Nekromanti SD och retoriken kring invandrare som tär

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Svenska Dagbladet hade ett reportage i söndags som jag tyckte var intressant.

Bl.a. stod följande att läsa:

SvD på nätet said:
Tomelillas flyktinghandläggare tar emot med kaffekorg och kakfat på sitt rum en trappa upp i kommunhuset. Han är stolt över sitt arbete, men ber att få heta bara ”flyktinghandläggaren” i tidningen och vädjar om att vi inte heller ska skriva ut hans klienters efternamn. Det händer att han får påringningar.

Den flyktinggrupp han just nu har hand om är på tolv vuxna och 16 barn.

– Den första frågan jag får är: ”när får jag jobba; vi vill inte bara gå på socialbidrag”.

Och jobbar gör Tomelillas flyktingar. De har instegs- eller nystartsjobb i privata företag eller inom kommunen. Två dagar i veckan går de på svenska för invandrare. Men receptet är att arbete är bästa sättet att lära sig svenska.
Det här är ett exempel som motbevisar påståendet att flyktingar kommer till Sverige bara för att utnyttja systemet.

Det är också ett exempel på att trakasserier inte bara förekommer gentemot SD, utan mot andra människor.
Fast det borde vara skillnad på att vara en offentlig person och att vara flyktinghandläggare.

Dessutom är det ett exempel på hur människor bäst lär sig nya språk - genom arbete. Bara det är ett argument för att integration borde handla mer om arbetsmarknadsreformer snarare än ett upphörande. Alltså, om vi på allvar vill adressera de olika händelser som många vill skylla på integrationen (tex stenkastande mot brandbilar).

SD:s politik innehåller knappast några sådana idéer, vilket bara visar att deras politik inte vill annat än att skapa klyftor, hat och rädslor.


Hela artikeln hittar du här!
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
SD:s politik innehåller knappast några sådana idéer, vilket bara visar att deras politik inte vill annat än att skapa klyftor, hat och rädslor.
Nja, alltså, jag tycker ändå vi måste ha en sak klart för oss, i rättvisans namn: det är självfallet så att Åkesson och grabbarna själva anser att de gör något som är bra för en majoritet, om än på en minoritets bekostnad.

De -vill- inte skapa klyftor, hat och rädslor, även om man sedan definitivt kan hävda att det ändå blir en direkt effekt av deras inställning och politik. Inte ens moderater vill skapa klyftor, liksom, de nöjer sig med att upprätthålla och förstärka de som redan finns.

- Ymir, just sayin'
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Fast jag håller inte med dig. Jag förstår din poäng, men tycker att vi måste se längre än bara till det som sägs och skrivs.

Åkesson o co. gör något som de anser är rätt, jag kan inte alls se att de vill vare sig en majoritets eller en minoritets bästa. De vill hetsa mot muslimer och återskapa ett Sverige så som det såg ut på trettiotalet. Sedan gör de en retorisk poäng av att folk röstar på dem genom att säga: "Se, folk tycker som vi - alltså gör vi dem en tjänst!"

Och det är detta som är så jävla uselt, ursäkta. SD fångar upp frustration och besvikelser. Och så ler de med sitt vargleende och viskar fram mellan tänderna: "Och vi vet vem du kan skylla på! Allt är muslimernas fel! Om vi slopar invandringen får ungdomar jobb och pensionärer högre pension".

De är opportunistiska genom att de utnyttjar människors erfarenheter på ett duperande sätt. Men att hetsa mot muslimer hjälper inte Sverige. Det ger inte något. Om Sahra tvingas tillbaka till Somalia blir hennes arbetsgivare en anställd fattigare och patienterna utan någon som kan vårda dem. Det enda SD erbjuder är en syndabock och ett "vi och dem"-tänkande.

Att försöka få det till att SD har lyssnat till människor, för att därefter forma en politisk idé köper jag inte. Deras rötter går tillbaka på främlingsfientliga ideologier och även om de har tvättat bort det mesta idag, syns det genom att deras partiprogram på det mest ynkliga sätt utgår från att en slopad invandring är bra för den svenska nationella identiteten. Grundpremissen är knappast borta - invandring och mångkultur hotar "ett Svenskt samhälle". Lika mycket BSS som på 1980-talet. Fast i snyggare förpackning.

Ergo: de vill genomföra en idé snarare än en politik i syfte att göra det bättre för människor. Men i dagens debattklimat är det politiskt omöjligt att säga: "Ja, jag vill kasta ut varenda invandrare, för jag avskyr dem!". Istället måste man vara smart och medial.

Klyftorna då?
Ja, låt oss säga att SD i framtiden får så mycket att säga till om att Sveriges integrationspolitik ändras. Inte alls otroligt, se på Danmark. Tja, hur ska det då kännas att vara muslim i Sverige? Hur kommer synen på olika etniciteter påverkas? Och hur kommer detta påverka möjligheterna till solidaritet och samförstånd? Ordet "klyfta" associerar jag till en djup spricka som förhindrar förflyttning tex. Och klyftor är exakt vad SD:s politik leder till. Klyftor mellan tex kristna och muslimer.

Att se på vad som sägs och vad som skrivs -enbart- gör oss okritiska för konsekvenserna av SD:s förslag. Det innebär också att vi erkänner deras språkbruk och deras val av agenda. Att SD-politiker inte explicit säger att de vill skapa rädsla är i sammanhanget oviktigt, eftersom deras retorik leder till detta. De härskar genom att söndra. Med ohörbar mimik.

Det krävs lite mer av den kritiska betraktaren än att bara se till det talade och det skrivna. Ibland står sanningen mellan raderna, snarare än i dem.
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
Att se på vad som sägs och vad som skrivs -enbart- gör oss okritiska för konsekvenserna av SD:s förslag. Det innebär också att vi erkänner deras språkbruk och deras val av agenda. Att SD-politiker inte explicit säger att de vill skapa rädsla är i sammanhanget oviktigt, eftersom deras retorik leder till detta. De härskar genom att söndra. Med ohörbar mimik.

Det krävs lite mer av den kritiska betraktaren än att bara se till det talade och det skrivna. Ibland står sanningen mellan raderna, snarare än i dem.
Jag skulle gärna vilja lägga till mina 25 eurocent till det här resonemanget.

Den som tar sig mödan att läsa igenom vad SD går ut med, kan dra övergripande slutsatser utan alltför stor möda. Jag ser hur SD-idéerna kan summeras till en rad: "fosterland, familj, arbete". Det handlar alltså om en helhetsbild.

På ytan ser detta gulligt ut. Men här finns också partiets pekpinnar, som visar på var gränserna går för idealsamhället. Och då ser man att det blir väl så trångt för många. Även en svenskfödd heterosexuell medelklassman, den klassiska normen i resonemangen, kan finna sig gränslande staketet mellan partiets godtagbart och ej godtagbart.

Om en person som inte vill ha ett så trångt land, ska hon då kallas "oikofob" bara för att hon vill leva ut intressanta idéer fjärran ifrån?

(Oh, shit, jag har skrivit ett inlägg i saken utan att nämna ett enda av de typiska nyckelorden. Detta gör jag för att visa att det går att driva diskussionen på ett principiellt plan, med ett annat språkbruk än det gängse.)

Edit: Rättade diverse små skrivfel.
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
Örnie said:
Det står inget intressant här!

hälsar
Örnie
Tack

Edit: Det blev missförstånd här. Därför har jag raderat mitt ursprungliga inlägg.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Mekanurg said:
Örnie said:
Det står inget intressant här!

hälsar
Örnie
Tack för de orden. Då vet jag att mina reflektioner faller på hällberget. Och jag kan rikta min uppmärksamhet åt annat håll. :gremsmile:
Jag tror du missar att det var ett "Bra sagt (NT)" i rubriken. NT-inlägg gör ju sig inte lika bra i platt visning.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Liksom Örnie, vill jag instämma: "Bra sagt!". Skönt med en balanserad reflektion ur ett något annorlunda perspektiv.

(Och då gör jag det också i viss oro för att Örnies tidigare "no-text-text" gjorde att hans heja-rop riskerar att uppfattas som något rakt motsatt till vad det var :) ).

(Edit: ser nu att Bobby M uppfattat detta missförstånd snabbare än mig, nåja, bra sagt var det!)

/Håkan
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
Bobby Magikern said:
Mekanurg said:
Örnie said:
Det står inget intressant här!

hälsar
Örnie
Tack för de orden. Då vet jag att mina reflektioner faller på hällberget. Och jag kan rikta min uppmärksamhet åt annat håll. :gremsmile:
Jag tror du missar att det var ett "Bra sagt (NT)" i rubriken. NT-inlägg gör ju sig inte lika bra i platt visning.
Tack för påpekande. Mitt läsfel.
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Jag förtydligar, även om det uppenbarligen inte behövs:

Mekanurg har rätt på alla punkter i sitt inlägg och jag håller med honom till 100%. Jag är inte ett hälleberg på den här punkten utan snarare frodig, fruktsam mylla. Liksom Mekanurg har jag själv erfarenhet av att vara invandrare (bor alltjämt i annat land än Sverige) och gillar inte att Sverige har blivit en smula trängre efter riksdagsvalet.

Hädanefter ska jag i ev. NT-inlägg bara skiva "NT = No Topic" i brödtexten istället för att försöka vara rolig.

hälsar
Henrik
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Mekanurg said:
Om en person som inte vill ha ett så trångt land, ska hon då kallas "oikofob" bara för att hon vill leva ut intressanta idéer fjärran ifrån?
Vad är det för fjärran "intressanta idéer" den personen vill leva ut som skulle hindras av "partiets pekpinnar"? Kulturinfluenser kan man väl få även om landet har en mer restriktiv invandringspolitik?
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
Grisodlar'n said:
Mekanurg said:
Om en person som inte vill ha ett så trångt land, ska hon då kallas "oikofob" bara för att hon vill leva ut intressanta idéer fjärran ifrån?
Vad är det för fjärran "intressanta idéer" den personen vill leva ut som skulle hindras av "partiets pekpinnar"? Kulturinfluenser kan man väl få även om landet har en mer restriktiv invandringspolitik?
Jag undvek med avsikt I-ordet i mitt inlägg. Och jag kommer att fortsätta med det.

Jag ville prata om något annat, nämligen den "Sörgårds"-version av Sverige som framträder när man ser helheten i SD:s idébygge. Ett stramt, gammaldags, patriarkalt, heteronormativt samhälle. Och detta samhälle känns alltför trångt för väldigt många svenskar.

Ett sådant samhälle förutsätter också en uppfostrande pekpinne, greppad av en överhet, som visar på vad som är gott svenskt uppträdande och vad som inte är det.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Mekanurg said:
Grisodlar'n said:
Mekanurg said:
Ett sådant samhälle förutsätter också en uppfostrande pekpinne, greppad av en överhet, som visar på vad som är gott svenskt uppträdande och vad som inte är det.
Och vad för slags pekpinne skulle detta kunna röra sig om vara som inte redan existerar och utgår från svenska normer och värderingar? Vad exakt är det för samhälle du förespråkar? Jag anar en slapp låt-gå-attityd.
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
Grisodlar'n said:
Mekanurg said:
Grisodlar'n said:
Mekanurg said:
Ett sådant samhälle förutsätter också en uppfostrande pekpinne, greppad av en överhet, som visar på vad som är gott svenskt uppträdande och vad som inte är det.
Och vad för slags pekpinne skulle detta kunna röra sig om vara som inte redan existerar och utgår från svenska normer och värderingar? Vad exakt är det för samhälle du förespråkar? Jag anar en slapp låt-gå-attityd.
Vad menar du med "svenska normer och värderingar" då? Här finns väl lika många synpunkter som det finns svenskar?
 

android_iv

Warrior
Joined
17 Feb 2009
Messages
304
Location
Stockholm
Mekanurg said:
Vad menar du med "svenska normer och värderingar" då? Här finns väl lika många synpunkter som det finns svenskar?
Åh, det är jag också intresserad av att veta. Vad är "svenska normer och värderingar"?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Android IV said:
Åh, det är jag också intresserad av att veta. Vad är "svenska normer och värderingar"?
Jag också. ALltså, det finns ju vissa värderingar som är hyfsat vanliga i de flesta moderna civiliserade länder, och därmed också i sverige - och som dessutom ingår ganska starkt, tycker jag, i den självbild "svenskar" har. Men de värderingarna lär han ju inte mena, för det handlar ju om jämlikhet, alla människors lika värde, människovärdet etc. Och alla människors lika värde har ju Grisodlarn redan skrivit att han inte tror på.

Är det inte ganska... osvenskt att inte tro på människors lika värde? =)
 

android_iv

Warrior
Joined
17 Feb 2009
Messages
304
Location
Stockholm
krank said:
Jag också. Alltså, det finns ju vissa värderingar som är hyfsat vanliga i de flesta moderna civiliserade länder, och därmed också i sverige - och som dessutom ingår ganska starkt, tycker jag, i den självbild "svenskar" har. Men de värderingarna lär han ju inte mena, för det handlar ju om jämlikhet, alla människors lika värde, människovärdet etc. Och alla människors lika värde har ju Grisodlarn redan skrivit att han inte tror på.

Är det inte ganska... osvenskt att inte tro på människors lika värde? =)
He he. Jag var också inne på det spåret (angående människors lika värde), men avhöll mig från att ge det exemplet då det kanske skulle "låsa diskussionen" än mer. Håller också med om att det flesta övergripande värderingar gäller i alla demokratiska länder. De är snarare mänskliga/humanistiska än "svenska".

Nåväl.. Grisodlar'n, vi är nu tre glada och vetgiriga filurer som gärna vill höra vad som är "svenska normer och värderingar". Shoot!
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,868
Location
Barcelona
Några svenska värderingar:

Mjölk = c:a 8 kr. litern
En pocketbok = Ungefär 70 kr.
Ett helrör starksprit = 200 kr. och uppåt
Ett par nya jeans = Nånstans i 1000-kronorsklassen
Ett cigarettpaket = 40-50 spänn
En etta med kokvrå i Uppsala innerstad = 1 miljon kr.
Etc.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,868
Location
Barcelona
Men är det inte en smula lustigt att just den typen av toleransargument ofta uppträder bland kryptobruna lol-liberaler just som ett främlingsfientligt argument:

Öh, i Sverige är vi toleranta och tror på jämlikhet, till skillnad från de där kvinnoförtryckande teokratiivrande muslimerna
"Människors lika värde" är inte så mycket en värdering, i mina ögon, som en retorisk glosa. På sin höjd kan det vara en appell till en illa definierad övermakt att befria en från den allt för påträngande närvaron av såna som kanske (ibland med goda skäl) inte värderar en lika högt som ens medmänniskor.

Jag vet inte vart jag vill komma.
 
Top