DoD Saker jag missar när jag spelleder (nya DoD)

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,447
Location
Stockholm
Hello!

Nu har jag spellett nya DoD några gånger till, och några saker som jag har en tendens att glömma som kan vara bra att komma ihåg:

- Tillstånd påverkar slag. :D Det är ju helt uppenbart, men jag glömmer själv bort det. Ta hjälp av spelarna!
- Initiativ dras varje runda.
- Lyssna finns inte som färdighet! :D
- Spelarna vill ha skatter! Försökte vifta bort utdelning av skattkorten men det gick inte spelarna med på!
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,447
Location
Stockholm
Jag kanske ska tillägga att detta inte är något som är otydligt i reglerna, utan en funktion av allt för lång tid som spelledare, där jag prioriterar att komma framåt över korrekta regeltillämpningar och där jag kämpar med att bryta loss från hur det funkar i andra spel.
 

Fenhorn

Amatör på proffsnivå
Joined
5 Jun 2011
Messages
207
Location
Mariestad
Äsch, det är bara att preppa skattkorten och lägga koppar och diverse dumt överst. Då håller man det på en låg nivå och spelarna blir så glada när man väl ger dom ett kort med silver på :p
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,447
Location
Stockholm
Äsch, det är bara att preppa skattkorten och lägga koppar och diverse dumt överst. Då håller man det på en låg nivå och spelarna blir så glada när man väl ger dom ett kort med silver på :p
Vi har inga kort utskrivna ännu, men slumpade. De hittade en silverbrosch, en morgonstjärna och en råtta.

De blev gladast över råttan ... :unsure:
 

Fenhorn

Amatör på proffsnivå
Joined
5 Jun 2011
Messages
207
Location
Mariestad
I söndags så spelade vi bla Drakborgen och det var roligast när man drog ett utav de där fällorna som ingen riktigt vet hur det fungerar, så det är kanske samma sak med råttan. Den kommer få folk att dra på smilbanden mest.
 

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
270
Är det någon som har satt ihop en "Cheat Sheet" som spelarna kan ha för att underlätta i strid mm?
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
999
Location
Bureå
- Lyssna finns inte som färdighet! :D
Och inte Värdesätta heller. När jag frågade om detta första gången skapade jag en del huvudbry för spelarna som tyckte det var konstigt att ingen av dem skaffat den färdigheten ... Vilket inte var särskilt märkligt alls när vi konsulterat regelboken.
 

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
270
En fråga som dök upp när vi körde som jag inte hittade något svar på, men kanske någon här vet:
En spelare skulle kasta Flamma på effektgrad 3. Blir det då att man kan lägga en effektgrad på skadan, från 2T6 till 3T6 och en effektgrad för att träffa ytterligare ett mål. Blir det då 3T6 på bägge målen? Slår man för att lyckas separat på varje motståndare eller är det bara ett slag för att lyckas med besvärjelsen?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,447
Location
Stockholm
En fråga som dök upp när vi körde som jag inte hittade något svar på, men kanske någon här vet:
En spelare skulle kasta Flamma på effektgrad 3. Blir det då att man kan lägga en effektgrad på skadan, från 2T6 till 3T6 och en effektgrad för att träffa ytterligare ett mål. Blir det då 3T6 på bägge målen? Slår man för att lyckas separat på varje motståndare eller är det bara ett slag för att lyckas med besvärjelsen?
Som Flamma är skriven skulle jag säga "ja, det blir 3T6 på bägge målen". Det handlar ju ändå om 6 viljepoäng som måste användas, så det är ju rätt mycket att bränna av på en besvärjelse. Effektgrad 3 är ju också högsta effektgraden man kan lägga.

Jag skulle bara kräva ett slag för att lyckas med besvärjelsen.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,491
Location
En mälarö
Ytterligare en sak jag missat. Trolleritrick kostar 1 viljepoäng.
Undrar om inte det är något jag personligen skulle husregla bort. Trolleritrick är mest till för att vara coolt/ge flavour. Om de däremot kostar att använda så hoppar många spelare över att använda dem annat än i mycket speciella fall. Jag gillar idén med trollkarlar som öppnar och stänger dörrar, häller upp ett glas vin och hänger sin hatt på rockhängaren med en diskret handvift.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,447
Location
Stockholm
Jag gillar idén med trollkarlar som öppnar och stänger dörrar, häller upp ett glas vin och hänger sin hatt på rockhängaren med en diskret handvift.
Det är en tanke förstås. Men "öppna och stänga dörrar" är en i rollspelssammanhang mycket "mäktig" kraft som potentiellt gör att en massa fällor som annars skulle utgöra en utmaning blir lite blähä. Likaså "låsa/låsa upp". Så det är en avvägning mellan att ge saker gratis till trollisarna som kortsluter andra roller i gruppen och att ha en liten kostnad för det kopplat till en generös återhämtningsmekanik för viljepoäng.
 

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
270
. Men "öppna och stänga dörrar" är en i rollspelssammanhang mycket "mäktig" kraft som potentiellt gör att en massa fällor som annars skulle utgöra en utmaning blir lite blähä. Likaså "låsa/låsa upp".
Det är sant att det kanske finns en risk att det missbrukas. Men jag gillar också det som Organ är inne på, att magiker gärna använder sin magi till så mycket som möjligt. Man kan kanske hitta ett mellanting att de som påverkar spel mer direkt, som Öppna/Stänga och Ljus kostar poäng om det kan göra skillnad i spel (tex nere i en gravkammare) men när man sitter runt lägerelden kan man göra lite extragrejer med magi utan att det kostar VP. Det kanske inte ens behövs faktiska besvärjelser för det utan magin bara påverkar saker runt dem. Att spelaren bara beskriver dem helt enkelt.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,004
Klart trollkarlarna ska få betala priset för sin fåfänga med kostnader. Att spelarna är mesiga och tänker på spelet i någonslags meta-tänk är ju upp till dem.
När jag spelade trollkarl Warhammer började jag varje morgon att lägga en renhetsbesvärjelse så att mina kläder, Var klanderfria och det i ett system där magin verkligen kan korrumpera dig och förvrida dig till kaos.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,491
Location
En mälarö
Det är en tanke förstås. Men "öppna och stänga dörrar" är en i rollspelssammanhang mycket "mäktig" kraft som potentiellt gör att en massa fällor som annars skulle utgöra en utmaning blir lite blähä. Likaså "låsa/låsa upp". Så det är en avvägning mellan att ge saker gratis till trollisarna som kortsluter andra roller i gruppen och att ha en liten kostnad för det kopplat till en generös återhämtningsmekanik för viljepoäng.
Stämmer. Men där tycker jag nog att man snarare skulle ha gjort sådana som Bromsa fall och Låsa/Låsa upp till Nivå 1-besvärjelser istället för Trolleritrick. Och Öpnna /Stänga kunde gott få sin räckvidd minskad från 10 till 1 eller 2. Det skulle förhindra det mesta missbruket.

När det gäller sådant som man manuellt kan göra själv så tycker jag det bara ska vara marginellt bättre att använda ett Trollerítrick. Som sagt, det ska skapa stämning och flavour. Som att en trollkarl inte tänder sin pipa med tändstickor som en simpel mugglare utan med en hård blick. Sedan har jag inget större problem med att man även har praktisk nytta av Trolleritrick och att de låter en göra saker man inte annars skulle kunna. Men det ska ju en trollkarl kunna göra.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,491
Location
En mälarö
Klart trollkarlarna ska få betala priset för sin fåfänga med kostnader. Att spelarna är mesiga och tänker på spelet i någonslags meta-tänk är ju upp till dem.
När jag spelade trollkarl Warhammer började jag varje morgon att lägga en renhetsbesvärjelse så att mina kläder, Var klanderfria och det i ett system där magin verkligen kan korrumpera dig och förvrida dig till kaos.
Klart det i slutändan är upp till de enskilda spelarna. Men oavsett, om det leder till tråkigare spel, varför då inte ha regler som inte straffar de som vill spara sina krafter till när det verkligen gäller?
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,142
Location
Lund
Undrar om inte det är något jag personligen skulle husregla bort. Trolleritrick är mest till för att vara coolt/ge flavour. Om de däremot kostar att använda så hoppar många spelare över att använda dem annat än i mycket speciella fall. Jag gillar idén med trollkarlar som öppnar och stänger dörrar, häller upp ett glas vin och hänger sin hatt på rockhängaren med en diskret handvift.
Exakt detta!

Har en liknande konstruktion i mitt eget spel(system) där magiker gratis kan göra den här typen av coola trick som med SLs godkännande kan användas kreativt men i övrigt inte påverkar speldata. Dvs. ingen extra skada, bonus på färdighetsslag eller sådana saker.

Cog.
 
Top