Nekromanti Saker som borde bli rollspel...

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Lite OT (förlåt) måste jag säga att jag nu börjat läsa The crying lot of 49 efter din (?) rekomendation. Och den suger hårt. jag har lagt av efter lite mer än hälften och funderar på om den duger bättre som dasspapper eller om man kan fake-signera den och sälja på ebay....

men jag diskuterar den gärna, om du vill, men i så fall kan vi göra det på forumet där sådan diskussion ska tas...

chrull
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
(Btw, på grund av olyckliga omständigheter kommer det att bli en Trobergs Dogma-utmaning 2004. Det verkade inte bli så ett tag, men saker och ting gick fortare än väntat.)

Jag läste det där rätt va? att det BLIR en utmaning? :gremlaugh:

chrull - börjar skriva.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,462
Location
Köping
Katherine Kerr's Keltiska Kompott
Jupp, skulle köpa ett sånt spel direkt om det kom ut.

Och sen lär jag väl bli hängd och malen till färs för att jag säger så här, men är vi ändå inne på böcker finns ju:
<ul style="list-style-type: disc">[*]Sagan om Belgarion (världsbok finns ju redan - Rivas Skrifter)
[*]... Elenien
[/list]
Och sen går det ju (inte så) sakta men (väldigt) säkert utför...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,605
Jag läste det där rätt va? att det BLIR en utmaning?
Ja. Omständigheterna är åt helvete olyckliga, att det kan bli en dogmautmaning är enda ljuspunkten i sammanhanget.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,568
Location
Fallen Umber
Det var tråkigt att höra, även om det gläder mig att du i alla fall gjorde ett försök. Visst kan det vara kul att höra vad du tyckte, men eftersom det kanske inte finns ett så stort allmänintresse kanske vi bör ta det på IRC istället. Jag antar att det helt enkelt är så att vi har olika smak, eller något...


/Dimfrost
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,568
Location
Fallen Umber
En diskussion på IRC fick mig att inse att Vargarnas pakt borde bli rollspel. Mystiskt pseudofantasy i 1700-talsmiljö, järntandade monster och märkliga stridskonster... Fast när jag tänker efter är ett sådant rollspel på gång, eftersom jag har inspirerats kraftigt av den filmen till Terone. :gremgrin:


/Dimfrost
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,568
Location
Fallen Umber
Då måste jag ha missuppfattat stämningen i Gondica något katastrofalt. För mig är Gondica teknikoptimism, upptäckarlusta och matinéäventyr i glada färger, medan Vargarnas pakt är mörk, dyster och dunkelt storslagen, på något sätt. Jag kanske har lagt betoningen på saker som inte är tänkt att vara så centrala i Gondica, men det är åtminstone min uppfattning.

(Alltså, missförstå mig inte nu, för jag gillar Gondica. Det är bara inte perfekt för mina syften.)


/Dimfrost
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
*Revolutionärer som använder monster 'skapade' med mad science - check.
*Stridskonster - check.
*'Two-fisted scientists' - check.
*Pseudo-shamanistiska barbarer som kan bli polare med dina civiliserade rollpersoner - check.
Etc.

Jag såg inte heller Vargarnas pakt som mörkt eller dystert i vanlig Vampire-mening - jo, en del av hjältarna dör, men det händer i amerikanska actionfilmer också. Men det är den sorts 'fantasy' som passar i Gondica - speciellt 'den naturliga förklaringen till det övernaturliga', samtidigt som vissa 'övernaturliga' fenomen klart förekommer (jmf en viss indian), och hur Ye Bad Guys använder Besten är rena bruksanvisningen för hur luminater skall bete sig. (För mer om det senare, återigen - kolla in artiklarna om aristosofiska stormästare och om De Blå Ryttarna på www.rollspel.com. Den senare är den mest nedladdade prylen som ligger där, så förhoppningsvis har det influerat några andra Gondica än mitt eget...)

Erik
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,568
Location
Fallen Umber
Vi har lite olika sätt att se på den filmen, helt enkelt. Dessutom måste jag erkänna att jag inte har läst artikeln om Blå ryttarna än, trots att du länkade dit redan tidigare. :gremblush: Det ska bli ändring på den saken, dock.


/Dimfrost
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Gondica [lite trams]

Gondica låter minst sagt intressant, det kan vara vad jag behöver till min kommande kampanj. Men jag är nöjd så länge man kan spela indianninja. Kan man spela indanninja? :gremwink:
 

Radagast

Swordsman
Joined
21 Jan 2004
Messages
430
Location
Eskilstuna
Ronja Rövardotter
Bröderna Lejonhjärta

Perfekta dark fantasy rollspel skulle det kunna bli, eller t.o.m. skräck.

// Radagast
 
Top