Nekromanti Sagan om ringen

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,203
Location
Göteborg
Det tycks som om alla rollspelare anser att Tolkien är tråkig och ointressant. Men det är ju den bästa litteraturen som finns! Alla fantasyrollspelare (och brevbärare, flygvärdinnor, tevekommentatorer, ja ALLA) borde läsa Härskarringen. Annars får man inte ut lika mycket av rollspelet/livet.

Få din EONgrupp att börja läsa äkta fantasy!

Ät Lembas!

Din vän i kampen mot Jargier, Thalasker, Bazirker och Mundanas avskum av alla former.
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
"Det tycks som om alla rollspelare anser att Tolkien är tråkig och ointressant. Men det är ju den bästa litteraturen som finns! Alla fantasyrollspelare (och brevbärare, flygvärdinnor, tevekommentatorer, ja ALLA) borde läsa Härskarringen. Annars får man inte ut lika mycket av rollspelet/livet."

Tolkien är bra...men det är också det som är problemet. Många anser att det som finns i Tolkiens verk måste finnas i fantasy, vilket inte är fallet. Därför bör man vara försiktig med att läsa hans verk, för att undvika att hamna där.

Det som blivit är att Alver, Dvärgar och Orcher t.ex. är synonymt med fantasy, vilket inte alls är så.

Riddaren - gillar också Terry Pratchett


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Det tycks som om alla rollspelare anser att Tolkien är tråkig och ointressant.

Det tråkiga med tolkien är hur folk stirrar sig blinda på honom. Visst, han är bra och böckerna är spännande men han är inte den förste eller siste fantasyförfattaren och man kan tvista om han är den bäste... Om man tar med all kass spin-off-litteratur (slimarillion m.fl) sjunker hans medelprestation avsevärt. /images/icons/frown.gif

Trots det tycker jag också att alla bör läsa sagan om ringen... men jag tycker också att alla borde läsa Mists of Avalon av <a href="http://www.sfbok.se/kat/bf/378.htm">Marion Zimmer Bradley</a> (rip), Earthsea trilogin av <a href="http://www.sfbok.se/kat/bf/488.htm">Ursula K LeGuin</a> och gärna <a href="http://www.sfbok.se/kat/bf/218.htm">Katharine Kerr</a>s böcker om Deverry... /images/icons/smile.gif
 

Nagosh

Veteran
Joined
8 Dec 2000
Messages
6
jag måste ju säga att han e antagligen den som lagt ner mest arbete på sina böcker....(språk etc)
och längtar vi inte alla till när sagan om ringen filmerna kommer släppas jularna 2001,2002,2003...nästan så att jag har funderat på att hamna i koma lr ngtsånt så att man kan vakna upp julen2003 och se alla filmer irad...

Ska man läsa ngra andra bra böcker så ska man läsa
David Eddings: alla böcker (de som handlar om fantasy så klart inte de andra)
vet inte vad författaren heter : en mördares lärling böckerna 3st tror jag det var
och om inte mitt minne helt sviker mig så
Steven Donaldsson (tror han heter så...snyft inte bra med dåligt minne)
 

Adrian

Veteran
Joined
27 Jun 2000
Messages
89
Location
Finland
Vet inte vad författaren heter....... Mördarens Lärling 3 böcker..... Robin Hobb en otroligt spännande och välskriven bort bokserie den bästa jag läst innom fantasy ett måste..... Det är härlig lowfantasy på hovnivå när den är som bäst hela vägen igenom....

Adrian
 

Dougald MacD

Veteran
Joined
5 Jul 2000
Messages
104
Location
Stockholm
Håller med Vindhand!!

Och det måste vara första gången :)
Annan bra o mindre bra fantasy:
LeGuin's Trollkarlen från övärlden
Lieber's Swords against ... serien
Paxon's White mare Red Stallion mfl
Caroll's Narnia serie
Tove Janssons böcker om Mumintrollen(o kom nu inte o påstå att det inte är fantasy)
Astrid Lindgren Mio min mio, Ronja rövardotter, Bröderna Lejonhjärta

Dougald

Glömde bort Michael Moorcock o hans farfar Michael Moorcock:
Cornelius chronicles
Dancers at the end of time
Hawkmoon:History of the runestaff o Chronicles of castle brass
Erekosë
Elric
Corum
The nomad of time(farfar'n skrev första boken)
Mellan 40-50 väldigt bra böcker<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by dougald macd on 2000-12-28 12:52.</EM></FONT></P>
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jo, jag håller med dig att alla bör läsa den. Eftersom den håller såpass hög standard !! Men sen att det finns många andra som är MYCKET bra går heller inte att förneka.
men just Tolkien smäller högt värre faktiskt !!

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Och genast frågar man sig...

Svaret på frågan skulle jag vilja säga: att fantasy är vad man gör det till i sin egen fantasi.

Men att Tolkien stämmer välldans bra in på min deffinition på fantasy en annan historia.

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Självklart så behöver inte allt vad tolkien har gjort finnas i alla andras verk. Men just att skrev det han skrev och gjorde det väldigt bra. Så är det ju självklart att många härmar honom. på gott och ont...

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Alla fantasyrollspelare // borde läsa Härskarringen. Annars får man inte ut lika mycket av rollspelet/livet.</I>

Ska man tänka på Midgård medan man spelar nån helt annanstans så misstänker jag att det mest blir distraherande; varje spelvärld har sin egen flavor.
Den mest inbitne gamle tolkienist jag träffat är fö Anders Blixt (han kan titta ut över ett landskap och spontant kommentera precis vilken region i Beleriand det påminner honom om), och jag ser inte speciellt mycket Tolkieninfluenser i Gondica.

<I>Få din EONgrupp att börja läsa äkta fantasy!</I>

Ska tänka på't ifall jag skaffar en Eon-grupp nån gång.

--
Åke
 

Zäta

Veteran
Joined
22 May 2000
Messages
75
Location
Göteborg.
Nu använder du uttrycket "spin-off" alldeles fel. Silmarillion skrevs innan både Bilbo och Härskarringen, men de senare gavs ut före.

/Zäta
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Nu använder du uttrycket "spin-off" alldeles fel. Silmarillion skrevs innan både Bilbo och Härskarringen, men de senare gavs ut före.

Jag vet... kanske är spin-off fel ord men jag tycker att det passar. Det jag menar är att de, när jag läser dem, känns som bakgrundsarbete eller kringprodukter till de "riktiga" böckerna.
David och Leigh Eddings skrev en massa bakgrundsmaterial och legender innan de började på Belgariad. Detta material gavs senare ut i olika former men jag skulle fortfarande klassa det som spin-off. Likaså silmarillion...
De senare verken som är hopskrapade av Cristoffer Tolkien från JRRs efterlämnade papper är det ingen tvekan om vilken kategori de bör tillhöra.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Statistisk anomali

Dock så gillar jag också de böcker du föreslagit (de av dem jag läst i.a.f, resten får jag väl ta och skaffa :)
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Re: Och genast frågar man sig...

Vad är äkta fantasy?

Förmodligen finns det inget bakom det uttrycket men jag tror att Tolkien skulle hamna högst i en omröstning. Man förstår verkligen hur bra hans böcker är när även folk som inte gillar sagor och fantasy i normala fall älskar hans böcker.

C
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
I så fall...

Borde nog JK Rowling vinna just nu...

Man förstår verkligen hur bra hans böcker är när även folk som inte gillar sagor och fantasy i normala fall älskar hans böcker.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
För det första: Jag spelar inte eon...

För det andra: Det tycks som om alla rollspelare anser att Tolkien är tråkig och ointressant
det säger du ju själv.. varför ska vi då läsa tolkien?

Jag tyckte Härskarserien, med bilbo.. var jätte bra när jag läste dem... Första gången.. då gick jag i lågstadiet och förundrades över alla häftiga saker.. visserligen var det det första stora verket jag läste.. så jag tvingades ju hoppa över lite delar jag inte fattade...

Sen läste jag den igen lite senare.. Efter flera år ha hävdat att tolkien var meningen med livet... Och det var nog något av de sämsta jag läst.. den innehåller mycket av det jag klassar som skräp...

Den innehåller så konstiga saker.. JAg fattar inte hur allt går ihop.. dessutom så finns det ibland stycken på 50 sidor åtgången som inte innehåller något vettigt.. som jag dessutom fortfarande inte förstår då böckerna är skrivna på ett svårare sätt än nödvändigt..

Sen kan jag lägga till att det måste vara den tråkigast möjliga spelvärlden att spela i... Inget verkar ju kunna hända utan att hela världen påverkas.. och sånt hatar jag..

För det tredje: Jag vet inte vad lembas är.. så jag äter det inte...


chrull
 

Helgonet

Veteran
Joined
25 Dec 2000
Messages
175
Location
Uppsala
Jag har svårt att spela bra i en värld som är så definierad som Tolkiens, det känns helt enkelt inte rätt. Det var länge sedan jag läste böckerna, då tyckte jag dom var bra och helt klart har Tolkien lagt ned otroligt mycket bakgrundsarbete men att allt detta skall kunna betraktas som underhållande läsning vore konstigt. Om man nu inte förundras av språks uppbyggnad och annat...
Jag har inte läst särsklit mycket fantasy på senare år(det finns för mycket, jag drunknar) så jag vill inte jämföra kvaliteten på Tolkiens verk men även jag har drabbats av effekten av att jag läst om böcker jag tyckt varit otroligt bra och tyckt dessa vara betydligt sämre andra gången. (Belgarion bl.a.)
Vill man verkligen läsa om en serie så är ett bra tips att då läsa på originalspråket, Sagan om Ringens översättning (Ohlmarks) är ju ökänd och litteratur gör sig alltid bäst på originalspråk.


Ex nihilo nihil fit
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
Re: Och genast frågar man sig...

"Vad är äkta fantasy?"

Du Krille... Du är äkta fantasy ;P

"Ägna inte för mycket tid till att vara en bra människa, inte en jävel kommer att tacka dig för det"
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Och genast frågar man sig...

<I>Du Krille... Du är äkta fantasy ;P</I>

Så Krille finns egentligen inte?

Hm, stor idé att försöka träffa honom på nåt konvent i så fall... Fast man kanske kan övertala nån att spela honom.

--
Åke
 
Top