DoD Saker jag missar när jag spelleder (nya DoD)

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,148
Location
Lund
Det är en tanke förstås. Men "öppna och stänga dörrar" är en i rollspelssammanhang mycket "mäktig" kraft som potentiellt gör att en massa fällor som annars skulle utgöra en utmaning blir lite blähä. Likaså "låsa/låsa upp". Så det är en avvägning mellan att ge saker gratis till trollisarna som kortsluter andra roller i gruppen och att ha en liten kostnad för det kopplat till en generös återhämtningsmekanik för viljepoäng.
Håller med. Den typen av förmågor får komma med lite begränsningar. T.ex. hade jag aldrig gett låsa/låsa upp som minimagi (snälla, varför användes inte det istf trolleritrick...) för det är en färdighet (dyrka lås, fingerfärdighet eller vad man nu vill kalla den) som man tar bort med en gratis förmåga isf. Öppna/stänga bara sånt som redan är öppet. Visst med kreativt tänkande kan man kanske klara sig undan någon fälla men det kan jag som SL leva med. För jag hade inte gått med på att magikern sagt att den rutinmässigt öppnar ALLA dörrar med sin minimagi. Det får man komma ihåg att säga inför en situation vid mitt spelbord :)

Cog.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,009
Klart det i slutändan är upp till de enskilda spelarna. Men oavsett, om det leder till tråkigare spel, varför då inte ha regler som inte straffar de som vill spara sina krafter till när det verkligen gäller?
Jag tycker att det är roligare om min hjälte är en fåfäng trollkarl som spenderar sina poäng på blaj som att värma sitt vin. Vilket resulterar i att han inte kan slösa en eldboll på en vätte. Det är ju ändå krigarnas sak att lösa.

Men jag gillar färg i rollspel. Klart att riddaren kan ha en flöjt som han spelar väldigt smäktade stycken på även om han saknar färdighetsvärde i det. Men det får ju inte missbrukas saknar man färdigheten kan man inte påverka meta spelet
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
667
Location
Nibiru
Undrar om inte det är något jag personligen skulle husregla bort. Trolleritrick är mest till för att vara coolt/ge flavour. Om de däremot kostar att använda så hoppar många spelare över att använda dem annat än i mycket speciella fall. Jag gillar idén med trollkarlar som öppnar och stänger dörrar, häller upp ett glas vin och hänger sin hatt på rockhängaren med en diskret handvift.
Detta övervägdes förstås fram och tillbaka. Skälet till att trolleritrick kostar 1 VP är att de inte bara är kosmetiska, utan kan ha rätt användbara effekter i rätt situationer. Till exempel är Ljus rätt användbar i en mörk grott om facklorna tar slut... Det luriga är att nästan alla trolleritrick kan vara konkret användbara i rätt situation, och då blir det inte så lyckat om de kan användas helt utan kostnad. Sen kan ju SL förstås låta en magiker skippa att kryssa VP för ett trollertrick som används i kosmetiskt syfte i en ofarlig situation där det inte finns några hot i närheten, och magikern enkelt kan ta en snabb vila efteråt.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Som att en trollkarl inte tänder sin pipa med tändstickor som en simpel mugglare utan med en hård blick. Sedan har jag inget större problem med att man även har praktisk nytta av Trolleritrick och att de låter en göra saker man inte annars skulle kunna. Men det ska ju en trollkarl kunna göra.
Jag vill nyansera det med att säga "det ska ju en mäktig trollkarl kunna göra, inte vilken nybörjare som helst."

Det du beskriver är mer Gandalf-nivå än Harry Potters första äventyr. Eller det är så jag tänker på det, att Gandalf ju måste kunna göra sånt, men att Rincewind inte kan det.
 
Top