Scenarion som startar med en mer eller mindre rejäl bang?

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Jag satt och funderade över scenariostrukturer lite och började plita på ett scenario som rakt upp och ned börjar med att ett underligt objekt dyker upp mitt inne i en tätbefolkad stad och sedan eskalerar via några coola händelser (Vad är det! , Vad gör det?! , Vad betyder det? , Vems är det? , Oh holy crap...) upp till att någon gigantisk entitet kommer med domedagen typ.

Finns det några bra scenarion börjar så eller som följer ett liknande mönster?
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
Jag håller på att köra ett Alien-scenario nu som börjar med att gruppen kraschlandar på en övergiven måne, ett par mil ifrån någon form av säkerhet och med väldigt lite luft. Räknas det? Det har varit en sjukt högoktanig inledning än så länge, och varje speltillfälle står och väger med om någon i gruppen dör eller ej.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,314
Väktaren vrede till Symbaroum börjar med
att en stor del av staden man befinner sig i faller ner i ett stort slukhål som dessutom slukar en person som precis skulle ge rollpersonerna viktig information.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,920
Nu var det tusen år sedan jag spelade detta, men börjar inte Oraklets fyra ögon på det sättet?

Cul de sac till Mutant 2089 vill jag minnas har en rätt rivig start.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Det finns ett spel som heter "The Object" av Ed Turner, som antagligen är väldigt mycket mer exprimentiellt än vad du har tänkt mig men grundplotten låter rätt liknande:

In The Object, you will be playing some of the most brilliant minds in the country, who
have been gathered together by the powers that be to discuss, well, an object. A thing which has
been discovered, but for which science has no explanation. Its properties are for you to discover,
its purpose is for you to determine, and the government's reaction is for you to decide. Is it an
alien artifact? Is it going to change the world? Is it best covered up? Maybe it's some lost
technology from an extinct civilization, or maybe it's actual, real-life magic. That is for you to
uncover.
Av någon anledning så verkar det dock vara raderat från internet, och det är inte det mest lätt-googlade namnet på ett spel heller, jag har kvar min kopia på drivethrurpg men det verkar inte finnas kvar där. Mystiskt.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,297
Location
Göteborg, Lindome
Svenska Starwarsspelet tipsar om ”In medias res”, men minns inget officiellt äventyr som börjar så. Bör ju finnas.
Jag insåg, efter många år av mer traditionella konventsäventyr, att "In media res" är det ideala sättet att inleda ett konventsäventyr. Det var efter att ha svullat en hel hög James Bond-filmer som det gick upp för mig. :)
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,614
Location
Uppsala
Finns det några bra scenarion börjar så eller som följer ett liknande mönster?
"The Cast all awaken with a start. They are confused and feel thick-headed and dazed."

Introäventyret till All Flesh Must Be Eaten börjar med att gruppen vaknar upp på ett sjukhus. De måste nu ta sig ut ur sjukhuset medan de återfår sina krafter (de börjar på Strength 1 och återfår 1 per timme som går) och sen är det helt enkelt zombieapokalyps på heltid som gäller.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
Är det inte något Mörk Borg-äventyr som startar med att en uppdragsgivare ger karaktärerna ett meddelande med inbjudan. Fastsatt på en armbortskäkta. Skjuten in i en av karaktärerna.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Jag skrev äventyret i Ulvriket på det viset. Är väl inte superenkelt att få tag på numera iofs.
Just det, visst var det så att man blev infekterad av något...?

Om det var så så är det i den riktingen jag söker, men sedan beror det lite på hur det utvecklas vidare. Skulle gärna läsa det scenariont.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Jag håller på att köra ett Alien-scenario nu som börjar med att gruppen kraschlandar på en övergiven måne, ett par mil ifrån någon form av säkerhet och med väldigt lite luft. Räknas det? Det har varit en sjukt högoktanig inledning än så länge, och varje speltillfälle står och väger med om någon i gruppen dör eller ej.
Delvis tror jag. Jag tror inte jag är ute efter en rivstart med högt tempo per se utan det kan gärna gå lite saktare i de olika stegen, men det skall börja med en sjudjävla Oooomph! som gör det tydligt och påtagligt vad det verkligen kommer handla om men inte nödvändigtvis att det brinner med risk att det exploderar.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Väktaren vrede till Symbaroum börjar med
att en stor del av staden man befinner sig i faller ner i ett stort slukhål som dessutom slukar en person som precis skulle ge rollpersonerna viktig information.
Denna låter mycket trevlig, skall kolla upp den! Hur fortsätter den sedan?
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Nu var det tusen år sedan jag spelade detta, men börjar inte Oraklets fyra ögon på det sättet?

Cul de sac till Mutant 2089 vill jag minnas har en rätt rivig start.
Oraklets fyra ögon har förvisso en tydlig startpunkt (profetian blir klar), men den är för min smak ändå inte tillräckligt "bang:ig" och har inte riktigt den kurvan jag söker. Skitbra äventyr dock, jag rankar det top 3 av alla scenarion jag läst.

Cul de sac får jag kolla på, tack!
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,046
”Ett eko ur det förflutna” (första Kultäventyret) börjar med att alla i en tunnelbanevagn utom de fyra rollpersonerna massakreras.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
I Cyberskelter till Cyberspace RPG så börjar ett av uppdragen så här:

Uppdragsgivaren kommer ringa en viss telefonkiosk vid en viss tid. En av karaktärerna svarar och får uppdraget muntligt. Medan karaktären står där och pratar rullar en bil fylld med nynazister beväpnade med tunga maskingevär upp och skjuter honom till döds.
 
  • Like
Reactions: Ram

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
”Ett eko ur det förflutna” (första Kultäventyret) börjar med att alla i en tunnelbanevagn utom de fyra rollpersonerna massakreras.
Ja just det! Det är nästan precis som jag tänker mig. Perfekt, tack.

Det enda som delvis saknas från det jag har på näthinnan är det lite mer publika, att det är liksom uppenbart för välden.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Jag skrev äventyret i Ulvriket på det viset. Är väl inte superenkelt att få tag på numera iofs.
Tror jag såg reprinten på hyllan i em helt vanlig spelbutik för bara två veckor sedan
 
Top