Nekromanti Sci-Fi!

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jag skrev just i småpraten att jag som sällan lirar eller lirat Sci-Fi, men ändå – trots den ringa bildningen – blir lite varm inombords när jag ser glimtar av gammproducerad Sci-Fi på TV, vill ha ett Sci-Fi! efter Fantasy! ... Lika regellätt, oldschooligt och avskalat fast med grusgropsplaneter och rymdskepp och fulsnygga uniformer. :gremsmile: Tror det skulle slå lika väl som Fantasy! gjort/gör.

Vad tror man om det?
Finns det några framtidsutsikter för något sådant från Saga Games?
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
Om du vill ha tips på spel som passar in i din beskrivning så kan jag inte låta bli att nämna Star Frontiers från TSR. Det är från tidigt 80-tal och innehåller strålpistoler, knasiga aliens och tajta overaller som stapelvaror. Även om det var hyfsat poppis när det begav sig så är det idag ingen större efterfrågan på det. Så om du hittar ett begagnat ex nånstans på nätet så kostar det sällan mer än en hundring eller så.

/Anders
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,552
Man borde kunna konvertera Fantasy! rätt lätt. Man ändrar bara armborst och bågar till laser pistoler och railguns, Svärd till monoedged eller laser varianter, rustningar till spartan armour eller sunwalker suits. Förmågorna får man ta en snabb koll på men det är inte mycket att fixa heller. Raserna är ju dö lätta att fixa, alverna är nu Eldar eller reptoids och Dvärgarna är squats eller Greys, done!

Skriv ihop ett snabbt system för rymdskepp och så är du klar :gremsmile:
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Organ said:
Om du vill ha tips på spel som passar in i din beskrivning så kan jag inte låta bli att nämna Star Frontiers från TSR. Det är från tidigt 80-tal och innehåller strålpistoler, knasiga aliens och tajta overaller som stapelvaror. Även om det var hyfsat poppis när det begav sig så är det idag ingen större efterfrågan på det. Så om du hittar ett begagnat ex nånstans på nätet så kostar det sällan mer än en hundring eller så.

/Anders
Tackar för tipset! =)

Vore dock fett med ett svenskt sådant med aktuell utgivning av tillbehör.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
God45 said:
Man borde kunna konvertera Fantasy! rätt lätt. Man ändrar bara armborst och bågar till laser pistoler och railguns, Svärd till monoedged eller laser varianter, rustningar till spartan armour eller sunwalker suits. Förmågorna får man ta en snabb koll på men det är inte mycket att fixa heller. Raserna är ju dö lätta att fixa, alverna är nu Eldar eller reptoids och Dvärgarna är squats eller Greys, done!

Skriv ihop ett snabbt system för rymdskepp och så är du klar :gremsmile:
Tanken har slagit mig, men det vore desto roligare med en faktisk publicerad bok med ett mer avvägt innehåll, chans till publicerade tillägg osv. Kort sagt vore detta ett spel jag skulle vilja köpa och njuta av hellre än att bara sno ihop en bunt egna konverteringar som vore föga så tilltalande på det viset.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
solvebring said:
Jag skrev just i småpraten att jag som sällan lirar eller lirat Sci-Fi, men ändå – trots den ringa bildningen – blir lite varm inombords när jag ser glimtar av gammproducerad Sci-Fi på TV, vill ha ett Sci-Fi! efter Fantasy! ... Lika regellätt, oldschooligt och avskalat fast med grusgropsplaneter och rymdskepp och fulsnygga uniformer. :gremsmile: Tror det skulle slå lika väl som Fantasy! gjort/gör.

Vad tror man om det?
Finns det några framtidsutsikter för något sådant från Saga Games?

Bra idé!
Men jag hinner inte skriva nåt sånt på ett par år känns det som. Men om någon ville skriva det spelet, byggt på F!, så är det bara att höra av sig till mig! Layoutar det gärna. Och ger ut det. Om det blir bra.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Arfert said:
solvebring said:
Jag skrev just i småpraten att jag som sällan lirar eller lirat Sci-Fi, men ändå – trots den ringa bildningen – blir lite varm inombords när jag ser glimtar av gammproducerad Sci-Fi på TV, vill ha ett Sci-Fi! efter Fantasy! ... Lika regellätt, oldschooligt och avskalat fast med grusgropsplaneter och rymdskepp och fulsnygga uniformer. :gremsmile: Tror det skulle slå lika väl som Fantasy! gjort/gör.

Vad tror man om det?
Finns det några framtidsutsikter för något sådant från Saga Games?

Bra idé!
Men jag hinner inte skriva nåt sånt på ett par år känns det som. Men om någon ville skriva det spelet, byggt på F!, så är det bara att höra av sig till mig! Layoutar det gärna. Och ger ut det. Om det blir bra.
Fan att man inte har mer tid! ... Det skulle man ju vilja genomföra, bara för det. Och det retar mig fan att någon annan kommer att göra det. Fast det kanske är lika bra med tanke på hur bra jag är på speldesign – även om detta mer eller mindre är färdigt; eventuella konverteringar har ju redan börjat diskuteras, så.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
solvebring said:
Fan att man inte har mer tid! ... Det skulle man ju vilja genomföra, bara för det. Och det retar mig fan att någon annan kommer att göra det.
...du behöver inte sova, eller hur?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Krille said:
solvebring said:
Fan att man inte har mer tid! ... Det skulle man ju vilja genomföra, bara för det. Och det retar mig fan att någon annan kommer att göra det.
...du behöver inte sova, eller hur?
I wish! Om jag inte hade behövt sova – människan är sannerligen värdelös – så hade jag varit väldigt glad. =)
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Frågan om ...

Nå, konverteringar har diskuterats ovan, men det är väl den överskådliga, genomförbara biten. Frågan är ju vad som behövs som komplement ...?

... Reseregler?
... Regler för farkoster; strid?

/solvebring som måste läsa Fantasy! igen eftersom han inte spelat på ett bra tag nu.
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
I fantasy har du tre klassiska fantasy raser utöver människan. Dvärgarna, Alverna, och Orkerna.
Precis som Dantes Divina Comedia var grunden för det italienska språket, blev Tolkiens mytologi en bibel, en helig skrift, för det vi idag känner som Fantasy.

Vad skulle Sci Fi utgå ifrån? Vilka raser skulle finnas med för att ha en lagom fri setting utan att knyta direkt till Star Wars eller Startreck? Vad skulle kännetäcknen vara för Klassisk Sci-Fi?

Jag tycker att det är mycket den här Omnipotensen som gör Fantasy! så stort och fantastiskt, men vad skulle, storymässigt och setting-mässigt, motsvarigheten vara för Sci-Fi för att göra det lika fritt?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,552
Det enda som fattas är regler för skepp. Men går vi Space opera nog kan vi skippa i reglerna för det, man slåss via bordning! Man köper pilot färdigheten och sedan rullar man mot närvaro för sensorer, motorik för styrning och så vidare.

Eller så är strid exakt som strid man mot man men skeppet är ett +5 vapen och + 5 rustning. Då kan man slåss mot folk med raketkastare som om man är Solid Snake som slåss mot en Metal Gear.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Frågan om ...

Jag svarar mig själv för att få rätt ämnesrubik på saker och ting ...

Bassejr said:
Jag tycker att det är mycket den här Omnipotensen som gör Fantasy! så stort och fantastiskt, men vad skulle, storymässigt och setting-mässigt, motsvarigheten vara för Sci-Fi för att göra det lika fritt?
Att just inte blanda in raser och referera så mycket till redan existerande fiktiva universum, utan att utgå från att man själv är motsvarande människa medan "raser"; andra varelser, är något man möter ... Räcker inte särskilt långt, nej. :gremcrazy:

Då är kanske frågan den; ska man etablera en kampanjvärld med en lös uppfattning om vad som resan finns och skriva en Sci-Fi-motsvarighet till Fjärran dalar, eller om man ska föreställa spelet som så att man befinner sig i en främmande galax som är helt okänd a la planetupptäckarjox-spel?

Jag tror på det förra hellre än det senare (det senare blir lika med ingenting att spela med). Kanske inte att man säger så mycket om världen i sig – detaljerna skippar man, men man etablerar en del av ett solsystem där vissa planeter får ett innehåll och där människorna från start spelar en viss roll – kanske som kolonisatörer.

... För det man kort sagt behöver är ju en värld som är nog mycket att ta på för att kunna spela i den, men nog lite att ta på för att den där friheten och lediga känslan att göra spelet till sitt ska infinna sig. Eller cyklar jag åt skogen nu?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Frågan om ...

Åter: Jag svarar mig själv för att få rätt ämnesrubik på saker och ting ...
God45 said:
Det enda som fattas är regler för skepp. Men går vi Space opera nog kan vi skippa i reglerna för det, man slåss via bordning! Man köper pilot färdigheten och sedan rullar man mot närvaro för sensorer, motorik för styrning och så vidare.

Eller så är strid exakt som strid man mot man men skeppet är ett +5 vapen och + 5 rustning. Då kan man slåss mot folk med raketkastare som om man är Solid Snake som slåss mot en Metal Gear.
Det låter ju enkelt och intressant, dock tror jag inte att det är så enkelt som att bara lägga till rymdstridsregler för att konvertera Fantasy! till ett trovärdigt och lika tilltalande Sci-Fi-spel.

Jag tror heller inte på Rymdopera som riktning; för det är ju just fantasy fast i rymden. ... Fast det är ju jag det.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,552
Jag kollade färdigheterna. De enda vi behöver ändra är Bågskytte till solid vapen projektiler, yxkämpe till plasma vapen, Långa vapen till fordon och knivkämpe till skepp. Sedan har vi kar fälltning för plasma/laser/monoedged svärd. Sköld är en plasma sköld som i Dune. Rustningar är som i Metroid eller Halo.

Dvärgarna är folk från låggravitationplaneter som därför är kortare och tuffare. De är giriga för att deras kultur är sådan pga att de är från före detta slavplaneter.

Alver är genmanipulerade människor i syfte att få fram telepatiska supersoldater, detta lämnade dem dock mentalt instabila och med "sorg".

Skepp är både vapen och rustning sammtidigt, det är så de fungerar. De kan också flyga snabbt men deras motorer tar en stund att "hoppa" till de hastigheterna vilket gör att det tar en runda för dem att flyga iväg under vilken deras motståndare kan skjuta eller slå på dem. Mechs och så fungerar likadant men utan snabbfarts grejen.

Magi är nu Psionics.


Vapen i utrustnings kapitlet görs om så här:

Svärd = Sci-fi svärd.

Yxor = plasma vapen.

Bågar = Vapen som skjuter solida projektiler, som de mänskliga vapnen i Halo.

Knivar = Sci-fi knivar.

Spjut och andra långa vapen = Öh... Gravitationsvapen!


Något mer som behöver ändras eller täckte jag in allt? :gremsmile:
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Frågan om ...

God45 said:
Jag kollade färdigheterna. De enda vi behöver ändra är Bågskytte till solid vapen projektiler, yxkämpe till plasma vapen, Långa vapen till fordon och knivkämpe till skepp. Sedan har vi kar fälltning för plasma/laser/monoedged svärd. Sköld är en plasma sköld som i Dune. Rustningar är som i Metroid eller Halo.

Dvärgarna är folk från låggravitationplaneter som därför är kortare och tuffare. De är giriga för att deras kultur är sådan pga att de är från före detta slavplaneter.

Alver är genmanipulerade människor i syfte att få fram telepatiska supersoldater, detta lämnade dem dock mentalt instabila och med "sorg".

Skepp är både vapen och rustning sammtidigt, det är så de fungerar. De kan också flyga snabbt men deras motorer tar en stund att "hoppa" till de hastigheterna vilket gör att det tar en runda för dem att flyga iväg under vilken deras motståndare kan skjuta eller slå på dem. Mechs och så fungerar likadant men utan snabbfarts grejen.

Magi är nu Psionics.


Vapen i utrustnings kapitlet görs om så här:

Svärd = Sci-fi svärd.

Yxor = plasma vapen.

Bågar = Vapen som skjuter solida projektiler, som de mänskliga vapnen i Halo.

Knivar = Sci-fi knivar.

Spjut och andra långa vapen = Öh... Gravitationsvapen!


Något mer som behöver ändras eller täckte jag in allt? :gremsmile:
Fast blir inte detta Fantasy! med Sci-Fi-kulisser istället för ett Sci-Fi!, om du förstår vad jag menar?

... Eller är det kanske såhär man måste göra för att lösa det som både jag och Bassejr grubblar över – hur man för Science Fiction lika öppet och lättvindigt spelbart som typisk men ospecificerad Fantasy?

... Fast min filosofi är ett "eget" spel, inte bara en käpprak konverteringsguide.

/solvebring – grubblar!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,552
Re: Frågan om ...

Fast blir inte detta Fantasy! med Sci-Fi-kulisser istället för ett Sci-Fi!, om du förstår vad jag menar?

... Eller är det kanske såhär man måste göra för att lösa det som både jag och Bassejr grubblar över – hur man för Science Fiction lika öppet och lättvindigt spelbart som typisk men ospecificerad Fantasy?

... Fast min filosofi är ett "eget" spel, inte bara en käpprak konverteringsguide.
Tja, jo det blir Fantasy! med sci-fi kulisser. Men spelsystemet stödjer det ungefär lika bra som fantasy så länge man kör space opera.

Mitt problem med sci-fi är att det alltid blir en massa matte och uträkningar och technobabbel som ändå är trams. För vi vet inte hur varken snabbare än ljuset resor eller plasmavapen kommer gå till.

Så sci-fi för mig är en bakgrund som man kan berätta vissa historier emot, precis som fantasy. Jag bryr mig inte om vapnet skjuter plasma eller laser, för mig är det special effekt nr.9. Vilket är coolt! Men jag bryr mig inte om vad det egentligen är :gremtongue:

Plus, old school sci-fi spelen är saker som Traveller vilket ger mig huvudvärk eller Star Wars som är space opera så det smäller om det. Så jag vet inte vad Sci-fi! Skulle vara en retro callback till som Fantasy! är till DnD och DoD.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Frågan om ...

God45 said:
Fast blir inte detta Fantasy! med Sci-Fi-kulisser istället för ett Sci-Fi!, om du förstår vad jag menar?

... Eller är det kanske såhär man måste göra för att lösa det som både jag och Bassejr grubblar över – hur man för Science Fiction lika öppet och lättvindigt spelbart som typisk men ospecificerad Fantasy?

... Fast min filosofi är ett "eget" spel, inte bara en käpprak konverteringsguide.
Tja, jo det blir Fantasy! med sci-fi kulisser. Men spelsystemet stödjer det ungefär lika bra som fantasy så länge man kör space opera.

Mitt problem med sci-fi är att det alltid blir en massa matte och uträkningar och technobabbel som ändå är trams. För vi vet inte hur varken snabbare än ljuset resor eller plasmavapen kommer gå till.

Så sci-fi för mig är en bakgrund som man kan berätta vissa historier emot, precis som fantasy. Jag bryr mig inte om vapnet skjuter plasma eller laser, för mig är det special effekt nr.9. Vilket är coolt! Men jag bryr mig inte om vad det egentligen är :gremtongue:

Plus, old school sci-fi spelen är saker som Traveller vilket ger mig huvudvärk eller Star Wars som är space opera så det smäller om det. Så jag vet inte vad Sci-fi! Skulle vara en retro callback till som Fantasy! är till DnD och DoD.
Hmmm ... Du kanske har rätt; att man inte kan göra så mycket annat utan att göra överkurs utav det och förstöra just det som vore meningen med ett Sci-Fi-spel i samma tappning som Fantasy!. Tål att tänkas på.

Edit: Det skulle ju dock innebära att man lika gärna kan slänga ihop en mindre PDF med en bunt konvertings- och tilläggsregler, vilket inte alls känns lika tilltalande som att skapa ett faktiskt spel av det.
 
Top