dream
Hero
Jag har, som ni kanske förstått, börjat knepa på ett litet rollspel. Fast eftersom jag egentligen har två syften med spelet har det blivit två olika världar. Och eftersom jag grävt ner mig i rollspelsteori på sistone har jag bestämt mig för att utveckla ett grundsystem som sedemera kan anpassas för varje värld... Lite som BRP eller Savage World (tack för det tipset, rollspel.nu). Systemet har inspirerats från flera håll - EON, MERP, Savage worlds, Serenity-rollspelet, Drakar och demoner.
Systemet är alltså tänkt att förändras ganska mycket beroende på setting, så det finns inga fasta grundegenskaper eller färdigheter eller sådant, dock planerar jag listor med exempel för olika settings. Vad som ska finnas är dock regler för hur de grundegenskaper som finns i en viss värld ska fungera, och ditto for färdigheter magi etc.
Men, nu vill jag gärna ha lite feedback på delar av systemet. Jag begriper att det är tråkigt att läsa igenom massor med text, så jag tänkte portionera ut det hela i lite delar.
Den första delen är helt enkelt en innehållsförteckning, låt mig gärna veta vad ni tycker om rubrikerna och vad som kan tänkas döljas bakom dem...
Regler
Motståndsslag
Svårighetsgrad
Att lyckas och misslyckas jättemycket
Grundegenskaper
Beräknade värden
Färdigheter
Specialiseringar
Fördelar
Ras, klass och sådant
Att bli bättre
Rollpersonen
Koncept
Modifiera grundegenskaperna
Gratis Fördelar
Använda bakgrundspoäng
Beskriv rollpersonen
Köp utrustning
Börja spela!
Några exempelrollpersoner
Ibnis, geograf i Imperias tjänst
John Debenham, privatdetektiv
Mad Hettie, frilansande rymdpilot
Strid
Gruppledare
Stridsmål
Rundan
Anfallare och försvarare
Att öppna striden
Att bli Anfallare
Att träffa
Att slå skada
Att vara skadad
Snällare dödsregel
Förflyttning genom strid
Anfallsmanövrar
Närstridsanfall
Avståndsanfall
Anfallarens försvar
Koordinerade attacker
Sköldmur
Spjutmur
Nedhållande eld
Avancera
Försvarsmanövrar
Blockera
Parera
Undvika
Motanfall
Ta skydd
Retirera
Fly!
Färdigheter
Specialiseringar
Exempel
Förmågor
Exempel
Monster och varelser
Exempel
Anpassa Solum till din egen värld
Fantasy
Grundegenskaper
Att hantera magi som Förmågor
Nutid
Grundegenskaper
Att hantera moderniteter
Skräck
Grundegenskaper
Att hantera skräck
Science fiction
Grundegenskaper
Att hantera högteknologi som Fördelar
Andra världar
Apendix - tabeller etc
Statistik
Systemet är alltså tänkt att förändras ganska mycket beroende på setting, så det finns inga fasta grundegenskaper eller färdigheter eller sådant, dock planerar jag listor med exempel för olika settings. Vad som ska finnas är dock regler för hur de grundegenskaper som finns i en viss värld ska fungera, och ditto for färdigheter magi etc.
Men, nu vill jag gärna ha lite feedback på delar av systemet. Jag begriper att det är tråkigt att läsa igenom massor med text, så jag tänkte portionera ut det hela i lite delar.
Den första delen är helt enkelt en innehållsförteckning, låt mig gärna veta vad ni tycker om rubrikerna och vad som kan tänkas döljas bakom dem...
Regler
Motståndsslag
Svårighetsgrad
Att lyckas och misslyckas jättemycket
Grundegenskaper
Beräknade värden
Färdigheter
Specialiseringar
Fördelar
Ras, klass och sådant
Att bli bättre
Rollpersonen
Koncept
Modifiera grundegenskaperna
Gratis Fördelar
Använda bakgrundspoäng
Beskriv rollpersonen
Köp utrustning
Börja spela!
Några exempelrollpersoner
Ibnis, geograf i Imperias tjänst
John Debenham, privatdetektiv
Mad Hettie, frilansande rymdpilot
Strid
Gruppledare
Stridsmål
Rundan
Anfallare och försvarare
Att öppna striden
Att bli Anfallare
Att träffa
Att slå skada
Att vara skadad
Snällare dödsregel
Förflyttning genom strid
Anfallsmanövrar
Närstridsanfall
Avståndsanfall
Anfallarens försvar
Koordinerade attacker
Sköldmur
Spjutmur
Nedhållande eld
Avancera
Försvarsmanövrar
Blockera
Parera
Undvika
Motanfall
Ta skydd
Retirera
Fly!
Färdigheter
Specialiseringar
Exempel
Förmågor
Exempel
Monster och varelser
Exempel
Anpassa Solum till din egen värld
Fantasy
Grundegenskaper
Att hantera magi som Förmågor
Nutid
Grundegenskaper
Att hantera moderniteter
Skräck
Grundegenskaper
Att hantera skräck
Science fiction
Grundegenskaper
Att hantera högteknologi som Fördelar
Andra världar
Apendix - tabeller etc
Statistik