Nekromanti Saker som borde bli rollspel...

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Beneath a Steel Sky [ot]

Spelet är så gott som omöjligt att få igång på nyare operativsystem. Men man kan kringgå problemet med Scumm Virtual Machine, som du kan ladda ner här. Av en händelse så kan man även ladda ner Beneath a Steel Sky på den sidan, eftersom de goda herrarna på Revolution Software har gjort spelet till freeware.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Buhuu... Snyffs...

Hmm... jo... det tar lite tid för mig. Å andra sidan så ser duellitoreglerna ut att bli riktigt balla (jag lägger till nya grejer hela tiden. Senaste tillägget är att en rollperson kan rida på en annan rollperson, och att det fungerar lite speciellt i en strid. Liksom; en älva kanske vill rida på en stor gorilla, och då gäller det ju att de kan samarbeta om det ska funka något vidare) och de kommer ju snart (förmodligen efter jul, dock).

Det jag själv vill se är partyspel i 1890- och 1920-tal. Och så vill jag gärna se ett spel som heter "Eurodisco" där man ska få välja mellan två klasser: Sjungande tjej eller Rappande neger. Å så måste man ha ett bandnamn som slutar på två X, som Staxx, Flexx, Maxx å allt vad de hette. Å så gäller det att få med ens låt på så många samlingsalbum som möjligt.

Jag tycker afrika borde bli rollspel också. Afrikansk mytologi.

Förresten borde öststaterna bli rollspel också. Jag är så djäkla trött på japaner; de är som danskar, de är inte roliga egentligen, utan är bara tillgjorda och gör sig till för att lura andra till att tro att de är så speciela och skojfriska. Nä, nippofili känns uttjatat 90-tal. 00-talet kommer bli ryssomanernas decennium.

Å så skulle jag vilja att Monsters Inc blev ett rollspel. På riktigt.

Å så skulle jag vilja ha ett Pokemonrollspel där djuren verkligen knullar varandra. Liksom, jag vill inte samla monster och träna dem för att utveckla dem, utan jag vill avla dem och utföra genetiska experiment.

Å så skulle jag jättemycket vilja ha ett pysslande rollspel. Typ, som Harvest Moon där man odlar lite grödor och sköter om sina djur. Jag skulle helst vilja ha det som en sorts ambulerande bondgård/restaurang-rollspel, där man både odlar grödor och föder upp boskap för att sedan tillaga mat åt de varelser som man möter på ens resväg. Det skulle vara jättekul.

Å så fanns det ett nummer av Spindelmannen där han mötte en typ som hette "Samlaren"; och den här samlaren åkte runt i ett rymdskepp och samlade på sig balla saker från alla de planeter han besökte. Spindelmannen diggade förstås inte att vara insamlad, så han försökte fly, och då visade det sig att samlaren var rätt ball eftersom han hade samlat på sig så mycket gadgets på sina resor: Han tog på sig en maxad skyddsrustning från maskinplaneten Betachrom:4, sedan blåste han i en ormpipa för att väcka den paralyserande jättekobran från sandkometen Ariachne till liv, och bussade mördarbin från Sirius på spindelmannen, osv osv osv...

Jag skulle vilja ha ett rollspel där man var en samlare, å så skulle man få åka omkring som man ville i en oändlig rymd och besöka olika dimensioner som alltså alla skulle vara andra rollspel. Så... Vill man plocka på sig en jätteamöba från Mutant och använda det för att absorbera upp ett kungstroll från Trudvang? Eller vill man kanske leta efter en balrog i Moria innan man reser vidare genom rymden för att leta efter en hunting horror? Eller vill man leta efter en mekanurgisk manick från Gondica och ställa på en hylla bredvid ett hyggelmonster?

Kul, kul. Extra kul vore det om hela konceptet gick ut på att man skulle vara lite slarvig och att det hela tiden skulle handla om att få ordning på ens insamlade objekt. De skulle hela tiden rymma och förstöra för varandra. Total kaos.

/Rising
 

Anders Åstrand

Swordsman
Joined
25 Jul 2002
Messages
762
Tack!

nice! jag tänkte faktiskt föreslå det i den här tråden när jag postade, men tänkte att folk troligen inte kände till det ändå. :gremsmile:

--
Så, nu har jag spelat igenom det också... har inte spelat på sju-åtta år, och då spelade jag igenom det en gång. det kändes mycket kortare nu, kanske för att man kom ihåg så mycket så man inte behövde klura så länge på allt.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jag är inte helt säker..

Men är första halvan ett försök att uppmuntra mig och Mogge? Jag menar, vi skriver/skrev bägge rollspel på 1890-talet med grava partymöjligheter, vi har bägge njutit av tanken på Discowuxia och Mama Goth i en mangadatorspelsliknande utbränd ruinstad (okej, det där sista är min grej), Mogge pysslar med Protektariatets Barn, och jag har Afrikansk Mytologi i produktkön..

Det vore ju rätt roligt om så inte var fallet. :gremsmile:
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Jag är inte helt säker..

Jo, jag gjorde en del medvetna blinkningar åt era projekt, det stämmer.

Nu ser jag iofs gärna att fler än du ger sig på Afrika, till exempel, men jag menade bara att det fortfarande är något som jag finner väldigt engagerande, så vem det än är som gör något i den riktningen så blir jag intresserad. Detsamma gäller resten, så det var både en knuff i ryggen på er, och en inbjudande vinkning till alla andra som går i samma tankebanor.

/Riz
är glad idag för att han hittade en version av Apex Null på en diskett som faktiskt innehöll jättemycket av det jag trodde hade gått förlorat.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Jag är inte helt säker..

Då var det ju egentligen lite osnyggt av mig att sabba subtiliteten, och samtidigt kanske skrämma iväg folk från att börja jobba på afromytospel, vilket jag inte kommer göra på några år, kanske.. :gremsmile: Men.. tja. Jag kan nog kompensera det på något sätt.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,605
Några förslag:

- Icke-Euklidisk geometri
- Duckman
- Death Race 2000 (fast den var Stallones genombrott)
- Class war, en humoristisk karikatyr av den klassiska klasskampen
- Kolonialismen, sedd från de koloniserades sida (ev flyttad till annan miljö)
- Firefly
- Koreakriget (ev MASH)
- Några av Alistair MacLeans böcker (kanske inte litterära mästerverk, men rätt rollspelsvänliga)
- Lexx
- Ett utopia där all teknologi bygger på pulsjets och fjärrkontrollerad hemelektronik
- Gender wars, en humoristisk drift med stereotyper i ett framtida krig mellan könen
- Stainless Steel Rat. Finns det någon ballare hjälte än Slippery Jim diGriz?
- Duke Nukem. Finns det någon hårdare och mindre politiskt korrekt hjälte än Duke?
- Quantum Leap (ev mixat med Twilight Zone(Outer Limits)
- Kallocain/1984
- Dune/TE Lawrence's liv
- Neverwhere
- Space 1999
- Tremors

Feel free to use them!

(Btw, på grund av olyckliga omständigheter kommer det att bli en Trobergs Dogma-utmaning 2004. Det verkade inte bli så ett tag, men saker och ting gick fortare än väntat.)
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Riket

Riket - The RPG. Cancerodlande sjukhusångest med ett starkt drag av bisarr svart humor, metafreudiansk surrealism och traditionell skräckfilm. En spelmiljö fylld av kalkberikat kaffe, bisarra karaktärer och överdrivna överläkare, ockulta frimurare, medier i rosa morgonrock, psykiska sammanbrott, klossbyggande neurokirugifall, kringirrande spöken, 70-tals designade limbon, söta flickor i formaldehyd och vandöda ex-läkare från helvetet. Ett par beskrivningar av sjukhus runtom i världen bör givetvis ingå - kinesiska sjukhus erbjuder ju helt andra möjligheter än danska, trots allt.

Gud vad underbart det vore. Satan vad taggad jag blev på idén. Trier...please, lemme do it?

- Ymir, vars lärare hade jobbat som plit på mentalsjukhus och haft någon form av liknande befattning på Riket. Sedan blev hon lärare på Latinskolan...
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Re: Buhuu... Snyffs...

Jag tycker afrika borde bli rollspel också. Afrikansk mytologi.

Herregud, jag är helt på! Det intressanta med afrikansk mytologi är att den är tillräckligt anakronistisk för att kunna utspelas i ett nutidsscenario. Myten är en ständigt närvarande del av spelvärlden.

Låter ju sweet.

Mogz - har Arvidos berättat för mig om sitt Afrika-projekt? Förmodligen.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Buhuu... Snyffs...

har Arvidos berättat för mig om sitt Afrika-projekt? Förmodligen.

Äh, du kan ju ta en titt iallafall.
Förresten så känns inte min något generiska fantasyvärld så intressant längre, så det här är väl om något mitt nästa projekt nu.

Förresten igen, när jag läser den gamla tråden ser jag att jag har mer att komma med nu. Det kommer bli ballare än så, hoppas jag iallafall.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,568
Location
Fallen Umber
Re: Buhuu... Snyffs...

Jag har också ett afrikanskt projekt, faktiskt. Kanske något att plocka fram till dogmautmaningen 2005, ungefär, så det är inte så aktuellt nu...


/Dimfrost (och ja, det innehåller :zeppelinare:)
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,912
Location
Port Kad, The Rim
Re: Alistair MacLean och Desmond Bagley

Några av Alistair MacLeans böcker (kanske inte litterära mästerverk, men rätt rollspelsvänliga)
Lemuria kommer att innehålla förslag om hur man inspireras till äventyr av MacLeans Natt utan slut och Desmond Bagleys [/i]High Citadel[/i].
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
DoD

Jag pratar naturligtvis om Damer och Dunkar, ett rollspel i djupaste Norrland med snöskotrar, hembränt och paltfaktor. Dråpliga tjuvjägare, byråkrater ifrån Stockholm och sparsamma konversationer i bastun. :gremwink:
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,742
Ingen som sagt Liftarens Guide, va...?

Så jag får väl dra till med det. Inte för att jag förstår hur det skulle funka men det är ointressant!

Vidare skulle jag väl gärna se:

[*]Magnum PI (hawaii-skjorta ingår!) [*]A-team Adventure Game [*]Space Adventure Cobra RPG (seriöst... det vore ju kanon!) [*]Ett mysig rollspel i Alexander Lloyds Prydain - riktigt go sword & sorcery. [*]Några rollspel jag skrivit själv
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
* Linda och Valentin
Jaaaaaaa!

Ehm, vasani, skulle jag ha ett förslag också?

Nåja, okejdå

* Dave Drakes RCN-serie (With the lightnings, Lt Leary Commanding, Far Side of the Stars)

Schysst rymdopera i 1700-1800-tals-stuk som är härligt dekadent och ociviliserad (till skillnad från Hornblower-über-paladin-hjältismen i Webers Honor Harrington visar Drake även den historiska brittiska flottans baksida - korrumperade, suputa officerare som måste stå för sina egna finanser, och kontakter är inte bara något som kan hjälpa utan nödvändiga); en ganska outforskad neobarbarisk rymdvärld ger massor med tillfällen till upptäckarglädje och spännande exotiska planeter.

...okej, plötsligt insåg jag vad min nästa kampanj skall bli. :)
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
- Stainless Steel Rat. Finns det någon ballare hjälte än Slippery Jim diGriz?
Jag kontrar med Miles Vorkosigan. Fast han är bara lika ball, inte ballare, och har inte lika käck flickvän. :)

Däremot har jag kanske svårt att tänka mig att Stålråttan skulle göra sig bra som rollspel. Det finns bara en av honom, liksom, och världen i övrigt är väl egentligen inte så intressant. Möjligen skulle jag vara intresserad om Robin Laws bygger spelet så man får riktigt bra genrehjälp för att fånga känslan. :)

("Äventyren" däremot blir väl rätt lätta i båda fallen, följer en given modell: A) Något går fel. B) Huvudpersonen sätter igång en komplicerad plan för att åtgärda punkt A. C) Något går fel (eller rätt) i punkt B med ännu värre konsekvenser. D) Huvudpersonen försöker åtgärda punkt C. E) Något går fel (eller rätt) i punkt D med ännu värre konsekvenser. . . . och så vidare.) :)
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Re: Ingen som sagt Liftarens Guide, va...?

* Space Adventure Cobra RPG (seriöst... det vore ju kanon!)
Bah! Ska det vara japansktecknade rymdpirater ska det ju givetvis vara - HARLOCK! Vintergatejärnvägen 999 och så vidare kan få vara med på ett hörn också. :)
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,605
Re: Alistair MacLean och Desmond Bagley

Lemuria kommer att innehålla förslag om hur man inspireras till äventyr av MacLeans Natt utan slut och Desmond Bagleys High Citadel.
Ni har stulit min ide att stjäla ideer från MacLean! Otäcka tjyvar! :gremshocked:
 
Top