Nekromanti Saker vi vill se i Spelarboken

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Eftersom spelet utspelar sig i typ ereb aktör så vore det kul med typ ankor. :) Fast en snygg PDF räcker för mig.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Det som skulle kunna få mig att skaffa Symbaroum är just ankor som spelbar ras. Men då måste det vara i tryck - PDF räknas ej. Det gjordes ju en PDF för ankor i Trudvang en gång i tiden, men dess otyckthet gjorde att jag aldrig någonsin kom att spela något av Riotminds rollspel.
 

Wenner

Veteran
Joined
15 Jan 2011
Messages
41
Location
SE
Så, de detaljer jag lyckades luska ut på GothCon verkar lovande. Vet ej om jag får sprida vidare men skoj är det.

Timingen är i alla fall att brödtexten är klar och skall redigeras samt layoutas. Illustrationer är beställda. Riktigt sugen blir man i alla fall
 

Imperator

Veteran
Joined
24 Jul 2007
Messages
23
Location
Huddinge
Mina önskemål. Om det nu spelar någon roll med tanke på inlägget om info från Gothcon ovan.

INTE alver som spelbar varelse. Järnringen har gjort det mest intressanta av alver jag läst på många år och att öppna upp dem för spel skulle bara ställa till det. Nej. Nej nej och åter nej. Däremot skulle jag gärna se mer info om Järnpakten. Hur dess agenter arbetar, vad alverna kan tänkas göra för sina allierade, etc.

Mer om dvärgarna. Behöver inte inkludera dem som spelbar varelse men det behövs mer än den korta info som redan finns. De behöver bli en integral del av världen om de ska finnas.

Exempel på karaktärer "out of the box". Vissa spelare och spelledare besitter inte förmågan att nyansera karaktärerna så det blir lätt barbarhäxa, resebärsärk, svartalfsjägare, etc. Ge några intressanta ovanliga exempel. Ogina från grundboken är ett bra exempel.

Beskrivningar av städerna och forten i Ambrien. Mer geografi överlag. Men det är så klart mer passande för en världsbok eller kanske spelledarbok.
 

davalt

Veteran
Joined
30 Dec 2013
Messages
50
Mer regler för rollpersoner som vill vara ledare. Förmågan Ledare är ganska lam i dagsläget, i varje fall om man som jag tycker att ledarskap också kan handla om att kommendera större grupper än bara spelgruppen. Kanske kan det innebära regler för arméer och stora slag. Jag tänker mig att både Ledare och Taktiker kan användas av RP för att ge sin armé en fördel gentemot fiendens.

Detta innefattar också mer information vad gäller Ambriska armén och barbarernas olika klankrigare. Kanske exempel på taktiska manövrar som är vanliga för respektive gruppering samt info om vilka olika officersgrader som finns.
 

davalt

Veteran
Joined
30 Dec 2013
Messages
50
Utvecklade regler för sociala utmaningar skulle jag också vilja se. Som jag var inne på innan så skulle detta kunna innebära regler kring Status och Rykte. Säg att en RP som försöker få till en audiens med någon mäktig individ ska lyckas Övertala dennes hantlangare om att ärendet är viktigt. Hur kan då saker som Status och Rykte påverka ett sådant slag? Så att den spelare som satsar på att göra en social kompetent och kanske adlig rollperson får lite fördelar.

Också mer vapen!
 

holmstrom

Veteran
Joined
18 Mar 2015
Messages
70
Imperator;n83588 said:
INTE alver som spelbar varelse. Järnringen har gjort det mest intressanta av alver jag läst på många år och att öppna upp dem för spel skulle bara ställa till det. Nej. Nej nej och åter nej. Däremot skulle jag gärna se mer info om Järnpakten. Hur dess agenter arbetar, vad alverna kan tänkas göra för sina allierade, etc.

Mer om dvärgarna. Behöver inte inkludera dem som spelbar varelse men det behövs mer än den korta info som redan finns. De behöver bli en integral del av världen om de ska finnas.

[...]

Beskrivningar av städerna och forten i Ambrien. Mer geografi överlag. Men det är så klart mer passande för en världsbok eller kanske spelledarbok.
Håller med om samtliga punkter här! Alverna är underbara i att de som bäst är en instabil allierad, som oftast jobbiga jävlar man inte vill ha så mycket att göra med.

Mer info om världen/raserna/kulturerna överlag tycker jag är viktigt. Möjligen behöver inte allt vara i spelarboken, dock.
 

Sopbil

Veteran
Joined
9 Dec 2011
Messages
183
Location
Södertälje
holmstrom;n84014 said:
Håller med om samtliga punkter här! Alverna är underbara i att de som bäst är en instabil allierad, som oftast jobbiga jävlar man inte vill ha så mycket att göra med.

Mer info om världen/raserna/kulturerna överlag tycker jag är viktigt. Möjligen behöver inte allt vara i spelarboken, dock.

"However, I probably should mention that there is a source book taking shape on our drawing board, a Player’s Guide. And it wouldn’t come as a complete surprise if that module opens up for the possibility to play as one of the few elves who actually are in search for more peaceful solutions to the conflict between elf and man …"

Citat från: http://obskures.de/2015/symbaroum-rpg-an-interview-with-the-team/


Spelar ingen roll för mig. I slutändan så är det upp till varje enskild SL vad som skall vara tillåtet i hans värld och vilka raser som skall vara spelbara, mera valmöjligheter är aldrig något dåligt enligt mig.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Är det bara jag som faktiskt gillar alver och gärna skulle vilja kunna spela sådana, skitsamma hur klichéiga de är?
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,541
Location
Slätta
Krille;n84095 said:
Är det bara jag som faktiskt gillar alver och gärna skulle vilja kunna spela sådana, skitsamma hur klichéiga de är?
Ja. :wink:
 

Sopbil

Veteran
Joined
9 Dec 2011
Messages
183
Location
Södertälje
Krille;n84095 said:
Är det bara jag som faktiskt gillar alver och gärna skulle vilja kunna spela sådana, skitsamma hur klichéiga de är?
Alla gillar väl alver, frågan är bara om man som SL vågar släppa loss dessa awesome varelser som fullfjädrade rollpersoner? Som spelledare får jag ju redan spela så mycket alver jag vill ;)

Det avgörande för mig ( OM det nu blir så att Järnringen kommer att introducera spelbara alver i Symbaroum) är hur Järnringen väljer att implementera dom. Men jag kan tänka mig en kampanj där spelarna är alver som skall skydda Davokar mot människor och andra styggelser.
 

Shatrokva

Veteran
Joined
26 Jul 2014
Messages
8
Det som mina spelare har efterfrågat hitintills är framförallt fler förmågor, kanske framförallt förmågor som inte är stridsorienterade. Inom de mystiska krafterna finns det en hel del krafter som är användbart utanför strid, det skulle vara intressant med fler förmågor med sådan inriktning.

Förutom detta håller jag med tidigare skrivare att regler som stödjer hur föremål går sönder, skulle vara ett nyttigt tillägg. Kanske framförallt om detta även gällde magiska föremål, det skulle kunna skapa ett mer strategiskt användande av föremål än med nuvarande regler.
 

Jongel

Veteran
Joined
3 Nov 2014
Messages
2
Jag ser gärna lite mer om vättar, resar, bortbytingar och även barbarfolken. Ambrier och deras historia beskrivs väldigt utförligt medans ingen ens vet vart resar kommer ifrån? Inte ens de själva?

Den eviga nattens riddare hade förvisso en liten del om vättar, dock som sagt, ganska liten.
 

Prokke

Veteran
Joined
20 Oct 2014
Messages
47
Succesionsordningen.

Data om hur det är att leva och bo i de olika områdena i Davokar, vad skiljer dem åt? Vilka är rättvisa feodalherrar, vilka är inte det? Vad har de för heraldik.

Om man är soldat, vilka slag har man kunnat tagit del i? Om man är lärd, vart har man studerat?

Och inga spelbara alver tack!
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,506
Location
Stockholm
Nästan-Karkioner och nästan-Onaquier. (Kanske mer till en monsterbok, men vaffan vet jag)

Hur musiken låter. Vad man gör på kvällarna. Vilka hobbys som är vanliga. Vilka spel och sporter man ägnar sig åt. Vad man vet om Arebletor. Hur man uppvaktar någon man är kär i. Hur ett bröllop ser ut. Vad gemene man tror om Prios. Vad blir man förolämpad av?
 

Ydram

Warrior
Joined
23 Apr 2002
Messages
263
Location
Umeå
Jag tycker nog fan Älgdrotter och Albionska Grävlingar passar bättre än Ankor ;)

Men annars önskar jag mer info om alla släkten, men även specifika fördjupade förmågor från de olika släktena som gör dem mer unika. 1-2 förmågor som är unika för varje barbarstam, en speciell stridskonst för resar, en köttmursförmåga för svartalfer etc.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Inga ankor är en bra början. I övrigt skulle just fler sociala förmågor förmodligen vara rätt coolt. I övrigt känns som att organisationer man kan tillhöra med information om dessa, kulturella yttringar för olika kulturer, kanske några spel man spelar med mer skulle vara det som hör hemma i en spelarbok. Förmodligen mer magi också, med tyngdpunkt på att öppna upp några nya koncept. (Har inte grundboken framför mig men ett exempel är att göra frostmagi om man redan har eldmagi med mera) men även att skaffa mer till existerande koncept, så att man kan spela tex en ren andemagiker om det nu är ens grej eller liknande. Överlag vill jag inte ha världsinfo om saker som inte direkt berör RP-skapande i spelarboken. Jag vill ha sådant i världsböcker.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,422
Location
Malmö
Jongel;n86035 said:
Jag ser gärna lite mer om vättar, resar, bortbytingar och även barbarfolken. Ambrier och deras historia beskrivs väldigt utförligt medans ingen ens vet vart resar kommer ifrån? Inte ens de själva?

Den eviga nattens riddare hade förvisso en liten del om vättar, dock som sagt, ganska liten.
MAn får reda på mer om Resar ursprung i Väktarens Vrede
 

Njord

Veteran
Joined
1 Jan 2014
Messages
107
Mer information om dvärgar skulle vara nyttigt. Hittills har den bristfälliga informationen om detta släckte nästan gjort så jag tycker att dvärgarna i Symbaroum varit lite onödiga. Men med tanke på hur otroligt bra Järnringen har fått till alverna i detta spel så tvivlar jag inte en sekund på att dom kan få till dvärgarna minst lika bra. Dessutom verkar dom ju ha en ganska god ide om hur dvärgarna ska fungera.
Annars vill jag gärna se mer information om folken i allmänhet och barbarernas stammar i synerhet. Vad skiljer dessa åt, vilka olika yttre attribut har klanerna, vilka kulturella skillnader finns och så vidare.
Mer information om det stora kriget. Vilka var de avgörande slagen, vilka konflikter ledde fram till kriget, vilka mål drevs mörkermästarna av, vad vet gemene man om kriget, vilka minnen kan en rollperson ha från krigets dagar och det svartkonstsmittade Alberetor?
 
Top