Nekromanti Science Fiction

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden


Jag läste om Aniara av Martinson nyligen som jag tycker är ett alldeles fantastiskt diktepos och kände att jag faktiskt vill läsa mer Sci-Fi -- en genre som jag är hemskt oskolad inom. Jag har även läst Solaris av Lem, Kallocain av Boye och Brave New World av Huxley som även de kittlar dödsskönt i kistan.

Vad har ni för rekommendationer på andra Sci-Fi-böcker som har intressanta underliggande teman och inte bara är ett försök att vara tuffa med zittrande laservapen och dylikt? (edit: Ni får gärna beskriva böckerna kort. Det underlättar en hel del.)

Är alltså inte särskilt intresserad i böcker som främst är actionhistorier försatta i rymden/framtiden.


captain_ganja_and_the_space_patrol by I Am The Gorgon!, on Flickr
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,616
Location
Rissne
Stranger in a Strange Land tycker jag då är en given höjdare.
Heinlein har nämnts, jag vill komplettera med Vonnegut.

Sedan gillar jag Fallen Dragon och det mesta annat av Peter F. Hamilton, utom möjligen hans Greg Mandel-trilogi där iaf de första delarna håller lite halvkass nivå. Det märks att han utvecklades massor när han skrev dem... Hamilton har en del action, men det är samtidigt riktigt bra SF, tycker jag.

Gateway av Pohl är också riktigt bra, tycker jag.
 

Jarre

Swordsman
Joined
1 Mar 2002
Messages
619
Location
Linköping
1984 av George Orwell och Fahrenheit 451 av Ray Bradbury är två klassiker jag själv hittar i min bokhylla.

Oryx & Crake av Margaret Atwood och Jennifer Government av Max Barry kanske också kan vara något även om det inte är direkt sci-fi.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
1984 får väl betraktas som Sci-Fi (även om orsakerna till samhället som skildras grundlades, enligt romanen då, innan boken skrev. Så det är mer alternativ-sci-fi).

Metro 2033 är kanske lite mycket action och odyssé, och är väl snarare post-apokalyps än sci-fi. Men jag gillar den åtminstone.

Nu ska ni förövrigt veta att även jag är oskolad i denhär genren, så även jag följer med stort intresse.
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Tack! Heinlein har ju otaliga böcker i sin katalog. Jag känner igen Starship Troopers från filmen och tänker mig att den kan vara bra eftersom filmtolkningen var bedrövlig och filmatiseringar tenderar vara raka motsatsen till böckerna de tolkar. Men två till tre specifika titlar hade varit schysst om du hade kunnat rekommendera.
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Jo, de två har man ju faktiskt läst och de är ju bägge väl läsvärda.

Atwood och Barry har jag aldrig läst något från.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,878
Location
Örebro
Vill du ha lite annorlunda Sci Fi (dvs inte rymdskepp, laservapen och aliens) så är The Shore of Women en höjdarbok. Den handlar om ett postapokalyptiskt Jorden där kvinnorna till slut tröttnade på att männen bara startade krig och slängde ut dem ur de högteknologiska enklaver där människorna (...eller numera bara kvinnorna) i boken bor. Männen bor som stenåldersmänniskor utanför enklaverna, där dom dyrkar kvinnor som gudinnor (mycket tack vare de kapell som kvinnorna satt upp där).

Bokens huvudhandling handlar om vad som händer när två kvinnor blir utkastade ur en enklav på grund av ett grovt brott*, och därför måste lära sig att hantera världen utanför.

* Dödsstraff är ju ociviliserat, så vi slänger ut dom i vildmarken dom aldrig varit i och inte har någon aning om hur man klarar sig i istället. Och på det så gör vi det för att vi vet att dom troligtvis kommer dö.

Übereil
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
Jag har inte heller läst så värst mycket sf, men jag skulle rekommendera att kolla efter någon novellsamling med Philip K. Dick. I princip alla berättelserna i den samling jag har (»Minority Report«, efter den mest kända av novellerna i den) bygger på en finurlig grundtanke som dras till sin spets. Ingen större risk för överdriven action.

»Starship Troopers«, som du ju redan är inne på, tyckte jag var riktigt bra. Den kändes förvånansvärt aktuell för mig när jag läste den, men så höll jag på med min värnplikt då också.

Jag blev riktig förtjust i novellerna i Asimovs »Jag, robot« också. Lättläst, intressant och lite mysigt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,616
Location
Rissne
DeBracy said:
Jag blev riktig förtjust i novellerna i Asimovs »Jag robot« också. Lättläst, intressant och lite mysigt.
Word. Asimovs robotromaner (och noveller) är enligt mig mycket bättre än hans Stiftelseepos. Stiftelsen är ju bara "Romarrikets uppgång och fall" in space, medan robotromanerna faktiskt aktivt arbetar mot teknofobi och synen på robotar och AI's som onda monster. Ur det perspektivet tycker jag att robotromanerna är väl värda att läsas. Jag delar Asimovs positiva inställning till teknologi, men frankensteinkomplexet är mycket lättare att göra film av - se bara den vedervärdiga Will Smithfilmen som öppet bajsar Asimov i munnen.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Var är brudarna?

Nu är jag ingen expert på sf skriven av kvinnor, men jag tycker du ska kolla där. Då är du nästan garanterad mot pojkrums-sf:en med lasepistolsdueller i världsrymden.

Jag tycker också att tipset om Heinlein suger. Inget fel på honom, men stora delar av hans författarskap är ju just "äventyr i världsrymden", om än av bra kvalité.

Läs Ursula K. LeGuin, speciellt Left Hand of Darkness. Och Tannith Lee - Biting the Sun. Båda använder sf-genren för att leka med könsroller och identitet på ett effektfullt sätt.

För övrigt är Mary Shelleys Frankenstein väl värd en läsning om man inte läst den tidigare. Vissa sf-vetare kallar den för den första sf-romanen, och den är bra mycket mer komplex än den enkla Frankensteinmyten i det allmänna medvetandet.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,616
Location
Rissne
Re: Var är brudarna?

Vimes said:
För övrigt är Mary Shelleys Frankenstein väl värd en läsning om man inte läst den tidigare. Vissa sf-vetare kallar den för den första sf-romanen, och den är bra mycket mer komplex än den enkla Frankensteinmyten i det allmänna medvetandet.
Absolut.

I samma veva vill jag slå på trumman för Dr. Jeckyll & Mr. Hyde, även den mer komplex än, säg, filmen The Leagues motsvarighet... =)
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Connie Willis

Om du vill läsa någon som gör tidsresor bra, har fått en massa priser, är kvinna och gör underbara karaktärer man känner igen direkt ur akademikervärlden ska du läsa Connie Willis. I en serie av hennes böcker går jobbet som historiker ut på att resa i historien.

Hon har bland annat skrivit "The Doomsday book", och "To say nothing of the dog" både tidsreseböcker på samma historiska institution.

Men jag tycker hennes bästa bok jag läst är "Bellwether" om trender, kaosteori och får. Inte riktigt SF, men väl riktigt bra fiction om science. Och rolig. Man ler och skrattar.
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
A Clockwork Orange av Anthony Burgess. Avnjuts helst på engelska. Filmen är mycket trogen bokförlagan men/och Nadsat-tugget är så skönt i skriven form.

Jag läste Aniara online för nån månad sedan. En själslig upplevelse.

Starship Troopers. Jag trodde på den här boken när jag var nitton. Nu är den lite för enkel i sin analys. Underhållande.

Time Enough for Love. Heinlein. Bara titeln är värd besväret.

-Dune! Allt börjar och slutar med den här boken. Jag har läst den tio gånger minst. (Arrakis -ökenplaneten, Frank Herbert).
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,351
Location
Helsingborg
Red Mars (och uppföljarna Green Mars och Blue Mars) av Kim Stanley Robinson är trevliga böcker.

Wikipedia beskriver den ganska bra.

The Mars trilogy is a series of award-winning science fiction novels by Kim Stanley Robinson that chronicle the settlement and terraforming of the planet Mars through the intensely personal and detailed viewpoints of a wide variety of characters spanning almost two centuries. Ultimately, more utopian than dystopian, the story focuses on egalitarian, sociological, and scientific advances made on Mars, while Earth suffers from overpopulation and ecological disaster.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Jag rekommenderar "The Rising of the moon" av Flynn Connolly. Handlar om en kvinna som kommer hem till Irland efter att hennes far har dött. Hon blir då indragen i kampen mot den diktatoriska katolska kyrkan som tagit makten.

Sedan rekommenderar jag ju även Neuromancer av William Gibson. Mest för att det är en klassiker. Även SnowCrash av Neal Stephenson är trevlig.

/Ulfgeir
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,351
Location
Helsingborg
Ulfgeir said:
Sedan rekommenderar jag ju även Neuromancer av William Gibson. Mest för att det är en klassiker. Även SnowCrash av Neal Stephenson är trevlig.
Ah. Nu påminde du mig.


Anathem av Neal Stephenson. Skitbra bok även om den kanske inte är för alla science fiction fans. Gillar du filosofi, världsbyggande och tankeexperiment dock så är den ett måste.
 
Top