Nekromanti Shadowrun 4 är ute..

Nkari

Veteran
Joined
24 May 2002
Messages
192
Location
Örebro
För de som inte vet så har Wiz Kids släppt en ny version av Shadowrun.

Reglerna har simplifierats en hel del, lite grann som de gjorde med vampire the masquerade till Requiem, har en fast difficult (5+) men varierar antal tärningar man slår istället.

Har läst boken ett par gånger nu och överlag så gillar jag vad de har gjort..

http://www.shadowrunrpg.com/

Har ni frågot angående regler osv kolla nedanstående länk o hoppa in på deras forum, där finns svaren på det mesta..
http://www.dumpshock.com/
 

Torbjörn

Swordsman
Joined
6 Nov 2003
Messages
402
Location
Göteborg
Shadowrun verkar så coolt, det är ett av de spel som jag gärna skulle vilja testa! En sak som man undrar är dock hur det fungerar att spela orcher, alver och dvärgar, som man förknippar med fantasy, i en sci-fi miljö?

För mig har Shadowrun alltid varit spelet med det coola namnet och med produkterna med supersnygga omslag. Men hur är det att spela? Vilka typer av äventyr lirar man? Vad är det för stämning i spelet?

Torbjörn.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,470
Location
Helsingborg
"En sak som man undrar är dock hur det fungerar att spela orcher, alver och dvärgar, som man förknippar med fantasy, i en sci-fi miljö?"
Det funkar, för de framställs både på ett stereotypiskt och stereotypmotsatsigt sätt.. Orcherna är mestadels gängmedlemmar, men de kan lika gärna vara affärsmän.. Har sett något troll som varit akademiker exempelvis, trots att karaktären hade kvar några av de typiska "trolldragen", som trögtänkthet.. Dvärgarna bor helst i källare och alverna är slicka och har utmejslat mode.. Det är svårt att förklara, men det känns "standardalv" om alverna och metahumans (ickemänniskor) i övrigt.. Mycket antagligen för att min spelledare var en gammal DoD:are..

"Men hur är det att spela? Vilka typer av äventyr lirar man? Vad är det för stämning i spelet?"
Du är shadowrunnare, folk som inte finns i något register, och du tar uppdrag för att få brödföda.. Världen är annars rätt typiskt cyberpunkig med skitiga lowtechs, megaföretag och cybernetic, nätuppkoppling, teknologi och själv tyckte jag att det fanns en humoristiskt tvist med i det mesta.. När exempelvis första draken trädde fram så slogs reportrarna om att få en intervju med denne samt en av drakarna ställde upp i presidentvalet..

Om jag ska jämföra med exempelvis Neotech så är den världen grå och trist jämfört med Shadowruns färgsprakande värld.. En liten nackdel är att det har kommit ut grymt mycket (skit)moduler till spelet, men du ska tänka på att alla moduler faktiskt är riktigt billiga jämfört med (sidantal i) andra rollspel..

Om du vill få någon hum om spelet så kanske du kan försöka få tag i någon av de Shadowrunromaner som finns.. Annars så rekommenderar jag att söka på "shadowrun" och "archetypes" för att få en hum av vad som kan spelas.. Street Samurai ("hyrsvärd"), Rigger ("fordonsuppkopplad"), Decker ("nätuppkopplad"), Shaman, Mage, Physical Adept ("kroppsutövare med övernaturliga krafter") är väl de mest shadowrunspeciella arketyperna.. I regel så är det en motkraft mellan magi och teknologi..

Förut har det varit att Shadowrun har haft en ball värld, men dåliga regler.. Jag vet inte så mycket om de senare, då jag bara var en spelare.. Hörde dock min spelledare klaga lite över vissa regelsaker (som automateld och deckerreglerna)..

/Han som känner att han inte gjort ett bra inlägg (som förut i ämnet Shadowrun)
 

Nkari

Veteran
Joined
24 May 2002
Messages
192
Location
Örebro
eh.. så jvla svårt o förklara men jag tycker det funkar riktigt riktigt bra, o ju mer av världen man läser så gillar jag den mer.. finns så himla mycket du kan göra med den..

Du har en spirit värld likt den du har i Werewolf the apocalypse, du har high tech likt Neotech, du har fantasy critters o raser likt high fantasy(rare, men de finns), du har skitig cyberpunk med attityd eller High corporate feel på det hela, du har Drones / robots som är semi autonoma eller som du kan styra direkt genom att "hoppa in i dem" via Matrixen o styra dem om om de vore din egen kropp(o ta skada som om det vore din egen kropp).. o du har the matrix som är som en virtuell värld där hackers(deckers) +AI's regerar. Får inte heller glömma Magin..

himla svårt o förklara 10+ års med bakgruns matriel o meta plots.. :gremwink:

Men Wizkids o fanpro har släpt ett gäng officiella gratis PDF's, som kan vara värt o tanka hem..

Stämmningen i spelet är precis det du gör det till.. Horror, High society, bruka jorden osv.. :gremwink:
Men grunden är Paranoid Action Cyberpunk skulle jag nog säga med så få ord som möjligt.. men det är otroligt trevligt o slänga in lite horror i det hela osso.. För är det en sak som är säker, Mr Johnsson(se senare) _kommer_ o sätta dit dig, utelämna uppgifter, förr eller senare.. :gremgrin:

Men grund konceptet är att du är en shadowrunner, en person som lever utanför lagen och det normala samhället (av eget val eller pga andra omständigheter). De försörjer sig på att göra uppdrag åt Mr Johnssons (generellt namn på de olika uppdragsgivare runners har) En Johnsson kan vara allt från ett Mega corp, till en privat person eller någon eller något som behöver något men vill ha "deniable" assets så att säga, för det är precis vad en shadowrunner är..
Några av uppdragen kan inkludera, Courier runs, Datasteals, Extractions, Hooding(Tänk Robin Hood), Smuggling, Sabotage runs, Wetwork(assasinations etc) men det är långt ifrån allt, upp till er GM o komma på schyssta uppdrag osv..
 

Nkari

Veteran
Joined
24 May 2002
Messages
192
Location
Örebro
Köp grund boken, o tanka de gratis pdf's som finns.. de är mest för bakgrunds matriell dock.. för de är inte kompatibla med den nya editionen..
 

Torbjörn

Swordsman
Joined
6 Nov 2003
Messages
402
Location
Göteborg
Är det bara grundboken som behövs för att kunna börja spela hjälpligt? Något annat som är absolut nödvändigt för att komma igång?

Vill inte förköpa mig som man gjort flera gånger tidigare - tyckt att ett spel verkar bra, köpt på sig massor av moduler och sedan bara spelat i ett halvår innan man inser att det kanske inte var så bra som man trodde.

Finns det några äventyr att ladda ner någonstans?

Torbjörn.
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Är det bara grundboken som behövs för att kunna börja spela hjälpligt? Något annat som är absolut nödvändigt för att komma igång?
Ja. Den beskriver det man behöver veta för att kunna sätta sig in i världen samt skapa sina karaktärer och spela en mindre kampanj. När man väl kan den biten är det dags att kolla runt efter lite mer fluff, som finns i tillbehörsböckerna. Man klarar sig således alldeles utmärkt med grundboken.

Sedan kan den som är spelledare med fördel läsa en eller flera av böckerna som är släppta till spelvärlden.

I min mening ett svårt spel att spela dock, då det försöker göra allting på en gång samt att man har hela spelvärlden emot sig. Det kan vara lite enformigt att alltid köra samma typ av spelande i min mening.
 

Torbjörn

Swordsman
Joined
6 Nov 2003
Messages
402
Location
Göteborg
Härligt att se ett rollspel som är billigt! 298 kr kostar det på sci-fi bokhandeln. Med sådana priser kan man ju köpa det bara för att det är kul läsning. Det är annat än vad det kostade att börja spela D&D 3,5 (players handbook, dmg, mm, forgotten realms campaign setting = fysiffriga belopp pengar)

Torbjörn
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,470
Location
Helsingborg
"I min mening ett svårt spel att spela dock, då det försöker göra allting på en gång..."
Som jag ser det är så själva fantasybiten rätt laybacked.. Alltså, den finns där men den har inte så mycket med själva världen att göra utan om man spellett ett fantasyspel tidigare så kan man köra på gamla klyschor..

Problemet (vilket jag antar du tänkte på) är att det finns en värld för deckers, en för shamaner och en verklig värld.. Det blir en hel del dötid och singelspelande, om man inte kan göra det på ett snyggt sätt.. Deckern kan ju kommunicera med de andra via teknologin.. Jag vet inte om shamanen (som här får fungera som rekogniseringsenhet) kan ha en ande som följer med och kommunicerar med rollpersonerna..

/Han som dock har för sig att vissa ställen kan ha rätt feta shaman/deckerskydd och därmed kräver intrång från insidan
 

Nkari

Veteran
Joined
24 May 2002
Messages
192
Location
Örebro
De har fixat mycket av det där nu.. Astral combat, o decking går inte "snabbare" än vanliga världen.. dvs du kommer kunna låta deckern o magikern agera som vanligt i combat.. Visst, decking kan ta lite tid o göra.. men det är inge konstigare än om man ska rollspela ut en "faces" kontaktnät, osv osv.. samma sak med magiker..

Det som gjorde de gamla reglerna sämre var att de var oerhört kompicerade, komplexiteten har bantats ner en hel del nu, men så att alla vet.. Shadowrun är ett regeltungt spel likt EON/neotech.. SR3 var tyngre än de två spelen, medans SR4 är ungeför lika tugnt..

Och nej, nu behöver du egentligen inte köpa mer än grund boken.. Vill du veta vad som hände straxt innan 2070 lite mer i detalj o få reda på lite mer om världen så är System Failure en bra bok..
sen kan du naturligtvis skaffa massa andra böcker med det är onödigt egentligen.. om du inte vill vara ohederlig dvs.. vilket inte är så bra att vara förståss.
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
"I min mening ett svårt spel att spela dock, då det försöker göra allting på en gång..."
Som jag ser det är så själva fantasybiten rätt laybacked.. Alltså, den finns där men den har inte så mycket med själva världen att göra utan om man spellett ett fantasyspel tidigare så kan man köra på gamla klyschor..
Ja. Då delar vi inte den ståndpunkten. Det är samma trötta fantasystämpel mellan raserna, med den stora skillnaden att alverna är ännu mer överlägsna i SR än i andra mer renodlade fantasyspel. Istället för att de onda är ett gäng orchiska rövare eller stam som terroriserar sin omgivning är det nu en orchstam som istället leds av sin ledare & shaman till att hålla sitt territorie i slummen. Skillnaden är att de satt in de gamla fördomarna och arketyperna i en liknande miljö i städerna.

Så den finns där. Den är härskande. Varför annars talar man vurmande om den mäktiga draken som styr, om de mäktiga alviska magikerna som kan få tiden att stanna och massa annat jox som kommer rakt från fantasyspel. Fast då i ett cyberpunkspel som Shadowrun med fet teknologinivå samt biotech.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Det är samma trötta fantasystämpel mellan raserna
Förutom att orcher och troll är potentiella och vanliga rollpersoner, vilket skiljer sig ganska mycket från den dominerande D&D-visionen, där man MÖJLIGTVIS kan få spela halvorch... :gremsmirk:

Jo, men det borde väl inte göra det svårare att rollspela? Man kan ju luta sig tillbaka på klichéer... och vill man som SL ändra på dem, är det ju bara att parera förbluffade spelare med att "om ni tror på dom där fördomarna* om att alla orcher är blodtörstiga viljor får ni skylla er själva!".

Jag måste säga att jag inte riktigt inser varför det skulle vara svårare att rollspela i klichéartade förhållanden. Tråkigare , däremot....

Erik

*För de är ju fördomar i spelet - både RP och SLP som är orcher kan ju vara fullt resonliga personer.
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Inte den blekaste [ant]

Jag har inga regelböcker själv så den frågan kan jag inte besvara.
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå

Om man nu har en spelledare som har en massa SR3 böcker..
blir hela hans kollektion nu värdelös eller är de lätt att konvertera till 4:an?


Enligt utsago i shadowrn så ska det vara lätt att konvertera. Själv har jag inte läst nått så jag kan inte säga.

Däremot vad jag förstår så är detta den största förändringen av Shadowrun som gjorts så det kan ju var så att det är svårare att göra konverteringen än i de tidigare utgåve-skiftena.

Har hört rykten om att det nu ska vara väldigt likt nWOD. Fast med D6 istället för D10. Fast jag får kanske återkomma efter att ha läst Shadowrun 4.

/Honken
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
I gamla versionen blev man lätt tvungen att skaffa extraböcker. Visst, det finns regler för allt i grundboken, men om man t ex vill spela en magiker är magiutbudet så fattigt att man snabbt blir ledsen och kinkig om man inte skaffar magiboken. Det finns matrisregler, men ska man verkligen ha något fokus på det vill man helst skaffa matrisboken. Samma sak med riggers, pryttlar, etc.

(Sen har ju ett klassiskt problemet med Shadowruns balans varit just att det har alla dessa separata system; magikern kan kuta runt i astralrymden utan att någon annan får uppleva något, och det trumfar allt annat än andra magiker. Hackers kutar runt i matrisen utan att övriga får hänga med eller kan påverka det. Etc.)

Hur det förhåller sig i nya versionen kan jag dock inte uttala mig om, kanske har de förbättrat det hela.

(Tydligen ska de ha ändrat matrisen till att vara wireless, så det kanske gör att hackerns roll kan integreras i övriga gruppen på ett bättre sätt.)
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Det är samma trötta fantasystämpel mellan raserna, med den stora skillnaden att alverna är ännu mer överlägsna i SR än i andra mer renodlade fantasyspel. Istället för att de onda är ett gäng orchiska rövare eller stam som terroriserar sin omgivning är det nu en orchstam som istället leds av sin ledare & shaman till att hålla sitt territorie i slummen. Skillnaden är att de satt in de gamla fördomarna och arketyperna i en liknande miljö i städerna.
Njooo, visst finns klyschorna där - jag menar, hela spelets koncept bygger ju på att man tagit klyschor från vitt skilda genrer och mekat ihop dem med superlim och silvertejp. Men samtidigt så genomsyras allt som är skrivet till spelet av dels en glimten-i-ögat-lek med sagda klyschor och dels en vilja att bevisa stereotyperna osanna och istället beskriva en mer komplicerad och mångbottnad värld.

För att exemplifiera rakt ur luften så kan så alverna beskrivas med nånting i stil med "Bah! Alla idioter som tror att vi alver är blomsniffande naturnissar behöver ta ett verklighetspiller. Jag har vuxit upp med motorolja under naglarna, är socialt inkompetent och skulle gå vilse tjugo meter in i första bästa skog."

Visst, det är också en klyscha, kanske, men min poäng är att de både säger "stereotyperna finns och känn er fria att använda dem så mycket ni vill" och "men tro inte att stereotyperna talar sanning, däremot. Att alver i gemen är överklassmagiker eller att de flesta orcher är stamkrigare är lika osant som att alla finnar gillar knivslagsmål eller att alla skåningar önskar separation från resten av Sverige.

Det jag tycker gör Shadowrun till ett så jäkla fett spel är att man både har alla dessa überinslag, som grymma cyborger, coola magiker, mystiska shamaner, samtidigt som spelet rymmer alldeles riktiga (meta-)människor som försöker leva sina liv så gott det går och som varken lever i en Tolkiensaga eller en hongkongfilm. Det är liksom inte bara Homeros och Robert Jordan, utan det är Dostojevskij och Ulf Lundell (för att ta lite sjuka exempel...) samtidigt.

Så visst finns stereotyperna, men de är falska minst lika ofta som de är sanna. Skulle jag säga.
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Det är mycket större skillnad mellan trean och fyran än det har varit mellan tidigare utgåvor. Inte minst så är skalan på både färdigheter och attribut lite förskjuten som en följd av att man nu adderar attribut och färdighet (har vi sett det förut? :gremwink:), så jag tror att det nästan är lättare att göra om sina gamla rollpersoner, till exempel, än att försöka konvertera dem. Men jag är inte säker. (Jag har själv inga aktiva rollpersoner som behöver konverteras, så jag har det enkelt med den saken...)
 
Top