Samlar du på rollspel?

Joined
13 Jun 2020
Messages
57
1. Samlar du på rollspel?
Ja

2. Vilka?
Äventyrsspel fram till Chronopia. DoD, Chock, SRR, Mutant
WFRP

3. Är du komplettist?
Ja

4. I vilken form? Digital eller fysiskt?
Fysiskt

5. Stödbackar du nån eller några skapare?
Det händer att jag backar olika kickstarters, men det är mer frikopplat från samlandet.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
1. Nej. Samlade på cyberpunkspel förr, men sålde av samlingen tillsammans med större delen av rollspelshyllan när jag bytte hobby för fem-sex år (?) sedan.
2. -
3. -
4. -
5. Nej. Men om jag vet vad som är på gång brukar jag försöka nämna det i podcasten.

I senaste avsnittet av Full Metal RPG pratar de om den brustna Kickstarter-bubblan, jag har inte hunnit så långt in i avsnittet än, men jag känner att jag personligen känner mindre entusiasm för Kickstarters för varje år som går. Senaste var FLs Tw2k+År noll-hack, det är inte otänkbart att det också blir det sista rollspelet jag köper den vägen.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,416
Location
Maastricht
1. Samlar du på rollspel?
Ja, det får man väl säga att jag gör.

2. Vilka?
The One Ring, Deciphers Lord of the Rings, Alien RPG, Kanske något mer. Har allt till EON IV, men tanken var aldrig att samla, det bara blev så när jag började frilansa för Helmgast.

3. Är du komplettist?
Mjaa, kanske.

4. I vilken form? Digital eller fysiskt?
Fysiskt, men äger en del PDFer.

5. Stödbackar du nån eller några skapare?
Nej, jag har öht knappt backat några KS utöver Drakborgen och Shadows of Esteren.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
I senaste avsnittet av Full Metal RPG pratar de om den brustna Kickstarter-bubblan, jag har inte hunnit så långt in i avsnittet än, men jag känner att jag personligen känner mindre entusiasm för Kickstarters för varje år som går. Senaste var FLs Tw2k+År noll-hack, det är inte otänkbart att det också blir det sista rollspelet jag köper den vägen.
Jag är helt med dig på det här. Jag upplever också att det tar emot att köpa saker via kickstarter. För det första får man alldeles för sällan allt som utlovas. Dessutom är jag så gammal att jag gärna vill bläddra i något för att få en känsla för det först. Tror inte jag kommer handla något mer via Kickstarter
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
563
Location
Uppsala
1. Samlar du på rollspel?
Det beror på vad du menar. Jag köper inte alla utgåvor och sparar saker inplastat eller letar efter saker i mint skick, men, efter 2000 volymer eller mer så kan jag ju inte säga att jag inte hamstrar...

Jag brukar säga att jag samlar.

2. Vilka?
Tja, det beror också på. Tidigare hade jag favoriter, nu rullar det mest på.

Jag har köpt allt som publicerats till DragonQuest för jag hörde så mycket positivt om det, och för att jag gillade konceptet. Nu har jag en komplett samling, samt två extra "läsexemplar" av andra utgåvan. Men, jag har aldrig spelat det, så jag vet inte ens om jag gillar det!

Jag samlade aktivt på alla Eternal Championspel, men Mongoose fick mig att sluta med extremt dåligt korrade och vidrigt layoutade Elricspel.

Jag samlade också aktivt på Lankhmarspel, men har tappat sugen och har inte det senaste.

Jag har väldigt mycket som kommit ut till Call of Cthulhu, inklusive några riktiga dyrgripar, eftersom det är mitt favoritspel. Men, jag har slutat aktivt samla.

3. Är du komplettist?
Bitvis.

4. I vilken form? Digital eller fysiskt?

Enbart fysiskt.


5. Stödbackar du nån eller några skapare?
Jag backar John Wick på Patreon, men jag köper inte alla hans spel.
 

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
Jag ska faktiskt tillägga, kom jag på nu, att jag har en komplettist-samling till Hârnmaster, både mint condition och läsexemplar. Det är det enda systemet jag någonsin gett mig på. Det beror på ett mycket intensivt spelande i 20-årsåldern kombinerat med att det är görbart att ha alla böcker, jämfört med till exempel allt som någonsin givits ut till Dungeons and Dragons :)
 

Luftslottet

Warrior
Joined
15 Oct 2014
Messages
223
1. Samlar du på rollspel?
Ja de har faktiskt blivit så. Förut var de skivor nu är de spel.
Skulle dock inte klassa mig som samlare men Rollspel är de enda jag köper utöver enstaka eps och LPs ibland när andan faller på.

2. Vilka?
Mestadels svenska

3. Är du komplettist?
Nej inte alls. Kan föredra att äga grunden. Tycker jag att de är bra köper jag mer och försöker hinna med att läsa. Men samtidigt får något exempelvis äventyr flertalet dåliga recensioner så känns de inte så värt att lägga pengarna på de. Ej heller på sånt jag inte tror jag kommer läsa samt i viss mån spela

4. I vilken form? Digital eller fysiskt?
Fysiskt. För att samla på saker måste de vara i fysisk form, något man kan ta på.

5. Stödbackar du nån eller några skapare?
Egentligen inte men jag kanske lägger pengar på rollspel för barn i syfte att de skall kunna nå fler även om de är mkt oklart om mina barn kommer uppskatta rollspel.
 
Top