköpa mig...
 

Nkari

Veteran
Joined
24 May 2002
Messages
192
Location
Örebro
Lite Micklande behövs för att knovertera SLP stats från SR3 till SR 4. Ska du försöka konvertera en SR3 RP till SR4 så rekomenderar jag dock att göra om killen o släng på en drös med karma+pengar för det är inte det lättaste att konvertera så att det blir bra..
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Lite Micklande behövs för att knovertera SLP stats från SR3 till SR 4. Ska du försöka konvertera en SR3 RP till SR4 så rekomenderar jag dock att göra om killen o släng på en drös med karma+pengar för det är inte det lättaste att konvertera så att det blir bra..
Precis vad jag skulle säga också! Jag kommer inte att konvertera några av mina spelares figurer alls (vilket råkar underlättas av att vi inte har några oavslutade kampanjlinjer som ligger och gnager, åtminstone inte där jag spelleder). Däremot kan de såklart göra nya på ett gammalt favvokoncept, och till och med försöka komma så nära som möjligt, men de nya systemet ger lite annan inspiration och lite andra möjligheter, så jag tror att det kommer att bli ganska nytt ändå...

Men det drygaste är väl SLPar till skrivna äventyr. Jag funderar på att köra Corporate Punishment, som är gjord till trean och som jag inte har spelat, men då bävar jag för att fixa i ordning värden på alla SLPar...
 

Nkari

Veteran
Joined
24 May 2002
Messages
192
Location
Örebro
hehe.. egentligen inte, för man behöver inte vara så jävla noga, man kollar mest på nivån som vanliga SLP's ligger på, o sedan så höftar man lite, oftast så moddar man upp eller ner SLP's ändå, beroende på hur hård spelgruppen är.. =) så skrämms inte av det..
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
...och slutsåld

Enligt SF-bokhandeln i Stockholm så blev SR4 slut på förlag väldigt väldigt kvickt. Jag med andra väntar nu på en andra tryckning som väl kommer så fort FanPro kan klara av det.

Det här är bara muntlig info, hemsidan säger ingenting om det, så jag kan inte garantera att det är sant...
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: ...och slutsåld

Tja, det är ju slut hos distrub... distributören. Så om inte annat har det sålt bra.


Storuggla, alliance brukar ta in mycket
 
Top