Gwäkk!!
Precis skrivit klart inlägget då jag råkar stänga ned sidan (förbannelser över min klantighet

) så nu är bara till att skriva ned allt igen.
i schamankapitlet står det att man förlorar ob1T6 qadosh
om kroppen dör. gäller detta även djur kroppar och föremål?
djur är ju vanligtvis själlösa i mundana och klarar av att
själen lämnar den, detsamma gäller föremål. om man t.ex
förstör en fetich.
Däremot har djuret en ande.
Citat från Spelledarens Guide (okej du har läst det här så det kanske inte var direkt nödvändigt men)
Om en ande lämnar en kropp som sedan dör så kommer andens Qadosh att sänkas med Ob1T6.
Så, jag skulle säga ja.
Här kommer ett antal varianter på qadoshförlust vid dödsfall ifall ni anser att det officiella inte passar er, dock är det inte säkert att någon av dessa passar er heller.
#1 Schamanen tappar ingen Qadosh alls då ett djur som denne besatt dör.
#2 Schamanen tappar ingen Qadosh då en kropp som schamanen besatt dör ifall schamanen har en annan kropp (som då hålls vid liv av någon ande).
#3 Variant på #2. Schamanen tappar ingen Qadosh då ett djur som schamanen besatt dör (samma villkor som i #2), dock så gäller detta inte då en besjälad varelses kropp i besittning av schamanen dör.
#4 Variant på #2 och #3 då det enda som skiljer #4 från de två förra är att schamenens kropp (som hålls vid liv av någon ande eller så) måste vara ursprungskroppen (dvs den denne blev född med).
Jag
länkar till en annan tråd om andeplanet. Läs den (alternativt kan du tvinga din spelledare att läsa det

, det kanske passar bättre att denne läser det, om det nu inte är du som är spelledaren), den är intressant, innehåller dock ganska mycket text
Edit: Lite mer schaman/andeplanet trådar
Av Drakväktare
Av Nix Of Nine
Av Fryksdal
Av Wictor