Nekromanti serinenae bågen

Mordeath

Veteran
Joined
6 Feb 2003
Messages
15
Location
Västernorrland
Jag undrar bara hur ni använder den. Får era spelare ha den eller?

Och isåfall tänker ni på att den är 275cm och att pilarna är runt 270cm

Den är lite svår att använda i en grotta eller inomhus

och var förvarar ni den. Jag kan förställa mig att det är lite svårt att springa med den på ryggen.

Vad har den för OV i fältslag
keep your friends close and your enemis closer
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Rent personlig uppfattning: Det finns ingen möjlighet att någon kan använda en sådan båge, du måste vara runt två och en halv meter för det!

Stryk det vapnet från tabellerna och tänk inte mer på det!

Men om du ändå vill ha med det så se på det som att en person i USA i dag knatar omkring med ett .50 prickskyttegevär - om han inte har en vagn (eller liknande) att gömma den i så kommer han bli tagen av vakten illa kvickt!

/Henrik
 

carmon

Veteran
Joined
21 Jan 2003
Messages
186
Location
piteå, norrbotten
Instämmer, det är bara Thism som använder den och den är mycket sällsynt i vår spelvärld. Ganska svårt att få tag i raka pilar till den me =)
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Men om du ändå vill ha med det så se på det som att en person i USA i dag knatar omkring med ett .50 prickskyttegevär - om han inte har en vagn (eller liknande) att gömma den i så kommer han bli tagen av vakten illa kvickt!
Vad snackar du om?!? Torde vara fulkommligt lagligt i nästan alla delstater, även om vissa restriktiva delstater kanske kan kräva någon form av licens eller i alla fall registrering hos sherifen eller polismyndigheten.

Ett .50 psg är ju varken helautomatiskt eller en "handgun" och torde därför rent juridiskt inte vara nån skillnad mot vilket jaktgevär som helst.

Dock är det ju (precis som en Serinae) rätt otympligt att bära på.

/Bjorn
 

PimPim

Veteran
Joined
1 Feb 2003
Messages
120
Location
Halmstad
Jag ser inget problem med att en spelare har en Serinrae båge. Först och främst kostar den 9000 Sunuvai dvs 18000 silver, sedan kan du bara köpa den i sunariskogarna om du är thism alv. Om han,hon uppfyller dessa krav ser jag inget problem.
Sen kan du som spelledare ge ägaren en massa problem pågrund av bågen. Bra äventyrs idér sno bågen vem som helst blir förbannad om man blir av med 18000 silver.
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
He, två och en halv meter för att skuta? Det är när du håller den inte mer än 145 cm eller så som sticker ner på nersidan, och du håller den i axelhöjd....

Men annars så är det ett ovanligt vapen....
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Långskånk

Men du måste ha långa armar för att utnyttja hela dess spännvidd. Därför måste man vara lång som fan för att kunna använda den.
 

Zippo

Veteran
Joined
1 Oct 2002
Messages
178
Location
Kristinehamn, Värmland
Den är ett VÄLDIGT ovanlig båge. Jag har för mig att de Serinenae bågar som existerar är förvarade i ett hemligt plats och vid det ända tillfället man använder bågarna är vid krig. Jag har också för mig att den är så ovanlig att tom alver inte äns känner till bågarna förutom de högt uppsatta alverna.
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Nja, inte direkt, men saken är att om du går fram till en alv med en serinenaebåge i handen tolkar denne det som att du är ute på krig, och han kan ju inte veta ifallatt du är på krig mot honom eller inte....
 

Fodde

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
85
Location
Karlskrona
Den är ju 275cm lång! Vem tusan orkar kånka runt på ett sånt åbäke om det inte råder krigstillstånd? Det är ju inget vapen man skulle vilja använda för att fälla en hjort eller så.. :gremsmirk: Det känns som om att skjuta älg med en pansarvagn ungefär :gremlaugh:
 

cernael

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
250
Location
Ystad, Sverige
Längdberäkning

Först och främst: Draget är fyra fot. Jag är inte helt säker på på det här, men jag tror att det kommer att innebära att man måste dra strängen ungefär 4½ - 5 fot från ens utsträckta båghandsfingrartoppar (även om jag inte rekommenderar att man försöker sträcka ut fingrarna när man försöker skjuta).

Det står uttryckligen att de som kan hantera bågen måste dra strängen bak till örat, och kanske lite längre. Jag misstänker att de med "rätt" kroppsbyggnad (bred torso, överarmen kortare än underarmen) kan dra den cirka en fot bortom sin kropps centrumlinje.

Detta leder till att deras hand + arm + halva torso blir ungefär 3½ - 4 fot lång. Nu råkar det vara så, för normalt proportionerade människor, att dubbla detta mått, det vill säga hand + arm + torso + arm + hand, ligger ganska nära individens längd (höjd). Jag har ingen anledning att tro att detta inte gäller för alver också. Således bör alven ifråga vara 7-8 fot hög. En Mundanafot är 30,48 cm. 7 fot blir 213,36 cm, 8 blir 243,84 cm.

En standardiserad (exeptionell) thismstridis (sty&tål 16, 16 på de 3t6 för längd) är 213 cm lång.

Allt här kan variera beroende på mängden fel jag har...

/Cernael san - lagom uttråkad exnaturare
 
Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
Öhh, ingen rubrik

"...sedan kan du bara köpa den i sunariskogarna om du är thism alv."

En Sanarialv eller Kirya lär inte heller ha några problem med att köpa en. De flesta Kirya lär dock inte ha råd med en. Dessutom tror jag att rätt många Pyar också skulle få köpa en, även om dom nog inte skulle vilja det.

Mvh Victor Palm...

...Som väntar på Twin Peaks, världens näst bästa TV-serie.
 

Fodde

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
85
Location
Karlskrona
ehh, tråkig rubrik

"En Sanarialv eller Kirya lär inte heller ha några problem med att köpa en. De flesta Kirya lär dock inte ha råd med en. Dessutom tror jag att rätt många Pyar också skulle få köpa en, även om dom nog inte skulle vilja det."

Tveksamt, serinenaébågen är ytterst sällsynt och används bara som en ren krigsbåge. Jag tvivlar på att vilken alv som helst kan gå och köpa en vid närmsta seven elven för äventyraralver :gremwink:. De få exemplar som finns ligger väl och sammlar damm nånstans och tas bara fram vid krig. Jag har svårt att tro att dessa monsturösa bågar skulle nytillverkas om det inte blev ett fasligt stort krig. Och slutligen känns det som om utbudet för bågen är gansska lågt eftersom den är ganska opraktisk.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Lågprisbåge?

Vem har råd att köpa en serinénae? Och en ännu bättre fråga, vem är så dum att han köper en när han kunde fått en hel boskapshjord för samma pris, och haft sin försörjning tryggat för livet?

- Ymir, som reagerar lite på de groteska vapenpriserna i Eon
 

carmon

Veteran
Joined
21 Jan 2003
Messages
186
Location
piteå, norrbotten
Re: Öhh, ingen rubrik

Jag ser inga problem med att ge pyar lättare alvvapen som t.ex sahlamdolk eller carwelan. Är det tillochmed en vapenmästare kan han få tillgång till grövre doningar.
 
Top