Nekromanti Science Fiction

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
Det finns många bra förslag i tråden, men en pärla har ingen nämnt: The Dispossessed, av Ursula K. leGuin. Handlar om en livet på en anarkistisk måne, och hur konstig tillvaron blir när en forskare därifrån reser till moderplaneten och hur han reagerar när han möter kapitalism och sovjetkommunism. Problematiserad och mysig. Det är inte så mycket till handling, men miljöerna gör boken.

Vill du ha något modernt kan du kika in Cory Doctorow. Han skriver ganska "hippt", i avsaknad av ett bättre ord. Han är inte den bästa stilisten, men hans rena skrivarglädje och entusiasm för hans ämnen gör att det är väldigt trevligt att läsa. Dessutom lägger han upp allt han skriver på sin hemsida, under en CC-licens. Så det är ju bara läsa och se hur det känns. Ett bra ställe att starta är nog novellen Anda's Game eller hans senaste roman For the Win. Bägge handlar om onlinespel och använder goldfarming som en allegori för västvärldens utnyttjande av fattiga länder.
 

Hungmanmoojoo

Veteran
Joined
6 Sep 2001
Messages
70
Location
Alingsås
Oooh.. Jag har precis läst igenom en serie böcker av en författare som heter David Weber.

och sedan glatt proklamerat till alla in vänner att jag har trillat på en historia som enl min mening toppar ALLT.

jag tycker att detta är den bästa historien som jag har läst/sett/hört/rollspelat till dags dato. jag är LYRISK.

historierna handlar om en rymdkapten Honor Harrington i Her Majestys Manticornan Space Navy, och hennes liv när det pågår ett både kallt och varm krig med "The Haven Republic"

alla böckerna finns utlagda i e-bookformat på http://baencd.thefifthimperium.com/
ladda hem mission of honor cdn. där finns allt med.

förlaget har lagt ut de flesta av herr webers böcker på nätet och även andra författare på det förlaget.

jag åkte känslorollercoaster när jag läste dessa böcker.. det finns en episod med hemska kränkningar som fick mig illamående.. och jag har skrattat och gråtit när jag läst dessa böcker..

så.. jag rekommenderar inte bara dig trådskapara att läsa dessa böcker utan alla andra..
jag hoppas det blir film av det så resten av världen får uppleva det oxå...

puhh.. detta blev långt och intensivt..

till sist. till den som tänker läsa dessa böcker.. rekommenderar jag att ni börjar med On Basilisk station, det är den första romanen..
men sen tycker jag ni ska gå inpå webers hemsida och kolla reading order i faqn.. det är lite komplicerat och jag missade det när jag läste igenom hans romaner.. så nu funderar jag på att läsa om alltihop..

nåja.. gåhemåläs med er nu.
 
Top