Nekromanti sanitypoints

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,606
jag har bara en liten frèga fèr man tillbaka sina sanitypoints efter terapi, alltsè alla?
Nej, troligen inte alla. Var glad om du får tillbaka några alls, mentalvården var, milt sagt, primitiv på den tiden.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
mentalvård

" mentalvården var, milt sagt, primitiv på den tiden"

Det är den väl fortfarande? Hur många blir egentligen friskare av mentalvården idag? Handlar det inte mer om att försöka ordna någon sorts förhållanden så att de mentalsjuka kan leva mer eller mindre halvnormala liv under övervakning och kontroll med diverse mediciner?

/Riz
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Det beror på enligt den regelbok jag kommer håg mest från så beror det på institutionen/terapeuten och vilka galenskaper man har (om de är permanenta, korta, eller tillfälliga).

Så bra terapeut så får man tillbaks en mängd Sanity beroende på hur länge man går i terapi (förutom vid permanent galenskap då det är kört). De tillfälliga är så korta att ingen hinner bota dem.

Dålig så kan man förlora ännu fler.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,606
Re: mentalvård

Det är den väl fortfarande? Hur många blir egentligen friskare av mentalvården idag? Handlar det inte mer om att försöka ordna någon sorts förhållanden så att de mentalsjuka kan leva mer eller mindre halvnormala liv under övervakning och kontroll med diverse mediciner?
Lyckligtvis inskränker sig mina erfarenheten av mentalvården till att ha levererat mat till psykakuten (Jo, de släppte faktiskt iväg mig!), men den bild du ger stämmer rätt bra med min. På det hela taget verkar modern psykiatri präglas av en stark defaitism.

Det finns dock gradskillnader i eländet. Nu är det fråga om förvaring. På 20-talet var det en skräckkammare. Man körde varianter på chockterapier (elchocker, oväntat droppa patienten i kallt vatten, oväntade höga ljud), man satte folk i isolering i mörka rum och så vidare. Det hela genomsyrades av tanken att chocka tillbaka patienten genom drastiska konfrontationer med otäckheter. Det fanns en tanke i stil med att det som kan driva en sansad människa galen kan driva en galen människa frisk. Många mer eller mindre ogenomtänkta kirurgiska ingrepp genomfördes också.

Eftersom mentalpatienterna sågs som mindre värda och inte kunde klaga så användes de också som försökskaniner i medicinsk forskning i en skrämmande utsträckning. Iofs så har detta egentligen inte ändrats, det är inte så länge sedan det kom fram att man i USA smittat 2000 mentalpatienter med hepatit C i försökssyfte...
 

Ghoulz

Swordsman
Joined
27 Jan 2002
Messages
496
Location
Handen
Re: mentalvård

Mentalvården är väl, om något, en bra grund för skräckhistorier?

Det där med att "bli frisk" varierar väldigt. Att kontrollera svårare mentala åkommor (som antagligen är vad som orsakas av Cthulhu och grabbarna) med medicin är väl delvis en möjlighet idag. Några stora institutioner finns förresten inte kvar i Sverige idag, därav det stora antalet psyksjuka uteliggare. Tendensen att medicinera utsträcks också till "lindrigare" psykiska åkommor som depression t.ex. Så går det att hålla sjukdomen i schack, men bättre blir man väl knappast. samtalsterapi kan säkert funka i vissa fall, men jag undrar hur reglerna i CoC egentligen behandlar detta. Personligen skulle jag betrakta tentakelskador på psyket som tämligen irreparibla. Kanske kan analytikern komma fram till att tentaklerna har något med kastrationsångest att göra och därmed göra situationen mer uthärdlig och behändig, men det skulle ju knappast vara att bearbeta traumat.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,663
Location
Uppsala
Att öka Sanity...

"By Psychotherapy: the therapist must have the skill Psychoanalysis. Intensive psychoanaysis can return Sanity points to the patient. Current sanity points can be restored up to the value of POW x5 or up to the maximum Sanity point cap posed by 99% minus Cthulhu Mythos, whichever is lower."
-s. 79, Call of Cthulhu, 20th Anniversary Edition

Så svaret måste väl vara nja, med andra ord?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,663
Location
Uppsala
Tillägg: regelboken säger att det inte är säkert att du får tillbaka Sanity eftersom detta är upp till SL. Givetvis ges något exempel från en Lovecraft bok - minns inte vilken - och vi vet ju alla hur det går med de flesta Lovecraft protagonister.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,663
Location
Uppsala
Re: mentalvård

man satte folk i isolering i mörka rum och så vidare
"Sensory deprivation." Förekommer än idag, men bara på väldigt experimentell nivå.

Förekommer också som tortyrform... vilket jag tycker är ett intressant sammanträffande.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,606
Re: mentalvård

"Sensory deprivation." Förekommer än idag, men bara på väldigt experimentell nivå.
Men knappast i månader i sträck...

Förekommer också som tortyrform... vilket jag tycker är ett intressant sammanträffande.
Vilket även elchocker, plötsliga kallbad, kontinuerligt oväsen och förhindrande av sömn gör, alla metoder som användes under 20-talet...

Det är en utmaning att vinna tillbaka sanity. Varför vara rädd för Cthulhu när man har psykologer?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,663
Location
Uppsala
Re: mentalvård

Jag seger bara sahar - har det gatt sa langt att man hamnar pa psyket sa er det i alla fall kort... och karakter C hamnar formodligen i samma korridor som karaktererna A och B fran de tidigare eventyren :gremwink:
 

Ghoulz

Swordsman
Joined
27 Jan 2002
Messages
496
Location
Handen
Re: mentalvård

Vilket även elchocker, plötsliga kallbad, kontinuerligt oväsen och förhindrande av sömn gör, alla metoder som användes under 20-talet...

Elchocker används fortfarande i riktigt svåra fall. Fast man söver ned patienterna först nu. Tydligen resulterar elchockerna ofta i rejäla känslostormar och ska vara obehagliga att se på. Beror väl iofs på vem som tittar.

Personlgien är jag rätt förtjust i lsd-experimenten från 50- och 60-talen. Och SPK (Sozialistischen Patienten Kollektiv) vars psykdoktor utgick från att psykiska sjukdomar berodde på klassamhället. Det ledde till att SPK ockuperade Västtysklands ambassad i Stockholm.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,606
Re: mentalvård

Elchocker används fortfarande i riktigt svåra fall.
Å fan. En anledning till att inte bli allvarligt psykiskt sjuk, alternativt hålla tyst om det om man redan är det.

Personlgien är jag rätt förtjust i lsd-experimenten från 50- och 60-talen. Och SPK (Sozialistischen Patienten Kollektiv) vars psykdoktor utgick från att psykiska sjukdomar berodde på klassamhället.
Personligen tror jag att alla psykiska sjukdomar utan undantag beror på bingolotto (och möjligen teletubbies).
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,937
Location
The Culture
Re: mentalvård (OT)

Personligen tror jag att alla psykiska sjukdomar utan undantag beror på bingolotto (och möjligen teletubbies).
Så det är inte Staffan Westerbergs fel längre? Jag är säker på att jag läste i någon CoC-modul att han är en inkarnation av Nyarlathotep! :gremsmile:

/tobias
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,663
Location
Uppsala
Teletubbies (OT)

En Brittisk protestmotion lades som ville att Teletubbies skulle forbjudas for att det gjorde barn homosexuella. Detta kan mycket vel vara ett otroligt skrattretande rykte, men mig skulle det inte forvana om det fanns sanning bakom det...

Jag menar, det verkar vara en genomgaende tendens i monarkier att befolkningen er konservativ. (Annars hade vi inte haft samma regering nestan helt konsekvent i 60+ ar, eller for den delen haft kvar monarkin oht.)

Notera att det sista her, inom paranteser, inte har med rollspel att gora, sa den som vill diskutera mina politiska asikter kan gora det via min mail eller helt enkelt lata bli!

Usch va trakigt det her inlegget blev...
 

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
385
Location
Oslo
Re: mentalvård

Elchocker används fortfarande i riktigt svåra fall. Fast man söver ned patienterna först nu.

Sen måste man väl även påpeka att anledningen till att man utdelar elchocker är ju att det i många fall ger positiva resultat.

Även om det ju förstås inte låter så trevligt, så man har bytt namn till "elbehandling" eller "elektrokonvulsiv terapi".
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Re: Teletubbies (OT)

En Brittisk protestmotion lades som ville att Teletubbies skulle forbjudas for att det gjorde barn homosexuella. Detta kan mycket vel vara ett otroligt skrattretande rykte, men mig skulle det inte forvana om det fanns sanning bakom det...
Detta är fasansfullt nog helt sant. Det berodde på att den lila Teletubbien Tinky-Winky (åh gud jag vet vad en Teletubbie heter varför gör jag det hämta syret fort phu phu) anges vara manlig men går runt med en handväska. En psykolog hävdade att dels innebar detta otvetydigt att teletubbien var homosexuell, och dels skulle det göra alla barn som tittade homosexuella eftersom programmet är avsett specifikt som TV för barn som inte kan tala, vilket (enligt psykologen, då) innebär att påverkan blir oemotståndlig. Man kan ju fråga sig vilket spädbarn under talålder som har koll på att en handväska är en könsbunden ikon, men det gjorde varken psykologen eller den vridna motionsställaren, som dock blev nedröstade eftersom alla andra insåg att han var idiot.

/Feliath - vet skrämmande mycket om det här utan att riktigt veta hur :gremconfused:
 

Ghoulz

Swordsman
Joined
27 Jan 2002
Messages
496
Location
Handen
Re: mentalvård (OT som fan, bara trams)

Sen måste man väl även påpeka att anledningen till att man utdelar elchocker är ju att det i många fall ger positiva resultat.

Så du menar att det inte är på grund av sadism? Vad synd.
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Re: Teletubbies (OT)

"Det berodde på att den lila Teletubbien Tinky-Winky (åh gud jag vet vad en Teletubbie heter varför gör jag det hämta syret fort phu phu) anges vara manlig men går runt med en handväska."

Det var inte bara handväskan, utan även det faktum att han är lila och har en triangel på huvudet. För det vet ju alla spädbarn att lila trianglar symboliserar homosexualitet.
 
Top