Nekromanti Sexuella övergrepp på lajv?

Status
Not open for further replies.

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Ram;n69830 said:
Mjo, men frågan var tabletop kontra lajvande, inte rollspelande kontra lajvande. För vad det är värt (inte ett smack) så är överlappet i min bekantskapskrets väldigt lågt också.

Jag antog att Arfert pratade om rollspelare. Inte brädspelare. Av de rollspelare jag känner så är ett fåtal lajvare. Om vi bortser från Medeltidsveckan.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Alltså. Det spelar egentligen ingen roll hur stor overlappen är. För det spelar ganska liten roll var i samhället man befinner sig. Tyvärr finns det övergrepp lite överallt. Ofta finns det mer extrema yttringar av olika slag ju mer könssegregerat det är. Bordsrollspel är fortfarande ganska könssegregerat. Samtidigt är bordsrollspel per definition en ganska passiv verksamhet som vanligtvis inte inkluderar handling, så jag gissar på att mängden övergrepp annat än verbala (illa nog) förmodligen är ganska små i sammanhang med själva spelandet.
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Det här är inte tänkt att ursäkta någon form av någonting, men, i alla sammanhang där unga människor möts utan förkläden kommer både bra och dålig "sexuell" aktivitet ske. Jag har iofs inga bevis för detta, men allt jag sett, läst och hört verkar peka på det.

Jag lider hårt med alla som råkar ut för skit, när det enda de ville var att ha kul.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Anarchclown;n69837 said:
Alltså. Det spelar egentligen ingen roll hur stor overlappen är. För det spelar ganska liten roll var i samhället man befinner sig. Tyvärr finns det övergrepp lite överallt. Ofta finns det mer extrema yttringar av olika slag ju mer könssegregerat det är. Bordsrollspel är fortfarande ganska könssegregerat. Samtidigt är bordsrollspel per definition en ganska passiv verksamhet som vanligtvis inte inkluderar handling, så jag gissar på att mängden övergrepp annat än verbala (illa nog) förmodligen är ganska små i sammanhang med själva spelandet.

Trådutspåringen angeånde överlappet började med att jag frågade vad Rasmus baserade sin påstående om att bordsrollspelshobbyn är värre än antingen samhället i stort eller till och med lajv-sverige (oklart vad rasmus menar).
Jag ville veta vad det påståendet baseras på eftersom jag själv har teorin om att Lajvandets ganska isolerade och märkliga värld, där massor av personer för en tid lämnar det vanliga samhället och låtsas vara andra personer som gör saker de inte skulle göra normalt kan vara en faktor till varför det ser ut som det gör. Det är en helt annorlunda situation än vad ett möte för bordsrollspelande ser ut och kan i vissa fall närmast liknas vid en musikfestival a la Hultsfred (som det brukade vara... och utan säkerhetspersonalen) än en omgång Drakar och Demoner på pojkrummet.

Och för att förtydliga: Jag förnekar inte att övergrepp existerar bland rollspelare, säger inte att det inte är något som det ska arbetas på eller försöker ursäkta någons beteende/övergrepp.
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
slanfan;n69840 said:
Det här är inte tänkt att ursäkta någon form av någonting, men, i alla sammanhang där unga människor möts utan förkläden kommer både bra och dålig "sexuell" aktivitet ske. Jag har iofs inga bevis för detta, men allt jag sett, läst och hört verkar peka på det.

Jag lider hårt med alla som råkar ut för skit, när det enda de ville var att ha kul.
Det har du nog rätt i men jag fick uppfattningen när jag läste Metros artikel att sexuella övergrepp skulle vara vanligare på lajv än i många andra sammanhang. Om sexuella övergrepp inte är vanligare på lajv än överallt annars i samhället så tycker jag att artikeln ger en skev bild. Men som sagt jag tolkar det som att problemet skulle vara större än i många andra sammanhang.
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
Ram;n69835 said:
Så sant som det må vara så känns det för mig helt felplacerat i en tråd om kvinnor som blir våldtagna... Just sayin'.
Det är möjligt att mitt uttalande är felplacerat förutsatt att de sexuella övergreppen har inträffat dvs att vi har att göra med "kvinnor som blir våldtagna". Jag har aldrig varit på lajv och har därför ingen möjlighet att avgöra sanningshalten i uppgifterna om sexuella övergrepp på lajv. Det finns kvinnor som ljuger om att de har blivit utsatta för sexuella övergrepp. Det finns tom kvinnor som har blivit dömda i domstol för att de ha ljugit om sexuella övergrepp. Så "fina flickor" som med tiden visar sig vara "farliga kvinnor" behöver inte vara fullt så opassande i en sådan här diskussion som man skulle kunna tro. Men jag kan mycket väl tänka mig att det är sant att kvinnor utsätts för sexuella övergrepp på lajv och jag tycker det är bra att man nu försöker ta itu med problemet. För om det inte har inträffat sexuella övergrepp på lajv så är det nog bara en tidsfråga innan det gör det. Det är alltid meningsfullt att försöka minska förekomsten av sexuella övergrepp.
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Mutanten;n69866 said:
Det har du nog rätt i men jag fick uppfattningen när jag läste Metros artikel att sexuella övergrepp skulle vara vanligare på lajv än i många andra sammanhang. Om sexuella övergrepp inte är vanligare på lajv än överallt annars i samhället så tycker jag att artikeln ger en skev bild. Men som sagt jag tolkar det som att problemet skulle vara större än i många andra sammanhang.
Att problemet är större på lajv än överlag kan säkert stämma. Det är ju en redigt annorlunda aktivitet.

Inget ont om lajv och lajvare.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Mutanten;n69866 said:
Det har du nog rätt i men jag fick uppfattningen när jag läste Metros artikel att sexuella övergrepp skulle vara vanligare på lajv än i många andra sammanhang.
Bara för att du skrev som du gjorde läste jag om artikeln 2 ggr.
Jag kan inte hitta någonting i artikeln som antyder att sexuella övergrepp skulle vara vanligare inom lajv än andra ställen.

Det finns en mening som säger att det är vanligare inom lajv än man trodde, men det kan i princip betyda att man inte trodde att övergrepp förekom alls och så förekommer ett enda övergrepp. Det säger alltså ingenting.
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
Jag kan inte hitta någonting i artikeln som antyder att sexuella övergrepp skulle vara vanligare inom lajv än andra ställen.

Det finns en mening som säger att det är vanligare inom lajv än man trodde, men det kan i princip betyda att man inte trodde att övergrepp förekom alls och så förekommer ett enda övergrepp. Det säger alltså ingenting.
Metros rubrik "Sexuella övergrepp vanligt under lajv" får mig att tänka att det skulle vara ett större problem på lajv än i många andra sammanhang men det kanske bara är jag som övertolkar rubriken.

Det kan vara så att sexuella övergrepp inte är vanligare på lajv än i andra sammanhang och isf tycker jag att artikeln framställer lajv och lajvare på ett oschysst sätt. För självklart förekommer det sexuella övergrepp på lajv. Det är nästan lika naivt att tro att sexuella övergrepp inte förekommer på lajv som att tro att alla påstådda sexuella övergrepp har inträffat.
Men varje sexuellt övergrepp är ett för mycket så jag tycker att det är bra att de som arrangerar lajv vidtar åtgärder för att förhindra förekomsten av sexuella övergrepp oavsett hur vanliga dessa är på lajv.

EDIT: Det är nog länken som lyder "sexuella övergrepp vanligt under lajv". Rubriken ser inte ut så när man går in på Metros sida.
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
slanfan;n69834 said:
Vad är det vi diskuterar här?
Vi diskuterar sexuella övergrepp på lajv utifrån rapporteringen i media. Det är en ganska allmänt hållen diskussion så kommentarerna spretar lite men det är okej med mig (som har startat tråden) så länge man håller någorlunda god ton.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Jag ska läsa igenom det här tydligare sen...
Men va fan på kommentarerna som är under artiklen?!
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
chrull;n69857 said:
(...)
Jag ville veta vad det påståendet baseras på eftersom jag själv har teorin om att Lajvandets ganska isolerade och märkliga värld, där massor av personer för en tid lämnar det vanliga samhället och låtsas vara andra personer som gör saker de inte skulle göra normalt kan vara en faktor till varför det ser ut som det gör. Det är en helt annorlunda situation än vad ett möte för bordsrollspelande ser ut och kan i vissa fall närmast liknas vid en musikfestival a la Hultsfred (som det brukade vara... och utan säkerhetspersonalen) än en omgång Drakar och Demoner på pojkrummet.

Och för att förtydliga: Jag förnekar inte att övergrepp existerar bland rollspelare, säger inte att det inte är något som det ska arbetas på eller försöker ursäkta någons beteende/övergrepp.
Ja, varje miljö som kan upplevas ha något andra normer än samhället upprätthåller i övrigt, kommer att ha något mer av regelöverskridande - dels därför att sådana miljöer öht lockar till sig personer som vill bryta mot en eller annan norm, dels för att - som du beskriver chrull - även personer som kanske inte annars skulle (medvetet) bryta mot en specifik norm, känner sig friare att göra det.

Detta kan också tolkas på sätt som eventuella arrangörer inte alls tänkt sig - det är svårt att signalera exakt vilka normer som får göras avkall på och inte andra. Ett budskap som inrymmer att några normer inte gäller, kommer att tolkas så som mottagaren önskar (tex vad gäller droger, sex med mera).
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Mutanten;n69809 said:
Nej. Jag är inte en våldtäktsman. Jag anser att du förtalar mig genom att påstå att jag är en våldtäktsman.

Det är min bild av verkligheten och så länge det är män som våldtar i så extremt stor utsträckning som det är idag så är vi alla våldtäktsmän, även du och jag. Vi är alla en del av problemet.

Arfert said:
Lajvsnubbar kanske inte tycker det behöver ta ansvar vad deras karaktärer gör, och dessutom är de ofta i sin mest hormonella del av livet. Obehagligt i alla fall. Men som min fru sa: "Fina killar" kan också vara killsvin.
Mig veterligen så handlar det ofta om äldre förövare och stora åldersskillnader så hormongrejen är nog svår att skylla på. Därutöver så har jag fått uppfattningen att det väldigt sällan handlar om ett övergrepp i spel utan snarare att förövaren bryter spel. Jag tror inte att det handlar om att inte ta ansvar utan snarare om sunkiga könsroller och ett samhälle som accepterar att det här pågår i den utsträckning det gör.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
RasmusL;n70012 said:
Det är min bild av verkligheten och så länge det är män som våldtar i så extremt stor utsträckning som det är idag så är vi alla våldtäktsmän, även du och jag. Vi är alla en del av problemet.
Naturligtvis inte. Vi andra är en del av lösningen för att stoppa problemet. I olika utsträckning och efter bästa förmåga.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,916
Location
The Culture
MODERERING

Att påstå att någon är en våldtäktsman är definitivt inte okej, och blir inte mer okej för att man inkluderar sig själv och alla andra män. RasmusL får ta semester från forumet i en vecka.

/tobias
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
Det är min bild av verkligheten och så länge det är män som våldtar i så extremt stor utsträckning som det är idag så är vi alla våldtäktsmän, även du och jag. Vi är alla en del av problemet.
Jag delar inte din bild av verkligheten. Det är bara en bråkdel av alla män som våldtar och jag tycker det är fel att anklaga alla som ingår i en grupp (i det här fallet gruppen män) för vad ett fåtal i gruppen gör. Jag anser att skulden för våldtäkt är individuell. Jag tycker att de män som våldtar kvinnor är ansvariga för att de gör det och jag tycker att de män som inte våldtar kvinnor är utan skuld. Det är min bild av verkligheten.

EDIT: Med risk för att lägga mig i modereringen på forumet så kan jag tycka att det hade räckt med en varning för RasmusL. Han motiverade faktiskt varför han tycker som han tycker andra gången han skrev som han gjorde här i tråden. Han har rätt till sin åsikt även om jag absolut inte delar hans åsikt.
 
Status
Not open for further replies.
Top