Scenarion som startar med en mer eller mindre rejäl bang?

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
484
Det finns ett DCC-äventyr som har en fantastisk sådan start. Något i stil med:
Äventyrarna sitter på ett värdshus och tar igen sig. En gammal man kommer in och ropar att han behöver hjälp av några kapabla äventy... KRASCH så rasar hela värdshuset och delar av resten av staden ned i ett enormt slukhål som skapats av någon slags shai-huludig underjordsmask. Resten av äventyret handlar om att ta sig tillbaka till ytan.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,280
"The Cast all awaken with a start. They are confused and feel thick-headed and dazed."

Introäventyret till All Flesh Must Be Eaten börjar med att gruppen vaknar upp på ett sjukhus. De måste nu ta sig ut ur sjukhuset medan de återfår sina krafter (de börjar på Strength 1 och återfår 1 per timme som går) och sen är det helt enkelt zombieapokalyps på heltid som gäller.
...

Är inte det här exakta starten för både The Walking Dead och 28 days later, fast typ tre år tidigare?
 

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
484
Är det inte något Mörk Borg-äventyr som startar med att en uppdragsgivare ger karaktärerna ett meddelande med inbjudan. Fastsatt på en armbortskäkta. Skjuten in i en av karaktärerna.
Fantastiskt!
 

StradhLestat

Warrior
Joined
8 Sep 2020
Messages
338
Location
Fruängen
"uppdrag tatooine/Tatooine manhunt" till Star wars....
Brjar väl med att spelarna får läsa en start dialog på några meningar sinsemellan om varför de är på en rymdstation...sen är de direkt i strid med stenhårda bountyhunters och en imperial officer innan de ens har något annat val ;)
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,280
Jag vill minnas ett Fallen Reich-scenario som börjar med att RP fallskärmshoppar rakt ner i en gammal borg i södra Tyskland som blivit ett nazist-högkvarter. Känns rätt ordentligt högoktanigt.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,311
Location
Kullavik
Oraklets fyra ögon har förvisso en tydlig startpunkt (profetian blir klar), men den är för min smak ändå inte tillräckligt "bang:ig" och har inte riktigt den kurvan jag söker. Skitbra äventyr dock, jag rankar det top 3 av alla scenarion jag läst.
Nu vet jag inte om ni pratar om varandra, men jag förmodar att "the bang" är ranzinermunkens besök hos RP vid spelstarten?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,046
Location
Ereb Altor
Just det, visst var det så att man blev infekterad av något...?

Om det var så så är det i den riktingen jag söker, men sedan beror det lite på hur det utvecklas vidare. Skulle gärna läsa det scenariont.
Ja, precis. Äventyret börjar med att någon RP bryr sig om, eller de själva, smittas av ett virus och därför behöver ett vaccin. Det är inte så jäkla lätt att få tag på det och man dras in i en härva av korruption och förräderi och maktkamp mellan viktiga grupper. Skulle säga att scenariot eskalerar konstant.

Och som om inte det vore nog:

Äventyr: I stadens skugga (Finns i Ulvriket - Det eviga kriget)

Av: Thomas Johansson, Måns Broman

År: 2008 (Den här boken var den nyaste coolaste grejen när jag precis började rollspela. Så jag har inte läst den innan men framsidan fyllde mig med lite nostalgi ändå.)

Det här är en fantastisk dystopisk sandlåda med spår av The third man noir doftande moralisk apokalyps. Sjukdomars roll som en samhällsfaktor blandas med intriger mellan hemligapoliseb, militären och byråkratin medan gatorna håller på att koka över och sjukhusen förvandlas till massgravar.

Äventyrsstruktuen är tydlig, helt öppen, gjord för att förvandla spelarna till huvudpersonerna i sitt eget passionsspel av konspirationer men samtidigt så lätt att plugga in att du kan spelleda det här efter en enda genomläsning. De två sidorna med alla viktiga karaktärer, vad de vill och hur de ska rollspelas är precis vad du behöver ha som en spelledare.

Gillar du inte Mutant hade jag ÄNDÅ köpt detts och kört det till ett annat spel. Kanske Noir? Det är så bra att det är värt det.

5 av 5. Ett riktigt, riktigt bra äventyr.


You know, I never feel comfortable on these sort of things. Victims? Don't be melodramatic. [gestures to people far below] Tell me. Would you really feel any pity if one of those dots stopped moving forever? If I offered you twenty thousand pounds for every dot that stopped, would you really, old man, tell me to keep my money, or would you calculate how many dots you could afford to spare? Free of income tax, old man. Free of income tax - the only way you can save money nowadays.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,345
Denna låter mycket trevlig, skall kolla upp den! Hur fortsätter den sedan?
Det är schysst, lite rörigt kanske, men schysst. Det är första delen på svinlånga kampanjen Törnetronen så en massa grejer ska etableras. Men det vankas svartkonst och vederstyggelser från underjorden.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
788
Arams hemlighet till Coriolis drar igång med att nån spränger en bomb på rollpersonernas skepp så de kraschar på en syraplanet. Sen handlar uppdraget om att rollpersonerna måste hjälpa lite folk för att få ihop reservdelar för att kunna dra därifrån.
 
Top