Nekromanti Sago stämning

Nexus_UBBT

Veteran
Joined
29 Jan 2001
Messages
59
Location
Kungsängen
Det är ju tänkt att dod6 ska utspela sig i en sagovärld, men hur ska man skapa den atmosfär som en sagovärld har? Få spelarna att känna att de verkligen är i en saga?

"Death is lighter than a
feather, duty heavier
than a mountain."
 

Punger

Hero
Joined
9 Nov 2000
Messages
1,413
Location
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
En svår sak!

Musik och mysiga beskrivningar är väl det hetaste tipsen jag kommer på. Sedan så är ju äventyret a och ö, "Vinterskogens Hemlighet" är jättebra när det gäller den känslan. Men berätta och beskriv gärna allt med en lite mystisk knorr./images/icons/wink.gif

Jag vet att det är svår och jag vet inte om jag själv lyckas så bra. Men så som jag har hört av mina spelare så verkar det rätt okej iaf. Det blir ju inte superbra första gången. Övning ger färdighet. Kämpa på!

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>
 

Nexus_UBBT

Veteran
Joined
29 Jan 2001
Messages
59
Location
Kungsängen
Re: Eller...

Läser Sagan om ringe nu... hoppas på att hitta inspiration där...

"Death is lighter than a
feather, duty heavier
than a mountain."
 

MetalThrone

Veteran
Joined
16 Oct 2000
Messages
24
Location
Lkpg, Sweden
Re: Sago stämning, hmm nåja

Visst är det något extra att spela rollspel bland häxor och troll... men låt inte den här atmosfären ta överhand utan behåll Rollspelets sociala balans om du förstår vad jag menar...

Från en som gillar Sagor endå..

"When a man lies he murders a part of the world"
 

Hobert

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
280
I Krilles Västmark finns en del tips har jag för mig. Sen är det alltid bra att vräka på med mängder av snö. Jättemycket snö.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
För att få lite sagostämmning så kan ni ju alltid dra ner persiennerna, ha lite halvmörkt, stearinljus, bra musik, bekväma stolar och att alla är väl förberedda.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit !</font color=red>
 

outlaw

Veteran
Joined
28 Jan 2001
Messages
3
Re: Eller...

ta och läs bröderna Grimms böcker...det är sagor av den lite grövre sorten....
 

Salir

Veteran
Joined
6 Nov 2000
Messages
129
Location
Västerås
Re: Eller...

Man behöver inte läsa sagor som Sl eftersom oftast så har man fantasi. Det är nog mest Rpna som behöver läsa böcker, antingen fantasy romaner eller rollspels böcker för att förstå världen bättre.
Om alla bestämmer sig för att läsa en fantasy roman så blir det nog inget problem men om de inte orkar så...

Det är väldigt viktigt att släcka lampan, tända ljusen och sätt på bra musik i bakgrunden som t.ex. braveheart, ther rock, sista mohikanen, era m.m

"You were not ment to be someone but to stay somewhere"
 

Nexus_UBBT

Veteran
Joined
29 Jan 2001
Messages
59
Location
Kungsängen
Re: www.foxtail.nu

Måste jag ha gjort...
Har knappt hört talas om sidan.

"Death is lighter than a
feather, duty heavier
than a mountain."
 
Joined
27 Nov 2000
Messages
936
Location
Vintergatan, Jorden, Europa, Norden, Sverige, Dala
Re: Eller...

Det är nog mest Rpna som behöver läsa böcker, antingen fantasy romaner eller rollspels böcker för att förstå världen bättre.

Om det vore så lätt, min spelgrupp är alldeles för trångsynta för att läsa en bok utan bilder och har fler sidor än 50. )(

"Oderint dum metuant"
"Låt dom hata, bara de fruktar"
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: insnöat skämt.

För simulera lite lätt snöfall är bara inhandla lite konstsnö i närmaste affär, men för en snöstorm är det nog bäst effekt med en snökanon. ;-)

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Hobert

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
280
Re: Eller...

"Det är nog mest Rpna som behöver läsa böcker"

Jag skulle snarare säga att spelargruppen står och faller på att man har en god SL. En SL ska på ett bra sätt kunna måla upp ett landskap, en intrig, en SLP, en stämning osv.

Jag tror inte att det räcker med endast fantasi för att lyckas med detta. Man måste läsa böcker för att ta till sig beskrivningar, uttryck, stämningsbilder, ord och mycket annat. Genom att läsa böcker lär man sig även hur en bra historia är uppbyggd. Förmågan att gradvis bygga på stämningen fram till äventyrets höjdpunkt är en svår konst att behärska.

Visst krävs det även en del av spelarna, men medan de bara koncentrerar sig på att spela en roll så styr SL kanske ett tiotal SLP, beskriver miljön, hittar på äventyr och kampanjer, håller noga koll på alla personer spelarna möter och beräknar konsekvenser av deras agerande.

Så att spelarna är de som behöver läsa mest böcker för att få inspiration håller jag inte med om.
 

Hobert

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
280
Eh, ne!

"Det är nog mest Rpna som behöver läsa böcker"

Jag skulle snarare säga att spelargruppen står och faller på att man har en god SL. En SL ska på ett bra sätt kunna måla upp ett landskap, en intrig, en SLP, en stämning osv.

Jag tror inte att det räcker med endast fantasi för att lyckas med detta. Man måste läsa böcker för att ta till sig beskrivningar, uttryck, stämningsbilder, ord och mycket annat. Genom att läsa böcker lär man sig även hur en bra historia är uppbyggd. Förmågan att gradvis bygga på stämningen fram till äventyrets höjdpunkt är en svår konst att behärska.

Visst krävs det även en del av spelarna, men medan de bara koncentrerar sig på att spela en roll så styr SL kanske ett tiotal SLP, beskriver miljön, hittar på äventyr och kampanjer, håller noga koll på alla personer spelarna möter och beräknar konsekvenser av deras agerande.

Så att spelarna är de som behöver läsa mest böcker för att få inspiration håller jag inte med om.
 

Edgar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
273
Location
Göteborg, Sverige
blurp

Hehe..
Använder just detta i ett scenario som jag hoppas på att det kommer bli ett konventsscenario. Se bifogad pdf fil...

//Kalle
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,445
Location
Helsingborg
Re: Eh, ne!

"<EM>Man måste läsa böcker för att ta till sig beskrivningar, uttryck, stämningsbilder, ord och mycket annat</EM>"
Jag läser rätt mycket böcker och jag har faktiskt fått hjärnsläpp utav det.

/[color:green]Han</font color=green> som knappt har skrivit ett vettigt äventyr sedan 5 år tillbaka
 
Top