Samisk mytologi i rollspel

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,490
Location
Göteborg
I Odd Soot är Sapmi en egen nation som omfattar delar av Sverige, Norge, Finland och Ryssland. Någon kolonisering hände aldrig på 1600-talet och landet har sin samiska kultur och religion kvar. Jokkmokk fungerar som huvudstad och i Kautokeino finns det största universitetet - samt högsätet för magi. Samiska shamaner spelar också en viktig roll i kampen mot Sooten.

Planen är att detaljera 1920-talets självständiga Sapmi i något framtida supplement, men då vill jag hitta skribenter - eller medförfattare - med koppling till samisk kultur.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,058
Location
Stockholm
I Odd Soot är Sapmi en egen nation som omfattar delar av Sverige, Norge, Finland och Ryssland. Någon kolonisering hände aldrig på 1600-talet och landet har sin samiska kultur och religion kvar.
Hur förklarar man att Sapmi inte har blivit delar av Sverige, Norge, och Ryssland? Jag menar samerna betalade skatt till de olika kronorna redan under medeltiden.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,490
Location
Göteborg
Jag tänker att det har funnits en samlande kraft någon gång, som kunde stå emot de andra nationernas territoriella anspråk. Precis som många gånger genom historien där folk har en tydlig egen kultur.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Så himla mobbad är inte samisk religion, det hölls kurser i det på universitetet i Umeå, som en del rollspelare jag känner har gått, och finns flera böcker i ämnet. Det finns även tex den lilla boken "Samerna" av Christian Mériot, som jag sett i många rollspelares bokhyllor, inklusive min egen. Att det hela beror på okunskap eller ointresse från rollspelares sida tror jag alltså verkligen inte på.

Däremot bör man förstå att världens mytologier är ett extremt brett område, och det finns groteskt, nästan oändligt, mycket att ösa ur när det kommer till rollspel, varav det mesta är mer utforskat och/eller metal än samernas tro, och därför möjligen har en större attraktionskraft. Det kan helt enkelt därför vara en slump att samernas mytologi inte blivit så himla mine:ad än.

Samer figurerar givetvis i Draug, det norska skräckrollspelet som Vaesen påminner mycket om. Det fanns även ett generiskt skräckscenario på engelska i Fenix nyligen som utspelade sig i Sovjetunionen, och involverade mytologin hos något så extremt obskyrt som samerna på Kola-halvön.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,058
Location
Stockholm
Jag tänker att det har funnits en samlande kraft någon gång, som kunde stå emot de andra nationernas territoriella anspråk. Precis som många gånger genom historien där folk har en tydlig egen kultur.
Tror inte att de skulle funka, om man inte verkligen inte skriver om historien, för (om jag minns rätt) flera av samerna ville betala skatt o bli del av rikena eftersom det innebar att de blev under kronans beskydd med allt vad det innebar. Sedan ska man ju också påpeka att samerna inte hade en tydlig egen kultur utan flera olika kulturer, precis som de har flera olika språk (där bl.a. syd- o nordsamiska har faktiskt väldigt svårt att förstå varandra).

Sedan måste det också krävas att Sverige inte beslutar sig för att uppmåla sig själva som kristendomens försvarare under stormaktstiden, eftersom Sverige då absolut inte skulle tåla att man hade hedningar som grannar.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Hur förklarar man att Sapmi inte har blivit delar av Sverige, Norge, och Ryssland? Jag menar samerna betalade skatt till de olika kronorna redan under medeltiden.
jag tror inte att logik i världsbygget är högt prioriterat i Odd Soot...det är inte den typen av spel. Förklaringar av typen du kräver hör snarare hemma i Eon.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag tänker att det har funnits en samlande kraft någon gång, som kunde stå emot de andra nationernas territoriella anspråk. Precis som många gånger genom historien där folk har en tydlig egen kultur.
Det räcker tyvärr inte. Man måste också ha en tillräckligt stark ekonomisk, befolkningsmässig och teknologisk bas för att stå emot de andra nationerna. Historiskt sett har detta mycket, mycket sällan fungerat för isolerade nomadfolk (utan horse archers) i marginella områden, såsom samerna. Jordbrukarna från bättre och mer centralt belägna regioner kommer nästan alltid att vinna och tränga undan dem. Rysslands historia är ett praktexempel på processen, men du lär hitta väldigt många exempel i olika delar av Afrika också. Ett mikrokosm av en liknande process såg jag ofta i isolerade delar av Yunnan i Kina, där befolkningen i de bördiga dalarna av någon anledning alltid var tibetaner eller dai, medan mer marginella och obskyra folk bodde uppe i bergen. Backståryn visade sig alltid vara att tibetanerna eller dai hade kommit relativt sent i historien, från sina mäktiga baser i Tibet/Thailand, och tagit över de bästa jordarna. Samernas geografiska och materiella förutsättningar dömde dem basically från början till att bli ett minoritetsfolk i andra folks länder.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,490
Location
Göteborg
Det kan säkert vara en riktig analys. Men i Odd Soot finns fungerande magi bevarad i utkanterna av världen (hos just samerna till exempel), det finns intelligenta utomjordingar och mänskligheten reste till närbelägna stjärnor under 1800-talet. I det perspektivet känns inte ett självständigt Sapmi som det mest otroliga inslaget.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Till mitt gamla fantasyprojekt "Efter istiden" var alverna kraftigt inspirerade av samerna och andra arktiska och subarktiska kulturer, och eftersom jag tillhör Tolkien-skolan av världsbyggande konstruerade jag ihop med en kompis ett ambitiöst conlang till dem (han gjorde majoriteten av jobbet med det, dock). Jag har sedermera övergivit Efter istiden fullständigt eftersom jag tröttnade på primitiva och pseudoeuropeiska fantasyvärldar, och lade all min energi på att skriva material åt andra istället. Men dokumenten finns kvar. Så här lät alvspråket, jag älskar verkligen klangen på det. Kanske hittar jag en annan kontext nån dag, där jag kan återvända det.

a viðaru gieganåli:
a ajggobág idetiltte
a ajggobágu nienniluná
datt sámijilta

a vírnáké úkkinu:
a ajggobág tautilsta
vasétilúksta

a vírnáké kååmantte
a vajkeste utúnanu

biegaålmag sånanu.


Vävaren sade:
"Jag skapar världen och
Jag ger den till er
Nu ska jag sova"

Alverna svarade:
”Vi tackar dig
Vi ska vårda världen för all tid
Vi ska tacka dig för all tid”

Alverna vaknade och
klev upp ur floderna.
De såg Biegaålma.
 
Last edited:

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
762
Så himla mobbad är inte samisk religion, det hölls kurser i det på universitetet i Umeå, som en del rollspelare jag känner har gått, och finns flera böcker i ämnet. Det finns även tex den lilla boken "Samerna" av Christian Mériot, som jag sett i många rollspelares bokhyllor, inklusive min egen. Att det hela beror på okunskap eller ointresse från rollspelares sida tror jag alltså verkligen inte på.

Samer figurerar givetvis i Draug, det norska skräckrollspelet som Vaesen påminner mycket om. Det fanns även ett generiskt skräckscenario på engelska i Fenix nyligen som utspelade sig i Sovjetunionen, och involverade mytologin hos något så extremt obskyrt som samerna på Kola-halvön.
Jag tror nog att utbudet kanske har att göra lite med geografisk lokalisering. Här nere i den södra landhalvan är det rätt ont om kurser på universiteten, de flesta har max 1-2 st på 7,5hp rörande samiskt kulturarv. Det är väl inte heller en jättekonstigt fördelning i och med att Umeå faktiskt ligger i Sapmi.

Är det "The Seydozero Horror: An adventure to Mythras" från Fenix nr5, 2019 du tänker på gällande scenariot? Eller finns det något mer? :D


Hittade även ett scenario till Nordiska Väsen/Vaesen från DrivethruRPG på temat samisk mytologi:
https://www.drivethrurpg.com/product/348807/Saivu--Ett-mysterium-till-Nordiska-Vasen
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
762
Det kan säkert vara en riktig analys. Men i Odd Soot finns fungerande magi bevarad i utkanterna av världen (hos just samerna till exempel), det finns intelligenta utomjordingar och mänskligheten reste till närbelägna stjärnor under 1800-talet. I det perspektivet känns inte ett självständigt Sapmi som det mest otroliga inslaget.
Nu är jag inte superinsatt i premisserna i Odd Soot, men jag tänker att man skulle ge samerna tillgång till väderkontroll. Det är ett klassiskt om än lite uttjatat koncept. Låt nåjderna ha att samlande riksråd som kan agera som ett enande organ för de olika samiska grupperna. Riksrådet har också möjlighet att kontrollera vädret i regionen, vilket i kombination med geografisk isolering kan göra samer till en regional maktspelare.

Väderkontrollen kan dels användas defensivt:
För att anfalla samiska bosättningar krävs att trupperna tar sig 30 mil tallskog i fruktansvärda hageloväder. Alternativt att södra delarna av Sampi används för den brända jordens taktik. Fruktansvärda men väl avgränsade skogsbränder sker varje år, vilket begränsar invasionsmöjligheterna.

Eller offensivt:
Efter att Stockholms riksdag började diskutera ett handelsembargo till norra kvarken under juni, så kom det plötsligt en enorm snöstorm, halva skörden är förstörd. Handelsembargot avslogs omgående.

Detta skulle innebära att samerna också kunnat få ensamrätt på gruvdrift i hela norra Skandinavien, vilket genererar en stor ekonomisk vinning. Nåjdernas riksråd blir därmed en viktigt aktör i norra Europa och kan skicka ambassadörer till andra delar av kontinenten.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,058
Location
Stockholm
Nu är jag inte superinsatt i premisserna i Odd Soot, men jag tänker att man skulle ge samerna tillgång till väderkontroll. Det är ett klassiskt om än lite uttjatat koncept. Låt nåjderna ha att samlande riksråd som kan agera som ett enande organ för de olika samiska grupperna. Riksrådet har också möjlighet att kontrollera vädret i regionen, vilket i kombination med geografisk isolering kan göra samer till en regional maktspelare.

Väderkontrollen kan dels användas defensivt:
För att anfalla samiska bosättningar krävs att trupperna tar sig 30 mil tallskog i fruktansvärda hageloväder. Alternativt att södra delarna av Sampi används för den brända jordens taktik. Fruktansvärda men väl avgränsade skogsbränder sker varje år, vilket begränsar invasionsmöjligheterna.

Eller offensivt:
Efter att Stockholms riksdag började diskutera ett handelsembargo till norra kvarken under juni, så kom det plötsligt en enorm snöstorm, halva skörden är förstörd. Handelsembargot avslogs omgående.

Detta skulle innebära att samerna också kunnat få ensamrätt på gruvdrift i hela norra Skandinavien, vilket genererar en stor ekonomisk vinning. Nåjdernas riksråd blir därmed en viktigt aktör i norra Europa och kan skicka ambassadörer till andra delar av kontinenten.
Men då blir frågan om varför resten av världen inte har tillgång till magi om det nu fungerar?
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
762
Men då blir frågan om varför resten av världen inte har tillgång till magi om det nu fungerar?
Som sagt är jag inte så insatt i premisserna för världen, men samiska nåjder verkar ju ha tillgång till någon form av magi, vilket annars inte är så vanligt i settingen vad jag kan se. Men antingen så kan det vara att magin är kopplad till regionen på något sätt, naturandar är ofta kopplade till specifika platser. Kanske går det bara att kontrollera vädret inom polcirkeln (en parallel till detta kan man ju se i Ur Varselklotets magnetrin-effekt, som bara funkar på norra halvklotet).

Eller så kan det vara så att nåjderna har välbevarade och hårt vaktade esoteriska hemligheter som de inte delar med utomstående. Med tanke på den geografiska isoleringen så blir det ännu svårare att luska reda på hur nåjderna faktiskt kommit över dessa hemligheter.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,490
Location
Göteborg
Nu är jag inte superinsatt i premisserna i Odd Soot, men jag tänker att man skulle ge samerna tillgång till väderkontroll. Det är ett klassiskt om än lite uttjatat koncept. Låt nåjderna ha att samlande riksråd som kan agera som ett enande organ för de olika samiska grupperna. Riksrådet har också möjlighet att kontrollera vädret i regionen, vilket i kombination med geografisk isolering kan göra samer till en regional maktspelare.
Ja precis, nåt åt det hållet skulle funka! Att ta över halva Sverige skulle vara svårt nog om man har vädret på sin sida. Eller nåjderna kanske kan vända naturandar mot både trupper och kronans företrädare?

Och när de väl kontrollerar sitt område skulle säkert både malmen och virket vara grunden till välstånd. Det är inte svårt att tänka dig, som du säger, en ambassadör i sällskap med en nåjd som reser runt till europeiska hov.

Magin i Odd Soot lever kvar i ytterkanterna av samhället, där moderniteten inte har tillåtits husera fritt. I Europa finns inte så många platser kvar, men just Sapmi har genom nåjdkulturen lyckats bevara de magiska vetenskaperna.

Men det finns också en tydlig koppling mellan magi och Sooten. Ju mer Soot, desto mer magi. Eftersom smittan är på väg upp på Eorthe - och i Comae Space överlag - så sipprar magi fram på fler ställen.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Är det "The Seydozero Horror: An adventure to Mythras" från Fenix nr5, 2019 du tänker på gällande scenariot? Eller finns det något mer? :D
Precis. Och det var ett sånt jävla fynd, den sjön...alltså:

"According to one theory, this place is considered the cradle of Hyperborea, an ancient civilization that has disappeared, inextricably linked with mythical stories and magical knowledge. According to other researchers, under the Ninchurt mountain, which is located on the shore of Seydozer, the ancient city of Sami shamans is hidden from the eyes of people. "

Här är en bild på avtrycket av den där jätten, som nämns i artikeln:




Fan vad jag hade velat trecka i Ryssland...
 
Top