Re: "Träffområden"
"Det där var ju riktigt bra
Kul att du är på!"
Vad roligt! Jag gick och funderade om det inte var lite oförskämt att komma med något så komplett. Det var trots allt inget du bad om.
Men hur välja vilket element man anfaller? Är det helt enkelt så att attacken avgör vilket element som blir anfallet? Motståndaren vet ju inte vilka element motståndaren är stark i så det gör ju egentligen ingenting..
Det borde rimligtvis vara någonting anfallaren avgör, ja. Samtidigt borde det gå att bedöma utifrån vilket vapen som används - jag har svårt att se hur en anfallare ska lyckas motivera att dennes katana kan åsamka attacker mot jord (däremot om det är en bokken - träningskatana...), eller hur en stav ska kunna åsamka skärsår mot vatten. Vissa vapen, likt glaven (i japan - naginata), är lämpad att både hugga och sticka med, med yxor kan man drämma till med avigsidan, men jag tror inte de är så väl balanserade för det. "Kreativa" användningar av vapen -
"jag knockar honom med katanans bredsida!" - kan ju resultera i -1 på skadevärdet, eller nått.
Det blir kanske mycket av en rollpersons-avvägning, också. Klas, som ska spela ronin, tänker att han ska säkert främst kämpa mot samurajer och ninjor och sånt, och de har ju alla massa svärd och knivar och kaststjärnor. Han maxar vatten och sekundärt även eld, delvis för att han i sådana fighter vill visa hur Yojimbo-lik han är - hur hård han är när fi karvar i hans kropp. Trots dessa förberedelser får han rådäng när han går i klinch med en annan rollperson (Sara har gluttat över axeln på Klas); en shaolin-munk på villovägar, utrustad med en virvlande stav!
"Hur likt är det här solar matter då? Är det ripoff rakt av eller är det lite nytt? Och om det är ripoff får man i sånfall använda det?"
Det är ingen direkt ripoff; Solar System har en fast skala för alla typer av skada (social och psykisk skada räknas också dit), där de tre första nivåerna är som bonusrutorna, sedan två till nivåer med svårare konsekvenser och slutligen en nivå då man är "nere för räkning".
Så som jag förstått det från tidigare diskussioner här på forumet finns det inget intellektuellt skydd (likt upphovsrättslagen) för spelregler - det vill säga; du kan kopiera funktioner så mycket du vill så länge du inte snor själva regeltexter, utan omformulerar den. Dessutom är upphovsmannen bakom Solar System väldigt frikostig med hur andra handskas med hans material, och uppmuntrar aktivt anpassningar. Men! - min bedömning är att reglerna vi pillar med är egentligen så självstående att du faktiskt inte behöver ta hänsyn till ens det som står här ovan.