Nekromanti Scifi-hjäääälp

Knight_Schmidt

Veteran
Joined
21 Oct 2017
Messages
97
Står i valet o kvalet.
Vill ha ett scifi-rollspel. Aldrig varit SL tidigare för ett.
Det står mellan Starfinder, Coriolis och Traveller.
Vill kunna köpa några äventyr för rimliga pengar också. Men sen kunna skriva egna när man kommit igång...
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,574
Utan att ha testat varken Starfinder eller Traveller lägger jag min röst på Coriolis som har hyfsat enkla regler och en spännande spelvärld. Det finns några äventyr som inte är särskilt dyra. Med lite letande, alternativt tålamod att vänta på rea hos ligan, kan du säkert även köpa grundboxen för en hyfsat billig peng. Om du inte redan sett dem rekommenderar jag Rollspelsmåndag så får du en uppfattning om hur Coriolis uppför sig vid spelbordet (fast personligen hade jag jobbat mer med att skapa närvaro och stämning).
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,550
Star Finder är inte egentligen sci-fi. Det är verkligen en fullt magisk värld som råkar ha rymdskepp av estetiska anlednignar.

Coreolis ligger någonstans runt Star Wars i hur sci-fi det är. Det är full space opera med blod som rinner nedför palatsens trappor.

Traveller är ganska hård sci-fi från 70-talet. Så det är som Alien där alla är medelålders och allting är smutsigt och levt i.

Så det beror helt på vilken typ av fantasy du vill spela.

Star Finder är som Destiny.

Coreolis är som Star Wars.

Traveller är som Firefly.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,574
Knight_Schmidt;n333945 said:
Tack för tipset!
Det var så lite så. Hoppas att du blir nöjd oavsett vilket spel du väljer. Personligen tycker jag att science fiction, eller närmare bestämt rymdopera, är bland det roligaste en kan spela. Till och med så roligt att jag skriver på ett eget rymdoperarollspel, men eftersom det inte är klart kan jag inte gärna rekommendera det. :p
 

Knight_Schmidt

Veteran
Joined
21 Oct 2017
Messages
97
Coriolis och Traveller känns mest bekväma i nuläget.
Star wars är Alltid kul. Men en mörkare ton och mer utforskning. Lite skräck inblandat :)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,975
Location
Ludvika
För förstagångsspelledare skulle jag antagligen rekomendera Coriolis. Cool värld med mycket visuellt stöd i böckerna. Rätt lätt att ta till sig tänker jag. Och ganska enkla regler som är lätta att läsa in sig på.

Annars, om ni gillar att pilla mer med regler så skulle jag rekomendera Traveller.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,352
Location
Helsingborg
Är inte Traveller ganska meckigt? Jag minns vagt att jag tyckte det var ett ganska meckigt system, speciellt för rymdskepp.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,975
Location
Ludvika
Cybot;n333952 said:
Är inte Traveller ganska meckigt? Jag minns vagt att jag tyckte det var ett ganska meckigt system, speciellt för rymdskepp.
Japp.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Om jag ville spela Traveller skulle jag välja Stars Without Numbers i stället. Verkar vara lite samma grej fast mycket smidigare (men fortfarande lite för meckigt och framför allt för mycket världsinfo för mig).

Tycker för övrigt Coriolis känns en hel del Firefly också. Mer än Star Wars tror jag. Om jag skulle vilja spela Star Wars skulle jag nog spela Star Wars d6. :)
 

Tjocken

Veteran
Joined
30 Jan 2019
Messages
90
Location
Kalmar
Dimfrost;n333961 said:
Om jag ville spela Traveller skulle jag välja Stars Without Numbers i stället. Verkar vara lite samma grej fast mycket smidigare (men fortfarande lite för meckigt och framför allt för mycket världsinfo för mig).

Tycker för övrigt Coriolis känns en hel del Firefly också. Mer än Star Wars tror jag. Om jag skulle vilja spela Star Wars skulle jag nog spela Star Wars d6. :)
Finns tydligen att ladda ner en gratisversion på DriveThruRPG med om man vill ta sig en titt innan man köper.
https://www.drivethrurpg.com/product/230009/Stars-Without-Number-Revised-Edition-Free-Version

Själv väntar jag med spänning på Mothership som borde dimpa ner i brevlådan vilken dag som helst.
https://www.tuesdayknightgames.com/mothership
 

Knight_Schmidt

Veteran
Joined
21 Oct 2017
Messages
97
Alien kommer väl snart också. Mer den stilen som passar mig.
Men Coriolis borde man ju kunna mörka lite också..
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,422
Location
Malmö
Knight_Schmidt;n333970 said:
Alien kommer väl snart också. Mer den stilen som passar mig.
Men Coriolis borde man ju kunna mörka lite också..
Coriolis är ju ganska mörkt, med underliga skiner från andra sidan. Teknologi från Portalbyggarna som man inte helt förstår och en massa konflikter mellan förstkommna och Zeniter, mellan fanatiker från både hegemonin och pariatet Det finns slavhandel i vissa system, samt underliga kulter som Nazarems offer. Jag har spellett det väldigt mörkt
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Mothership som Tjocken nämner och länkar till är också väldigt Alien, för den som är intresserad av det.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Som redan nämns så har de väldigt olika stil, både settingmässigt och regelmässigt.

När det gäller Traveller så finns det också en massa olika utgåvor (samt en bunt olika regelsystem) att välja mellan.

Gamla Classic Traveller Starter Kit finns gratis här; https://www.drivethrurpg.com/product/80190/CTSTStarter-Traveller

De senaste utgåvorna, som kör med regelsystemet från Classic Traveller är Traveller 5.10, Mongoose Traveller 2E och Cepheus (som i stort sett är Mongoose 1E med serienumret avfilat). Men det finns fans för alla versioner.

Sedan finns också Traveller The New Era, som kör med regelsystemet från Twilight 2000 2.2.

...och att det finns Traveller 20 (D20 systemet) och GURPS Traveller.

Traveller 2300 är ett sci-fi rollspel från samma företag som Traveller, men har inte mycket mer än det och namnet gemensamt. Traveller 2300 har Twilight 2000 som sin förhistoria, och håller sig inom 50 ljusår från solen.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,649
Location
Uppsala
Jag vill slå ett slag för Diaspora. Tycker det lyckas både vara en riktigt bra FATE-klon och göra hård SciFi utan att bli allt för drygt att ta till sig. Annars tycker jag folk klagar för mycket på Traveller i den här tråden! Traveller är ett lysande ramverk för hårdare SciFi och det finns ett ypperligt starter kit att plocka upp i tryck i denna stund. Det är ett spel som låter dig skapa känslan av en lite mer realistisk galax utan att för den delen bli mardrömskomplicerat.

Coriolis har en fantastiskt mysig värld — enligt mig bland de bästa spelvärldar som skrivits på svenska, kanske den bästa — men är tyvärr ganska trasigt som spel utan omfattande errata och/eller husregler. Världen är också såpass annorlunda från det som de flesta känner till att det kan ta ett tag att komma in i den.

Och Star Wars d6 har ju kommit i en jubileumsutgåva nyligen, som är nytryck av 1st edition, och (i alla fall enligt mig) kanske historiens bästa regelsystem. Framförallt för rymdoperamatiné.

Mothership kan jag varmt rekommendera om du bara vill komma igång snabbt och göra något lite skräckigare OSR:igare av din scifi.
 
Top