Nekromanti Saw III

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Jag såg Saw III ikväll.

Saw II var hyfsad, den gav mig hopp inför trean trots alla brutala sågningar av den.

Saw III är bland det sämsta jag sett. Usch!
 

haltageten

Dum inuti huvudet
Joined
11 Apr 2004
Messages
578
Location
Stockholm
Härlig recension! Jag har en kamrat som var och bevittnade Saw III strax innan jul. Han var, tillskillnad från dig, helt lyrisk och frälst av filmen och berättade hur mustigt mycket blod och brutala "lekar" som fanns med i filmen. Själv är jag inte mycket för filmer med blod och skräckmoment.

- Jycke, delad smak smakar inte som min bak.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,588
Location
Rissne
Själv är jag inte mycket för filmer med blod och skräckmoment.
Själv är jag helt för filmer med blod och skräckmoment - men det funkar bara som komplement till en i övrigt välskriven story. Blod är som ketchup - funkar bra som krydda på något som redan är ganska gott, men att äta en skål ketchup tilltalar åtminstone inte mig.

Den första Saw tyckte jag om. En intressant förveckling, intressant spel mellan de båda karaktärerna, och rätt välskriven - och så blod och skräck som grädde på moset.

Den andra Saw kändes som ett fruktlöst försök att följa upp ettan - visst, en halvintressant förveckling (som var enklare att förutsäga än den första), sämre skådespeleri, sämre manus. Del tre har jag mycket, mycket låga förväntningar inför.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,907
Location
The Culture
Det här skriver jag mest för att få äran att ha skrivit inlägg nummer 30000 på det här forumet, men jag har ändå en fråga:

När har del tre i en skräckfilmsserie innehållit någon kvalitet över huvud taget?

/tobias
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,588
Location
Rissne
När har del tre i en skräckfilmsserie innehållit någon kvalitet över huvud taget?
Alien 3. Miltals bättre än tvåan, och fyran ska vi inte ens tala om.

Men man kanske egentligen ska räkna ALien 3 som "tvåan" i en skräckfilmsserie, då "aliens" knappt innehåll någon skräck utan nästan uteslutande en massa hormonstinna marinsoldater med skitnödiga actionfilmsrepliker?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,907
Location
The Culture
Aliens

Men man kanske egentligen ska räkna ALien 3 som "tvåan" i en skräckfilmsserie, då "aliens" knappt innehåll någon skräck utan nästan uteslutande en massa hormonstinna marinsoldater med skitnödiga actionfilmsrepliker?
Exakt, det är Alien 4 som är den tredje delen i skräckfilmsserien. Aliens (2) är en actionfilm.

/tobias
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,767
Location
Nett-ruh-bi
*host*

Alien 3. Miltals bättre än tvåan, och fyran ska vi inte ens tala om.
Man lär sig något nytt varje dag, heter det, och i dag har jag lärt mig att det finns människor som kan uttala sig positivt om Alien 3.

Dewil
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
När har del tre i en skräckfilmsserie innehållit någon kvalitet över huvud taget?

Det finns fall där tvåan inte uppfyllde folks förväntningar, så ettans skapare klev tillbaka in för att ställa saker till rätta -- t.ex Halloween, där tvåan inte var en uppföljare på ettan, och Elm Street där tvåans regissör ville berätta en helt annan historia. Carpenter resp. Craven återvände och lugnade massorna med ett par sjyssta treor.

Förresten, Friday the 13th III är kanske inte det starkaste kortet i serien, men den införde en viss hockeymask och det bara måste ju ge några brownie points. (-:

--
Åke
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Trivia

Om man söker på "Alien 3" på imdb så får man upp följande:

Alien³ (1992)
Alien (1979)
Aliens (1986)
Alien: Resurrection (1997)
Predator (1987)
AVP: Alien vs. Predator (2004)
Mighty Morphin' Power Rangers (1993)


Och därmed har man väl täckt hela fältet. :gremlaugh:

--
Åke
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,500
Location
En mälarö
När har del tre i en skräckfilmsserie innehållit någon kvalitet över huvud taget?
The Excorsist 3 är en riktigt bra film. (För att göra det hela ännu krångligare vad gäller numreringen så är den en fortsättning på ettan, vilket egentligen gör den till del två. Det finns dock redan en officiell tvåa och trean kom till som en reaktion från William Peter Blatty (han som skrev boken den urspungliga filmen bygger på) när han såg den dassiga uppföljaren och bestämde sig för att göra om och göra rätt.) Det var förresten i och med The Exorcist 3 som jag till fullo insåg vidden av Brad Dourifs geni.

Sedan är heller inte de tredje delarna i serierna Hellraiser eller Candyman helt kassa.

/Anders
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,588
Location
Rissne
Re: Aliens

Exakt, det är Alien 4 som är den tredje delen i skräckfilmsserien. Aliens (2) är en actionfilm.
Det kom väl bara två skräckfilmer i Aliens-serien? Fyran är ju en nästan lika vedervärdig actionsoppa som tvåan, med skillnaden att man har aningen mer intressanta karaktärer och bättre skådespelare. Plus en snorbobba på slutet, som sänker filmen till näst lägsta betyget.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,453
Location
Köping
Re: Aliens

Gurgel said:
Exakt, det är Alien 4 som är den tredje delen i skräckfilmsserien. Aliens (2) är en actionfilm.
Fast Alien 4 är väl knappast en skräckfilm heller? Ergo, det FINNS ingen trea i skräckfilmsserien. :gremtongue:

/Hällzon - gillar tvåan

EDIT: Slagen av krank
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Inget medhåll från min sida.
Visst var den inte lika bra som t.ex. den första Sawfilmen men jag var på positivt humör när jag lämnade biosalongen (misstolka mig inte, ni vet vad jag menar :gremsmile:).
Well, den var annorlunda i jämförelse med de tidigare men inte usel.
 

haltageten

Dum inuti huvudet
Joined
11 Apr 2004
Messages
578
Location
Stockholm
"Själv är jag helt för filmer med blod och skräckmoment - men det funkar bara som komplement till en i övrigt välskriven story. Blod är som ketchup - funkar bra som krydda på något som redan är ganska gott, men att äta en skål ketchup tilltalar åtminstone inte mig."

Jag anser att blod hör hemma i filmer med lagom måtta. Om man ser på The black Dahlia så innehåller den alldelles lagom mycket blod, å andra sidan är jag mer en person som gillar filmer inom drama-genren. Men jag anser även att ketchup är en smakdödare som förstör maten mer än vad den kryddar.

- Jocke
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Ja. Det var blod. Splatter. Spräckta skallar. Lemlästade kroppar. Vrål. Skrik. Smärta.

Men absolut ingen berättelse. Ingen sammanhängande tråd. Värdelöst skådespeleri och framförallt. Värdelösa karaktärer. Och obegriplig berättelse till på köpet. Drömsekvenser och tillbakablickar som var undermåligt utförda och som inte tillförde något.

En sjuhelsikes massa effekter. Tyvärr kräver jag mer av filmer. Till och med när det är analt populärkulturella verk som Saw III.

Var det bättre recenserat nu? :gremwink:
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Men jag anser även att ketchup är en smakdödare som förstör maten mer än vad den kryddar.
Det kan väl vara gott ibland men absolut inte till favoriträtterna. Iofs så är ju "Plutonen" en av dem och där har de fått rejäl fart på Heinz-flaskan.
 

Lorindor

Veteran
Joined
27 Jun 2005
Messages
119
Tänkte skänka ännu en sån här kommentar som bäst avfärdas med frasen "smaken är som baken" till den här tråden...

Candyman 3 kan ju inte kallas bra! I alla fall inte i jämförelse med de andra två filmerna. Den första filmen är ju nästan ett mästerverk, den enda skräckfilmen som verkligen fått mig att bli rädd (alltså inte "hoppa till för att det hände nått plötsligt"-rädd, utan "drömma mardrömmar efteråt"-rädd). Candyman 3 är ju bara en vanlig dålig slasher...

- Lorindor, hade inte så mycket annat att tillföra...
 

Gismya

Veteran
Joined
27 Aug 2006
Messages
24
Location
Nyinflyttad Umeåbo
Den enda film jag blivit rädd efter att jag såg den var Djurkjyrkogården (Eller hur det nu mongostavas) - Kan Candyman vara någonting för mig?
 
Top