Nekromanti Scifi-hjäääälp

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
entomophobiac;n334014 said:
Och Star Wars d6 har ju kommit i en jubileumsutgåva nyligen, som är nytryck av 1st edition, och (i alla fall enligt mig) kanske historiens bästa regelsystem. Framförallt för rymdoperamatiné.
Den hamnar helt klart i kategorin "har du spelat det en gång som spelare, så kan du troligtvis mekaniken tillräckligt väl för att kunna spelleda". Väldigt enkla, men funktionella regler :)

Sedan är Star Wars D6 intressant även ur perspektivet att det var starten till Expanded Universe, och att många saker som vi idag räknar till Canon kommer från rollspelet.
 

Tjocken

Veteran
Joined
30 Jan 2019
Messages
90
Location
Kalmar
Tack PAX och entomophobiac för tipset om starter kitet för traveller, beställde det på en gång efter att ha sett Seths recension :)
 

illspecko

Veteran
Joined
25 Apr 2018
Messages
20
Inför framtiden när du fått SL:a lite sci-fi (vilket system du i slutändan använder) tänkte jag bara slänga in Fantasy Flight Games Star Wars: Edge of the Empire som intressant, kul och med en hel del extramaterial.

Spelade det i en lite drygt en halvårslång kampanj, det var mitt första rollspel och hade otroligt skoj hela vägen, trots att allt som hade med rollspel var helt nytt för mig. Brasklapp är nog att det krävs lite av att SL (och spelare till viss del) är bekväma med att väldigt snabbt och lustigt kan hitta på och beskriva narrativt vad ett slag innebär, eftersom regelsystemet har 4 möjliga utslag(lyckat/misslyckat slag+ytterligare positiva/negativa konsekvenser) istället för det vanliga binära Lyckat/misslyckat slag. men det kommer man in i mycket snabbt.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Tjocken;n334005 said:
Glömde att skriva det, men Mothership finns också tillgängligt på Drivethrurpg och är pay what you wand, så det går att ladda ner gratis om man ändrar till 0 på pris.

https://www.drivethrurpg.com/product/245017/Mothership-Players-Survival-Guide
Jag väntar också på Mothership, men har hunnit titta på grattis-pdf:en. Det verkar ju vara ett habilt spel. Men det jag funderar på är what the fuss handlade om? vad är det som är nytt och bra med det här? Eller är det jag som väntar mig för mycket?--för det verkar som sagt vara ett bra och fungerande spel. Men nytt och annorlunda? Läser jag slarvigt? Vore skönt att få tillbaka den pepp jag hade när jag köpte det :)
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Nässe;n334078 said:
Jag väntar också på Mothership, men har hunnit titta på grattis-pdf:en. Det verkar ju vara ett habilt spel. Men det jag funderar på är what the fuss handlade om? vad är det som är nytt och bra med det här? Eller är det jag som väntar mig för mycket?--för det verkar som sagt vara ett bra och fungerande spel. Men nytt och annorlunda? Läser jag slarvigt? Vore skönt att få tillbaka den pepp jag hade när jag köpte det :)
Själva reglerna (Player's Survival Guide) är inget superspännande och enligt mig inte alls det som är grejen med Mothership. Det är en lite BRP-liknande variant med T100-slag, skills och lite saving throws. Jag tycker framförallt att det som är bra är modulerna (hittills Dead Planet och A Pound of Flesh), som jobbar hårt med layout, presentation av information och användbarhet. Dead Planet är mycket bra, A Pound of Flesh har jag inte hunnit läsa så mycket i men den verkar också väldigt fin. Player's Survival Guide är väl nyttig för att ha ett passande regelsystem med tillhörande utrustningslistor och annat nyttigt, men jag tycker inte det är något revolutionerande på något vis.

Kort sagt: omdirigera peppen till Dead Planet eller A Pound of Flesh istället så tror jag du blir nöjdare :)
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
kloptok;n334079 said:
Själva reglerna (Player's Survival Guide) är inget superspännande och enligt mig inte alls det som är grejen med Mothership. Det är en lite BRP-liknande variant med T100-slag, skills och lite saving throws. Jag tycker framförallt att det som är bra är modulerna (hittills Dead Planet och A Pound of Flesh), som jobbar hårt med layout, presentation av information och användbarhet. Dead Planet är mycket bra, A Pound of Flesh har jag inte hunnit läsa så mycket i men den verkar också väldigt fin. Player's Survival Guide är väl nyttig för att ha ett passande regelsystem med tillhörande utrustningslistor och annat nyttigt, men jag tycker inte det är något revolutionerande på något vis.

Kort sagt: omdirigera peppen till Dead Planet eller A Pound of Flesh istället så tror jag du blir nöjdare :)
Tack! Dead planet har jag köpt, men ännu inte tittat i, så då väntar jag på den, pånyttfylld med pepp! :)
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,574
Här kan man höra grabbarna i Fear of a Black Dragon prata om Dead Planet. Summa summarum så tycker dom att den är väldigt bra men den verkar alldeles för makaber för min smak.
 

Knight_Schmidt

Veteran
Joined
21 Oct 2017
Messages
97
På väg att beställa Coriolis plus SL-skärm.
Det blir en chansning som ändå känns Rätt.
Många år sen jag var SL så nervös som attan.
Får scenskräck...

Gruppen gillar inte färdiga äventyr utan mer att man improviserar.
Men jag tänker ha några hemsnickrade scenarion redo att ta till under äventyrets gång...
Vill att det ska vara mörkt... Lite åt Alien-hållet i stilen.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,975
Location
Ludvika
Nu har ju i och försig Aliens från fria ligan också blivit tillgängligt som alternativ =)

Kanske fyller steget mellan taveller och Coriolis, om man vill ha lite mer närliggande sci-fi, men fortfarande ett enklare system.

Har varken spelat eller läst dock, så jag har dålig koll.
 

Knight_Schmidt

Veteran
Joined
21 Oct 2017
Messages
97
Hmm... Boxen man kan köpa... Är det den 'ofullständuga' versionen? Enligt recensioner verkar den tveksam.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,975
Location
Ludvika
Är det "cinematiskt spel" vs "kampanjspel" du tänker på? I så fall ska boxen innehålla båda alternativen.

Det var en PDF som skickades ut till backare som bara innehöll den cinetatiska biten.

Men som sagt har jag inte böckerna, så kanske nån som faktiskt äger spelet redan kan ge inputt?
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,422
Location
Malmö
Knight_Schmidt;n340828 said:
På väg att beställa Coriolis plus SL-skärm.
Det blir en chansning som ändå känns Rätt.
Många år sen jag var SL så nervös som attan.
Får scenskräck...

Gruppen gillar inte färdiga äventyr utan mer att man improviserar.
Men jag tänker ha några hemsnickrade scenarion redo att ta till under äventyrets gång...
Vill att det ska vara mörkt... Lite åt Alien-hållet i stilen.
Coriolis har bra stöd för improvisation, de har även en uppdragsgenerator som kan vara bra att kolla in. Bra spel.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,975
Location
Ludvika
Knight_Schmidt;n340847 said:
Beslutsångest Deluxe... Mutant år noll eller Coriolis... Hmmm
Coriolis. Mycket mer användbart system (små men märkbara skillnader).
 
Top