Nekromanti Sagan om ringen

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Rätta mig om jag har fel...

och en riddarsaga med drakar är inte fantasy????

chrull
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Första fantasyboken...

...har jag ingen aning om vad det är... Men jag vet vilken som är tryckt mest och finns i flest utgåvor/översättningar.. Bibeln... den är visserligen ganska långtråkig, men vi snackar juh inte kvalité här..

Gamla Testamentet är väl gasnka gammalt? Vet inte om det är äldst, men historierna där i har ju funnits ett tag..

Tyvärr är ju varken författarna till de historierna kända... inte heller vem som skrev Odyssén... Men det ör inte så mycket... så länge folk förstår att tolkien inte var först... Som många verkar tro?

Och jag tror föresten jag får ut mer av mitt rollspelande om jag slipper spela det i en värld som nån annan har satt upp reglerna för.. Eftersom Tolkiens värld är så magnifik så får man väl inte ändra på den?

chrull
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Ge det till någon ny lovande stjärna istället...

"...kanske kunde rollen som Krille ges till Krister Sundelin? Jag tror att han skulle passa utmärkt?"

Nääää... han är för tjock, och saknar skådespelartalang. Sitter jämt å klagar på manuset och ståryboarden till fajterna och säger att det är orealistiskt att slåss sådär. Dessutom har han ju glasögon. /images/icons/wink.gif

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Mr Jacket

Veteran
Joined
28 Oct 2000
Messages
112
Location
Stockholm
Re: Och genast frågar man sig...

Det känner man själv, från person til person.
Eller?


Det där kan man ju tjafsa om i evigheter...
-Jac.
1 love to you all!!!!!!!!!!!
Men inget krut och mörker!
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Första fantasyboken...

<I>Bibeln... den är visserligen ganska långtråkig, men vi snackar juh inte kvalité här..</I>

Räknas inte; även ur ett icke-kristet perspektiv så är Bibeln mytologi, inte skönlitteratur. Religiösa urkunder kan knappast räknas som fantasy då författarna själva har trott på innehållet. Och då är de hinduiska Veda-böckerna hursomhelst klart äldre än GT.

<I>Tyvärr är ju varken författarna till de historierna kända... inte heller vem som skrev Odyssén...</I>

Nåt fel på Homeros?

<I>Eftersom Tolkiens värld är så magnifik så får man väl inte ändra på den?</I>

Det är väl mer en allmänt vedertagen känsla av att Tolkiens värld tillhör just John Ronald Reuel Tolkien - att det var <I>hans</I> värld och ingen annans.
Som jämförelse brukar det ses ganska acceptabelt för andra författare att göra egna utbyggnader av t.ex Lovecrafts och Howards världar - speciellt Lovecrafts.

--
Åke
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Homeros

...är det ju ingen som vet om han fanns..
Finns ju en massa teorier om vem som skrev den och när...

Men det där med bibeln får jag väl acceptera.. men det är ju fortfarande sagor... Och vi kan ju faktiskt inte vara säkra på att de som skapade historierna i GT trodde på dem... Vi kan juh inte vara säkra på nått när det gäller bibeln..

chrull
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Homeros - Världens bästa författare...

Det finns två teorier om Homeros.

Den ena att han var en blind man som berättade Odyssé och Illiaden från minnet i hexatakt (eller ngt liknande). Dvs. att han har existerat.

Den andra teorin är att han aldrig existerat. Dt baserar man på att man inte vet ngt om hans liv eller död. Plus att de två olika böckerna/historierna (odyssén resp. Illiaden) är så olika varandra i språket och konstruktionen.

Personligen hoppas jag och tror på första... Plus att jag vill att ALLA ska läsa dessa verk då verkligen är historiskt bra!

//kalcidis

Veritas Odium Parit - Sanningen Föder Hat
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Homeros i all ära..

..men inget slår det finska nationaleposet Kalevalan. Över huvud taget tycker jag att några av de bästa verken inom saga och fantasy kommer från Finland (glöm inte att det var en finne som skrev Mumintrollet). Och runometer är ju så mycket bättre än hexameter (förutom när det är mumintrollen som använder det senare, "rädsla jag aldrig har känt och ett lejon jag gladeligt nackar")

/Dnalor, finne uppå hinnan, hinnan som av hornet danats.
 

Zäta

Veteran
Joined
22 May 2000
Messages
75
Location
Göteborg.
Re: Krut i Tolkien?

"Gandalfs raketer kan ha varit magiskt "förstärkta" (för att kunna göra fyrverkerierna än mer spektakulära), men inte en effekt av ren magi (det skulle i så fall vara överflödigt att gå omvägen över fyrverkeripjäser, när man lika gärna kan anställa spektaklet med direktverkande magi)"

Det skulle ju kunna vara så att Gandalf inte skulle kunna hantera så mycket magi samtidigt, utan helt enkelt "sparade" den i pjäser.

"Däremot så är Orthancs "sprängeld" krut och inget annat

Det är ju inte alls säkert! Det skulle lika gärna kunna vara något helt annat Saruman fått med sig till Midgård, han är ju ändå en Istari, och vem vet vilka kunskaper maiar besitter!

Håll med om att det är fånigt för oss att uttala sig om magins fysiska realitet i Midgård!
Jag påpekar bara att i stort sett ingen kan veta om Tolkien använde krut i böckerna, helt enkelt.
Och förresten tror jag inte att det är själva krutet som stör, utan snarare när det används i eldvapen.


/Zäta
 

Zäta

Veteran
Joined
22 May 2000
Messages
75
Location
Göteborg.
Re: Första fantasyboken...

Jo, om man anstränger sig kan man säkert definiera fantasy flera tusen år före Kristus.

Poängen med Tolkien är att han skapade genren, oavsett om folk innan skrivit något som definieras som fantasy, så möjliggjorde Härskarringens enorma spridning att fler författare gavs chansen.

Han var helt enkelt först i den bemärkelse som räknas.

/Zäta
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Räknas inte...

"Poängen med Tolkien är att han skapade genren, oavsett om folk innan skrivit något som definieras som fantasy, så möjliggjorde Härskarringens enorma spridning att fler författare gavs chansen. Han var helt enkelt först i den bemärkelse som räknas."

Å vad hände med Robert E Howard (Conan), Edgar Rice Burroughs (Barsoom), Fritz Leiber (Fafhrd och Gråkatt) och alla andra erkända och spridda fantasyförfattare som var långt tidigare än Tolkien? Slutade man att räkna dem 1956, eller?

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Vincentus

Veteran
Joined
25 Nov 2000
Messages
56
Location
Bålsta
Re: Rätta mig om jag har fel...

Jag menar den sorts Fantasy som alla plagierar av tolkien, med alver, orcher, magiska ringar och hela faderullan...

"Amän hörru, faktiskt!"
 

Vincentus

Veteran
Joined
25 Nov 2000
Messages
56
Location
Bålsta
Re: Kättare kan du vara själv! 8)

Oj, det hade jag glömt bort, men det räknas inte... Jag menar den sorts krut som finns i till exempel Warhammer, med gevär och pistoler, kanoner och allt vad det nu är. Sånt finns inte i Härskarringen. (Förresten behövde det inte vara krut, det kunde vara nåt magiskt jox eller nåt...) [ler]

"Amän hörru, faktiskt!"
 

Zäta

Veteran
Joined
22 May 2000
Messages
75
Location
Göteborg.
Re: Räknas inte...

Jag menar alltså att han sålde så fruktansvärt många böcker att genren spreds bland de breda lagren av den västerländska civilisationens befolkning!

Respekt till de författare du räknar upp, men de kommer alltid att räknas efter Tolkien. (Punkt!)

/Zäta
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Re: Första fantasyboken...

Att folk har trott på på historierna i bibeln behöver inte betyda att de ursprungliga författarna (jag säger författare även om de förmodligen inte skrev ner dem) trodde att de var annat än vad dagens fantasyförfattare anser att deras litteratur är..

WHaLe

<A HREF="http://come.to/whale" target="_new">http://come.to/whale</A>
 

Dougald MacD

Veteran
Joined
5 Jul 2000
Messages
104
Location
Stockholm
ICKE

Pulp fiction var är och kommer alltid att vara spritt.
Har du tänkt på att just genom den stora spridningen av sword 'n sorcery och pulp hade effekt på spridningen av JRR's verk?

Dougald/Tolkien i alla ära men nån gud o guru var han inte.
 

Dougald MacD

Veteran
Joined
5 Jul 2000
Messages
104
Location
Stockholm
Re: Rätta mig om jag har fel...

Hallå, svamlar du inte lite väl mycket nu?
Orch=Engelska o Keltiska Goblins vilket även står i ringen böckerna om man läser dom på orginalspråk.
Alver o Dvärgar har funnits i dom flesta europeiska myter o legender under olika namn även så troll.
Ringar?!? Har du missat nåt som heter Niebelungen?

Så om nån har plagierat är det väl Tolkien som snodde hej villt ur nordiska, finnska, keltiska, saxiska o germanska sagor o myter. Quenya är baserat på finnskans språkrytm är inte det en stöld?

Dougald
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Nibelungen

"Ringar?!? Har du missat nåt som heter Niebelungen?"

Bli inte förvånad nu, men de flesta "glin" har faktiskt missat Nibelungen. Den närmaste kontakt som majoriteten av folk har haft är Apocalypse Now och Wagners Valkyrieritt, men jag blir allvarligt förvånad om John Doe faktiskt vet att den är en del av Die Walküre som i sin tur är en del av Nibelungens Ring.

Och att begära att man ska känna till att Nibelungens Ring komponerades av Wagner sisådär 100 år före Tolkien och att den är inspirerad av germanska folksagor... hallå, eller? Är du helt omänsklig? /images/icons/wink.gif

- Krille, som tycker att allmänbildning inte verkar vara särskilt allmän
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 
Top