Science fictionromaner på svenska? Tips?

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,318
Location
Helsingborg
Franz;n347858 said:
Spännande! Vad i böckerna gör att du uppskattar dem och vill rekommendera dem?
Har du inte läst George Johansson så måste du. Det är obligatorisk läsning för en svensk science-fiction enthusiast (även om det är mer ungdomsbok och inte så komplicerade teman).

Uppbrott från Jorden (första boken i serien) är science-fiction skriven i kalla krigets och oljekrisens skugga. Medans det ytligt sett handlar om en outsider som lever i en dystopisk framtid där jorden går på en nöddiet av kärnkraft (med uran brutet från pluto) så är det egentligen en bok om att vara en outsider i en värld av indoktrinering, miljonprogrammet och apati.

Planetjakten kan skippas (och författaren själv vill inte att boken ska räknas till serien).

På Okänd planet är en klassisk koloniserings-science fiction.

Datorernas död är den första svenska cyberpunkromanen, om ett uppror mot den dystopi och apati som råder i första boken.

Barn av Andromeda är en epilog i bokstorlek, och får mest sitt värde av de tidigare böckerna i serien även om den har en helt okej handling i sig.


Överlag är det ett väldigt unikt svenskt (tja. Svenskt som det var i början på 80-talet) perspektiv på science-fiction. En av de få riktigt bra svenska science-fiction verken...vars storhet paradoxalt på något sätt dödade svensk science fiction fram tills 2010-talet, när science fiction återigen fick en lokal nytändning (kanske framför allt pga Simon Stålenhags verk).
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Om du vill ha något som är skrivet på svenska och är relativt nytt så kan jag rekommendera De odödliga av Lars Jakobson. Den börjar i nutid med en man som inte kan dö, och fortsätter låååångt in i framtiden. Väldigt bra!
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Cybot;n347864 said:
Uppbrott från Jorden (första boken i serien) är science-fiction skriven i kalla krigets och oljekrisens skugga. Medans det ytligt sett handlar om en outsider som lever i en dystopisk framtid där jorden går på en nöddiet av kärnkraft (med uran brutet från pluto) så är det egentligen en bok om att vara en outsider i en värld av indoktrinering, miljonprogrammet och apati.

Planetjakten kan skippas (och författaren själv vill inte att boken ska räknas till serien).
Jag tror jag bara läst dessa första två.

Är Planetjakten den där..
de hittar en planet (eller flera, minns inte riktigt) där det magiskt nog finns människor som bara råkat utveckla samhällen som är exakta analogier för Jorden på 1900-talet?

Som jag minns det var det det som dödade mitt intresse för den serien.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Cybot;n347864 said:
Har du inte läst George Johansson så måste du. Det är obligatorisk läsning för en svensk science-fiction enthusiast (även om det är mer ungdomsbok och inte så komplicerade teman).

Uppbrott från Jorden (första boken i serien) är science-fiction skriven i kalla krigets och oljekrisens skugga. Medans det ytligt sett handlar om en outsider som lever i en dystopisk framtid där jorden går på en nöddiet av kärnkraft (med uran brutet från pluto) så är det egentligen en bok om att vara en outsider i en värld av indoktrinering, miljonprogrammet och apati.
Det där låter väldigt bekant! Tror faktiskt att jag läst den boken, och eventuellt andra böcker i serien, när jag gick i högstadiet. Handlar en del av boken om hur huvudpersonen skaffar sig ett rymdskepp?
 

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Joined
16 Dec 2018
Messages
485
Franz;n347802 said:
Spännande! Någon särskild orsak till att du rekommenderar den boken? Vad är bra och läsvärt med den?
Den där stod i mina pärons bokhylla när jag var liten vase. Tror författaren var polare med min psyksjuka morbror, och det var anledningen till att den ens fanns i huset. Jag läste den som mycket ung (9, 10 kanske) och minns den som mycket märklig, men det var min första bekantskap med post-apokalyps och jag fann det kittlande. Obskyr, tidig, svensk SciFi från Haninges rövhål Brandbergen, tycker det räcker som läs-argument :)
 

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
482
Kallocain av Karin Boye!

Mycket klaustrofobisk dystopi. Väldigt bra skriven. Hon är fantastisk med språket. Obehagligare än 1984!
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,410
Location
Malmö
Richard Morgan "7-11 grader celsius",och resten av serien om Takeshi Kovac, det finns en helt ok Netflix serie (Altered Carbon) som är inspirerad av böckerna. Böckerna är dock fantastiska, enligt mig de bästa SF böckerna som skrivits under de senaste åren. Brutala och vackra på samma gång.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Swedish Chef;n347901 said:
Richard Morgan "7-11 grader celsius",och resten av serien om Takeshi Kovac, det finns en helt ok Netflix serie (Altered Carbon) som är inspirerad av böckerna. Böckerna är dock fantastiska, enligt mig de bästa SF böckerna som skrivits under de senaste åren. Brutala och vackra på samma gång.
Är översättningen bra? Jag är något av ett Morgan-fanboy, och upplever att rösten och stilen i Kovacs-trilogin är en stor del i varför bokserien är så vass.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Vilken fantastiskt trevlig tråd det här är. Den påminner mig också om Sam J. Lundwalls enorma kulturgärning. Han hyllas alldeles för sällan i nördkretsar.

Du har redan fått en enorm rikedom av tips, men en bortglömd stjärna vill jag nämna:

Tanntih Lee!

1970-tals-sf när den är som bäst.
  • Bit inte solen - utopi-dystopi som eventuellt är en världslitteraturens bästa skildringar av hur det är att vara tonåring. Om identitet, tillhörighet, om att finna sin plats i världen och i sig själv. Inleds med meningen "Min vän Hergal hade tagit livet av sig igen." (Fick en uppföljare i Safirvin som inte riktigt kommer upp på samma nivå, tyvärr.)
  • Den elektriska skogen - kroppsbytar-thriller med en miljard twistar, men som kanske framför allt handlar om frågan vad fan är ett människas "jag" egentligen? Och vad innebär det att radikalt förändra sig själv? Kan man göra det, och vad händer med den gamla versionen av dig? Bonus: huvudpersonen heter "Ful".
  • Gräsets tid - postapokalyptisk utopi. Utomjordingar och sex. Kan man verkligen vara fri om man har tillgång till allt? Kan man göra sig fri från frihet?
Lees författarskap är väl på ett sätt typiskt för andra vågens feminism, och de Beauvoir känns som en ständig följeslagare. Men det blir också tydligt i Lees romaner att det här med identitet, frihet och gränser, sociala roller, och medvetandets och kroppens möjligheter och begränsningar inte bara är politiska samhällsfrågor; i Lees författarskap har de ett existentiellt allmänmänskligt djup.

Läs Tannith Lee, hon är en bortglömd präla!
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Franz;n347826 said:
Jag tycker också filmen är briljant som politisk satir!

Är Sprawltrilogin Neuromancer och de två efterföljande böckerna? De har jag läst, även fast det var väldigt länge sen. Har även läst Virtual Light av honom. Gillar hans böcker! Det är synd att det annars släppts så lite cyberpunklitteratur på svenska tycker jag. Har hört att Vurt av Jeff Noon ska vara bra cyberpunk?
Yes det är dem. Även Bridge-serien (den med Virtual light, Idoru och All Tomorrow's Parties) och Bigend-trilogin (Pattern Recognition startar den) är helt fantastiska, öven om den sista är typ i vår nutid.

Efter Gibson kommer dock Neal Stephenson och Snowcrash som klockren Cyberpunk-favorit! Finns dock ej på svenska. Ej läst Vurt så får spana in den!

Men kom på ett annat ett tips: Nova SF! Dra till närmaste bibliotek som har den, eller hugg några nummer på bokborsen.se, väldigt mycket översatta sf-noveller och liknande, ofta riktigt bra översatta också. Prenumererade på den tills en gick i graven för massa år sen, men uppskattade den mycket då. Jules Verne-magasinet hade nog också rätt mycket översatt men det har jag inte koll på.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
lite sent men jag skulle rekommendera I det heliga Rysslands tjänst av Vladimir Sorokin. För att citera Wikipedia "Handlingen utspelas i en nära framtid, när det Ryska kejsardömet ses som återupprättat. Intrigen följer en hel arbetsdags groteska händelser för en opritjnik, en hemlig polis ur den återinrättade opritjninan. Ivan den förskräckliges barbari har effektiviserats med modern teknik.

Året är 2027 och Ryssland har isolerat sig från Väst genom en väldig mur. Säkerhetstjänstens man Komjaga bekämpar skoningslöst inre och yttre förmenta fiender. Från sin röda Merca dirigerar han dagens razzior; mot ett adelsgods, mot en ortodox kulthandling i Kreml, och en nationell musikfest. Han har en position i hierarkien under Lillefar som tar order direkt från Härskaren. Den officiella lunchen är obligatorisk men påver och fylls ut med egna ärenden. Efter att ha bevittnat en offentlig prygling avslutar han dagen med en festmåltid följd av brödernas sexorgie i bastun."

Den är skriven på ett gammaldags språk vilket ger den något av en historie-/fantasyroman känsla, tror att det är en del av satiren för ditt finns folk i Ryssland som vill att man ska kasta ut alla utländska ord som smutsar ner det ryska språket, och då får man bara kvar gamla uttryck o viss slang. Har inte läst ursprungsromanen men det känns som översättaren har gjort ett riktigt bra jobb för språket flyter o passar
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
@Gamiel Det låter otroligt intressant! Stort tack för tipset!!!
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Det finns rätt mycket översatt till svenska, även om del av det också är årtionden gammalt så att bibliotek och antikvariat är bästa chansen.

Just nu ska man förstås läsa Dune i svensk översättning.

Ett annat tips är att gräva rätt på gamla nummer av pocket-tidsskriften Nova Science Fiction, som publicerade vad som var nytt på åttiotalet. Hög kvalitet överlag.

Eller i länken här har jag sorterat SF-bokhandelnstopplistor på Science Fiction och Svenska (som ju då också har fördelen att de finns i handeln):

https://www.sfbok.se/tips-topplistor/topplistan?sort=5&genre_ids=501&visma_language=752
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,270
Location
Göteborg, Lindome
Min personliga favoritförfattare är och förblir Roger Zelazny. Tyvärr finns inte mycket av honom på svenska. Amber-serien gavs ut av Wahlströms Fantasy, men det är absolut inte hans bästa verk. "Jack of Shadows" gavs ut som Skuggornas herre för jättelänge sedan. Ser ut att finnas på några antikvariat.
Men det skulle kunna komma ut mer av honom på svenska snart...
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Just nu ska man förstås läsa Dune i svensk översättning.
För mig kommer det nog bli tvärtom, att jag hinner se filmen innan jag läst boken och sen måste jag vänta jättelänge med att läsa boken så jag glömt filmen och kan bli överraskad 😁
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
För mig kommer det nog bli tvärtom, att jag hinner se filmen innan jag läst boken och sen måste jag vänta jättelänge med att läsa boken så jag glömt filmen och kan bli överraskad 😁
Du kommer bli överraskad, det är en hel del de slipade bort, eller kastade om, eller gjorde helt eget.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Du kommer bli överraskad, det är en hel del de slipade bort, eller kastade om, eller gjorde helt eget.
Det är precis därför jag vill vänta med att läsa boken, så jag glömt alla ändringar 😊
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
För övrigt läser jag nu Ambient av Jack Womack. Detta är den andra Womack-boken jag tar mig an och börjar bli ganska säker på att han är bland mina absoluta favoritförfattare inom sci fi, eller rent av över huvud taget!
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Jag är rätt förtjust i Heinleins "Främling på egen planet", som handlar om en människa som efter att ha blivit uppfostrad av rymdvarelser försöker hitta sin plats på jorden.

En modern läsare finner nog en hel del klandervärt i texten (sexismen är så påtaglig att den till och med registrerade på min radar), men den skrevs å andra sidan för 60 år sen, och det var andra tider då förmodar jag. Mina snabba googlingar ger vid handen att den ses (sågs?) som en viktig influens för polyamory-rörelsen.

Jag är mitt uppe i min tredje genomläsning av den nu.
 
Top