Science fictionromaner på svenska? Tips?

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,817
Björn Wärmedal;n347822 said:
Det stämmer att världen som skildras är fascistisk, men den lyfts inte direkt till skyarna. Boken är en berättelse om en mans militära karriär i ett samhälle som han själv beskriver som ”vårt system, och det verkar funka någorlunda, oklart om det är bättre än något annat”. Han beskriver sina uppdrag på sätt som gör det tydligt att den regering han företräder är hänsynslös och imperialistisk, men han lägger ingen värdering i det han gör.
Det låter intressant och ganska dystopiskt! Ett viktigt ämne, tittar man på t.ex. Ungern och Polen så är kanske demokrati sorgligt nog inte ett system som vi i framtiden kommer kunna ta för givet på så sätt som vi tidigare gjort.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,623
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Schismatrix av Bruce Sterling - Cyberpunk i rymden, proto-transhumanism, påminner lite om The Expanse

Möte med Rama av Arthur C Clarke

Nomadplaneten av Emanuel Blume

Neuromancer, Count Zero, Mona Lisa Overdrive av William Gibson

Picknick vid vägkanten av bröderna Strugatskij
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,817
Christoffer;n347821 said:
Inga. Filmen är helt brilliant politisk satir! Boken är något helt annat så går som inte att jämföra. Men filmen är absolut inte en vanlig actionrökare även om den oftast placeras där i krokarna.

Däremot som annat tips, har du läst något av William Gibson? Om inte skulle jag säga att det är dags att hugga tag i sprawltrilogin!
Jag tycker också filmen är briljant som politisk satir!

Är Sprawltrilogin Neuromancer och de två efterföljande böckerna? De har jag läst, även fast det var väldigt länge sen. Har även läst Virtual Light av honom. Gillar hans böcker! Det är synd att det annars släppts så lite cyberpunklitteratur på svenska tycker jag. Har hört att Vurt av Jeff Noon ska vara bra cyberpunk?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,817
terje;n347825 said:
Schismatrix av Bruce Sterling - Cyberpunk i rymden, proto-transhumanism, påminner lite om The Expanse
Men den finns inte på svenska?
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
Jag har inte kollat in dem än, men N. K. Jemisins böcker i serien Den söndrade jorden (som alla vann Hugo-priset för bästa roman) finns på svenska sen ifjol. Första boken heter Den femte årstiden.
 

Tjocken

Veteran
Joined
30 Jan 2019
Messages
89
Location
Kalmar
Ull av Hugh Howey, utspelar sig i en silo efter katastrofen, spännande bok med en hel del twists. Första delen i en trilogi. Den ska tydligen bli tv-serie nu med. Lyssnade på denna som ljudbok förra sommaren när jag var ute på promenad och det var ofta som jag förlände promenaden med 20-30 minuter bara för att kunna lyssna lite extra :)
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Uppbrott från Jorden är trevlig läsning, men eventuellt är det främst nostalgin från min ungdom som talar. Fortsättningen kommer också som nyutgåvor har Eloso meddelat.
 

acke

Kobold
Joined
31 Aug 2018
Messages
16
Jack Vance Äventyrens planet är en spännande historia där olika civilisationer lever sida vid sida. Fantasifulla och intressanta kulturer som man får lära känna i de fyra böckerna. Böckerna heter: Skeppsbruten på Tschai eller Chaschernas Stad, Wankhernas Tjänare, Dirdirerna och Pnumerna. Språken på Pao av samme författare är också intressant. I den införs nya språk för soldater, tekniker och byråkrater för att med språkets makt kunna härska. Väldigt coola kroppsmodifikationer/uppdateringar i den boken också.


Fiasko av Stanislaw Lem (även Solaris och Cyberiaden) är tänkvärd. Människan har upptäckt en främmande civilisation på flera tusen ljusårs avstånd. Men med teknik som i boken förklaras i detalj kan man ta sig dit på några få år. Sedan ska man ta kontakt till varje pris, hur det slutar skvallrar titeln om. Många spännande och tänkvärda teorier i boken, bitvis känns det som en seg lärobok i fysik men på det hela taget en häftig läsupplevelse.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,098
DeBracy;n347828 said:
Jag har inte kollat in dem än, men N. K. Jemisins böcker i serien Den söndrade jorden (som alla vann Hugo-priset för bästa roman) finns på svenska sen ifjol. Första boken heter Den femte årstiden.
Jag kan varmt rekommendera serien, tycker att den är fantastiskt bra. Jag recenserade den här: https://www.rollspel.nu/threads/65038
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,817
Tant Ragnar;n347843 said:
Jag kan varmt rekommendera serien, tycker att den är fantastiskt bra. Jag recenserade den här: https://www.rollspel.nu/threads/650...ke borde läsas ändå. Hur superdeppiga är dom?
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,177
Jag kan rekommendera i stort sett allt som Isaac Asimov, Arthur C Clarke, och Robert Heinlein har skrivit. Mycket av det de skrivit finns översatt till svenska. En del av det kan vara svårt att hitta nytt nuförtiden, men bör finna på bibliotek eller antikvariat.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,098
Franz;n347847 said:
Intressant, borde kanske kolla upp dem! Jag blir sjukt ledsen och deppig av böcker som har tema rasism, så brukar föredra facklitteratur, dokumentärer och ibland historiska romaner om det ämnet, men dessa böcker kanske borde läsas ändå. Hur superdeppiga är dom?
Böckernas institutionaliserade rasism och dess konsekvenser är porträtterad med ett djup som, skulle jag säga, inte förekommit tidigare inom fantasy-genren. Författaren själv har sagt i en intervju att:

“This novel is, in a lot of ways, my processing the systemic racism that I live with, and see, and am trying to come to terms with,”

(Författaren är en svart kvinna som bor i USA).

Det sagt, i böckerna är det ett hitte-på kejsardöme som förtrycker geolog-trollkarlar, vilket kanske tar udden av de jobbigaste beskrivningarna av hat, förtryck och fördomar.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
Tant Ragnar;n347851 said:
… inte förekommit tidigare inom fantasy-genren.
Ja, just tusan det är ju fantasy! Oops. Håller på med både fantasy- och SF-hyllorna på jobbet och de flöt liksom ihop lite där. ^^
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,098
DeBracy;n347852 said:
Ja, just tusan det är ju fantasy! Oops. Håller på med både fantasy- och SF-hyllorna på jobbet och de flöt liksom ihop lite där. ^^
Jag skulle säga att serien är lite svårbestämd med avseende på genre. Wikipedia kallar den "science fantasy", men jag har också sett den refererad till som "fantasy" rätt och slätt.

Den är till stor del postapokalyptisk, och saknar nästan helt klassiska fantasy-troper.
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
990
Location
Bureå
KG Johansson har skrivit många bra SF-romaner:
Googolplex
Frukost i Skymningen
Africka
Samvetsmakaren
Glastornen

Peter Nilson har två utsökta sf-romaner (sitter ihop i en serie):
Rymdväktaren
Nyaga

George Johansson har en klassisk sf-serie som var stor på 80-talet, Universums öde. I nyutgivning hos oss (Eloso).

Oskar Källner har skrivit en hel del sf, och har precis utkommit med en space opera på Rabén & Sjögren. 2 delar hittills utgivna i den serien (Imperiets arvingar).
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,817
Tant Ragnar;n347851 said:
Böckernas institutionaliserade rasism och dess konsekvenser är porträtterad med ett djup som, skulle jag säga, inte förekommit tidigare inom fantasy-genren. Författaren själv har sagt i en intervju att:

“This novel is, in a lot of ways, my processing the systemic racism that I live with, and see, and am trying to come to terms with,”

(Författaren är en svart kvinna som bor i USA).

Det sagt, i böckerna är det ett hitte-på kejsardöme som förtrycker geolog-trollkarlar, vilket kanske tar udden av de jobbigaste beskrivningarna av hat, förtryck och fördomar.
Det låter riktigt spännande! Även om det mer är renodlad sci fi jag just nu är ute efter kommer jag nog ändå lägga beslag på denna bok för framtida läsning :)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,817
Äventyr;n347856 said:
KG Johansson har skrivit många bra SF-romaner:
Googolplex
Frukost i Skymningen
Africka
Samvetsmakaren
Glastornen

Peter Nilson har två utsökta sf-romaner (sitter ihop i en serie):
Rymdväktaren
Nyaga

George Johansson har en klassisk sf-serie som var stor på 80-talet, Universums öde. I nyutgivning hos oss (Eloso).

Oskar Källner har skrivit en hel del sf, och har precis utkommit med en space opera på Rabén & Sjögren. 2 delar hittills utgivna i den serien (Imperiets arvingar).
Spännande! Vad i böckerna gör att du uppskattar dem och vill rekommendera dem?
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,018
Av Peter Nillson avsågs förmodligen hans bägge SF-romaner (som hänger ihop): Rymdväktaren och Nyaga. De är bra, men inte hans bästa böcker. Personliga favoriter har drag av SF, men inte bara (de är för bångstyriga för det!): Arken och den långa novellen i Avgrundsbok. Varför jag gillar dem? För att de är underbara helt enkelt! I all sin dysterhet (Peter Nilsson var övertygad pessimist med gott humör tror jag – och en fantastisk fantasi).

Annars har Le Guins roman The dispossed precis kommit i ny svensk översättning – De obesuttna. Det är en av hennes bästa böcker, och något så ovanligt som ett försök att skildra en utopi. Men en pacifistisk anarkism realiserad på planetär nivå visar sig dock inte vara oproblematisk...

Redan nämnda är Aniara, Mörkrets vänster hand samt Avgrund (som har två uppföljare som dock inte finns översatta tyvärr), och jag kan bara instämma i att rekommendera dem.

Och Enders spel är utmärkt (mycket bättre än filmen!). Uppföljarna är sådär så det gör inget att de inte finns på svenska, men den första romanen är ett mästerverk.
 
Top