Nekromanti Scenariobank på Rollspel.nu

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jag funderade ett kort tag över att skaffa en egen site a la joomla för att sätta upp en seriös scenariobank. Trots allt saknar nog inte bara jag en sådan sida.

Fast i samtal med Gardener om bl.a. Joomla så undrade han varför inte Rollspel.nu lika gärna skulle kunna skaffa sig en sådan scenariobank. Ja varför inte?

Som det är nu, under t.ex. material så saknar just material all den struktur som en seriös bank behöver. Med andra ord så behöver Rollspel.nu ju faktiskt en sådan funktion. Vad jag menar är att det behövs struktur med kategorier och filtreringar som gör att man snyggt och lättnavigerat kan sköta allt sådant material för olika spel utan att de blandas ihop.

Mina tankar för närvarande (utifrån en del kritik och dylika i Småpraten):

x En kategori per känt spel. + Möjliga underkategorier.

Typ:
---
D&D
- 3.x Ed
--- Scenarion
--- Kampanjer

- 4th Ed
---

x En kategori / genre för de systemlösa dokumenten. + Möjliga underkategorier.

x En tydlig, enkel och lättmanövrerad uppladdning av material.

x Söknings- och filrerignsfunktioner inkl. taggar och allt.

Typ:
---
Så att man kan skriva in ord som DoD6, mordgåta, mysterie, osv. för att just försöka finna på ett scenario som beskriva med sådana ord.
---

x Recensionsmöjligheter, möjligen inkl. ett poäng/betygsystem.

Nå, lämnar tråden öppen för åsikter och förslag.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,614
Location
Rissne
En tanke om kategorierna skulle ju kunna vara att använda taggar istället; på så vis täcker man upp t.ex om man skriver ett äventyr som funkar för flera spel (ToC/CoC t.ex). Dessutom kan man då tagga med både genre (multipla), kanske scenariostruktur (fisktanke/räls?) och annat relevant samtidigt som specifikt spel.

Helst skulle jag nog se att scenarierna alla skrevs in i samma typ av artikelsystem, dvs att man får kopiera in text och bild (via lämplig grafisk editor) snarare än skicka in filer. Kanske att man kan ha attachments för kartor etc? Idealet är ju att det inte krävs någon extra mjukvara i vilket fall som helst.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
krank said:
En tanke om kategorierna skulle ju kunna vara att använda taggar istället; på så vis täcker man upp t.ex om man skriver ett äventyr som funkar för flera spel (ToC/CoC t.ex). Dessutom kan man då tagga med både genre (multipla), kanske scenariostruktur (fisktanke/räls?) och annat relevant samtidigt som specifikt spel.

Helst skulle jag nog se att scenarierna alla skrevs in i samma typ av artikelsystem, dvs att man får kopiera in text och bild (via lämplig grafisk editor) snarare än skicka in filer. Kanske att man kan ha attachments för kartor etc? Idealet är ju att det inte krävs någon extra mjukvara i vilket fall som helst.
Låter vettigt. Kan man inte också göra så att man kan ladda ned filen från sidan vilken då sätts i en PDF - kort sagt att texten även läggs i en nedladdningsbar PDF när den sparas från editorn? ... Kan man göra så? :gremcrazy:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,614
Location
Rissne
solvebring said:
Låter vettigt. Kan man inte också göra så att man kan ladda ned filen från sidan vilken då sätts i en PDF - kort sagt att texten även läggs i en nedladdningsbar PDF när den sparas från editorn? ... Kan man göra så? :gremcrazy:
PDF-skrivare? =)

Äh, jag vet inte. Borde gå.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
krank said:
solvebring said:
Låter vettigt. Kan man inte också göra så att man kan ladda ned filen från sidan vilken då sätts i en PDF - kort sagt att texten även läggs i en nedladdningsbar PDF när den sparas från editorn? ... Kan man göra så? :gremcrazy:
PDF-skrivare? =)

Äh, jag vet inte. Borde gå.
Ja! =)

Nå, huvudsaken är ju att alltsammans blir så effektivt som möjligt och lättnavigerat. Som någon sade i Småpraten så gör ju detta detsamma om det bara blir en lista med scenario där man kan söka efter namn. Det behövs en bra filtrering och sortering så att man kan plocka fram precis de scenarion man vill ha eller kan tänkas vilja ha. Som du själv skrev kan ett scenario passa flera olika spel eller möjligen utgöras mycket av sin scenariostruktur. Just sådana saker är det som folk behöver kunna handskas med på en enkel nivå som inte kräver mer än att de dänger in ett eller flera sökord eller så.

Det känns som att det mesta kommer an på hur man strukturerar taggarna och ordningen för hur man ska skriva när man lämnar in en text. Eller?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
Har inte SVEROK en Scenariobank? Nu när vi ändå bor på deras servrar (visst?) borde det inte gå att utveckla den de har redan istället för att börja om från början?
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Taggar är bra. Men det behövs en redaktör som håller reda på dem. Användarna bör kunna välja redan existerande taggar och bara föreslå nya. Annars kommer vi snart ha taggarna D&D, DnD, Dungeons and Dragons och Dungeons & Dragons. Minst.

För övrigt gillar jag .pdf-er. De kan ha en fullfjädrad design, index, tja, allt. Det enda som är bättre är om det också tillkommer ett öppet ebooks-format. Att läsa äventyr motsvarande flera sidor text på rollspel.nu med massa menyer och annat krimskrams överallt känns sådär.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Deras Scenariobank finns inte kvar. Den lades ned. Varför vet jag inte. Jag tror den strulade och att ingen lägnre brydde sig. Vet dock att man påbörjade att bygga en nya scenariobank. Kan det vara för 1-2... år sedan. Hur som helst finns det inga utsikter för att Sveroks scenariobank finns kvar eller tänkts upprättas igen. Inget jag är säker på eller som har bekräftats, men jag tycker läget verkar som sådant.

Säkert finns koden kvar, materialet och allt det där, fast frågan är hur använt bart det är och hur mycket lättare det egentligen inte är att börja på nytt än att ta tag i gammalt skrot?

... Fast om Gardener hör av datafolket hos Sverok kan han kanske höra efter? Jag gissar trots allt utefter vad jag hört, inte vad jag vet.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,614
Location
Rissne
Möller said:
Taggar är bra. Men det behövs en redaktör som håller reda på dem. Användarna bör kunna välja redan existerande taggar och bara föreslå nya. Annars kommer vi snart ha taggarna D&D, DnD, Dungeons and Dragons och Dungeons & Dragons. Minst.
Medhåll. Jag tror att artikelsystemet K2 som Gardener bråkat med har hyfsat stöd för taggar, men är inte säker. Kan kolla upp hur det ser ut med användardefinierade vs. systemdefinierade.

Möller said:
För övrigt gillar jag .pdf-er. De kan ha en fullfjädrad design, index, tja, allt. Det enda som är bättre är om det också tillkommer ett öppet ebooks-format. Att läsa äventyr motsvarande flera sidor text på rollspel.nu med massa menyer och annat krimskrams överallt känns sådär.
Absolut. Men jag ser isf gärna att man genererar en pdf och en epub (t.ex) från en grundtext via en särskilld mall snarare än att varje användare som skickar in material ska anses kompetent nog att skapa bra PDF:er. Vem som helst kan skapa en PDF, men långt ifrån alla kan skapa en bra.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
krank said:
Möller said:
Taggar är bra. Men det behövs en redaktör som håller reda på dem. Användarna bör kunna välja redan existerande taggar och bara föreslå nya. Annars kommer vi snart ha taggarna D&D, DnD, Dungeons and Dragons och Dungeons & Dragons. Minst.
Medhåll. Jag tror att artikelsystemet K2 som Gardener bråkat med har hyfsat stöd för taggar, men är inte säker. Kan kolla upp hur det ser ut med användardefinierade vs. systemdefinierade.

Möller said:
För övrigt gillar jag .pdf-er. De kan ha en fullfjädrad design, index, tja, allt. Det enda som är bättre är om det också tillkommer ett öppet ebooks-format. Att läsa äventyr motsvarande flera sidor text på rollspel.nu med massa menyer och annat krimskrams överallt känns sådär.
Absolut. Men jag ser isf gärna att man genererar en pdf och en epub (t.ex) från en grundtext via en särskilld mall snarare än att varje användare som skickar in material ska anses kompetent nog att skapa bra PDF:er. Vem som helst kan skapa en PDF, men långt ifrån alla kan skapa en bra.
Indeed! Skriver under på alltsammans. Speciellt det att skapa färdiga taggar som användaren sedan får lägga till, till sin text. Annars blir det en jävla oreda. Det blir lätt att definiera saker och ting så liksom att upprätta filter och sökning. Förövrigt kan man då sätta upp ett trevligt hjälpavsitt som kan förklara alla taggarna så att man vet vilken man ska välja. En del envisas som sagt att blanda dod, dnd, d&d och dylika utan minsta tillstymmelse till skam.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
CC-licens?

En tanke: skulle det gå att lägga in nåt fiffilurigt så att man automagiskt Creative Commons-licensierar sina verk genom att lägga upp dem? Eller åtminstone erbjuder det?

I praktiken så antar jag att materialet från en dylik bank redan används på ett sådant sätt och att folk som lägger upp grejer redan är medvetna om att deras prylar kan fara lite hur som helst och bearbetas en massa … men jag tänker mig att det kanske vore en fin grej ändå?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Frågan är ju också om man typ kan ha flera olika "kategorier" med taggar. T.ex. en för speltyp och en för scenariots teman/koncept.

Typ:

Passar spelen: "dod6, sagat" (sagat = saga trudvang)

Handling: "mord, mysterium, hämnd"

... Mot att man under avancerad sökning kan söka i flera steg?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,614
Location
Rissne
solvebring said:
Passar spelen: "dod6, sagat" (sagat = saga trudvang)

Handling: "mord, mysterium, hämnd"
Jag tycker för övrigt att speltaggarna bör vara "Drakar och Demoner" och "Saga Trudvang" snarare än förkortningar. Förhoppningsvis stödjer systemet mellanslag, annars kan man köra DrakarOchDemoner och SagaTrudvang. De bör vara läsbara. Det är inga hashtags detta =)
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
krank said:
solvebring said:
Passar spelen: "dod6, sagat" (sagat = saga trudvang)

Handling: "mord, mysterium, hämnd"
Jag tycker för övrigt att speltaggarna bör vara "Drakar och Demoner" och "Saga Trudvang" snarare än förkortningar. Förhoppningsvis stödjer systemet mellanslag, annars kan man köra DrakarOchDemoner och SagaTrudvang. De bör vara läsbara. Det är inga hashtags detta =)
:gremlaugh: Sant. Fast förkortningar för titlar är helt klart lite sexiga.

Men vad tros om flera taggfält att bygga fördjupad sökning och filtrering på? Eller hur funkar sånt?

... Jag tänker som på Bokus och Adlibris där man söka lägga till författare, förlag osv.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag tror ärligt talat att man förhastar sig om man försöker sätta struktur och filter innan det faktiskt finns innehåll. Finns det material redan idag, t.ex? Hur ser det i sådana fall ut? Vilken typ av materialmängd förväntas komma in? Det vore ju synd att göra ett djupt och komplext söksystem för 13 scenarion, menar jag.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Eksem said:
Jag tror ärligt talat att man förhastar sig om man försöker sätta struktur och filter innan det faktiskt finns innehåll. Finns det material redan idag, t.ex? Hur ser det i sådana fall ut? Vilken typ av materialmängd förväntas komma in? Det vore ju synd att göra ett djupt och komplext söksystem för 13 scenarion, menar jag.
Det kan vara sant men jag vill för närvarande inte hålla med. Min åsikt är den att om funktionen är bra så kommer den att användas. Om det inte finns något att hämta i scenariobanken - om den inte är bra och visar på att den kommer vara trevlig att använda - kommer ingen att vilja använda den.

Förövrigt finns det det ca ett fyrtiotal dokument under Material -> Äventyr som det ser ut idag. Många av dem går nog säkert att föra vidare till banken.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,614
Location
Rissne
Eksem said:
Jag tror ärligt talat att man förhastar sig om man försöker sätta struktur och filter innan det faktiskt finns innehåll. Finns det material redan idag, t.ex? Hur ser det i sådana fall ut? Vilken typ av materialmängd förväntas komma in? Det vore ju synd att göra ett djupt och komplext söksystem för 13 scenarion, menar jag.
Mja, jag gör hellre det än tvärtom; börjar med ett alltför enkelt system och sedan försöker migrera till något "ordentligt". Jag tycker om att ha solida lösningar redan från början, framför allt om det mest handlar om att sätta ihop eller confa färdiga komponenter snarare än att bygga nytt från grunden.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Jag skulle tycka det vore en dröm med en fungerande scenariobank, och varför inte på rollspel.nu. I samma dröm så skulle denna bank ha ett aktivt samarbete med konventen i Sverige, kanske till och med på nivån att man vid anmälan kryssade i om det var ok att scenariot publicerades här, men annars en redaktör som aktivt mailade arrangörer och bad om att få lägga upp det.

Säg att alla Gothcon, Lincon, Sydcon, SnöCon, DanCon och knytkonvents scenarion automatiskt skulle hamna i scenariobanken, det skulle inte ta många år innan vi hade en guldgruva. (Säg att hälften går bort för att författaren aktivt väljer att inte publicera pga av att det ska tryckas eller bara en allmän ovilja att sprida sitt verk, så skulle vi fortfarande ha en guldgruva efter några fler år).
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Jag är skeptisk, men jag kanske inte riktigt har förstått hur det är tänkt. För alltså ok att inte alla kan göra bra pdf-er men det finns ju en hel del som kan, och vi har ju här på forumet flera som kan göra riktigt bra layout med mera, om Dante skriver ett scenario så vill jag ju mycket hellre läsa det med hans layout än något automatgenererat där all text är i Times New Roman...

Dessutom så torde en äventyrsskapare redan ha materialet i någon fil och att det därför skulle krävas en del merjobb att börja kopiera in text och bilder här, och jag tror att vi vill ha så låg tröskel som möjligt. Om man verkligen vill se till att det är sökbart osv kanske man kan göra tvärtom istället, att det skickas in filer och sen automatgenereras/med hjälp av redaktören, en variant som ser exakt likadan ut som alla andras och sen kan man som läsare välja vilken version man vill ha.
 
Top