PROMOTION Shadow over Gloomshire - Kickstarter för modul till Drakar och Demoner/Dragonbane

robinsuu

Veteran
Joined
22 Aug 2020
Messages
77
Hej!

Shadow over Gloomshire är en äventyrsmodul till Drakar och Demoner/Dragonbane. Temat är gotisk skräck och gillar ni mörka skogar, bortglömda förbannelser, kyrkogårdar och vandöda kommer ni älska den! Den är skriven på engelska och kommer släppas som ett zine/häfte i A5-storlek. Jag har massa saker att berätta men tänker att jag håller till godo en stund fram tills kampanjen börjar. En liten teaser: Jag har slagit följe med en ruskigt duktig svensk illustratör för omslaget. Det här kommer bli häftigt!

Om ni undrar vem jag är så har jag bland annat skrivit The Frozen Temple of Glacier Peak och Salthaven tidigare.

Kampanjen lanseras i början på februari, men ni kan redan anmäla intresse för Kickstartern här: https://www.kickstarter.com/projects/robinfjarem/shadow-over-gloomshire

Jag uppdaterar tråden löpande när det händer grejer!

shadow_over_gloomshire_wip_project_image1.png
 

robinsuu

Veteran
Joined
22 Aug 2020
Messages
77
Bara några dagar kvar tills kampanjen drar igång. Hoppa gärna in och följ!

Det har börjat trilla in lite illustrationer och omslaget är klart alldeles strax. Jag kan avslöja att Anton Vitus (som bland annat illustrerat nya DoD) gör omslaget. Jag lovar att det är ruggigt häftigt.

Tills vidare får ni hålla till godo med en av många kommande teasers! Här är en illustration av FukamiHB.

Bones är en skum farbror som hänger runt kyrkogården i Gloomshire och försöker sälja på äventyrare minst sagt tvivelaktiga varor.

bones_small.jpg
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,875
Location
Marjura
Oerhört snyggt!
PS Hoppas som vanligt på ev handouts o kartor även på svenska (pdf) när det gäller engelska som språk för ‘svenska’ rollspelsäventyr.
 

robinsuu

Veteran
Joined
22 Aug 2020
Messages
77
Alla strechgoal redan uppnådda, snyggt jobbat
Ännu ett kvar på 50k! Mitt favoritmål, där alla som är med och gör Gloomshire får en bonus. Snart är vi där!

Kanon!
Hm, vad skall man då tänka sig att Gloomshire kan få heta; Dystermåla, Dunkelfylke, Mörkerböle, Skuggtuna?
Satt faktiskt och funderade på det där för några dagar sedan. Kanske får dra igång en idétråd efter Kickstartern är över?
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,875
Location
Marjura
Får riktiga mysrysliga 50-tals-, Warren (Creepy/Eerie)-, Chock (tecknade serien)-, Kelley Jones "The 13th Son"-, Afterlife with Archie-vibes av omslaget och logotypen!

PS kul att se Vitus illustrationer med hela scener och inte bara porträttbilder.
 
Last edited:

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,875
Location
Marjura
I och med att det finns en "cleric" med i scenariot som slp, någon chans på en sådan som yrke?
 

ragngand

Swordsman
Joined
22 Sep 2011
Messages
466
Nej tyvärr, kan tyckas vara ett lite märkligt beslut av en svensk rollspelskreatör, speciellt då en tredjedel av de som backade rollspelet också är svenskar och det är minst sagt styltigt att direktöversätta från engelska under spel.
 

ragngand

Swordsman
Joined
22 Sep 2011
Messages
466
Det betyder också att två tredjedelar inte är svenskar.
Jo, jag har koll på det, men det är också mer sannolikt att intresset för Drakar och Demoner är mer stadigvarande inom rikets gränser medan ett par av de som köpte Kickstarter gjorde det för att testa något nytt och kanske inte fortsätter med det rollspelet.
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
365
Location
Stockholm
Nu skulle jag väl gissa att det verkar vara det motsatta. Intresset utanför riket ökar explosivt :)

Men, det är nog en fråga för ev annan tråd. Jag förstår varför man velat ha det på svenska - det hade jag ju själv föredragit.
 

robinsuu

Veteran
Joined
22 Aug 2020
Messages
77
Kul att höra era tankar (och känslor) om Gloomshire! Det är ganska mycket att ta in eftersom det gått betydligt bättre än jag förväntat mig första dygnet. Nu när det lugnat ner sig lite ska det bli skönt att återgå till att jobba med att få boken färdigskriven.

PS kul att se Vitus illustrationer med hela scener och inte bara porträttbilder.
Håller med! Är så glad över att han ville ta sig an detta.

I och med att det finns en "cleric" med i scenariot som slp, någon chans på en sådan som yrke?
Det finns absolut en chans! Eventuellt som digitalt stretchgoal. Det var faktiskt en kandidat från början men till slut fick den stå åt sidan för paladinen och monsterjägaren.

Nej tyvärr, kan tyckas vara ett lite märkligt beslut av en svensk rollspelskreatör, speciellt då en tredjedel av de som backade rollspelet också är svenskar och det är minst sagt styltigt att direktöversätta från engelska under spel.
Förstår att det kan tyckas märkligt. Drakar och Demoner är ju svenskt liksom. Egentligen är det en ganska simpel anledning till att jag valde att skriva det på engelska. Jag har bott utomlands flera år fram tills alldeles nyligen och min huvudsakliga rollspelsgrupp pratar inte ett ord svenska. Så det blev ett naturligt val att skriva på just engelska.

Jag är jätteglad över det stora intresset och förstår att många vill se en svensk översättning. Verkligheten är dock sådan att jag har ett heltidsjobb vid sidan av det här projektet och att översätta och redigera ett helt äventyr är inte gjort i en handvändning (som säkert många andra rollspelsskapare kan intyga). Hoppas ni kommer gilla Gloomshire ändå!
 
Top