Nekromanti Sci-Fi!

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Klaatu said:
Vad jag försökte beskriva var en annorlunda setting. Vill du skjuta rymdvarelser spela Star Wars RPG. Vill du intrigera bland adelshus spela Fading Suns RPG. Det finns massor av rollspel där rymdnissar undersöker okända civilisationer men då är motivationen ofta självisk (de letar efter skatter). I min setting gör rollpersonerna något livsviktigt för mänskligheten. Det är på sätt mycket lättare att motivera rollpersonerna att göra ett uppdrag utan att de först alltid måste ha monetär eller annan belöning. Vill man sedan skjuta Wookies, Klingoner eller ET:s släktingar så går det också bra. :gremgrin:
Vill man köra SW så funkar ju F! out of the box, det är bara att byta namn på några vapen och förmågor. Och magi är Kraften.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Klaatu said:
Här är mitt förslag till ett nytt Sci-fi rollspel.

Året är 2100, jorden är toköverbefolkat med 15 miljarder människor som trängs i städer och det är en evig kamp för alla resurser. Förutom massmord finns det ingen lösning på problemet. Då uppfinner några professorer på Nasa hyperrymdsmotorn. Helt plötsligt blir kolonisationen av andra världar möjlig. Kolonisationskepp börjar byggas men innan människan kan börja frakta iväg människor måste några beboliga planter hittas. Mindre "spaningsskepp" tillverkas (ni som har sett Prometheus vet vad jag pratar om) och besättningen på dessa skepp far iväg och undersöker olika planeter. Rollpersonerna tillhör givetvis besättningen på dessa spaningsskepp. På de olika planeterna stöter de ihop med rymdvarelser, döda civilisationer, mystisk vegetation, konstig teknologi o.s.v.
Jag gillar, men skulle gå fram till 2500. Samma bakgrund, men mänskligheten börjar spridas ut till hundratalet planeter/kolonier. Och en del har redan blivit självständiga.

Fördel: Mer att bygga äventyr på, och man slipper de värsta tekniknördarna som bitchar om fysik när man spelar.

...sen gillar jag SF som är som ett omslag till Amazing Stories:







 

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
565
Location
Videnmark
Arfert said:
Jag gillar, men skulle gå fram till 2500. Samma bakgrund, men mänskligheten börjar spridas ut till hundratalet planeter/kolonier. Och en del har redan blivit självständiga.
Det exakta årtalet spelar mindre roll, jag vill bara att det skulle framgå att det var i en "nära" framtid. Vad jag framförallt ville förmedla var en sprittande emigreringsanda som då Europeerna flyttade till Amerika.

Coola omslag.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Frågan om ...

Arfert said:
Om man har flera förmåga som passar så kan man addera dem. Men om man inför egna förmågor ska nan se till att de inte bara är ett nytt namn på en förmåga som redan finns.
Låter vettigt, ja. Bra, tackar för tydligt svar! =)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Klaatu said:
Arfert said:
Jag gillar, men skulle gå fram till 2500. Samma bakgrund, men mänskligheten börjar spridas ut till hundratalet planeter/kolonier. Och en del har redan blivit självständiga.
Det exakta årtalet spelar mindre roll, jag vill bara att det skulle framgå att det var i en "nära" framtid. Vad jag framförallt ville förmedla var en sprittande emigreringsanda som då Europeerna flyttade till Amerika.

Coola omslag.
Jag vill att det ska vara som tidigt 1800-tal. Man har kolonier lite var stans, men massor är okänt och outforskat. Årtalet är inte så viktigt.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Vision

  • Humanoider motsvarande människor men inte nödvändigtvis jordmänniskor.
  • Tiden är ospecificerad och möjligör därför den teknik man vill ha.
  • En ospecificerad galax som inte snackar Vintergatan.
  • En övergripande plott i form av: "människorna" utforskar eller kloniserar okända planeter för att expandera/skapa/bibehålla sin civilisation.
  • Man kan antingen spela roller som är del av denna expeditionsmilis eller civila lycksökare som följt milisen i spåren.
  • Vidden av rymdawesomeness ska sträcka sig från fläskstora pråliga rymdkryssare till rostiga små smuggelburkar.
  • Settingen ska handla om att erbjudas skapa den planet man vill ha – varelser och raser följer därav samma princip med ett basförråd fast med gott öppning för egna tillägg (som i
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Arfert said:
...sen gillar jag SF som är som ett omslag till Amazing Stories
Av någon anledning så tänkte jag mig Sci-Fi! som en variant av Blixt Gordon och Buck Rogers.

Män och kvinnor i spandex, med ovala rymdskepp och gott om utomjordingar som är misstänkt lika människor.

Vi snackar utforskning, sword & sorcery-handlingar fast på andra/konstiga planeter.

Fast då spelar man människor, rymdstrid skulle kanske inte behövas* och handlingarna skulle vara varianter av utomjordingsmöten, ofta med utomjordingar som har väldigt människolika motiveringar och planer - och därmed handlingar som påminner om dessa (frihetskrig, ond "trollkarl" som drömmer om världsherravälde, vacker drottning som fäster sig vid Flash, etc). Fördelen är då att man kan dra med handlingar där man utforskar på riktigt främmande planeter, med rymddräkt, farliga miljöer och underliga varelser. Något Blixt Gordon gjorde, vad jag minns.

I ett rollspel blir man då människor som är utskickat med ett klart mål från någon organisation eller person på Jorden (stoppa invasionen, utforska månen Eta-Balam, rädda kolonister). När uppdraget tar slut återkommer man till Jorden (oftast) och får nya uppdrag. Vissa uppdrag kan ta längre tid. Ibland (sällan) så är någon RP en utomjording som slagit följe.

Vitala ändringar skulle vara: Regler för att göra utomjordingar (de som inte är människolika då), regler för att skapa riken/platser (äventyrslandskaps-generator, med faktioner) och vapen som sträcker sig från primitiva (finns redan i F!) till strålgevär, med rymdskepp som sin egen kategori (som inte påverkas av svagare vapen). Magi är superavancerad teknologi, och använder sig av magireglerna. RP har ingen magi och spelar människor (i regel iaf).

Men det är vad jag tänkte på när "fula rymddräkter" nämndes. :gremwink:

*jag skulle föreslå rymdskeppsstrid som en variant av vanlig strid, fast utan dedikerade färdigheter, t ex, för att undvika att man har en pilot som bara sitter av tiden, och med rymdskepp som "byggnader" resten av tiden - inte en chans att en snubbe med strålpistol förstör en raketmotor liksom.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Frågan om ...

Ja, vi har ju bubblat om möjliga delar av ett sådant spel och huruvida Magi kan översättas till något. Arfert nämnde Psi-kraft och jag tyckte det lät coolt. Så bara för det rena nöjets skull har jag skrivit ihop en liten kladd om vad som kanske skulle kunna vara möjligt på den vägen.

Sci-Fi! – Psi-kraft

Jag har mer eller mindre skummat igenom magin från s. 38ff i Fanatsy! och skrivit en liten kort Psi-modell på det. ... För nöjets skull, för att se, liksom.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
De enda versionerna av Blixt Gordon som gäller är de av Alex Raymond och Al Williamson. Det vet alla.






Fast det är fantasy i på Mongo.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Ärligt talat är jag inte konnässör nog av Blixt Gordon för att ha koll på vem som gjort vilket. Men jag har läst mest Mongo-placerade grejer.

Linda & Valentin glömde jag nämna, men den känslan är lite annorlunda. Påmindes av ditt inlägg i nischnings-tråden. :gremsmile:
 

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
565
Location
Videnmark
Själv tycker jag att det skulle kul med ett SF-rollspel i samma stil som första Mutant och Drakar och Demoner 2.0. Vad tror ni istället för Sci-Fi! Old School Gaming att man skulle göra Sci-Fi Basic Role-Playing?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Klaatu said:
Själv tycker jag att det skulle kul med ett SF-rollspel i samma stil som första Mutant och Drakar och Demoner 2.0. Vad tror ni istället för Sci-Fi! Old School Gaming att man skulle göra Sci-Fi Basic Role-Playing?
OSG-Sci-Fi med plain old BRP som system – no less no more?

Well, vore najs, men personligen tror jag mer på att använda Fantasy! som botten för det. Tajtare spel, helt enkelt.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Arfert, om du på allvar tror att det kan bli något schysst utav det kanske typ du, jag och Klaatu skulle kunna sätta ihop en arbetsgrupp? Eller hur du nu skulle vilja göra ifall man nu tänker sig att Saga Games ska stå för presentationen.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag vet inte om det är något för Saga Games (antagligen inte) eller egentligen relevant för den här tråden, men en DoD2-klon som är open source skulle vara bra om det fanns. Tyvärr är väl det mesta av det arbetet snarare juridiskt samt ren manusmassage snarare än de roliga bitarna med spelhittepå, men det vore gött om det fanns.

Som en produkt till en spelhylla tror jag att Sci-Fi OSG vore överlägset Sci-Fi BRP, av rena igenkännings- och branding-skäl om inte annat.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Klaatu said:
Själv tycker jag att det skulle kul med ett SF-rollspel i samma stil som första Mutant och Drakar och Demoner 2.0. Vad tror ni istället för Sci-Fi! Old School Gaming att man skulle göra Sci-Fi Basic Role-Playing?
Det finns väl?
Hursomhelst, inget som jag skulle göra, BRP-boken tar ju upp sånt. Och F!:s system, eller PW:s, funkar bättre för mig just nu till SF.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
solvebring said:
Arfert, om du på allvar tror att det kan bli något schysst utav det kanske typ du, jag och Klaatu skulle kunna sätta ihop en arbetsgrupp? Eller hur du nu skulle vilja göra ifall man nu tänker sig att Saga Games ska stå för presentationen.
Visst. Vilka vill och kan skriva?
 
Top