Nekromanti Saker du ogillar eller t.o.m. hatar?

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Vi talar ofta om hur vi gör saker, vill göra saker - vad för slags saker vi tycker om att göra, skapa, spela, använda oss av osv.

Hur är det med det vi ogillar då, och varför?

Jag är rent av nyfiken med andra ord.

Själv ogillar jag - som jag kommer på nu:
Oseriösa spelledare och spelare som inte tar spelet på allvar. Man får skoja, tjoa och tjimma - klart det ska finnas humor - men inom spelet, i relation till spelet. Med andra ord vill jag skratta med spelet, inte åt det.

Oförberedda spelledare. Jag menar inte det samma som en improviserande spelledare (improviserar mycket själv), utan helt enkelt en spelledare som inte är med - som inte ligger steget före och har någon sorts kontroll. Det är tråkigt när det uppstår stora glapp med tvekan, dödtid och död stämning för att spelledaren inte vet vad han/hon ska ta sig till.

Att syssla med det administrativa i en spelvärld - som regler och lagar, ekonomi, institutioner och och mydigheter. Varför? Jag är dålig på det.

När saker är helt uppenbart rippat rakt av någonting. Det var till exempel vanligt att man som yngre fick uppleva spel i världar som var rena kopior av Tolkiens Midgård, och där äventyren var precis desamma som i någon bok eller film, eller för den delen en kopia av någon annan spelledares scenario. Inspireras ska man göra, referenser ska man ha och rippa ska man göra - men inte kopiera rakt av. Usch!

Folk som tar spelet på alltför stort allvar. Folk som tar spelet på liv och död oavsett och som inte har någon sorts faktiskt spelglädje eller humor, utan ser det mer som ett dödligt uppdrag än ett nöje - en hobby.

Folk som tar för sig för mycket och kör över de andra spelarna och helt och hållet struntar i det gemensamma.

Folk som är överdrivet regelkåta och som sätter större värde på den egna rollpersonens awesomeness genom värden, förmågor och utrustning - och som egentligen skiter i själva spelet eller gruppen bara de själva får tillfredställas genom att "levla" upp. Kort och gott då folk bara bryr sig om att bli bättre och ingenting annat.

Rollspel där man bara ska slåss och strida hela tiden.

Spelledare eller spelare som är för "by the book" och gärna börjar bråka om regler och hellre kör över spelupplevelsen än att släppa på en regelprincip. Var sak har naturligtvis sin plats och det finns rollspel där det passar sig, men i de flesta berättelserna så handlar det om spelnöjet i sin helhet - att uppleva något givande. Då är det tråkigt när någon genom löjliga principer tar död på spelet.

Folk som är taskiga mot nybörjare eller sådana som kanske inte riktigt hänger med i just det spelet. Vill man få en bra spelupplevelse så bör man istället - enligt min uppfattning - se till att alla hänger med. Med andra ord bör man hjälpa varandra istället för att sucka, klaga och göra ned folk. Jävligt dåligt socialt uppträdande helt enkelt. Usch!

Folk som tar rollen på för stort allvar och vårdar den som sitt skötebarn och som därför blockar, blockar och blockar alla andras försök till intrig och drama - bara för att slippa riskera sin egen roll. Samtidigt är för lite allvar i rollen lika illa.

Att inte respektera skillnader i spelstil. Roligt va - med tanke på vad tråden handlar om? Men det jag tycker är att man kanske inte behöver älska sin nästes spelstil men att man bör respektera den. Vissa beskriver till exempel sin roll i första person medan andra gör det i tredje person. Det är ingenting att bråka om.

När folk medvetet utför negativt metaspelande.

Nu upptäckte jag att detta för min del mest handlade om hur folk uppträder kring spelbordet, men det var just det jag kom på nu. Jag kan nog säkert komma på många fler saker som handlar om själva skapandet och det egna spelet - fast inte just nu, tyvärr.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
1. Realism
Allt som har blivit saboterat för mig i rollspelsväg har någonstans börjat med en ambition om realism, från någon dåre med Guns&Ammo-prenumeration eller för många högskolepoäng.

2. Resurshantering där resurshantering inte hör hemma
Jag är helt för hit points och potions, men när spel som Nobilis eller Spirit of the Century aktivt begränsar mängden "kul" man kan ha för sig utan att egentligen ge någon förklaring, då är jag inte med längre.

3. Meningslöst komplicerande
Jag har inget emot komplicerade regler, men då får de gärna vara undantagsbaserade (som Powers i DnD4E, mästerlig speldesign), och inte bara... omständiga (som initiativbrädet i Noir).

4. Andra världskriget och alternativ historia
Synd, för Fallen Reich ser ju oändligt läckert ut.
 

St. Brunibald

Veteran
Joined
30 Jan 2009
Messages
41
Metaspel i största allmänhet
När folk utan att de berättar det på förväg sitter på information om ett äventyr som de använder till sin fördel, eller utnyttjar sin kunskap om spelvärlden trots att deras roll inte kan hälften av det, då blir jag galen. Jag har en spelare i en av mina grupper som bara måste veta allt i förväg och visa sig duktig, även om det är helt opassande för dennes roll. Det är svårt att kontra detta beteende ibland, och jag har vid tillfällen tvingats öppet säga åt spelaren att sluta metaspela.

Slentrianboffrare
Nu kommer termen boffer från levande rollspel, men för de som inte vet vad det betyder så är det ett annat ord för strid. Jag avskyr när spelare aktivt söker upp strid bara för stridandets skull, och sedan vägrar ge sig förrens totalt kaos är skapat eller de själva är totalt nedgjorda. Jag har sedan länge en fobi för att använda värdshus i mina spel på grund av dessa idioter.

Mer kommer. Ingen tid nu dock.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Jag tycker egentligen att det är tråkigt och sällan konstruktivt att fokusera på vad man tycker illa om; och det är alldeles för lätt att trampa varandra på tårna. Därför blir min lista väldigt kort:

<ul> [*]Folk som trampar andra på tårna. Det handlar mest om folk som omedvetet trampar på tår genom att liksom utgå från att deras bild av världen automagiskt också stämmer för andra. "Såhär är det" jämfört med "såhär upplever jag det". Jag inser att alla inte kan sitta och ha lika hög grad av internet-social kommunikativ kompetens, men jag skulle önska att en del kanske tänkte efter lite innan de postade eller sade saker. Det här gäller inte bara på forum utan i verkliga livet också. Jag tycker inte om tvärsäkra uttalanden. Vill man ha konstruktiv dialog är det inte så clever att börja med att få övriga att gå i extrem försvarsställning. I rollspelssammanhang handlar det här ofta om att den egna smaken i spel är "mer utvecklad" eller "mer rätt" eller "finare" än andras. [*]Sexism. Det här är ett stort no-no för mig, inte minst för att jag vet vilken fullständigt gräslig kultur som finns bland många dator/konsollspelsgamers av manligt kön. jag har oerhört svårt för sexistiska skämt om tjejers fysiska attribut, homosexuella eller liknande. Att sparka neråt gör jag ogärna, och jag blir illa till mods av öppen misogyni.
[/list]I spel har jag egentligen inga problem med något. Det finns vissa typer av spel som krämmer livet ur mig och som jag inte bestämt mig för om jag borde försöka lära mig hantera eller inte, och det finns spelartyper jag kanske inte i första hand väljer att spendera min tid med, men det finns nog inget beteende jag "tycker illa om" på det viset. Eon-detaljism, realismsträvan, powergaming, metaspel... Allt jag fungera, inom rätt kontext. Allt kan vara roligt eller njutbart eller givande.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Folk som trampar andra på tårna. Det handlar mest om folk som omedvetet trampar på tår genom att liksom utgå från att deras bild av världen automagiskt också stämmer för andra. "Såhär är det" jämfört med "såhär upplever jag det". Jag inser att alla inte kan sitta och ha lika hög grad av internet-social kommunikativ kompetens, men jag skulle önska att en del kanske tänkte efter lite innan de postade eller sade saker. Det här gäller inte bara på forum utan i verkliga livet också. Jag tycker inte om tvärsäkra uttalanden. Vill man ha konstruktiv dialog är det inte så clever att börja med att få övriga att gå i extrem försvarsställning. I rollspelssammanhang handlar det här ofta om att den egna smaken i spel är "mer utvecklad" eller "mer rätt" eller "finare" än andras.
Kan inte annat än hålla med och jag hoppas inte att du upplever den här tråden så grov? Om du gör det har du min personliga ursäkt eftersom det inte var utsikten för den.

Min tanke är att lufta tankar och åsikter kring det som vi upplever som negativt. Förhoppningsvis kan detta skapa diskussion. Till exempel att folk börjar bolla lite: "Aha, tycker du det är jobbigt? Jag själv har gjort så här och upplever det därför si" osv.

Och sedan är ju så förbannat nyfiken att jag faktiskt vill veta vad som kan ty sig negatit för andra inom hobbyn. =)
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Edit: En viss del av kranks inlägg får mig att se att den här tråden kan verka rent destruktiv eller provocerande. Nu säger jag inte att krank själv säger det uttryckligen, utan bara att hans ord väcker de tankarna hos mig.

Det är inte tanken med tråden. Tankar är snarare att lufta saker man har problem med, saker som inte funkar och saker man aldrig riktigt kommit överens med. Saker man ogillar har man ju ofta en visst sorts problem med. Det är en del i att lufta sin spelstil, eller önskan om spelstil. Samtidigt hoppas jag på att folk - utan duster - kan diskutera och kanske häva lite fördomar på vägen. Inte minst jag själv.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Sexism. Det här är ett stort no-no för mig, inte minst för att jag vet vilken fullständigt gräslig kultur som finns bland många dator/konsollspelsgamers av manligt kön. jag har oerhört svårt för sexistiska skämt om tjejers fysiska attribut, homosexuella eller liknande. Att sparka neråt gör jag ogärna, och jag blir illa till mods av öppen misogyni.
Högst intressant, eftersom jag tror att sexism också ofta är omedvetet, pga den kultur och människosyn vi har i stort. Som vårt samhälle föder. Jag vet till exempel inte själv om jag är sexistisk - och kan man veta det? Jag undrar till exempel i detta nu om mina kvinnliga SLP:s kanske framställs sexistiskt - för det är inte något jag någonsin tänkt på.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
- Håller helt med Krank om sexism. Att ojämlikhet mellan könen är det sista som ryker när folk gör fantasykampanjer genom att utgå från historia och plocka och ändra går mig på nerverna något vansinnigt.

- Frossande i grymhet. Grymhet passar bra i många lägen, men utdragna beskrivningar känns så mellanstadialt.

- Ultrapragmatiska äventyrare. Det blir så trist om inte personligheter ibland kommer i vägen för vad som är objektivt effektivast.

- Rampljustjuvar. Folk som alltid skall stjäla största delen av speltiden.

Sedan har jag en ganska snäv smak avseende rollspel, men för den här tråden känns det fel att räkna upp saker man inte vill spela men inte aktivt ogillar.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
- Håller helt med Krank om sexism. Att ojämlikhet mellan könen är det sista som ryker när folk gör fantasykampanjer genom att utgå från historia och plocka och ändra går mig på nerverna något vansinnigt.
Menar du att de som skapar fantasyrollspel håller hårt på de historiska skillnaderna eller att folk - spelare - själva gärna plockar in detta i fantasy i relation till historisk anda?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Pom said:
- Håller helt med Krank om sexism. Att ojämlikhet mellan könen är det sista som ryker när folk gör fantasykampanjer genom att utgå från historia och plocka och ändra går mig på nerverna något vansinnigt.
jajaja, vi har en platt värld som rider genom kosmos på ryggen av en sköldpadda, vi har magiker och drakar och orcher och troll, kungadömen som funnits i miljoner år, gudar vandrar på jorden, eteriska fält som "stör ut" elektronik (men inte hjärnor), vi har hela kosmologier som helt kastar all fysik, medicin och vetenskap ut genom fönstret...

...men vi kan ju inte ha kvinnliga riddare, det vore ju ohistoriskt. Det var ju faktiskt inte så.

Det tycker jag är... intressant.

//Krank, som medvetet jobbar med såna grejer i sina spel
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
solvebring said:
Högst intressant, eftersom jag tror att sexism också ofta är omedvetet, pga den kultur och människosyn vi har i stort. Som vårt samhälle föder. Jag vet till exempel inte själv om jag är sexistisk - och kan man veta det? Jag undrar till exempel i detta nu om mina kvinnliga SLP:s kanske framställs sexistiskt - för det är inte något jag någonsin tänkt på.
Eftersom jag ändå gör listor över alla mina SLP:er brukar jag helt enkelt fundera dels på hur jag beskriver dem (är det utseendet först? Gör jag likadant med män? Beskriver jag kvinnor med huruvida man skulle vilja ligga med dem eller inte? Snygg/ful/söt medan män blir stolta/starka/beväpnade?) och dels vilken roll de spelar (aktiva/passiva, offerroller eller inte? Hur ser det ut bland männen?)

Jag tycker inte att det är så svårt. Eller konstigt, egentligen.

Man kan inte utifrån en enstaka kvinnobild avgöra om ett spel eller en kampanj är sexistisk, det är i statistiken man ser mönstren. Om alla dina kvinnor beskrivs med "kvalitativa" utseendeattribut och främst får passiva roller eller offerroller eller får dö som motivation till hjältarna... Ja, då kanske det är något man kan fundera lite på.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Tärningspölar: Nä, jag gillar inte den mekanismen. Den är för meckig, mestadels för mig som konstruktör (jag har ingen aning om vad resultaten kan bli) eller spelledare (jag har ingen aning om vad resultaten kan bli).

Svensk och engelsk word: Av någon skum anledning tyckte någon översättare i forntiden att man inte skulle slå ctrl+b för fetstil, utan ctrl+f, varför sökfunktionen (ctrl+f) fick läggas på ctrl+b. Resultat: total förvirring när man växlar mellan jobbets Office och hemmets.

Annorlunda för annorlundighetens skull: Det finns en hel räcka med spel som gör saker på konstiga vis, inte för att det blir bättre utan för att man inte vill vara som alla andra. Det kan vara terminologi, som att kalla spelledaren för berättare eller färdigheter för skickligheter. Det kan vara skademekanismer där man gör om ett slumptal till en skadenivå genom en tabell, och sedan ackumulerar skadenivåer som om de vore hit points fast i valörerna 1, 4 och 16. Det är en sak med att J K Rowling beskriver valutorna i första Harry Potter-boken (493 knuts = 17 sickles = 1 galleon) för att visa att trollkarlar inte gör som alla andra; det är en annan sak när man är tvungen att göra det som en del av en spelmekanism.

Urballade spelare: Jag vet inte om de har ADHD eller har sovit för lite eller bara blir såna där när syret tar slut, men förr eller senare så exploderar de i knäppgökerier som mest verkar vara till för att provocera medspelarna.

viskande spelledare: Asså, det blir inte mer stämningsfullt om jag inte hör vad ni säger. Sjung ut, för helvete!

Hoppjärkor: Och det blir inte mer stämning för att ni springer runt i spelrummet heller. Sitt ner, för helvete!
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
krank said:
Pom said:
- Håller helt med Krank om sexism. Att ojämlikhet mellan könen är det sista som ryker när folk gör fantasykampanjer genom att utgå från historia och plocka och ändra går mig på nerverna något vansinnigt.
jajaja, vi har en platt värld som rider genom kosmos på ryggen av en sköldpadda, vi har magiker och drakar och orcher och troll, kungadömen som funnits i miljoner år, gudar vandrar på jorden, eteriska fält som "stör ut" elektronik (men inte hjärnor), vi har hela kosmologier som helt kastar all fysik, medicin och vetenskap ut genom fönstret...

...men vi kan ju inte ha kvinnliga riddare, det vore ju <span style="font-style: italic;">ohistoriskt</span>. Det <span style="font-style: italic;">var ju faktiskt inte så</span>.

Det tycker jag är... intressant.

//Krank, som medvetet jobbar med såna grejer i sina spel
Å andra sidan tycker jag fantasy kan vara ganska bra på att hålla det "jämställt" (kanske fel uttryck?). I alla fall vad det gäller rollspel, där det oftast inte speler någon roll om man spelar man eller kvinna - man är en cool äventyrare hur som helst. Man kan spela magiker, krigare, tjuv, lönnmördare - whatever - könet kommer aldrig i vägen. Förutom vad det kanske gäller vissa religiösa yrken och klasser iof. Där är det riktigt dåligt med kvinnlig fägring. Hm, kom just på att man nog är ytterst konservativ i det avseendet.

Hur som haver ser jag oftare att spelarna själva gör upp de här normerna vid spelbordet än att spelmakare faktiskt skriver dem. Eller är jag naiv nu eller möjligen oerfaren - alltså att jag spelat för få spel?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
solvebring said:
Eller är jag naiv nu eller möjligen oerfaren - alltså att jag spelat för få spel?
Kolla lite mer fantasybilder, vettja. Hur många kvinnor i aktiva roller och med t.ex riktig rustning snarare än ringbrynjebikini hittar du? Hur många exempelrollpersoner och SLP:er som är tjejer, och som beskrivs specifikt utifrån manligt perspektiv (snygg/söt/stora bröst). Hur ofta är exempelbilden på den prostituerade en man? Hur ofta är exempelbilden av en riddare kvinna? Och så vidare...

Det är sällan rollspelsreglerna som är problemet.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,900
Location
Port Kad, The Rim
Jag ogillar att...

...blir rälsad genom äventyr. Jag vill faktiskt att mina strategiska val ska ha betydelse.

...att råka ut för übermäktiga SLP som kan göra "vad som helst". Jag vill faktiskt kunna vidta åtgärder som biter som motståndaren, äevn om slaget förloras.

...hamna i intriger som är så mörklagda att jag som spelare inte fattar vad som händer och där min spelarroll inte kan vidtaga några konstruktiva åtgärder.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
krank said:
solvebring said:
Eller är jag naiv nu eller möjligen oerfaren - alltså att jag spelat för få spel?
Kolla lite mer fantasybilder, vettja. Hur många kvinnor i aktiva roller och med t.ex riktig rustning snarare än ringbrynjebikini hittar du? Hur många exempelrollpersoner och SLP:er som är tjejer, och som beskrivs specifikt utifrån manligt perspektiv (snygg/söt/stora bröst). Hur ofta är exempelbilden på den prostituerade en man? Hur ofta är exempelbilden av en riddare kvinna? Och så vidare...

Det är sällan rollspels<span style="font-style: italic;">reglerna</span> som är problemet.
Ah, sorry. Hade lite sned approach där. Helt plötsligt ser jag mycket väl vad du syftar på.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
...blir rälsad genom äventyr. Jag vill faktiskt att mina strategiska val ska ha betydelse.
Vi talar (har talat) ofta om rälsning men definitionerna är lite olika...

... men jag gissar på att du definierar rälsning precis som jag själva - att scenarion med strukturen "från A till B" är helt okej, så länge du själv har möjlighet att välja vägen däremellan?

... undrar solvebring som mest är nyfiken på folks tankar.
 
Top