Nekromanti Samskapa och slumptabeller

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Min tidigare diskussion med RasmusL om Solum har lett mig att tänka på hur man skulle kunna implementera följande:

1. Lära alla (inklusive spelledaren) reglerna successivt
2. Skapa rollpersoner
3. Skapa en spelvärld
4. Faktiskt spela under hela denna processen

Jag har ganska många idéer i ämnet, men en sak jag klurat på är vad man gör om det går i stöpet, dvs vad händer om man kommit en bit och gillar vad man kommit fram till, men sedan slutar alla ha idéer.

En lösning skulle kunna vara att ha slumptabeller som vem som helst kan åberopa. Man kan till och med tänka sig att man har slumptabeller för allt från genre till världens beskaffenhet till oväntade händelser i städer och så vidare. Man ska nog inte måsta använda dem men väl kunna vid behov. Vad tros?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,670
Location
Stockholm
Slumptabeller är coolt! Jag tror att slumptabeller mer inriktade på att ge inspiration genom breda, kanske till och med svävande, uttryck som kan formas efter och inkorporeras i spelarnas vision snarare än detaljlösningar och "färdiga" bitar fiktion är att föredra.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Alltså, slumptabeller är ju bara vanliga tabeller. Med slump. Och såna kan man ha till mycket. Jag gillar't. :gremsmile:

Först trodde jag du skulle föreslå att man samskapade slumptabeller på något vis (och så byggde världen på ett sätt) - det skulle också kunna vara coolt. :gremsmile:
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,670
Location
Stockholm
Max Raven said:
Alltså, slumptabeller är ju bara vanliga tabeller. Med slump. Och såna kan man ha till mycket. Jag gillar't. :gremsmile:

Först trodde jag du skulle föreslå att man samskapade slumptabeller på något vis (och så byggde världen på ett sätt) - det skulle också kunna vara coolt. :gremsmile:
Drakar & Bananer av Simon 'Genesis' Pettersson fungerar, mycket bra kan jag tillägga, på detta sätt.
 
Top