Samlar du på rollspel?

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
1. Samlar du på rollspel?
Nja, jag använder grejerna så de är kanske inte i samlarskick!

2. Vilka?
DoD Trudvang, Mutant År noll, Järn, Hjältarnas tid

3. Är du komplettist?
Ja, för dem ovan, sedan har jag trettio andra spel som jag ännu inte har hamnat i maniskt-köpa-allt-bara-för-att-jag-har-alla-tidigare-böcker mode.

4. I vilken form? Digital eller fysiskt?
Fysisk.

5. Stödbackar du nån eller några skapare?
Jag tror att jag har köpt allt som Krille någonsin har givit ut.

Det finns ju en del spel med få grejer, där jag har allt och skulle köpa allt som släpptes bara det släpptes mer grejer, men där jag ännu inte kan påstå att jag är samlare.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
1. Samlar du på rollspel?
2. Vilka?
3. Är du komplettist?
4. I vilken form? Digital eller fysiskt?
5. Stödbackar du nån eller några skapare?
1. Inte riktigt men det händer att jag köper spel (Mörk Borg, AD&D 1e Premium Edition, ...) bara för att jag vill läsa/ha dem.
2. Ingen logik/systematik, bara känsla av att jag vill ha något
3. Nej.
4. Både PDF och fysiskt.
5. Inte på något konsekvent sätt, men igår köpte jag Kopparhavets Hjältar i julklapp till någon, inte så lite som stöd till spelmakarna.
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,034
Location
Carapalea
1. Samlar du på rollspel?
Njae.. jag äger många spel (har en hel Ikea Expedit av största modell full av rollspel), men jag samlar inte frenetisk, utan jag vill använda alla spel jag köper. Jag har vissa serier jag har nära inpå allt som släppts.

2. Vilka?
Jag har nästan alla böcker till Eon (2 och 3), utom typ 1. Jag har allt till MU:a utom Vid Regnbågens slut.

3. Är du komplettist?
Nej

4. I vilken form? Digital eller fysiskt?
Främst fysiskt, digitalt bara som ett komplement.

5. Stödbackar du nån eller några skapare?
Inte direkt
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,467
Location
Helsingborg
1. Samlar du på rollspel?
Nej. Jag har till och med som policy att jag köper inga spel om jag inte tänker spela dem, för jag märkte att jag började köpa på mig saker som jag varken hade ekonomi eller plats för. Jag säljer istället av saker, för jag har inte hjärta att slänga dem.

4. I vilken form? Digital eller fysiskt?
Jag har börjat gå över mer och mer till digitalt. Min iPad Air är så himla smidig att läsa på.

5. Stödbackar du nån eller några skapare?
Om det är okända skapare - särskilt svenska - så stödköper jag, om jag ser att personen lagt sitt hjärta i det. Här bryter jag min policy.

Kan även köpa för välgörenhet.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
1. Samlar du på rollspel?
Nej. Men jag köper ju en hel del spel. Och vissa har jag köpt för att jag fått chansen att komma över dem hyfsat billigt (som nytrycket av MUA och en digital bundle av ToR 1st ed) utan direkt syfte att spela dem i närtid. Och i vissa fall har jag köpt allt för att jag spelar dem mycket (och utgivningen inte är gigantisk).

2. Vilka?
Jag har ju allt till Symbaroum så det kanske räknas. Jag har nästan allt till Drakar och Demoner pre-91 och skulle chansen dyka upp att komma över en saknad modul billigt skulle jag nog ta den - men det mest sanningsenliga svaret är nog inga.

3. Är du komplettist?
Nej

4. I vilken form? Digital eller fysiskt?
Fysiskt, digitalt bara om det är enda alternativet

5. Stödbackar du nån eller några skapare?
Nej, inte i relation till skaparna som sådana. Däremot väljer jag ganska aktivt främst svenska spel som ett sätt att stödja den inhemska produktionen.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,566
1. Samlar du på rollspel?

Jag köper en del rollspel och jag behåller ganska mycket. Det får väl räknas som samlande.

2. Vilka?

De spel jag mer målinriktat försöker hitta tillbehör till är andra utgåvan av Star Wars D6 samt 2300AD. Sedan har jag köpt på mig det mesta till Coriolis, Mutant År Noll, Svärdets Sång samt Svärd & Svartkonst.

3. Är du komplettist?

Det bor en liten komplettist i mig men jag försöker få honom att hålla käften så att spelhyllan inte ska svämma över. Det går relativt bra.

4. I vilken form? Digital eller fysiskt?

Fysiskt. Digitala produkter kan vara bra att ha vid spelbordet men jag räknar dem inte när det gäller samlandet.

5. Stödbackar du nån eller några skapare?

Nej, jag köper bara sådant som jag är intresserad av att spela eller åtminstone läsa.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,723
Location
Göteborg
1. Samlar du på rollspel?


2. Vilka?
Inga

Är du komplettist?
Minimalist

I vilken form? Digital eller fysiskt?
Föredrar digitalt.

Stödbackar du nån eller några skapare?
Nej. Jag undviker helst att skaffa spel om jag måste betala för dem. Jag är för snål. Betalar jag för ett spel är det för att jag verkligen vill spela det.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
1. Samlar du på rollspel?
2. Vilka?
3. Är du komplettist?
4. I vilken form? Digital eller fysiskt?
5. Stödbackar du nån eller några skapare?
  1. Nej, fast en gång i för en massa år sedan fick jag ett ryck och köpte på mig en massa DoD4-moduler, så jag var väl samlare i ett år eller nåt.
  2. -
  3. Nej, fast se svaret på fråga 1.
  4. Jag har köpt en massa The One Ring-prylar på humble bundle en gång, och har lite digitalt gratismaterial. Standardköpet är en bok.
  5. Nej, likt riddar Kato har jag ett hjärta av sten.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,993
Location
Ett häxkräl
1. Samlar du på rollspel?
Ja, men jag är för lat och snål för att vara bra på det.

2. Vilka?
DoD före -91. Pendragon.

3. Är du komplettist?

Se punkt 1. Jag har det mesta av äldre Drakar och mycket Pendragon. Min känsla är att jag inte kommer att bli klar förrän efter jag har gått i pension, om jag klarar mig så länge.

4. I vilken form? Digital eller fysiskt?

Allt!

5. Stödbackar du nån eller några skapare?
Eftersom jag köper Pendragonsaker jag rimligen aldrig kommer att spela så antar jag att man måste säga att jag backar Pendragon. I övrigt tycker jag inte att jag gör det: livet är för kort och bokhyllan för trång.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,028
Location
Sthlm
Alltså alla mina spel är ju tillsammans någon slags samling. Men det enda spelet jag köpt saker till bara för att de kommer ut var LotfP. Har dock tröttnat på det nu, så det lär aldrig bli en komplett samling.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,551
Location
Fallen Umber
1. Samlar du på rollspel?
Ja.

3. Är du komplettist?
Jag tycker inte det är samlande om det inte finns någon komplettaspekt i det hela, så ja, definitivt.

Men egentligen trivs jag bättre med att ha en så optimerad samling som möjligt. Borde nog jobba mer på det.

2. Vilka?
Jag har någon sorts idé om att få en komplett samling av allt Äventyrsspel gav ut, eventuellt exklusive översättningar (mest för att jag har noll intresse för Sagan om ringen-rollspelet och Chock. Eller borde kanske bara begränsa mig till DoD, Mutant och Kult?). Jag jobbar dock på det här ytterst långsamt. Inte alls, egentligen. Bara så att jag kan plocka upp någon Mutantbok jag saknar om jag skulle se den.

Jag har en komplett samling Chronopia (förutom grundboken med Ereb Altor-sidorna). Eventuellt komplett Castle Falkenstein minus hårdpärmsversionen av grundboken, men där funderar jag på att göra mig av med allt utom en grundbok.

4. I vilken form? Digital eller fysiskt?
Fysisk.

5. Stödbackar du nån eller några skapare?
Nej, jag köper bara bra saker.
 

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
1. Samlar du på rollspel?
Jag gjorde, fram tills att jag fick tag på en mint City State of the Invincible Overlord och vann hela samlar-gamet. Sedan dess tappade mitt samlarliv mening/jag uppgick i samlar-Nirvana och blev ett med tillvaron. (Kan också vara att jag tröstsamlade under småbarnsåren när jag inte hann spela något. Kan vara.)

2. Vilka?
Egentligen BECMI-D&D (Seter, vad är den högsta BECMI-nivån du faktiskt spelat?) samt Judges Guild, men gillar nästan allt från den epoken. Jag har däremot räddat min plånbok/själ genom att utesluta hela MERP och Warhammer (förutom The Enemy Within, duh).

3. Är du komplettist?
Nej, jag är mer som Joakim von Anka när det kommer till rollspels-hoarding. Jag vill ha hög på hög med massa gammalt coolt. Tänk Dantes bokhyllor! Lite sidospår, men jag har väldigt mycket bokspel, och där är det lätt att bli komplettist, vilket jag i någon mån är.

4. I vilken form? Digital eller fysiskt?
Fysiskt. Men jag har börjat digga print-on-demand nu när kvaliteten gått upp! D&D Rules Cyclopedia till exempel, jättefin.

5. Stödbackar du nån eller några skapare?
Nej, egentligen inte. Jag har tänkt gång på gång att man borde supporta Wikipedia och någon via Patron men det blir liksom aldrig av. Och det är inte ren snålhet, för jag månadsskänker till andra ändamål (humblebrag). Jag antar att jag inte litar på betalförmedlaren? Sen är det lite trist att alla jag någonsin respekterat och sett upp till som ung verkar bli helt rubbade på äldre dar och sextrakassera folk eller hata homosexuella. Det bidrar nog till att jag inte stödköper
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,618
Location
Uppsala
1. Samlar du på rollspel?
Ja.

2. Vilka?
Ja!

3. Är du komplettist?
Ja?

4. I vilken form? Digital eller fysiskt?
Endast fysiskt. Vet med mig att pdf:er aldrig blir lästa.

5. Stödbackar du nån eller några skapare?
Ja, framförallt från små kreatörer. Dock mindre än tidigare.
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
504
1. Samlar du på rollspel?
Ja
2. Vilka?
Äventyrsspel / Target Games, Järnringen och Fria Ligan är väl där största fokuset ligger men köper även på mig en hel del från andra mestadels svenska förlag. För att det inte ska spåra iväg i pris och mängd så har jag för enkelhetens skull hållt mig till svenska utgåvor med något enstaka undantag.
3. Är du komplettist?
Försöker bland de spel/förlag jag har fokus på. Kan dock köpa enstaka böcker till tex D&D utan att lockas att köpa på mig allt.
4. I vilken form? Digital eller fysiskt?
Gillar att båda läsa och samla fysiska utgåvor. Får ju ofta digitala på köpet nuförtiden och sparar dem givetvis men läser väldigt sällan digitalt.
5. Stödbackar du nån eller några skapare?
Händer väl att jag köper eller backer sådant som jag vet att jag troligtvis inte kommer hinna spela trots att det ser intressant ut och det borde väl räknas som att stödbacka?
 

Aesmondih

Veteran
Joined
4 Jun 2011
Messages
15
Location
Uppsala
1. Samlar du på rollspel?
Jag har en och en halv stora Billy's fulla, så ja, det gör jag nog.

2. Vilka?
Främst de som jag haft sen jag spelade dem i min ungdom, Drakar och Demoner Trudvang (har nästan allt), Mutant Undergångens Arvtagare (har allt utom spelledarskärmen, tror jag), och nu försöker jag komma över Chronopia-grejer, eftersom det var mitt första riktiga rollspel, men som jag aldrig ägde själv. Men de senaste åren har det blivit en hel del annat, som de flesta grundböckerna till både nya och gamla World of Darkness (saknar någon Mummy grundbok, och kanske nån till grundbok) och allt till senaste Vampire, de flesta utgivna böcker till Starfinder och Pathfinder 2 (allt utom Adventure Path's, tror jag), alla hittills utgivna böcker till DnD 5E, en hel drös med Shadowrun 6th Edition (och grundböckerna till 5:an, 4:an, 3:an och 2:an slank med också), och det har blivit en massa Call of Cthulhu också, både svenska och 7th Edition.

Sen samlar jag nog på rollspel överlag också, inte bara vissa produktlinjer eller märken, hittar jag något intressant och överkomligt slår jag till, läser igenom det (1-100%, oftare betydligt närmre 1%, ska nog erkännas) och ställer det i bokhyllan. Jag har en salig blandning, främst grundböcker, främst nyare titlar från 2000 och frammåt skulle jag gissa.

3. Är du komplettist?
Lite, men vissa saker kan jag bortse från, som Adventure Paths och alla miljoner WoD-böcker som släppts genom åren. Jag gillar att ha grundböcker från äldre editioner, som typ de tre grundböckerna till DnD 3, DnD 3.5 och DnD 4.

4. I vilken form? Digital eller fysiskt?
Fysiskt, absolut. Jag har gärna PDF:er, men som komplement. Jag hade väldigt länge Ulvriket-böckerna till MUA utskrivna från en pirat-PDF, men sen fick jag råd att köpa de riktiga böckerna.

5. Stödbackar du nån eller några skapare?
Inte direkt, men jag köper betydligt fler svenska spel och spel på svenska som jag aldrig kommer spela, för att jag vet vilka som gjort dem och de kan vara kul att läsa igenom. Nu postar jag nästan aldrig här, men jag lurkar något enormt bitvis, jag hade t.ex. aldrig köpt Rotsystem, Kutulu eller Skrömt om jag inte visste vilka som gjort dem.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Nej, jag köper aldrig ett spel som jag inte planerar att spela i närtid. Över åren har det blivit ett 60-tal spel och något enstaka har jag misslyckats med att spela.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,303
Location
Kullavik
1. Samlar du på rollspel?
Ja, svårt att påstå något annat.

2. Vilka?
Det mesta från Fria Ligan i fysisk form. Väldigt blandat när det gäller digital form.

3. Är du komplettist?
Nja, jag vill gärna läsa igenom allt officiellt material till spel jag gillar, men det är inte lika viktigt att ha alla utgåvor och prylar till ett visst spel i bokhyllan.

4. I vilken form? Digital eller fysiskt?
Blandat. Fysiskt är det nästan enbart Fria Ligan.

5. Stödbackar du nån eller några skapare?
Nej, men jag stödbackar spel som jag är intresserad av.
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
519
Är ytterst lite sammlare faktiskt. Köper bara på mig sådant jag vet att jag kommer används, då gärna i fysisk form. Många av mina böcker är även i tragisk form efter att ha kuskats runt, kantstötta med sargade bindningar och lösa sidor, men det gör mig inte så mycket så länge de är läsbara. Jag ser det som bruksföremål.
 
Last edited:
Top