Nekromanti schamanism

Syeth-hd

Warrior
i schamankapitlet står det att man förlorar ob1T6 qadosh
om kroppen dör. gäller detta även djur kroppar och föremål?
djur är ju vanligtvis själlösa i mundana och klarar av att
själen lämnar den, detsamma gäller föremål. om man t.ex
förstör en fetich.
:gremconfused:

Jaggernaut

Hero
Menar du ifall schamanen besätter ett djur för att sedan gå/flyga/simma och bli dödad?

För föremål så blir det nog ingen qadoshförlust.

Jaggernaut

Hero
Gwäkk!!

Precis skrivit klart inlägget då jag råkar stänga ned sidan (förbannelser över min klantighet :gremmad:) så nu är bara till att skriva ned allt igen.

i schamankapitlet står det att man förlorar ob1T6 qadosh
om kroppen dör. gäller detta även djur kroppar och föremål?
djur är ju vanligtvis själlösa i mundana och klarar av att
själen lämnar den, detsamma gäller föremål. om man t.ex
förstör en fetich.

Däremot har djuret en ande.

Citat från Spelledarens Guide (okej du har läst det här så det kanske inte var direkt nödvändigt men)

Om en ande lämnar en kropp som sedan dör så kommer andens Qadosh att sänkas med Ob1T6.
Så, jag skulle säga ja.

Här kommer ett antal varianter på qadoshförlust vid dödsfall ifall ni anser att det officiella inte passar er, dock är det inte säkert att någon av dessa passar er heller.

#1 Schamanen tappar ingen Qadosh alls då ett djur som denne besatt dör.

#2 Schamanen tappar ingen Qadosh då en kropp som schamanen besatt dör ifall schamanen har en annan kropp (som då hålls vid liv av någon ande).

#3 Variant på #2. Schamanen tappar ingen Qadosh då ett djur som schamanen besatt dör (samma villkor som i #2), dock så gäller detta inte då en besjälad varelses kropp i besittning av schamanen dör.

#4 Variant på #2 och #3 då det enda som skiljer #4 från de två förra är att schamenens kropp (som hålls vid liv av någon ande eller så) måste vara ursprungskroppen (dvs den denne blev född med).

Jag länkar till en annan tråd om andeplanet. Läs den (alternativt kan du tvinga din spelledare att läsa det :gremlaugh:, det kanske passar bättre att denne läser det, om det nu inte är du som är spelledaren), den är intressant, innehåller dock ganska mycket text :gremsuck:

Edit: Lite mer schaman/andeplanet trådar
Av Drakväktare
Av Nix Of Nine
Av Fryksdal
Av Wictor

ClawHawk

Veteran
Då djur inte är besjälade borde det betyda att en schamman som lämnar en djurkropp inte förlorar quadosh, då djuret fortsätter att leva.

Jaggernaut

Hero
Då djur inte är besjälade borde det betyda att en schamman som lämnar en djurkropp inte förlorar quadosh, då djuret fortsätter att leva.

Okej jag resonerade inte likadant som du men jag tycker att din idé är ganska intressant (att ifall schamanen lämnar djurkroppen medan den lever så kommer djuret att leva vidare) men egentligen är det inte helt rätt (kanske) för att djur har inte riktigt en ande (som jag sa i inlägget jag länkade till, vet inte vars jag fick det ifrån :gremconfused:) utan det har mer som en totemande (varje djurras har en gemensam totemande (ehh...det kanske var så att att alla djur av samma djurras inom ett visst område har en gemensam totemande, jag hittar det inte nu (text om totemandar) men är säker på att jag läst det någonstans (fast kanske inte i officiellt material))) och då kommer totemanden att vara fördriven och då finns det inget som uppfyller tomrummet som schamanen lämnar efter sig.

Hursomhelst kan det du säger vara helt rätt men det är ändå inte svar på hela frågan. Om djurkroppen dör då schamanen fortfarande är i besittning av kroppen så gör det ingen skillnad ifall djuret skulle överleva eller inte då schamanen lämnar kroppen (alltså då den fortfarande levde). Alltså får schamanen -Ob1T6 i Qadosh ifall denne råkar dö med djurkroppen som denne har besatt men ifall schamanen lämnar kroppen då den levde så kommer antingen djuret att fortsätta leva (enligt ditt resonemang=ingen Qadoshförlust) eller kommer det att dö (enligt mitt resonemang=Qadoshförlust).

Jaggernaut har lyckats konfundera sig själv med alla paranteser och vet egentligen inte vad som står skrivet :gremsuck:

ClawHawk

Veteran
Håller fullkomligt med om att en schamman som har besatt en djurkropp som dör medans schammanen besitter kroppen borde förlora quadosh.

I övrigt, angående totemanden, så kan man också resonera så att eftersom det är en gemensam totemande så borde den fortfarande ha kraft kvar att besitta djuret, då det knappast förhåller sig så att alla andra djur förlorar sin ande när ett djur ur den rasen gör det.

Självklart kan du också ha rätt, men jag föredrar mitt resonemang. :gremgrin:

Jaggernaut

Hero
I övrigt, angående totemanden, så kan man också resonera så att eftersom det är en gemensam totemande så borde den fortfarande ha kraft kvar att besitta djuret, då det knappast förhåller sig så att alla andra djur förlorar sin ande när ett djur ur den rasen gör det.

Iofs så borde ju totemanden kunna ta tillbaka ett djur som schamanen lämnat men då måste den ju i princip vara i närheten av djuret så att anden kan hoppa in i djuret så fort schamanen lämnat (och totemanden har väl andra saker att göra en att bara bevaka ett av sina djur som denne inte "'äger" längre, t.ex. att skydda sina kvarstående djur) den ifall anden nu inte känner av att schamanen lämnat kroppen. Sedan borde även en duktig schamanen kunna gömma sig för totemanden.

Självklart kan du också ha rätt, men jag föredrar mitt resonemang.

Jag tror nästan jag föredrar ditt resonemang jag med :gremgrin:

Jaggernaut spånar vidare