Nekromanti >Sagan om ringen

BJD

Veteran
Joined
5 May 2001
Messages
16
Alla som läst sgan om ring en är bäst. Visst är Tolkien bäst ochså.
Ge era kommentarer till mig!
 

Punger

Hero
Joined
9 Nov 2000
Messages
1,413
Location
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Asså...

...det finns väl inte så mycket att säga. Du kör ju på och säger att han (Tolkien) är bäst och jag håller med. Jag har dock inte läst så mycket olika fantasy så egentligen så är jag kanske inte rätt man att avgöra om han är bäst eller ej!

Blir härligt när filmerna kommer också... jag ska själv ner till NZ då så det blir grejt!

Snäll människor låt nu detta inte bli en "'författare' vs. 'författare'"-tråd. Det handlar ju ändå bara om åsikter.

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Asså...

Visst är Tolkien bra det kan vi nog alla enas om, men jag undrar om inte den här tråden hör hemma på "Sf och fantasy kultur" forumet.
 

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
Rekommendation...

...från en som tycker att Tolkien är NÄST bäst...

Tolkien är bra, det är de flesta överens om, men trots att jag älskar Tolkiens verk, så finns det faktiskt en kille som tar hem titeln som bäst i mina ögon, och det är George Martin.
Hans Song of Ice and Fire är rysligt bra. Den har en utomordentlig miljö, egenpåhittade varelser (inte kopierade orcher/alver/dvärgar från tolkien), bra språk, spännande intriger, intressanta personligheter, och faktiskt alla kriterier jag kan komma på...

Till er som inte håller med:
Jag gjorde detta inlägg enbart för att tipsa om en relativt okänd men bra författare, som har en enorm potential, och är inte ute efter att säga att ni andra har fel, utan bara att säga att det finns en som jag tycker är värd att läsa, och alla jag frågat håller med mig.
Jag är inte ute efter att skapa en fet debatt/polsk riksdag, och alla får tycka vad de vill...

Men även jag tycker att Tolkien är något av en mästare, och därför kan George Martin uppmärksammas...

...ty enligt mig är han mästaren...

"He who conquers the past, commands the future.
He ho commands the future, conquers the past."
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Rekommendation...

När man skriver fantasy så tycker iallafall jag att handlingen, miljön och personerna är viktigare än att man är jätteorginell när det gäller att hitta på egna varelser. Men det är sant att många bra amerikanska och engelska fantasyförfattare får väldigt lite uppmärksamhet i lilla Sverige. Här domineras fantasyscenen av ett fåtal stora spelare.
 

trollet

Warrior
Joined
5 Dec 2000
Messages
320
Location
jönköping
visst sagan om ringen och tolkien är bäst. det är dom bästa fantasy böcker som jag har läst./images/icons/smile.gif
 

Nightfang

Warrior
Joined
22 Jan 2001
Messages
230
Location
Home is where ever I sit down...
*Snyft*

Det betyder att jag är sämst... *snyft*... jag måste erkänna att jag inte har läst dom än /images/icons/frown.gif... men jag skall läsa dom innan filmerna släpps!

Nightfang som aldrig orkar läsa några böcker...

I am finding myself walking into insanity, and I have crossed the point of no return...
 

Anakha

Warrior
Joined
19 May 2000
Messages
266
Location
Örnsköldsvik, Ångermanland, Norrland, Sverige, Nor
Re: Rekommendation...

"När man skriver fantasy så tycker iallafall jag att handlingen, miljön och personerna är viktigare än att man är jätteorginell när det gäller att hitta på egna varelser"

Det stämmer naturligtvis men det är ju gaaaanska tråkigt när en massa författare skriver om samma gamla alver, dvärgar osv.

/Anakha
"Jag kom, jag såg, jag skrev ett inlägg"
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Rekommendation...

Man kan faktiskt ge sin egen bild av de klassiska fantasy folkslagen. Det är klart att man inte måste köra med en massa stereotyper. Men det blir lätt så att de nya raserna bara är dåliga kopior av alver och dvärgar eller att halva boken går åt till fantastiska presentationer av nya raser, den ena mer häpnadsväckande än de andra.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Du har rätt. Så klart

Jag var bara lite pedantisk men sån är jag/images/icons/wink.gif
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Tolkienuppfinningar?

egenpåhittade varelser (inte kopierade orcher/alver/dvärgar från tolkien)

Det är möjligt att jag feltolkar det du skriver, men det verkar som om du menar att Tolkien skulle varit den som uppfunnit dvärgar, alver och orcher. Dessa är mytologiska varelser som förekommit i diverse berättelser sedan lång tid tillbaka. Tolkien (som var professor i nordisk mytologi har jag för mig) kände väl till dessa gamla sagor och lånade från dem till sina berättelser. Ett annat exempel på detta är namnet på hans värld, Midgård, som han fått från vikingarnas tro.
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Re: Tolkienuppfinningar?

Nja, visserligen är det sant att dvärgar(gnomes) och alver(elfs/ elves) har funnits i lite obestämd form före Tolkien så måste ju det defenitivt sägas att det var han som stöpte dem i Fantasy-formen som vi känner dem: Pga Tolkien är exempelvis Dvärgar mästersmeder och alver rätt fagra normalstora individer (i stället för små pysslingar som i sagan). Sen var det ( vad jag vet) Tolkien som uppfann orcher( fast inte troll, som ju hör hemma i anglosaxisk och nordisk mytologi). Det är intressant att notera, precis som signaturen Dante påpekar i DoD-forumet, att orcherna har kommit att få grön hud i många fantasy(roll)spel i motsats till de ursprungliga Tolkien orcherna, som hade grå eller svart hud, så viss vidare utveckling skedde därefter...
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Själv har jag läst trilogin åtta gånger, så jag är nog inte i riskzonen. Den är lika underbar varenda gång.

Place upon my tomb the head of Minamoto Yoritomo.
/Taira Kiyomori
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Tolkienuppfinningar?

"Pga Tolkien är exempelvis Dvärgar mästersmeder och alver rätt fagra normalstora individer (i stället för små pysslingar som i sagan)."

Nej, det är på grund av vikingasagorna som dvärgarna är mästersmeder och på grund av kelterna som alverna är rätt fagra normalstora individer.

Dvärgarna smidde Frejs skepp, Odens spjut, Sivs hår, en galt (!) åt Tyr att rida på, ringen Draupner som var nionde natt droppade av åtta nya ringar, samt Tors hammare Mjölner. Dvärgar som mästersmeder förekommer i andra germanska och skandinaviska sagor, och på Shetlandsöarna finns en typ av älvafolk som kallas "duergar" som är mästersmeder.

Alver av den lilla pyssling-sorten har funnits hur länge som helst, och kallas ofta för "småfolket". De har väldigt lite gemensamt med Jultomtens nissar, dock. Utöver småfolken (som inte bara är elves, utan även just "gnomes", fenoderee, coblernigh, clurachaun, leprecahun, will-o-the-wisp mfl olika varianter, och väldigt få av dem är små viktorianska söta älvor med nattlinnen och fjärilsvingar) finns i keltisk mytologi också Tuatha De Danann, Daoine Sidhe och Kia Sidhe, de höga älvafolken. Dessa är långa, ståtliga, främmande och totalt livsfarliga, speciellt Kia Sidhe. En motsvarighet till dessa kan också finnas på kontinenten i form av de franska Dames Verte och de germanska Erlin (den senare låg till grunden till Goethes romantiska dikt Erlkönig, som senare tonsattes av Schubert och som varje högstadieelev torterats med i samma veva som symfonin med pukslaget, ungefär). Även i skandinavisk mytologi hittar vi långa ståtliga alver - dels i form av ljùsalfar och dokkalfar, varav åtminstone några av de förra kan vara långa och ståtliga. Frej sägs vara en av diserna, vilket verkar vara synonymt med ljùsalfar på flera ställen.

"Sen var det ( vad jag vet) Tolkien som uppfann orcher( fast inte troll, som ju hör hemma i anglosaxisk och nordisk mytologi)."

Orcherna var ursprungligen en tämligen otäck form av vättar/goblins, och namnet kommer från det mytiska havsvidundret orca.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Det har du rätt i!

Slår det mig vad gäller mästersmederna. Mmm, tänk vad lärt sällskap vi har på rollspelsforumet! Där fick vi oss en riktig lektion...
 

Flash Back

Warrior
Joined
13 Aug 2000
Messages
364
Location
Borås
Filmen

Måste säga att jag inte gillar att man gör film av böckerna. Visserligen har det redan gjorts mindre produktioner, mest tecknat.

Grejen är den att filmen har så ofantligt stora förväntningar på sig. Visst verkar det lovande, men samtidigt så känns det som om den skulle kunna rasera mycket av den värld Tolkien har givit oss läsare...


Det Förglömda: <A HREF="http://rollspel.hemployment.com" target="_new">http://rollspel.hemployment.com</A>
 

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
Re: Tolkienuppfinningar?

Jag menar inte att Tolkien hittade på dem, men han gjorde dem långt mer kände som de kreatur han får dem att framstå som. Därav var fältet fritt för att kopiera utan att göra samma research som Tolkien...

"He who conquers the past, commands the future.
He ho commands the future, conquers the past."
 
Top