Nekromanti serinenae bågen

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Kan väl påpekas

När långbågarna infördes i krigföringen på allvar, dvs av den engelska hären på sent 1200-tal så var deras krav för att man skulle få bli långbågsskytt att man var minimum 6 fot (182cm) lång. Så detta får väl ses som att minimilängden för en NORMAL långbåge ligger ganska nära en å åtti.

/Bjorn
 

Zug209_ivenhoe

Warrior
Joined
12 Feb 2001
Messages
268
Location
Uppsala
Re: Öhh, ingen rubrik

Jag ser inga problem med att ge pyar lättare alvvapen som t.ex sahlamdolk eller carwelan
Jag skulle inte klassa en serinénae som ett lättare vapen. Och Pyar ska hålla sig borta från riktiga (Thism Sanari) alvers vapen. :gremwink:
 

carmon

Veteran
Joined
21 Jan 2003
Messages
186
Location
piteå, norrbotten
Re: Öhh, ingen rubrik

Hehe, om vi räknar serinenae som lätt vill jag inte se det tunga artilleriet :gremcrazy: .

Men du har rätt, de skall inte hålla på å fingra på Alver-som-följer-den-rätta-vägen-vapen. :gremgrin:
 
Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
Re: Öhh, ingen rubrik

"I alver står det att pyar inte har alvvapen."

Detta gäller de flesta ja, men vissa Pyar är tätt allierade med Sanari, det står i alvboken. Och dessa Pyar borde kunna köpa alvvapen, därav 'vissa'

Mvh Victor Palm...

...Som inte ser några problem i Pyar med Serinenaé, förutom att dom aldrig skulle ha användning av en.
 

Zalpurgius

Veteran
Joined
24 Oct 2001
Messages
129
Location
Tidaholm
Som jag ser det är bågen relativt vanligt bland de duktiga krigarna. Men männsikorna vet väl inte att den existerar - lika så som alverna inte vet så mkt om vad männsikorna har för "special vapen".
 

Zalpurgius

Veteran
Joined
24 Oct 2001
Messages
129
Location
Tidaholm
Som jag ser det är bågen relativt vanligt bland de duktiga krigarna. Men männsikorna vet väl inte att den existerar - lika så som alverna inte vet så mkt om vad männsikorna har för "special vapen".
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Lågprisbåge?

"Vem har råd att köpa en serinénae? Och en ännu bättre fråga, vem är så dum att han köper en när han kunde fått en hel boskapshjord för samma pris, och haft sin försörjning tryggat för livet?"

...vilket är lite av poängen: det är ett statusvapen och ett krigsvapen. Vem är så dum att han köper en fälthaubits, när man kan köpa en schysst ränteobligationsfond för samma pris och få sin försörkning tryggad för livet?

Just det. Krigsmakten.
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Re: Kan väl påpekas

Eh, ok.... Sen hade vi den lilla lagen om att alla engelska män skulle träna långbåge på söndagar.
Sen, med 6 fot på 1200talet tvivlar jag på att det var lika långa fot som nu, eftersom folk var rejält kortare på den tiden.
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Re: Öhh, ingen rubrik

Och Pyar ska hålla sig borta från riktiga (Thism Sanari) alvers vapen.
Riktiga alver, du menar som i riktiga parodiserade übermench?
Tjo du, Thism ska hålla sig borta från riktiga alver, ninjaskottar och nakna småpluttar, det är alver det.
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Re: Lågprisbåge?

En kille med en förläning som ger un inkomst från Tullar på 100000 silver om året, plus inkomster från jordbruk, egen handel, odlingar och gruvdrift.
 
Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
Re: Öhh, ingen rubrik

"Nej, det snpr mer tvärtom, att Pyar itne är allierade med Sanari. Pyar tillhör de oberoende stammarna."

Detta gäller för de flesta Pyar. Men vissa Pyar är tätt knutna med Sanari, läs själv i alvboken under Sanari: konspirationens stam. Jag har tyvärr inte alvboken här, så jag kan inte citera.

Mvh Victor Palm...

...Som önskar att någon kunde citera i hans ställe.
 

Mordeath

Veteran
Joined
6 Feb 2003
Messages
15
Location
Västernorrland
Re: Öhh, ingen rubrik

däremot måste den ju vara väldigt bra vid fälstslag.... Tänk er bara att han en linje med Thism-alver beväpnade med Serinenae bågen ståendes skjutklara när dvärgarna eller tirakerna kommer springande.

Om man istället för att rikta pilarna uppåt och utföra ett pilregn skulle ta och rikta dom rakt framåt mot den anstormande horderna. Jag har för mig att det står någonstans att en pil från Serinenae kan tränga igenom en dvärgrustning på 400 meter. Då skulle jag vilja se vad som hände om du avfyrade ett hundratal på mindre än 100 meter rakt in i fiendernas led. Hur många skulle inte en pil kunna ta då.
 
Top