Samma regler för npc som för pc

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,352
Ett scenario där spelgruppen möter 10 olika slp i strid och jag skall hålla reda på 10 olika statblock med olika info i varje statblock är en mardröm.
Ja det låter ju hemskt. Men hur vanligt är det? Brukar det inte vara exempelvis 9st Banditer (med samma stats) och en Banditledare (med unika stats)? Dvs två statblock totalt.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,780
Location
Göteborg
Jag vill att spelet ska kretsa kring rollpersonerna. Inget tjafs om att världen ska kännas verklig eller liknande. Världen existerar för rollpersonernas skull. Naturligtvis är den verklig i fiktionen, men vi skapar fiktionen för att berätta historier om rollpersonerna, inte för dess egen skull. Så att ha ett regelsystem för resten av världen är bara slöseri med min tid och beräkningskapacitet. Världen är endast intressant i den mån den påverkar rollpersonerna. Så min preferens är att en spelledarperson ska ha lika mycket stats som ett paket filmjölk, det vill säga inga alls.

Däremot är jag helt med @Anarchclown i att jag inte är så intresserad av rollpersoner som är utvalda hjältar och så vidare. Jag vill ha rollpersoner som är kontorsassistenter och restaurangägare. Men de är berättelsens huvudpersoner och jag vill inte hålla på och pilla med grejer som handlar om annat.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Ja det låter ju hemskt. Men hur vanligt är det? Brukar det inte vara exempelvis 9st Banditer (med samma stats) och en Banditledare (med unika stats)? Dvs två statblock totalt.
Det beror sig ju lite på vad man har för fiende combo .

Säg att du har 3 vanliga orcher , en orch boss , en orch shahman och 2 bugbears , en bugbear boss och några goblins.

Det är 6 olika statblock . Ett för orcherna, ett för bossen, ett för shamanen, ett bugbearsen ett för deras boss och ett för goblinsen
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Det kan även uppstå massa olika statblock av combos av en typ av fiende ras.

Några vanliga orcher , en shaman , en boss , några eliter

Det är 4 separata statblocks bara det
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,145
Ja det låter ju hemskt. Men hur vanligt är det? Brukar det inte vara exempelvis 9st Banditer (med samma stats) och en Banditledare (med unika stats)? Dvs två statblock totalt.
Nuförtiden ja, men du har inte sett illa använt sidutrymme förrän du sett ett åttiotalsäventyr som använder ett uppslag till att lista skelett 1 - 24 med var sitt unikt statblock…
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,726
Location
Eskilstuna
I traddspel har mitt mål som spelare alltid varit att känna stor inlevelse i min rollperson, och känna att världen är “verklig”.

Personligen har jag aldrig upplevt att asymmetriska regler för rollpersoner och sidopersoner på något sätt haft negativ inverkan på inlevelsen eller sanningslikheten. Tvärtom får jag ofta mindre inlevelse när spelet stannar till för att man måste slå en massa extra tärningsslag, kolla upp grejer i böcker, och så vidare.

Jag känner mig även mer passiv (och får mindre inlevelse) när jag ska sitta och vänta på att spelledaren ska slå för motståndarna och berätta för mig om jag blir träffad eller inte. Det känns som att rollpersonen/jag bara står och väntar på att bli träffad, oberoende av min egen handling.

Som spelledare finns det nog i dagsläget inget i världen som skulle få mig att lägga tid på att förbereda/läsa på långa statblocks. Jag upplever även att jag är mer engagerad och mer engagerande som spelledare när jag slipper bläddra fram rätt stats och slå tärningar för alla sidopersoner.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Det beror sig ju lite på vad man har för fiende combo .

Säg att du har 3 vanliga orcher , en orch boss , en orch shahman och 2 bugbears , en bugbear boss och några goblins.

Det är 6 olika statblock . Ett för orcherna, ett för bossen, ett för shamanen, ett bugbearsen ett för deras boss och ett för goblinsen
Jag är ok med det. När jag tycker det blir problem är när de där olika typerna av "monster" också har olika specialförmågor, och mycket hänger på hur taktiskt korrekt/optimalt jag som SL spelar deras specialförmågor. Då tycker jag det blir jobbigt. Då är det inte statblocksen och motståndarnas styrka som avgör, utan hur jobbig jag orkar/kan vara som SL.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag är ok med det. När jag tycker det blir problem är när de där olika typerna av "monster" också har olika specialförmågor, och mycket hänger på hur taktiskt korrekt/optimalt jag som SL spelar deras specialförmågor. Då tycker jag det blir jobbigt. Då är det inte statblocksen och motståndarnas styrka som avgör, utan hur jobbig jag orkar/kan vara som SL.
Det som jag upplever som jobbigt är när jag i tex DnD skall hålla reda på följande ---- låt oss säga att vi har 6 olika enemy groups . det blir 6 olika hp , 6 olika ac , 6 olika to hit value osv.

Specialförmågor och resistances och damage reduction osv är sitt alldeles egna kapitel i boken om saker i rollspel som får dängrots hud att knottra sig av obehag .
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Säg att vi har tex orcher , bugbears , hobgoblins och kobolder i en enqounter

Där är det 4 olika hp , ac , to hit som jag måste hålla reda på .

Sedan kan det dessutom inom varje enskild grupp av dessa 4 finnas olika variationer av monstrena som betyder ytterliggare olika hp , ac , to hit att hålla reda på

For me its a freaking Nightmare
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
låt oss säga att vi har 6 olika enemy groups . det blir 6 olika hp , 6 olika ac , 6 olika to hit value osv.
Jag brukar nog inte ha det. Två typer av fiender åt gången, max, som aktivt engagerar gruppen. Men o man har en större grupp...
 

kaptendral

Warrior
Joined
30 Dec 2016
Messages
264
Varför vill designers ta bort de element som spelare tycker är kul ifrån mig samt göra min verktygslåda mindre?
Kan bara svara för mig själv, och inte för designers, men när jag är SL är det HELT andra saker jag tycker är roliga än när jag spelar. Att behöva hålla reda på en massa stats och skit tar energi och fokus från det som är viktigt och roligt.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,055
Location
Ereb Altor
Det som jag upplever som jobbigt är när jag i tex DnD skall hålla reda på följande ---- låt oss säga att vi har 6 olika enemy groups . det blir 6 olika hp , 6 olika ac , 6 olika to hit value osv.

Specialförmågor och resistances och damage reduction osv är sitt alldeles egna kapitel i boken om saker i rollspel som får dängrots hud att knottra sig av obehag .
Lösning: sluta spela DnD :)
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,510
Location
En mälarö
Jag gillar idén med olika regler för PCer och NPCer. Det är alltid skönt för spelledaren att få book-keeping och regelbläddringsbördan lättad för sig, (Naturligtvis beroende på system. I enklare spel är det naturligtvis ingen issue.) Exempel på detta var D&D4 med sina regler för Mooks som bara tålde en smäll oavsett level.

Sedan är det detta med att spelarnas rollpersoner i vissa spel är uttalade hjältar och fiktionens huvudpersoner och på grund av det behandlas annorlunda av reglerna. Exempel på det är The One Ring. När sådana där med namn som Orc 4 får sin Endurance slagen i botten så är den borta (död/utslagen/whatever), medan rollpersonerna och viktiga NPCer blir Wounded, dvs utslagna men vid liv.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,352
Lösning: sluta spela DnD :)
Men det är väl inte bara i DnD som det blir bökigt att hålla reda på 6 olika sorters fiender i en och samma strid? Tror att det blir pilligt i nästan vilket system som helst.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,015
Alltså när jag spelleder har jag svårt att få coola slps att överleva. De måste typ bli skjutna och falla ner i en fors för att kunna återvända senare.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,055
Location
Ereb Altor
Men det är väl inte bara i DnD som det blir bökigt att hålla reda på 6 olika sorters fiender i en och samma strid? Tror att det blir pilligt i nästan vilket system som helst.
Jag vet inte. Jag tycker i allmänhet strider betydligt oftare är spännande än krångliga. Viss bokföring ingår ju i alla tradspel. Men jag är ärligt rätt dålig på regler. Jag höftar mest :)
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,015
Det var så skönt när jag kom på att i western behöver man bara bokföra namngivna slp kp alla andra slås ut av ett skott. Möjligen två om det är riktig pissig skada.

Tänker att det borde väl kunna gå i andra spel oxå Svartalfer tål ett hugg, människor två hugg, riddare trehugg, osv
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,352
Jag vet inte. Jag tycker i allmänhet strider betydligt oftare är spännande än krångliga. Viss bokföring ingår ju i alla tradspel. Men jag är ärligt rätt dålig på regler. Jag höftar mest :)
Det är också min upplevelse, det är mer spännande än krångligt - och då kör jag en del DnD ibland. Men jag har aldrig kört en sån sjuk strid som @Dr_Dängrot beskriver med fler stycken fiender av 6 olika sorter. Har aldrig heller sett en så komplex strid i något DnD-äventyr (eller någon annan stans heller f.ö). Hade varit coolt på ett sätt, men pilligt ja...

Ett perspektiv som inte lyfts fram riktigt i denna tråden tycker jag är hur sjukt gött det är att spela en strid när man som SL har noga läst på en varelses avancerade statblock och striden blir helt livsfarlig och maxad. Det är något som DnD faktiskt gör riktigt bra, till skillnad från många andra spel.
Måste även nämna att jag verkligen gillar konceptet med slumpade monster-attacker från Svärdets Sång då det förenklar för SL utan att dra ner komplexiteten regelmässigt. Det är inte en specialregel egentligen, enligt mig, utan mer en handfull preset-anfall som är översiktligt presenterade, riktigt snyggt!
 
Top