Nekromanti Seg utgivningstakt

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
Re: Eon IV

Jag håller med. Inte blir en bok som Asharien/Soldarn värdelös bara för att skumma grejer så som invånarantal, priser och annat ändrats. En Pdffil på hemsidan som anger vad som har ändrats och var man hittar de nya detaljerna är ett billigt pris för att betala för att få ett bättre spel. Om det kommer en ny, bra hemsida är det säkert ett rent nöje för skribenterna att lägga upp sånt :gremsmile:
 

Legion

Warrior
Joined
22 Oct 2002
Messages
221
Re: Eon IV

Nej, detaljer, fokus och i viss mån enskilda moduler kan uteslutas ur konceptet "bakåtkompabilitet". Vad som menas ur företagsanda är att allt tidigare utgivet ska ha en mening. Ser vi brister, så måste de kunna åtgärdas, och inte benhårt bibehållas bara för att det var så det gjordes från början. Blir det större ändringar så måste en mall finnas för hur man ska kunna "översätta" sin modul till den nya spelmotorn finnas (se konverteringen från Neotech 1 till 2 gällande vissa vid tillfället existerande moduler).
Summa: i stort sett allt utgivet till Eon III skall gå att använda i Eon IV. Detta betyder nödvändigtvis inte att allt utgivet till Eon IV rakt över kan användas i Eon III, i alla fall inte utan en konvertering, eller att världen kommer se identisk ut.
Man måste kunna tillgodogöra sig vad som kommit fram under över 10 år av utveckling och spelar feedback, och göra ett bättre spel än vad som skönjdes i början.

MEN: Eon IV har mycket kvar att arbeta med. Det kommer att ta mycket tid och energi att färdigställa det, och diskusionen om hur, vad och varför kan inte tas upp än, då allting fortfarande är under bearbetning. Eon III kommer räcka länge än.

Men vad som inte ska finnas i vårt system är ett regelverk som kräver "expert" regelinköp som egentligen bara är regelfixar (läs: patch) på defekta grundregler, eller nya regelverk som kräver att man införskaffar mängder av nya moduler bara för att kunna spela spelet till fullo, när samma böcker redan finns utgivna till det gamla regelverket.
 

Legion

Warrior
Joined
22 Oct 2002
Messages
221
Ärligt talat, så börjar jag fundera på om man inte borde få ange redan vid ansökan till gymnasiet om man över huvudtaget funderar på att bli rollspelsproducent. Om så är fallet, borde sterilisering vara obligatorisk.
Fritid och dedikerade arbetstimmar! *suck*
Tänk: Inga 2-åringar som vid sämsta möjliga tillfälle drar ut sladden ur datorn när man försöker kombinera förädraledighet med spelmakande, inga bebisar som kräks över den i stort sett färdiga omslagsbilden, eller akutinköp av ny backupstation, bara för att 4-åringen hört att man kallade den silverfärgade hårddisken för "silverfisken", och tyckte att den därmed borde passa bättre i akvariet :gremwink:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Om de där anekdoterna verkligen har inträffat är det jag som ska bjuda dig på en öl nästa Gothcon...stackars, stackars människa...

Ja...om jag inte sitter på Grönland och skriver klart Västlanden då :p

- Ymir, behöver pengar till öl
 

bladerunner_35

Warrior
Joined
21 Jul 2001
Messages
286
Location
Landskrona
Dåligt betalt/idéellt arbete i all ära men det ursäktar inte brutna deadlines. Är det verkligen så svårt att sätta en hållbar deadline eller att faktiskt inte sätta någon deadline alls?

Jag är knappast den ende som blir irriterad på brutna deadlines - oavsett om det gäller Neogames, rollspel i allmänhet, filmpremiärer eller i princip vad som helst.

Utan att göra några andra jämförelser vill jag också peka på Järnringens utmärkta blogg.

Förövrigt ser jag fram emot Eon IV (gärna som en glad överraskning istället för en seg räcka brutna deadlines).

/björn
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Damned if we do...

  • Deadlines. Kunderna blir sura när de bryts och minns inte när de inte bryts.
  • Vaga deadlines. Kunderna blir sura för att de övertolkar vagheten överpositivt, och uppfattar "Q1" som "1 januari kl 00:00", och har det inte kommit då är det krig.
  • Inga deadlines. Kunderna blir sura för att de inte får veta något.
  • Uppdateringar när något händer. Kunderna blir sura när de inte får veta att något händer.
  • Regelbundna uppdateringar. Kunderna blir sura när de upptäcker att den nya uppdateringen inte säger något.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,541
Location
En mälarö
bladerunner_35 said:
Dåligt betalt/idéellt arbete i all ära men det ursäktar inte brutna deadlines.
Inte? Tycker du verkligen att Neogames ska prioritera sin knappt lönsamma hobbyverksamhet när farbror verklighet knackar på dörren, släpandes efter sig trivialiteter såsom hyror och räkningar som ska betalas?

bladerunner_35 said:
Är det verkligen så svårt att sätta en hållbar deadline eller att faktiskt inte sätta någon deadline alls?.
Uppenbarligen. Vilket tror du mest på; Neogames bryter sina deadlines pga av yttre omständigheter de inte har någon kontroll över eller chans att förutspå, eller; Neogames bryter sina deadlines för att de är slappa slashasar som skiter i ifall deras potentiella kunder inte får köpa den nya modulen de väntat på på aviserat datum?

Och som svar på frågan "Men varför är de inte bättre på att meddela ifall en deadline inte kommer att hållas då?" Så tycker jag; visst skulle de kunna bli bättre på det. Men jag har viss förståelse för att de drar sig för det då varje sådant meddelande hitills bara resulterat i att de fått sina forum och mailboxar bombade av irriterade fjortisar som bara talar om hur dåliga Neogames är. Så istället för att lägga tid på att svara på dessa åsikter, för make no mistake; gör de inte det så får de höra hur dåliga de dessutom är för att de inte svarar på kundernas kritik, så lägger de sin energi på att få ut de försenade grejorna istället.

/Anders
 

bladerunner_35

Warrior
Joined
21 Jul 2001
Messages
286
Location
Landskrona
@ Krille:

Eftersom jag inte har tillräckligt mycket inflytande över rollspelshobbyn i Sverige eller dess utövare vore jag tacksam om du inte lät mig stå till svars för de frustrationer du byggt upp genom åren i kontakt med andra spelare. Dessutom kan jag tillägga att jag inte känner igen de punkterna du tar upp som något som Neogames jobbat med men det beror helt säkert mestadels på mig.

Möjligen finns det något unikt med just hur Neogames arbetar som gör att de omöjligen kan få igång en fungerande blogg i stil med Järnringen men det är trots allt möjligt. Jag tror att i princip alla är nöjda med deras blogg, också även om den enbart varit hälften så aktiv. Det betyder inte att Neogames måste följa just den modellen men det är i min mening ett tydligt exempel på att hur väl det kan fungera.

Slutligen skulle jag vilja be dig att inte skrika skällsord i en post som uppenbarligen är riktad åt mig. Det står dig givetvis helt fritt att göra så men samtidigt förbehåller jag mig rätten att be dig låta bli.

@ Organ:

Nej Anders, jag tycker inte det är rimligt att de personer som arbetar för Neogames prioriterar det arbetet på bekostnad av andra saker, vilka de nu må vara, som de känner att de hellre skulle göra.

Ja Anders, jag tror att det är "yttre omständigheter de inte har någon kontroll över eller chans att förutspå" som gör att Neogames bryter sina deadlines.

Den poäng jag försökte göra var att de, enbart i mitt personliga tycke, vore bättre att inte sätta upp några deadlines överhuvudtaget.

Ja, det kommer säkerligen vara de som tycker det vore dåligt. Men, jag tycker det vore bra.


Avslutningsvis.

Med tanke på hur svårt Neogames verkar ha att få ut information (vilket visserligen kan vara ett medvetet val) och att hålla sina deadlines vilket (utgår jag ifrån) skapar en hel del frustration, så borde de, igen helt enligt min personliga åsikt:

1. Ta bort deadlines som ändå bryts.
2. Skapa någon form av platform (blogg, hemsidan, detta forum) där någon med någorlunda överblick en gång i månaden eller i alla fall varannan månad skriver ett kortare inlägg. Inte någon detaljerad redogörelse, kanske inte ens något som har direkt att göra med utgivningen, men i alla fall något litet.

Jag lämnar möjligheten öppen för att även detta vore för mycket men jag har själv svårt att se att det inte vore möjligt oavsett vilka tidsbegränsningar och verklighetspåträngningar som finnes.


Med risk för att starta något jag inte kan avsluta skulle jag också vilja lägga till en kort off-topic kommentar:

Rollspel.nu skulle kunna vara Sveriges bästa rollspelsforum men idag känns det ofta när jag läser och betydligt mer sällan gör ett inlägg att man mäts och vägs utifrån en lång historia av trådar som enbart forumets veteraner känner till och har läst. Sociala spelregler och oskrivna lagar växer fram var människor än möts men här känns det ofta för mig som att det finns en filt som hämmar kreativitet och spontanitet. Det tycker jag är synd.

/björn
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Plural eller singular

bladerunner_35 said:
Nej Anders, jag tycker inte det är rimligt att de personer som arbetar för Neogames prioriterar det arbetet på bekostnad av andra saker, vilka de nu må vara, som de känner att de hellre skulle göra.
Jag ser en uppenbar felkälla här. Du skriver "de personer" i pluralform.

Mig veterligen är de en. Kim Vässmar, aka Legion, som trots sitt forumnick är väldigt singular. Resten är frilansare som Legion inte har någon direkt kontroll över, utan mer eller mindre hoppas att de ska göra sitt jobb i tid.

Under majoriteten av Neogames år har det varit likadant, fast med skillnaden att den ende hette Carl Johan Ström och hade forumnicket CJS. Enda undantaget var några få år då Ola Nilsson, Marco Behrmann och Peter Nallo avlöste varandra på kontoret.

Det är inte så många i Sverige som har rollspel som jobb. Jag tror faktiskt att Legion är den ende. Alla andra har det som bisyssla.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,953
Location
Knivsta
[Mod] Att ventilera

...eller varför vänta? GNÄLLPITTAR!!!

Sådana tilltal blir inte trevligare för att du byter singularis mot pluralis. Frustrerar denna diskussion dig så förutsätter jag att du klarar av att ventilera detta på ett bättre sätt - därför uppmanar jag dig även att göra det i fortsättningen.
 

bladerunner_35

Warrior
Joined
21 Jul 2001
Messages
286
Location
Landskrona
Re: [Mod] Att ventilera

@ Krille

Som jag ser det spelar det ingen roll. Skillnaden ligger i hur mycket tid man har att lägga på arbetet för Neogames och det borde inte vara avgörande för om en deadline bryts eller inte. I alla fall inte om man lär sig något av tidigare misstag och försöker sätta rimligare deadlines, alternativt inga alls.

Exempelvis som för Västlanden som Ymir uppenbarligen jobbar på. Efter vad jag läst i hans inlägg går arbetet i mer än maklig fart, detta hade kunnat irriterat mig men eftersom det aldrig utlovats ett släpp ett specifikt datum spelar det inte mig någon roll alls. Tvärtom är det kul att då och då få lite information.

Uppenbarligen så har vi två helt skilda perspektiv. Jag tycker det är ok att utgivningstakten är mycket långsam. Jag tycker inte det är ok att Neogames inte håller en till mig som konsument och via deras hemsida utsatt deadlines. För att vara extra tydlig kan jag också passa på att klargöra att det är ok om det sker någon gång och det är väl lika bra att erkänna att jag inte gjort någon undersökning i frågan utan enbart går på vad jag tycker mig ha läst på hemsidan under diverse sporadiska besök.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Mer om rollspelsutgivande

bladerunner_35 said:
Skillnaden ligger i hur mycket tid man har att lägga på arbetet för Neogames och det borde inte vara avgörande för om en deadline bryts eller inte.
Det är tvärtom väldigt avgörande. Det innebär nämligen att förutom Legion så är alla övriga författares skrivande en hobby som får ta den tid som blir över efter att vardagsbestyr som ger mat på bordet eller upprätthåller hemmet är klara.

Det innebär att de tillbringar åtta timmar med att jobba, en timme med att ha lunch och rast på jobbet, en timme till och från jobbet, och åtta timmar med att sova, varje dag. Det blir sex timmar över att fördela på rollspelsskrivande, familj, hem, socialt liv, friskvård och kvällsmat. Lägg till lite oförutsedda saker som också ska utföras på de där timmarna som inte är jobb eller sömn så blir det förbaskat lite och svårplanerad tid över.

bladerunner_35 said:
Uppenbarligen så har vi två helt skilda perspektiv. Jag tycker det är ok att utgivningstakten är mycket långsam. Jag tycker inte det är ok att Neogames inte håller en till mig som konsument och via deras hemsida utsatt deadlines.
Ja, att du tycker att det är OK att inte publicera deadlines har du förklarat tydligt. Problemet är att ur Neogames synvinkel spelar det ingen roll. Det blir ändå klagomål, för det finns alltid någon gnällpitt som klagar på att det inte finns deadlines.

Ska man vara extra petig så är det förväntade släppdatum som anges, inte deadlines. Deadlines är det datum då manus ska vara klart. Släppdatum är det datum då produkten släpps i butik.

Det finns också en ganska tydlig waiver att (och det är lika bra att citera):

Neogames releaseplan said:
All nedanstående information och bilder är preliminära. Angivna datum är också preliminära. Neogames förbehåller sig rätten att ändra denna information utan förvarning.
...och om du undrar varför jag exploderade förut... den här diskussionen har förekommit förr. Verkligheten förändrades inte nämnvärt bara för att CJS blev Legion.
 

bladerunner_35

Warrior
Joined
21 Jul 2001
Messages
286
Location
Landskrona
Re: Mer om rollspelsutgivande

Det känns som vi pratar förbi varandra.

Jag förstår givetvis att en frilansande skribent inte har lika mycket tid att lägga på skrivandet och att det finns mycket annat (typ livet) som måste få gå före.

Rimligen går det att ta med i beräkningarna, om om det inte går att göra beräkningar, varför försöka räkna på det överhuvudtaget?

Det borde spela roll för Neogames, helt enkelt för att de sätter upp ett mål som de sedan bryter. Men visst, med tanke på deras waiver får jag väl nöja mig med att vara en gnällpitt och låta saken bero.

Angående "explosionen":
Jag förstod så pass, och jag har sett beteendet på många forum tidigare (gamla rävar blir sneda på nykomlingars ständiga frågor/gnäll om samma sak). Ur min synvinkel spelar det ingen roll.

Ha en bra dag.

/björn
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Legion said:
"Inga 2-åringar som vid sämsta möjliga tillfälle drar ut sladden ur datorn när man försöker kombinera förädraledighet med spelmakande, inga bebisar som kräks över den i stort sett färdiga omslagsbilden, eller akutinköp av ny backupstation, bara för att 4-åringen hört att man kallade den silverfärgade hårddisken för "silverfisken", och tyckte att den därmed borde passa bättre i akvariet"
Har något av det jag citerar verkligen hänt på riktigt eller var de bara skräckexempel? Bara nyfiken.
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Re: Eon IV

Fast designmässigt tycker jag Eon är väldans skön jämfört med allt annat jag sett, bortsett då gällande bilder förstås.
 

Legion

Warrior
Joined
22 Oct 2002
Messages
221
Re: Plural eller singular

Faktiskt inte ens jag, Krille.
3 dagar per vecka arbetar jag med grafisk formgivning och möbeldesign.
Detta lämnar ungefär 9 dagar per månad till Neogames, varav ca3-4 av dessa går till bokföring, utskickande av beställda varor osv.

Detta är iofs temporärt, men för stunden ser det ut så.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Plural eller singular

wow, du har ju hur mycket tid som helst att lägga på EON! ;-)

Själv kanske jag har en tio-femton timmar i månaden över till SagaGames... i bästa fall.
 

Gunnar_UBBT

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
74
Re: Plural eller singular

Finns det någon som är kopplad till modulen om Jargien?

Jag vill minnas att det stått "Release: ej fastställd" i två-tre år :gremsmile:

Det här är inte ett klagomål, bara en undran om projektet ligger helt och hållet på is eller inte.

Senaste nyhet på nyhetssidan är från 2007-11-19 också, blev lite orolig att neogames lagt ned när jag såg det. Skönt att se att så inte är fallet.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Re: Plural eller singular

När börjar Ymir närma sig stadiet 'färdig'?



/Elvis vill verkligen ha västländerna
 
Top