Samisk mytologi i rollspel

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
762
I samband med lite tankar kring ett scenariofrö i inre Västerbotten under 1800-1900-tal så började jag gräva lite i samisk mytologi och folktro.

Det som slog mig var att detta verkar vara en väldigt outforskat område. Mytologi och folktro från hela världen är ju ofta en inspirationskälla för rollspel, men samiska influenser verkar ganska ovanliga. Gissningsvis kan ju detta hänga ihop med att de samiska minoritetsgrupperna har blir utsatta för omfattande diskriminering och att det inte finns så mycket populärliteratur på ämnet.
Det enda jag kunde hitta i rollspelsväg som verkar berör samisk kultur och mytologi är ett 4-sidors indiespel:
www.dragon-legion.com

Så min fråga är vad finns det för rollspel med samiska influenser? Vad är det man plockat in i så fall?
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Samiska sagor har massor med bra monster. Rovthegen är galet ball, tex. Hela den sydsamiska folkloren (som är den del av sameland jag har lite koll på) är jättefräck.

Men själva myterna, den förkristna religionen, är nog svår att ta i utan att det blir lika dumt som i Werewolf eller Shadowrun, är jag rädd. Det behövs en enorm fingertoppskänsla.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
När jag läste om den samiska shamanismen, så upptäckte jag att en stor del av just den delen av kulturen hade gått förlorad. Min efterforskning för 20 år sedan bestod förvisso mest av att dammsuga parapsykologi-avdelningen på stadens bibliotek.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,058
Location
Stockholm
Så min fråga är vad finns det för rollspel med samiska influenser? Vad är det man plockat in i så fall?
Trudvagn har samiska influenser hur vissa av grupperna klär sig o i vissa av designerna


När jag läste om den samiska shamanismen, så upptäckte jag att en stor del av just den delen av kulturen hade gått förlorad.
I alla fall av förstahandskälle typ. Det finns anteckningar från missionärer, ämbetsmän o lärde rörande saker, o vi har arkeologiska fynd. Samerna själva förde inte många anteckningar om det o de som gjorde det (om jag minns rätt) var kristna. I nuläget så är kristendomen en del av deras kultur, o den hedendom som förekommer är av rekonstruerad natur (till min förståelse).

Sverige (på gott o ont) behandlade samernas som resten av befolkningen när det kom till religion, d.v.s. man måste vara protestantiskt kristen. De ryska Kolasamerna ska ha fåt behålla mer av sin förkristna religiösa traditioner genom att ryssarna brydde sig inte så mycket om folk bara gjorde läpparnas bekännelse till kristendomen så länge de betalade skatt. Tror dock att mycket kan ha gåt förlorat under Stalins Terror, om det inte var tidigare, mins inte just nu, så jag kan ha fel.

Något som jag fann intressant när jag har läst upp mig på samerna är att presentationen av grejer som skulle klassas som folktro o liknande (tro på älvor o knytt, o folkmagi) var i böckerna jag läste talade om som något som var annorlunda o utmärkande samiskt (istället för förekommande bland så väl samer som icke-samer) - ungefärligt, jag hittar inte rätt ord här känner jag.
 
Last edited:

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Rovthegen är stallons fru. Ett kannibalistiskt monster som förvarar sina ögon i en påse vid bältet. Hon har ett långt järnrör som hon sticker folk med, och sedan suger ut blodet ur dem. Det är rätt kul.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
De mauvais rêves är ganska tydligt samisk-inspirerat, och delvis övernaturligt. Vet inte hur mycket av övernaturligheterna som kommer från samiska källor, dock. Bakgrunden låter väldigt klassiskt mytologisk, dock. Jag skulle gärna se mer av det. Jag själv skulle nog aldrig våga, men hundra poäng till den som gör det, även utan fingertoppskänsla.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Tror dock att mycket kan ha gåt förlorat under Stalins Terror, om det inte var tidigare, mins inte just nu, så jag kan ha fel.
Så är det. Tyvärr. Under Sovjet förföljdes och förbjöds samernas språk, kultur och livsstil genom kollektiviseringarna. På Kolahalvön finns till exempel bara en handfull personer som kan tersamiska. Blä.

 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
575
Location
Göborg
Så min fråga är vad finns det för rollspel med samiska influenser? Vad är det man plockat in i så fall?
I december försökte några skapa en kampanjvärld till D&D baserat på samisk kultur, Kickstarter-kampanjen fallerade dock. Jag var lite sugen på att stötta det men jag är noll intresserad av D&D och jag blev inte så imponerad av att samtliga var amerikaner (vad jag kan bedöma, jag är inte så säker på att det inte kommer bli en väldigt ... amerikansk syn på den samiska kulturen) och att huvudförfattaren beskriver sig så här: Growing up in the States, displaced from Sami people, Brann longed to see a day in which their people would be recognized and respected. While several strides are being made, so much room is left to fight for. Placing Indigenous people respectfully in a TTRPG with the power that Dungeons and Dragons has has been a goal for them for decades.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,058
Location
Stockholm
Jag frågar Samiskt informationscentrum om det finns några liknande böcker från de andra delarna av Sapmi.
Det är inte sagor/mytologi men kursen "Samisk, finsk och baltisk religion" på Stockholm U hade som huvudböcker för samerna Sájva: föreställningar om hjälp- och skyddsväsen i heliga fjäll bland samerna av Louise Bäckman, och Bæi'vi mánno nástit: sol- och månkult samt astrala och celesta föreställningar bland samerna av Bo Lundmark.

Också, för stämnings skull förslår jag att leta reda på den samiska tolkningen av Macbeth som spelades in i Ishotellet:

Om någon kan hitta den så vill jag veta var ni hittade den för jag vill själv ha den.
 
Last edited:

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,058
Location
Stockholm
Det är inte sagor/mytologi men kursen "Samisk, finsk och baltisk religion" på Stockholm U hade som huvudböcker för samerna Sájva: föreställningar om hjälp- och skyddsväsen i heliga fjäll bland samerna av Louise Bäckman, och Bæi'vi mánno nástit: sol- och månkult samt astrala och celesta föreställningar bland samerna av Bo Lundmark.
Insåg att man nog borde nämna att båda böcker är gamla i nuläget, från 1975 o 1982 respektive.

Insåg också att jag kanske också borde nämna läse materialet som inte var hela böcker. För att bara citera litteraturlistan från den kursen så var de e-resurser (vilket man nog behöver en universitet inloggning eller liknande för att komma åt) som gällde samerna:
Fonneland, Trude & Siv Ellen Kraft (2013). ”New Age, Sami Shamanism and Indigenous Spirituality.” I: Steven J. Sutcliffe & Ingvild Saelid Gilhus (red.), New Age Spirituality. Rethinking Religion, s. 132–145. London & New York: Routledge. 13 sidor

Rydving, Håkan (2013). ”Sami religion.” I: Christensen, Lisbeth Bredholt, Olav Hammer och David Warburton (utg.). The Handbook of Religions in Ancient Europe, s. 392–409. 15 sidor

Bäckman, Louise (1986/2013). “The Akkas. A study of four goddesses in the religion of the Saamis (Lapps).” I: Studier i samisk religion. Samlade artiklar av Louise Bäckman. Stockholm. Institutionen för etnologi, religionshistoria och genusvetenskap. S.107–116. 9 sidor

Sundström, Olle (2012). ”Vad sorts storhet är en ‘gud’: missionärer, religionsvetare och samiska föreställningar”. Din: tidsskrift for religion og kultur 2: 9–31. 22 sidor

Westman, Anna (1997). “The Sun in Sámi Mythology.” Acta Borealia nr 1 s. 31–58. 27 sidor


I december försökte några skapa en kampanjvärld till D&D baserat på samisk kultur, Kickstarter-kampanjen fallerade dock. Jag var lite sugen på att stötta det men jag är noll intresserad av D&D och jag blev inte så imponerad av att samtliga var amerikaner (vad jag kan bedöma, jag är inte så säker på att det inte kommer bli en väldigt ... amerikansk syn på den samiska kulturen) och att huvudförfattaren beskriver sig så här: Growing up in the States, displaced from Sami people, Brann longed to see a day in which their people would be recognized and respected. While several strides are being made, so much room is left to fight for. Placing Indigenous people respectfully in a TTRPG with the power that Dungeons and Dragons has has been a goal for them for decades.
Inget illa ment men jag kan se varför de inte lyckades med kampanjen, de begärde lite mycket när de inte hade så mycket att komma med i presentationen - inte så mycket text som förklarar varför deras grej är intressant, ingen trailer, bara en egentlig bild. De kryddade inte ens med gamla public domän bilder/illustrationer av samer och/eller Lappland.
 
Last edited:

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
762
Rovthegen är stallons fru. Ett kannibalistiskt monster som förvarar sina ögon i en påse vid bältet. Hon har ett långt järnrör som hon sticker folk med, och sedan suger ut blodet ur dem. Det är rätt kul.
Alltså det är riktigt spännande att det finns så stora likheter mellan Rovthegen och det amerikanska väsendet Spearfinger. Undrar hur det kommer sig att det finns flera företeelser av kvinnliga kannibalvarelser med sugrörsfunktion bland olika ursprungsfolk?
 
Last edited:

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,177
Location
Borås, Sverige
Också, för stämnings skull förslår jag att leta reda på den samiska tolkningen av Macbeth som spelades in i Ishotellet:

Om någon kan hitta den så vill jag veta var ni hittade den för jag vill själv ha den.
Såg den när den visades på SVT för massa år sedan.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
Umeå Universitetsbibliotek (Som är centrum för samisk forskning) hade en rätt cool superhjältetidning på display för några år sedan om en samisk Nåjd i nutid. Kommer inte ihåg namnet och eftersom jag inte kan samiska kan jag inte berätta mer om innehållet. Verkade vara brottsbekämpande med Mandrake-liknande krafter men jag kan ha tolkat bilderna helt fel.

Det gav definitivt rollspelsvibbar och jag har länge funderat på att nyttja det som inspiration till ett äventyr "någon gång".
 
Top