Samma regler för npc som för pc

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,509
Location
Helsingborg
Inga ABS över 5. FV mellan 30-65%. Ingen skada över 1T10+1. Inga kroppsdelar, inga skadebonusar. Inga ping-pong-strider. Att parera, eller inte parera, är ett taktiskt val och en chansning på riktigt.
Om Guresh, med sitt slagsvärd, står och slår mot Chaek - som aldrig skulle försvara sig - kommer det i snitt att ta (1T10-2 * 0,40 mot 9 KP -->) 6 stridsrundor innan Chaek är nere. Det är rätt ping-pongigt i min bok.

3 i abs är jättemycket, för de renderar ett kortsvärd (1T6+1) värdelösa en tredjedel av fallen, sköld är otroligt bra då den blockar skadan nästintill helt.

En strid orcher emellan skulle behöva perfekta slag och fummel för att ens ta slut inom en vettig tid, vilket är ren slump och inte direkt något taktiskt val.

Gorm mot Vrash skulle ta en evighet att spela ut, då båda har sköldar.

---

Det här är en stor del felet med individuella kroppspoäng och noll-skador.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,149
Det här är, skämt åsido, Drakar och Demoner när det var som bäst.

Inga ABS över 5. FV mellan 30-65%. Ingen skada över 1T10+1. Inga kroppsdelar, inga skadebonusar. Inga ping-pong-strider. Att parera, eller inte parera, är ett taktiskt val och en chansning på riktigt.

Det här är ett enkelt BRP-spel som är roligt och som fungerar.
Även en Köpman, Stråtrövare eller Jägare är med i matchen mot dessa orcher.

Men om/när rollpersonerna blivit bättre och alla har ABS 7-8, FV 85-95%, Lite högre skada (magiska vapen och SB), och man har infört kroppsdelar, då har det helt gått sönder.
Jag tycker också om hur tydligt det är att det här är riktiga personer som eventuellt går att prata med, hellre "6 Orc Guards" som bara existerar för att mejas ned. Det som saknas är något om deras motivationer också, så att det kan gå att prata med dem om saker. Är de mutbara? Uttråkade? Svåra på spriten men har ingen? Fega om man ser tuff ut?
 
Last edited:

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Det är rätt ping-pongigt i min bok.
[...]
Det här är en stor del felet med individuella kroppspoäng och noll-skador.
Vet du vad - jag ska inte argumentera. Vi tycker samma sak - du tycker bara att det är ännu sämre än jag tycker!

Vad menar du med "individuella kroppspoäng"?
(noll-skador förmodar jag är mixen av parader och abs-rustningar - alltså lyckade attacker som i praktiken misslyckas)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,509
Location
Helsingborg
Vad menar du med "individuella kroppspoäng"?
Jag har mer och mer börjat luta åt att gruppen har kroppspoäng och att strider hela tiden ska eskalera upp till någon får en superkombo och avgör striden. Gärna flera sätt att vinna striden på än att bara vinna på superkombo - för många poäng i trötthet, hela gruppen är låst, etc. Jag gjorde ett system för tio år sedan som funkade skitbra, men jag hade då inte tagit steget till att inse hur mycket bättre det skulle vara med att se hela gruppen som en enhet istället för enskilda "lemmar" med kroppspoäng.

Mycket handlar det också om att jag tycker det är tråkigt när spelare "åker ut".

(Någonstans tror jag dessutom det här är ett steg till att skapa bra regler för rymdstrid.)

---

Noll-skador är precis vad du tänkte. :)
 
Top