Nekromanti Scenariobank på Rollspel.nu

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Fast "fler parametrar" är ju inte alls samma sak som "bättre" eller "mer solid" egentligen. Snarare bör sökparametrar matcha dels innehållets struktur, dels dess omfattning. Annars blir det en massa kategorier som är tomma allihopa, vilket är tråkigt och krångligt. Man bör åtminstone försöka skaffa sig en bild av vad som kommer att hända och planera inför det.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Det viktiga var inte så mycket "kommer funktionen att användas?" utan mer "Det vore synd att göra ett djupt system för 13 dokument, eller ett simpelt system för 130000 dokument".

...

Vad det gäller användningsgraden så är det förstås en sak att säga att "om det är bra, så kommer folk att använda det", men det är inte hela sanningen, bara ett sammandrag. Vad är en "bra" funktion? Smart sortering? Det är mest för den som vill läsa material. För den som vill lägga till är det bland annat i hur man minskar tröskeln i att faktiskt lägga till material till att börja med och incitament för att göra det, och mycket mer.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
Eksem said:
Fast "fler parametrar" är ju inte alls samma sak som "bättre" eller "mer solid" egentligen. Snarare bör sökparametrar matcha dels innehållets struktur, dels dess omfattning. Annars blir det en massa kategorier som är tomma allihopa, vilket är tråkigt och krångligt. Man bör åtminstone försöka skaffa sig en bild av vad som kommer att hända och planera inför det.
Alltså, man kanske inte behöver skapa femton fantastiljoner taggar redan från början... Man kanske börjar med ett fåtal, och sen låter systemet växa. Alltså, systemet behöver inte vara bautastort, men det ska gärna finnas möjlighet att lägga till saker efteråt på ett hyfsat smidigt sätt.

Vad gäller "tomma parametrar"... Taggar som inte används dyker väl helt enkelt inte upp när man söker/navigerar? Tänker jag mig iaf.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
Björn den gode said:
Jag är skeptisk, men jag kanske inte riktigt har förstått hur det är tänkt. För alltså ok att inte alla kan göra bra pdf-er men det finns ju en hel del som kan, och vi har ju här på forumet flera som kan göra riktigt bra layout med mera, om Dante skriver ett scenario så vill jag ju mycket hellre läsa det med hans layout än något automatgenererat där all text är i Times New Roman...

Dessutom så torde en äventyrsskapare redan ha materialet i någon fil och att det därför skulle krävas en del merjobb att börja kopiera in text och bilder här, och jag tror att vi vill ha så låg tröskel som möjligt. Om man verkligen vill se till att det är sökbart osv kanske man kan göra tvärtom istället, att det skickas in filer och sen automatgenereras/med hjälp av redaktören, en variant som ser exakt likadan ut som alla andras och sen kan man som läsare välja vilken version man vill ha.
Ja, det är en fråga om avvägning. Jag har erfarenheten att fritt format betyder 99% taffliga wordfiler eller även mer obskyra format (wordperfect?) och 1% halvhyfsade grejer. Kanske är jag bara bitter. Eller för känslig.

Den största poäng du gör här tycker jag är tröskeln. Att det ska vara lätt att ladda upp. Det är bra att göra det lätt att ladda upp; idealet vore ju om det dessutom - samtidigt - vore lätt att ladda ner och använda. Hur kan man göra så att det blir både och? Tvinga PDF som standardformat? Tillåta ett fåtal standarder (odt, doc/docx, pdf)?
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag tror min poäng är att fokus kanske borde vara på hur man ska få in material, inte hur materialet skall sorteras.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
Eksem said:
Jag tror min poäng är att fokus kanske borde vara på hur man ska få in material, inte hur materialet skall sorteras.
Jag tycker att det är en jättebra fråga. Och viktig. Jag pratar ju om sortering etc eftersom det är sånt jag kan (hyfsat). Hur man ska få in material har jag ingen aning om; jag utgår nog bara nånstans ifrån att om folk har grejer de gjort och vill dela med sig av dem så kommer de att dela med sig. Och så är samarbetstanken kring konventen jättecool.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
krank said:
Eksem said:
Jag tror min poäng är att fokus kanske borde vara på hur man ska få in material, inte hur materialet skall sorteras.
Jag tycker att det är en jättebra fråga. Och viktig. Jag pratar ju om sortering etc eftersom det är sånt jag kan (hyfsat). Hur man ska få in material har jag ingen aning om; jag utgår nog bara nånstans ifrån att om folk har grejer de gjort och vill dela med sig av dem så kommer de att dela med sig. Och så är samarbetstanken kring konventen jättecool.
Tja tråden är nystartad, det är en lång väg kvar om man verkligen ska genomföra det. Så det finns ju flera faser att ta uti med längs vägen. Det här är med struktur är ju bara en av alla de saker som kommer att diskuteras, säkerligen, tror jag. Så med andra ord tror jag att fokuset kommer att breda ut sig när man väl vet om man ska sjösätta eller inte.

Edit: Vad gäller att sprida ordet tror jag att det finns mycket vi kan göra om vi bara vill. Vi kan byta några ord med Gillbrings om en headsup i Fenix. Vi kan göra en sida på Facebook. Vi kan tjöta lite på G+ och Twitter. Vi kan vädja om reklam, recensioner, uthäng av länkar och banners och allt det på alla bloggar och sidor som sköts av folk vi känner. Vi kan höra med Sverok. Deras bank verkar död, vill de stödja oss? Vi kan arrangera utmaningar och tävlingar. Vi har ett förslag om att samarbete med kovnent - är det möjligt? Osv. Osv.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
Här är valda delar ur min lista över det jag hade tänkt att ha med i Sveroks scenariobank.

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" ><pre>ADMINKONTO
Underrättning av filuppladdningar. Mailutskick?
Underrättning av buggar. Mailutskick?
Ip-nummer av de som laddat upp.
Skapa nya admin och användarkonton.
Lista användare
Lista admins.
Möjlighet att kunna flytta eller döpa om kategorier. Om en användare har skapat kategorin, så meddelas denna om ändringen.
Ta bort användare (En STOOR varningsskylt ska komma upp).
Kunna ändra html- och css-sidor. Läsa in det i en textruta och förhandsgranska - AJAX.
Visa en "att göra"-lista.
Kunna fylla i "att göra"-listan. (få svar när det åtgärdas)
Visa en buggrapportlista.
INSTÄLLNINGAR
Vilka filer som får laddas upp.
Tre inställningar: admin, användare och anonyma.
Möjlighet till granskning innan filen och tillhörande text godkänns.
Kunna editera användarkonton.

ANVÄNDARE
Integrera med registrering i forumssystemet.
Möjlighet till att ändra text och filer på det man själv laddat upp.
Möjlighet till att få mailutskick när kommentarer lämnats.
Möjlighet att spara sina inställningar för hur filer ska visas.
Bevakning av kategorier - när nya filer anlänt.
Mailutskick?
Listor?
Mailutskick när en fil tagits bort, ändrats eller flyttats.
Kunna välja att visa sina personliga listor.
PERSONLIGA LISTOR
Hur många filer man laddat upp.
Hur länge man varit reggad.
Antal gånger man besökt sidan per månad.
Antalet totala nedladdningar ens filer har.
Genomsnittsbetyg (på de som fått betyg).
Totalt antal nedladdningar man själv har gjort.

KOMMENTERINGAR (AJAX)
Röstningssystem (gilla- eller ogilla-betyg - AJAX)

FILINFORMATION
Kategori (rollspel, scenarie, artikel, skapa ny kategori?)
Rollspelssystem (generetisk)
Genre(?) (fantasy, skräck - klickbara alternativ)
Storlek
Typ (filtyp)
Upplagd
Senast uppdaterad
Antal sidor
Kommentarer från skaparen (förslag på kommentarer: konventsscenario åt vilket konvent, kort beskrivning, antal spelare, del av kampanj eller fristånde?)

Buggrapport (vilken sida och användaren beskriver felet, om filen saknas så skickas sådant automatiskt - användaren ska då underrättas om det)
Skapa nya kategorier
Ladda upp filer
Ladda upp scenarion i olika format (word, PDF, rtf, jpg, gif)
Tanka hem scenarion i olika format
Uppdatera förstasidan med information.
Konvertering av .doc eller .rtf till .pdf.
Backup-funktion.
Hur scenariot får användas (fri spridning, enbart för eget bruk (några fler alternativ?))
Upplysa för att ip-nummer kommer att loggas och cookie måste användas för att sidan ska användas.

SÖK-FUNKTION
hänvisning till statistik-sidan.

TIPS
Admin-hjälp för hur man hanterar sidan.
På varje sida. Möjligthet till att stänga av den.

STATISTIK
Senaste upplagda filer
Antal uppladdade filer senaste månaden.
Populäraste filer
Högsta betyg på filer
Flest betyg på filer
Största kategorin
Antal filer totalt
Flest uppladdade filer av användare
Information om användare.
Antalet registrerade användare.
Sverok rekommenderar.
Antal scenarion
Antal nedladdningar
Antal kommentarer</pre></div></div>

/Han som tycker att forumets code-tagg kunde fixas till, så han tänker inte ordna med radbrytningar i texten ovan
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Fett inlägg! =) Fast det mesta av det där rör rent tekniska aspekter och om sådant kan jag ingenting så det får de som är intresserade av själva "bygget" och joomlas möjligheter svara på.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Så, det pissar ju inte in några inlägg precis så jag antar att jag skyndar på det hela.

Vilka skulle vara intresserade av att arbeta med detta?

Jag är det men jag kan ju å andra sidan ingenting. Antar att det mesta kommer an på tekniskt arbete.

Men hur som haver. Vilka skulle vara intresserade av att sätta upp en sådan arbetsgrupp? ... Om Gardener "med familj" skulle ge det grönt ljus.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Låter bra... Tror jag.

Du eller krank är förövrigt inte intresserade av att ta det tekniska ansvaret?

... Vet att ni båda har tokmycket att göra, men ni är å andra sidan sitens tekniker - fits like a glove...

... skriver solvbring som börjar se det alltmer ironiska i att den som inte kan något driver initiativet. =)
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Om det inte är fler som vill hjälpa till så kanske det inte är någon mening att lägga ner tid på det.

Annars är det väl "bara" att sätta igång med något litet till att börja med?
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Nästa steg är att samla in material. Gör en materialinsamlingsdrive på Makarforumet, kontakta Sverok, konventsansvariga och andra kända källor, etc.

a. Börja med att lista tillgängliga källor, och kontakta dem.

b. Skapa en materialmall för insamlingsdriven här på forumet.

c. Posta ett inlägg för materialinsamling.

d. Samla ihop folk som kan formatera om materialet från de andra källorna.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
=)

Vad trevligt. Gillar verkligen de två senaste posterna.

... Ska försöka göra något dylika under kommande lediga stunder.
 
Top