Science fictionromaner på svenska? Tips?

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Hejsan!

Min läslust ökar alltid när det blir varmt och fint väder. Skulle därför vilja ha lite tips på bra science fictionböcker. Har ofta svårt att komma in i böcker om de är på engelska så jag eftersöker böcker som är skrivna på svenska. Jag har redan läst Liftarens guide till galaxen, Jag Robot, 1984, Kallocain, en del av William Gibson, Metro 2033 och mycket av Philip K. Dick.

Vore även superkul med en liten förklaring till varför du rekommenderar just den boken som du rekommenderar :)

Stort tack på förhand!!!
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Av dina exempel att döma verkar det vara OK med böcker översatta till svenska också?

Då skulle jag rekommendera Stiftelsetrilogin av Asimov, som jag råkade se i en ny inbunden specialutgåva på SFbok nyligen.

Varför? Eftersom du verkar ha läst enmassa dystopier redan, och kan behöva en hoppfull framtidsvision för balansens skull. :)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Bolongo;n347799 said:
Av dina exempel att döma verkar det vara OK med böcker översatta till svenska också?

Då skulle jag rekommendera Stiftelsetrilogin av Asimov, som jag råkade se i en ny inbunden specialutgåva på SFbok nyligen.

Varför? Eftersom du verkar ha läst enmassa dystopier redan, och kan behöva en hoppfull framtidsvision för balansens skull. :)
Tack för tipset! Har varit nyfiken på Stiftelsetriliogin, så den vore nåt att ta en titt på :) Jag gillar ju både Jag Robot och Nemises av samme författare.
 

Bastich

Veteran
Joined
7 Jul 2019
Messages
175
Starship Troopers av Heinlein. Grymt mycket bättre än filmen. Faktum är att de inte har jättemycket gemensamt.

Arrakis ökenplaneten (Dune) av Frank Herbert. Har för mig att det fanns ytterligare delar översatta.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Bastich;n347804 said:
Starship Troopers av Heinlein. Grymt mycket bättre än filmen. Faktum är att de inte har jättemycket gemensamt.

Arrakis ökenplaneten (Dune) av Frank Herbert. Har för mig att det fanns ytterligare delar översatta.
Spännande! Av vilka orsaker är boken Starship Troopers bättre?

Åh, visste inte att den fanns översatt. Någon särskild orsak till att du tycker den är bra?
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,096
Franz;n347809 said:
Tack för tipsen! Vad gör böckerna bra tycker du?
Måndag börjar på lördag är nonstop rysk humor från Strugatskij-bröderna, och likaledes skarp satir, mycket underhållande.

Lovecraft är ju en gigant, vars influenser på skräckgenren under 1900-talet varit enormt, trots hans relativa obskyritet bland folk i allmänhet. En del (vissa menar allt) av hans skrivande är färgat av hans rasism men det är ändå mycket fascinerande läsning. Börja t.ex. med "Vansinnets berg" i Sam J Lundwalls övers.

Peter Nilsson är väldigt annorlunda, drömsk och filosoferande. Ska jag vara helt ärlig kommer jag inte ihåg vilken av hans böcker jag läst, men den var ett väldigt eget bidrag till scifi. Hade rekommenderat honom till varje entusiast av scifi.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Oryx och Crake-trilogin är ju bara det bästa som skrivits, nästan :) Sen finns ju en av Octavia Butlers otroligt välskrivna böcker översatt, Liknelser om Sådden. Har bara läst den på engelska. Båda är dystopiska. Oryx och Crake har mer humor. Oxå Peter Nilsson, som någon skrev, smart ”verklighetstrogen” sf, om jag minns rätt.
 

Bastich

Veteran
Joined
7 Jul 2019
Messages
175
Franz;n347808 said:
Spännande! Av vilka orsaker är boken Starship Troopers bättre?
Alla? :p I boken är krigsdelen kraftigt nerskalad och figurerar sporadiskt. Boken handlar mer om filosofiska frågeställningar om hur ett samhälle kan styras.
Har du läst boken så är filmen usel och har inte mycket mer än namn gemensamt. Dock är filmen en cool action sifi.

Franz;n347808 said:
Åh, visste inte att den fanns översatt. Någon särskild orsak till att du tycker den är bra?
Settingen, ploten, karaktärerna, filosofin i serien etc, etc.
Någon skrev att Herbert är för sifi vad Tolkien är för fantasy, så detär en given läsning.
Om du orkar engelska så rekommenderar jag starkt att du plöjer de sex orginalböckerna.

Kass på att beskriva bra här känner jag men hoppas det hjälper något.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
Arkadij & Boris Strugatskij – Picknick vid vägkanten. Om Red Schuhart som är en stalker, en som ger sig in i Zonen och kommer tillbaka med föremål som forskarna eller svarta marknaden är beredda att betala för. Gillade stalker-jargongen. De aktar sig för flugfällor och häxsylta. Letar sodalera, svartstänk och gnisslare. Åker galosch.
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
Sam J. Lundwall har ju också skrivit egna sci-fi böcker, lite svåra att få tag på kanske. En del åt det mera parodiska hållet.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,220
Location
Stockholm
Mörkrets vänstra hand av Ursula Le Guin. En av mina favoritböcker, utforskar samhället på en planet där invånarna inte har något fast kön.

Aniara av Harry Martinsson. En klassiker. Gillar verkligen språket, med fantastiska namn på saker och ting.

Picknick vid vägkanten av Strugatskij. Har jag inte läst. Men ligger högt upp på listan. Debbie beskrev den ovan.

Oryx & Crake av Margaret Atwood. Har också nämnts. En stark historia om en ensam överlevare i en dystopisk framtid som kanske känns lite närmre idag än den gjorde innan pandemin.

Avgrund (Annihilation) av Jeff Vandermeer. En av mina favoriter bland nyare böcker. Om det underliga området Area X, och hur det utforskas av en expedition.

Lovecraft nämndes ovan, en personlig favorit. Tycker jag bara är att sätta igång att läsa om du inte redan gjort (vågar påstå att det tillhör någon sorts allmänbildning för rollspelare). Är den genren (weird horror/fiction) av intresse? I så fall har jag fler tips.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Bastich;n347812 said:
Alla? :p I boken är krigsdelen kraftigt nerskalad och figurerar sporadiskt. Boken handlar mer om filosofiska frågeställningar om hur ett samhälle kan styras.
Har du läst boken så är filmen usel och har inte mycket mer än namn gemensamt. Dock är filmen en cool action sifi.
Nice! Jag läste någonstans för länge sen att boken typ var fascistisk propaganda, men så är kanske inte fallet?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
kloptok;n347816 said:
Mörkrets vänstra hand av Ursula Le Guin. En av mina favoritböcker, utforskar samhället på en planet där invånarna inte har något fast kön.

Aniara av Harry Martinsson. En klassiker. Gillar verkligen språket, med fantastiska namn på saker och ting.

Picknick vid vägkanten av Strugatskij. Har jag inte läst. Men ligger högt upp på listan. Debbie beskrev den ovan.

Oryx & Crake av Margaret Atwood. Har också nämnts. En stark historia om en ensam överlevare i en dystopisk framtid som kanske känns lite närmre idag än den gjorde innan pandemin.

Avgrund (Annihilation) av Jeff Vandermeer. En av mina favoriter bland nyare böcker. Om det underliga området Area X, och hur det utforskas av en expedition.

Lovecraft nämndes ovan, en personlig favorit. Tycker jag bara är att sätta igång att läsa om du inte redan gjort (vågar påstå att det tillhör någon sorts allmänbildning för rollspelare). Är den genren (weird horror/fiction) av intresse? I så fall har jag fler tips.
Tack så jättemycket för alla tips! Antar att Avgrund är förlagan till Netflixfilmen Annihilation? Är den värd att läsa även om man inte gillade filmen?
 

Bastich

Veteran
Joined
7 Jul 2019
Messages
175
Franz;n347818 said:
Nice! Jag läste någonstans för länge sen att boken typ var fascistisk propaganda, men så är kanske inte fallet?
Nu ska jag erkänna att jag inte är någon expert på fascism, men nej det tycker jag inte att den är.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Franz;n347808 said:
Spännande! Av vilka orsaker är boken Starship Troopers bättre?
Inga. Filmen är helt brilliant politisk satir! Boken är något helt annat så går som inte att jämföra. Men filmen är absolut inte en vanlig actionrökare även om den oftast placeras där i krokarna.

Däremot som annat tips, har du läst något av William Gibson? Om inte skulle jag säga att det är dags att hugga tag i sprawltrilogin!
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,542
Location
Umeå
Franz;n347818 said:
Nice! Jag läste någonstans för länge sen att boken typ var fascistisk propaganda, men så är kanske inte fallet?
Det stämmer att världen som skildras är fascistisk, men den lyfts inte direkt till skyarna. Boken är en berättelse om en mans militära karriär i ett samhälle som han själv beskriver som ”vårt system, och det verkar funka någorlunda, oklart om det är bättre än något annat”. Han beskriver sina uppdrag på sätt som gör det tydligt att den regering han företräder är hänsynslös och imperialistisk, men han lägger ingen värdering i det han gör.
 
Top