Satt och gjorde karaktärer

Är texten och systemet också genererat? Vad var prompten i så fall?

Är texten och systemet också genererat? Vad var prompten i så fall?
Jag köpte Little Fears i år* och fick nu tillfället att spela det. Jag gjorde fyra karaktärskoncept, skrev in dom med inriktningen att det var till rollspelet Little Fears men jag vet inte hur mycket det gav ChatGPT. Jag har redigerat allihopa, mycket genom att pussla ihop texter från fler prompter, exempelvis genom att beskriva in sju av de fyra kungarna för två av karaktärerna. Kanske 20% är vad jag själv har jobbat med kring texten, men det mesta är redigeringsarbete/vidareutveckling av genererad text.

Regelmekaniken gjorde jag, men följde inte regelsystemet så dom har runt hälften så mycket poäng som man brukar börja med. Man slår 1T6 mot värdet och en extra om man kan dra in en fördel eller nackdel. Jag använde bakgrunderna och nackdelarna för att brainstorma ihop ett äventyr.

Jag skulle behöva fyra bakgrunder till rollspelet Little Fears som tar plats i Sverige. Jag vill gärna att bakgrunderna anspelar på någonting hemskt i deras liv.

* Ville Jakobsen, 8 år. Hans fantasi kan väcka varelser till liv. I princip lucid dreams. Han dansar nära galenskap.
* Maryam Abdullah, 9 år. Hennes teckningar av monster har kommit till liv. Stark i sin tro.
* Elena Cruz-Grankvist, 12 år. Hennes pappa har rövat bort barn (hon har förträngt detta). En mobbare vars offer har begått självmord. Elena har en voodoo-docka som skyddar henne.
* Samuel Svensson, 11 år. Hans mardrömmar har gjort att han kissar på sig i sängen. Han är en mobbare och är storväxt.

* Jag har som rättesnöre att jag inte köper ett spel om jag kan se mig spela det inom tre månader

Last edited:
Haha, jag fattade inte ens att det var AI! Men bild nr 2 är lite skum.
Den har jag faktiskt fotomanipulerat ihop. Bakgrunden är från två olika bilder som jag lagt ovanpå varandra. Ville få fram någonting drömskt.

Jag gillar verkligen bakgrunden till Samuel. Jag ville ha "vågor av mardrömmar" och 8 av 9 bilder var totalt misslyckade. Eller nja, en blev en våg som såg ut som en tomt hål. Häftigt, men inte riktigt vad jag var ute efter.

Vi ska spela ikväll. Ser fram emot att se hur spelarna reagerar på dom rätt vrickade rollpersonerna. Tanken är att barnen ser monster istället för den fasansfulla verkligheten. Det är mer logiskt med monster än att vuxna skulle göra saker mot dom. Det är en variant på LIttle Fears-författarens tankar han hade när han skrev spelet.

Back