Nekromanti SF vs Fantasy

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
engelska titlar

Asimov har w176 redan svarat på så jag tar resten.

Enders spel av Orson Scott Card heter Enders game.

Heinlein:
Varning för okänd planet: Starman Jones
Egen rymddräkt finnes: Have spacesuit, will travel.
Vintergatans son: Citizen of the galaxy.
Tunneln i skyn: Tunnel in the sky.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
American gods

För det första vill jag säga: American gods är helt klart fantasy

Hur faan kan det vara det? Jag menar den har ju inte precis mycket gemensamt med andra fantasy böcker, den utspelar sig i nutid, på jorden m.m... det enda den möjligtvis har gemensamt med fantasy är gudarna. Så vad du säger är att om en bok handlar om gudar är det fantasy, eller?

/Jonas, Fattar inte hur American Gods kan vara fantasy.../images/icons/shocked.gif
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Re: Okunniga människa!

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Tja, enligt uppgift träffar Enterprise på Ferengi i ett avsnitt av just Enterprise (jag har inte sett avsnittet själv, men fått det påpekat för mig). Detta bryter mot TNG-kontinuiteten där det är Enterprise-D som har första kontakten med Ferengi (tidigt i säsong 1).

<hr></blockquote>



Precis. Brannon & Braga tror tydligen dessvärre att kontinuiteten fortfarande är intakt, vilket säger en hel del.

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

För övrigt funkar Ferengi oftast bättre som rektorer på high schools som råkar vara placerade på centra för mystiska energier.

<hr></blockquote>



Ehm?

--
Björn
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Re: Okunniga människa!

jo, i serien Enterprise så träffar dom på Ferengi för första gången - men dom får aldrig reda på vad det är för ras utan bara att det är någon sorts handelsmän..
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Re: Okunniga människa!

"jo, i serien Enterprise så träffar dom på Ferengi för första gången - men dom får aldrig reda på vad det är för ras utan bara att det är någon sorts handelsmän.."

I TNG känner de i princip inte till något mer än namnet på rasen.

--
Björn
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Angående rektorer

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Ehm?

<hr></blockquote>


Armin Shimerman som spelade en Ferengi i första avsnittet med dem, och som senare spelade Quark under hela DS9 spelar även rektor Snyder i Buffy the Vampire Slayer.
 

Olof_J

Veteran
Joined
2 Sep 2002
Messages
6
Location
Karlskrona, Blekinge
Re: American gods

"Hur faan kan det vara det? Jag menar den har ju inte precis mycket gemensamt med andra fantasy böcker, den utspelar sig i nutid, på jorden m.m... det enda den möjligtvis har gemensamt med fantasy är gudarna. Så vad du säger är att om en bok handlar om gudar är det fantasy, eller?"

Öh, fantasy måste inte utspela sig i andra världar för att vara fantasy. Tvärtom är det nog ett ganska nytt påfund i en litteraturgenre som går tillbaka ett antal sekler...

Bland andra nya exempel på nutidsfantasy finns till exempel "War of the oaks" av Emma Bull, alver, troll, redcaps och hemliga krig som vanligt folk är omdevetet om, och tävlingar i musik och magi. /images/icons/clever.gif

För den delen, mycket av Robert E Howard's historier är placerade på ett påhittat Jorden i det förflutna, Conan till exempel.

American Gods är fantasy därför att det är magi och det övernaturliga i den skulle jag nog vilja säga. /images/icons/grin.gif
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: American gods

Jaha... okej då... det kanske är fantasy... hmm... trist, Jag som äntligen trodde att jag hade hittat nått jag verkligen gillar som inte varit fantasy. Och nu får jag veta att det är fantasy! Jaja, det visar väl helt enkelt att fantasy är min grej, att det är det jag gillar mer än allt annat. Betvivlar att jag kommer att gilla SF.... Fanatsy är helt enkelt bäst... iaf för mig.

Jonas/ som just gjorde sitt mest kufiska inlägg hittills
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Herr Martin

tror att den kommer bli rätt lång då den handlar om _massa_ människor... kan bli hur stor och bra som helst
LÄS!
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Re: Angående rektorer

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Armin Shimerman som spelade en Ferengi i första avsnittet med dem, och som senare spelade Quark under hela DS9 spelar även rektor Snyder i Buffy the Vampire Slayer.

<hr></blockquote>



Oo. Intressant. Tyckte väl jag kände igen honom.

--
Björn
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Herr Martin

Ska göra det... ännu en oändlig fantasy serie... härligt!/images/icons/laugh.gif

Jonas/ gillar långa fantasy serier
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Två sena SF-tips.

Fast inte verk av någon av de vanliga SF-författarna utan två böcker av Stephen King under pesudomynen Richard Bachman. Böckerna heter: Maratonmarchen samt Den flyende mannen. Kan nämna att Den flyende mannen oxå filmatiserat med allas våran Armold i huvurollen och jag har för mig att de behöll den egelska titeln: The running man.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Två sena SF-tips.

"Kan nämna att Den flyende mannen oxå filmatiserat med allas våran Armold i huvurollen och jag har för mig att de behöll den egelska titeln: The running man."

Jupp. Det är också typ det enda som filmen har gemensamt med boken.
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: Två sena SF-tips.

"Jupp. Det är också typ det enda som filmen har gemensamt med boken."

Jag vill även minnas att Hollywood i vanlig ordning gjorde om slutet./images/icons/frown.gif
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Två sena SF-tips.

"Jag vill även minnas att Hollywood i vanlig ordning gjorde om slutet."

...och början, och mitten...

Liksom, det enda som film och bok har gemensamt är namn: huvudpersoner och ett antal biroller är gemensamma, och tävlingen heter samma sak. Allt annat, inklusive huvudpersonernas personlighet, tävlingens koncept, ståryn et cetera är spårlöst borta.
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: Två sena SF-tips.

"Allt annat, inklusive huvudpersonernas personlighet, tävlingens koncept, ståryn et cetera är spårlöst borta."

Stämmer säkert, det var många år sedan jag såg filmen och ännu fler sedan jag läste boken. Jag vet att jag gillade boken och att filmen var en hyfsad B-rulle.
 

Cesa

Veteran
Joined
4 Sep 2002
Messages
71
Location
Örebro
Re: Två sena SF-tips.

Jag kan bara hålla med angående Maratonmarschen. Bland det bästa King skrivit (av det jag läst...) Det är imponerande hur han lyckats få boken spännande och innehållsrik trots att storyn är så enkel att den kan sammanfattas i en mening eller två /images/icons/smile.gif

The running man tyckte jag inte var lika imponerande, även om den är välskriven (som det mesta av King) så gillade jag inte storyn riktigt. Den är fortfarande värd att läsa dock.

Jag tar för övrigt gärna emot tips om böcker som utspelar sig i en liknande framtid/miljö.
 

Melchior

Veteran
Joined
1 Sep 2002
Messages
50
Location
Uppsala
Krilles citat? (tok-mycket OT)

Hmm, Krille, har ditt citat
något att göra med den japanska popgruppen Happarais låt Yatta att göra?
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Krilles citat? (tok-mycket OT)

Gode gud, det finns ingen rättvisa. Jag hade precis förträngt den vämjeliga truddelutten och så kommer ni och drar fram den i ljuset igen! /images/icons/sick.gif
Hemskt...


Storuggla, nynnar på sången och tänker på fikonlöv nu
 
Top