Nekromanti Saker du ogillar eller t.o.m. hatar?

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Håller helt med dig där. Men jag ogillar mer när folk inte kan försöka anpassa sig till gruppen som helhet utan kräver att de ska bli respekterade för sin spelstil men ger inget tillbaka i form av respekt eller försök att de andra ska få spela ut sina spelstilar.



/Poseur
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
krank said:
Necross said:
OK, men jag förväntar mig iaf inte att folk är idioter.
Folk är inte idioter för att de föredrar ett annat tilltal och ett annat diskussionsklimat än vad du gör.
Dante har redan anmärkt på ditt avsnoppande av mitt inlägg. Sånt tycker jag du ska sluta med.

krank said:
Necross said:
Och med tiden tror jag internet kommer att evolvera människor till att tänka efter mer på vad de läser och svarar på. Positivt kritiskt tänkande, förhärdande kalla det vad du vill.
Eller så degenererar internet till ett avgrundhål av trollande och kommunikationsproblem eftersom de inblandade helt saknar ens grundläggande respekt för varandra. Det är så det funkar på större delen av nätet idag...
Inte de delar som jag väljer att frekventera. Det är upp till var och en att välja vilka delar av nätet som de ska ägna uppmärksamhet. Hyfsat självsanerande system.

krank said:
Det är liksom inte konstigare än att man väljer hur man uttrycker sig i vardagslivet. Börjar man med att kalla homosexuella för bögjävlar har man, oaktat lyssnarnas förmåga att tänka kritiskt, satt tonen för diskussionen på en ganska okonstruktiv nivå.
Så du jämför min åsikt om att man inte behöver linda in allt man säger i bomull med att kalla homosexuella för bögjävlar? Tycker du det var en bra jämförelse?

krank said:
Språk har flera nivåer. Genom att välja ord så signalerar man inte bara det ytliga konceptet utan även hur stor respekt man har för den man pratar med etc. Signalerar man inte att man har någon respekt så tycker jag det är självklart att man inte blir visad någon heller.
När du skriver så här, tycker du inte att det låter lite som ”öga för öga, tand för tand”? Är det din vanliga inställning till allt möjligt i livet? När nån gör nåt dumt ska man göra dumt tillbaka?
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,304
Location
Örebro
Jag hatar en del har jag kommit fram till (och med hat menar jag som alltid ogillar):

Fact before fiction. Jag gillar inte när folk gräver ned sig i detaljer och därmed sabbar stämningen. Är det intressant för storyn att pistolen egentligen har en ammokapacitet på 7, inte 10 kulor? Folk som obsessar fritt kring detaljer istället för att få till flyt kan jag irritera mig. Visst, går det på någon sekund så - men när det blir diskussioner i flera minuter så lackar jag ur.

Dålig tidskänsla. Jag ogillar när en SL delar upp gruppen, låter en spelare åka till världens ände och ändå hinna tillbaka för att vara med i händelsen som sker 20 meter bort. Sådant stör jag mig så något ofantligt på.

Bristande seriositet. Som många sagt tidigare, att på kort tid ställa in. Det är okej att ställa in om något händer, men ursäkter som "Nej, jag vill orera på stortorget om vänstermonarkins intåg i Sverige" eller "Jag är låt och behöver stilla mina lustar" är inte accetabla.

Alkohol vid spelbordet. Jag gillar det inte. Inte ens öl. Särskilt inte när somliga spelare inte kan hantera det, och blir mer "diskussionartade" (läs: stökiga och argumentativa - på ett dåligt sätt).

För störde jag mig på folk som bröt stämningen, men jag har lärt mig att leva med det.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,650
Location
Rissne
Necross said:
Så du jämför min åsikt om att man inte behöver linda in allt man säger i bomull med att kalla homosexuella för bögjävlar? Tycker du det var en bra jämförelse?
Japp, det tycker jag. Jag har stött på ganska många som tycker att det är "att linda in det" att kalla bögjävlar för homosexuella, nämligen. Jag får exakt samma argument från dem som från dig, även om ni inte delar åsikter.


Necross said:
När du skriver så här, tycker du inte att det låter lite som ”öga för öga, tand för tand”? Är det din vanliga inställning till allt möjligt i livet? När nån gör nåt dumt ska man göra dumt tillbaka?
Nu hittar du på nåtslags moralisk ansvarsdimension du vill påskinna mig här. Det vill jag bestämt ta avstånd från. Jag säger inte vad man "ska" göra. Jag menar att, rent konkret, såhär funkar det: Visar man respekt, så ökar chansen att man blir visad respekt. Man kan tycka att det är fel, dåligt, förkastligt, välja att bryta mot det, vara ett undantag, eller bara tycka att det är helt OK men köra på ändå - men det är en ganska grundläggande grej som man, tror jag, har svårt att komma ifrån.

Jag brukade också gå på som en ångvält. Sen insåg jag att mitt ångvältande skrämde bort de människor jag ville prata med. Det kanske var hemskt dumt av dem, men sådant är livet. Mitt val blev då att antingen ge upp att diskutera med de personerna eller ändra mitt sätt att uttrycka mina åsikter. Jag valde det senare. Du verkar gilla att välja det förra. Det är helt OK för min del, det är ditt val helt och hållet. Men du bör vara medveten om att om du inte visar respekt, så minskar chansen att du får någon respekt tillbaks.
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Dante said:
Nässe said:
Jag ogillar starkt att Simon är i Stockholm istället för att bo där han hör hemma och kunna spela med oss i Malmö.
Vi får ju inte <span style="font-style: italic;">heller</span> spela med honom eftersom han är en sån däringa kulturarbetare som jobbar när vi andra är lediga och vice versa. :(
+1 igen

Låt oss göra ett ryck, eftersom vi kan...
 

KamiFisk

Hero
Joined
1 Feb 2010
Messages
928
Location
Uppsala
Jävlar !!
Hade jag inte läst rubriken hade jag trott att detta handlade om en snubbe i uppsala jag spelade med en gång. (sen bara hört historier om).

1. Hans sätt är det enda sättet att spela och han klankar alltid ner på folk som spelar fel.

2. Han kan aldrig lägga ner en diskussion om något, måste alltid ha rätt.

3. Avbryter spelledaren hela tiden och säger att, nej så fungerar det inte.

4. Beskyller andra för att opta och sedan gör det själv.

5. Ställa sig upp och bli förbannad och skrika för att hans karaktär blir skadad.

6. Började krångla om fysikens lagar, när spelgruppen skulle dra ut ett städ ur ett hål i snösaga.

Oopps nu drar tiden iväg !
Tjoflöjt på er.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Tärningspölar, indiejargongen, godtyckliga belöningssystem, regelsystem som inte passar ihop med sin setting (d&d), tärningssystem där det inte är enkelt att se sannolikheten att lyckas, feats spridda i hundratals splatböcker och egentligen hela konceptet med mängder av feats att hålla ordning på.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
hjk said:
Tärningspölar, indiejargongen, godtyckliga belöningssystem, regelsystem som inte passar ihop med sin setting (d&d), tärningssystem där det inte är enkelt att se sannolikheten att lyckas, feats spridda i hundratals splatböcker och egentligen hela konceptet med mängder av feats att hålla ordning på.
Får man av nyfikenhet lov att fråga varför du ogillar tärningspölar?

(och visst menar man då när man har en hög tärningar och slår dem samtidigt?)

jag älskar att rassla massa tärningar över bordet :gremsmile:
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,937
hjk said:
Tärningspölar, indiejargongen, godtyckliga belöningssystem, regelsystem som inte passar ihop med sin setting (d&d), tärningssystem där det inte är enkelt att se sannolikheten att lyckas, feats spridda i hundratals splatböcker och egentligen hela konceptet med mängder av feats att hålla ordning på.
Av ren nyfikenhet; på vilket sätt tycker du att setting och system inte passar hop när det gäller D&D?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,650
Location
Rissne
Nässe said:
Får man av nyfikenhet lov att fråga varför du ogillar tärningspölar?

(och visst menar man då när man har en hög tärningar och slår dem samtidigt?)

jag älskar att rassla massa tärningar över bordet :gremsmile:
Min gissning är att svaret ligger här:
hjk said:
tärningssystem där det inte är enkelt att se sannolikheten att lyckas
Själv skiter jag ju i procenten utan föredrar framför allt system som går snabbt, och jag behöver möjligen kunna veta om chansen är låg, hög eller mittemellan.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
jag älskar att rassla massa tärningar över bordet
Jag antar att du är en mästare på huvudräkning. Annars kan jag inte förstå mig på nöjet i tärningspölar (om de inte räknar träffar - no less, no more). De tar lång tid att sammanställa och det segar ned processen. Ja, om man nu inte är en jävel på asasnabb huvudräkning.

Med andra ord - jag är asaseg på att räkna ihop en massa tärningar. Gillar därför enbart pölar som räknar träffar.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
regelsystem som inte passar ihop med sin setting (d&d)
Jag skulle gissa på att det beror på vad man själv väljer att definiera D&D som. Definierar man det som ett vanligt fantasyrollspel så får man genast ett något tungt, slagsfältsfuckat, trist regelsystem. Om man däremot definierar det - vilket jag själv gör - som ett powergaming-rollspel med tunga figurspelsinslag så passar dess system skitbra. Jag gillar dock inte D&D - av just den anledningen - jag spelar inte rollspel för att powergama och uppleva encounters.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Jag vet inte säkert. Känns bara så dumt att rulla fler än en tärning ner under soffan. Men jag antar att jag inte gillar momentet med att söka reda på och räkna ihop alla tärningar, och skapa utrymme att rulla dem.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Jag talar inte om d&d4 här. Men i de tidigare så fanns en massa spells som gjorde bönder överflödiga, portaler som borde knäcka den vanliga handelsekonomin och samhället borde bli ett galet övervakningssamhälle med tankeläsning och alignment-trolleri.

Även bortsett från att magisystemet inte passar i ett vanligt feodalsamhälle så var det störiga regler för att anställa level 20 karaktärer för 20 spänn om dagen.

Men, det är kanske bara inte ett spel för mig. Jag gillar realistiska grisar odlade av realistiska bönder.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
krank said:
Necross said:
Så du jämför min åsikt om att man inte behöver linda in allt man säger i bomull med att kalla homosexuella för bögjävlar? Tycker du det var en bra jämförelse?
Japp, det tycker jag. Jag har stött på ganska många som tycker att det är "att linda in det" att kalla bögjävlar för homosexuella, nämligen. Jag får exakt samma argument från dem som från dig, även om ni inte delar åsikter.
Det här är så förvirrande att knappt vågar försöka besvara det. Det är alltså samma argument, men inte samma åsikter? Att du har stött på ganska många som tycker det är att ”linda in det” att kalla bögjävlar för homosexuella så kan jag bara beklaga. Undviker själv såna kretsar, vad det nu kan vara nånstans.

krank said:
Necross said:
När du skriver så här, tycker du inte att det låter lite som ”öga för öga, tand för tand”? Är det din vanliga inställning till allt möjligt i livet? När nån gör nåt dumt ska man göra dumt tillbaka?
Nu hittar du på nåtslags moralisk ansvarsdimension du vill påskinna mig här. Det vill jag bestämt ta avstånd från. Jag säger inte vad man "ska" göra. Jag menar att, rent konkret, såhär funkar det: Visar man respekt, så ökar chansen att man blir visad respekt. Man kan tycka att det är fel, dåligt, förkastligt, välja att bryta mot det, vara ett undantag, eller bara tycka att det är helt OK men köra på ändå - men det är en ganska grundläggande grej som man, tror jag, har svårt att komma ifrån.
Ja, jo, moraliskt ansvar, eller så ställde jag bara några enkla frågor om hur du ser på saker. Jag vill främst ”påskina” att man inte behöver bemöta det som man upplever som respektlöst med samma avsaknad av respekt. Det kanske bara är korthugget formulerat, till exempel.
 
Top