Sagan om ringen, hjälp mig förstå

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,928
Location
Örebro
Det här är en fråga som jag sällan lyfter med andra som älskar rollspel för den brukar ganska snabbt bli laddad men jag tänker att jag lyfter den här.

Hjälp mig förstå varför så många hyllar sagan om ringen som skönlitterärt verk för läsning!

Jag förstår verkets betydelse som ett av de skönlitterära verk som la grunden till fantasy genren, lite som Stiftelsen blev ett viktig inslag i sci-fi litteraturen, men jag har personligen svårt att se värdet i sagan om ringen som litterärt verk som fångar läsaren. Jag har försökt läsa verket vid ett antal gånger och slutar för det mesta i tredje boken (nu talar jag om berättelsen om härskarringen) för att språket fångar mig inte, berättelsen griper inte tag i mig som läsare. Istället känner jag mest att verket släcker mitt intresse för fantasy och fantastik överlag på grund av omständiga beskrivningar och utsvängningar.

Så alla som ser värdet i verket, vad är det som gör att ni ser att sagan om ringen som ett verk som räknas till ett av de bättre du läst inom fantasy litteraturen? För jag ser det inte själv och behöver hjälp att förstå exakt vad det är andra ser som i verket som läsupplevelse som jag själv inte ser.

Så att säga, jag förstår helt och hållet dess påverkan och betydelse för fantasy, det är inte det jag eftersöker förståelse för. Det jag söker förståelse för är vad som gör att folk uppskattar verket som bra skönlitterär läsning i genren fantays.
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,857
Location
Port Kad, The Rim
Ringarnas Herre är en spännande berättelse med många bottnar och en oväntad dubbelfinal som handlar om dels vad som är hjältemod (Sam Gamgee, I'm looking at you) och dels att en avgörande seger alltid åtföljs av sorg (Elrond, I'm looking at you). Tolkien bemästrar engelska språkets nyanser och skildrar det rustika lika välfångat som det högstämda. Tolkien problematiserar krig, hjältar, hopp & förtvivlan, ondska och plikt.
 
Last edited:

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,928
Location
Örebro
Ringarnas Herre är en spännande berättelse med många bottnar och en oväntad dubbelfinal som handlar om vad som är hjältemod (Sam Gamgee, I'm looking at you) och att en avgörande seger alltid åtföljs av sorg (Elrond, I'm looking at you). Tolkien bemästrar engelska språkets nyanser och skildrar det rustika lika väl som det högstämda. Tolkien problematiserar krig, hjältar, hopp & förtvivlan, ondska och plikt.
Här är en följdfråga som jag kom på mig med nu, bör jag försöka läsa verket på engelska istället? En helt ärlig fråga.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Här är en följdfråga som jag kom på mig med nu, bör jag försöka läsa verket på engelska istället? En helt ärlig fråga.
Okej, jag vet nu varför du inte gillar det. Ja du måste läsa böckerna på engelska. Man har inte läst dem om man inte läst dem på engelska. Språket är varför böckerna är magiska. Läs originalen!
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,928
Location
Örebro
Okej, jag vet nu varför du inte gillar det. Ja du måste läsa böckerna på engelska. Man har inte läst dem om man inte läst dem på engelska. Språket är varför böckerna är magiska. Läs originalen!
Tack, ja jag brukar försöka läsa verk på engelska om det är ursprungsspråket. Att jag inte gjort det med sagan om ringen beror helt enkelt på att jag fick en sådan negativ inställning mot det översatta verket att tanken inte ens slog mig att läsa verket på engelska. Så jag ska ta mig an det och sedan se över min inställning till verket.

För även om jag verkar negativt inställd till verket, så medger jag att det finns karaktärer och skildringar i verket som ändå höll mig kvar till tredje delen i trillogin när jag läste den på svenska. Det var inte bara envishet, det fanns något där som gjorde att jag ville gilla verket även om jag hade svårt att faktiskt uppskatta verket där och då.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,928
Location
Örebro
Vill bara passa på att skriva ett snabbt inlägg om att det är den här vänligheten och förståelsen som får mig att återvända till forumet. Att jag kan komma med påståenden som andra skulle angripa ganska hårt och bli vänligt bemött med vänligt sinnade ögon. Det är något som återfinns på få platser på internet :gremsmile:
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
För mig är det i första hand språket, världsbygget (unikt, originellt när det gjordes) inklusive dettas historiska djup och den konsekvens med vilken Tolkien håller fast vid sina premisser (fornnördiskt plus saga plus (sens)moral(er)). Och stämningen, föreningen av hopp och sorg över alltings förgänglighet, det är sublimt, det är livsvisdom.

Efter c 17 läsningar är böckerna inte så spännande längre, men första gången jag läste dem var de gastkramande. Tolkien tar inte till så många tricks, men det var helt medvetet; Bilbo visar att han kan skriva spännande och rappt. I Ringarnas herre gjorde han andra val.

Sen är de inga favoriter för mig längre. Böckernas korvfestande och underliggande rasism har inte åldrats så väl, och idag vill jag ha mer realistiska personer och en värld som är mer än en konservativ stofils önskedröm.

Ska man läsa på svenska ska man läsa den nya prosaöversättningen med Ohlmarks översättning av dikterna. Men helst engelska. ja. Det är Tolkens fel att jag älskar engelska.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Men nu med Ohlmarks översättning ur världen...

Vi kan väl ändå konstatera att Tolkiens verk är väldigt dominanta när det gäller människors (svenska rollspelares) erfarenhet med fantasy?

Jag gissar att om vi klistrade in "Appendix N" (alltså litteraturrekommendationerna från AD&D 1e) här, så är det väldigt många (inklusive mig själv, till ganska nyligen) som BARA läst Tolkien på hela listan?

Förtjänar Tolkiens verk den dominansen?
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,928
Location
Örebro
Förtjänar Tolkiens verk den dominansen?
Det var en bra fråga och jag tänker att borde inte det jämföras mot andra verks påverkan i andra genrer för att hitta svaret på den frågan?

Jag nämnde stiftelsen i startinlägget och även om jag förstått att den bidrog mycket till sci-fi genren så upplever jag inte att den fått lika dominant ställning i sci-fi genren. Tolkien verkar fått en mer framträdande roll som den som definierat en genrer (fantasy) och dess premiser, medan stiftelsen blev ett verk som lade grunden för begrepp och förhållning. Med förhållning tänker jag främst på sci-fi litteraturens möjlighet att beskriva samtida och historiska händelser i en framtid där den historiska och politiska cykeln går igen i form av ett imperiums fall till exempel.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
Jämfört med all annan fantasy jag började läsa Eddings, Brooks och allt vad det var så var Tolkien ganska ensam i sin enastående språkliga kvalitet. Men det var rätt längesedan jag läste Tolkien nu, så han skulle kanske inte stå sig lika väl idag.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,928
Location
Örebro
Nej, och jag vet inte om han är dominant. Sword and sorcery är trots allt äldre, och var en levande tradition när Tolkien slog igenom.
Tack för nyanseringen, en intressant diskussion skulle vara vilka verk som påverkat de olika genren under årens lopp och vilka som haft den egentliga största inverkan på genrens utveckling.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,957
Location
Linköping
Läsa Tolkien på engelska, check (i mitt nuvarande lästempo så kanske jag får till det om ett par decennier).

För att jag verkligen ska fastna för ett verk så brukar det hjälpa med en person jag verkligen kan heja på / identifiera mig med, och i härskarringen så finns det ingen Par Ohmsford eller Belgarion. Så även om Tolkiens världsbygge/"realism" spöar de båda andra, så var jag klart mer emotionellt investerad i de historierna när jag läste dem första gången (typ senare tonåren för alla tre serierna).
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,928
Location
Örebro
Läsa Tolkien på engelska, check (i mitt nuvarande lästempo så kanske jag får till det om ett par decennier).

För att jag verkligen ska fastna för ett verk så brukar det hjälpa med en person jag verkligen kan heja på / identifiera mig med, och i härskarringen så finns det ingen Par Ohmsford eller Belgarion. Så även om Tolkiens världsbygge/"realism" spöar de båda andra, så var jag klart mer emotionellt investerad i de historierna när jag läste dem första gången (typ senare tonåren för alla tre serierna).
Det här tror jag är en jätte viktig del i litteraturen vi läser och konsumerar, kan vi identifiera oss och känna igen oss i verket? Det är lite som när vi ska få barn och unga att läsa, vi börjar inte med klassiker eller litterära verk som är erkända vi börjar med verken som barn och unga kan identifiera sig i.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Tack för nyanseringen, en intressant diskussion skulle vara vilka verk som påverkat de olika genren under årens lopp och vilka som haft den egentliga största inverkan på genrens utveckling.
Howards noveller om Conan kom ju ca 20 år tidigare än Tolkiens böcker (sök på The Complete Chronicles of Conan om du vill köpa en bok), han skrev också noveller om King Kull. Jag tror en del/allt av detta finns i public domain och går att läsa direkt på internet.

Jag tror att vi som växte upp på 80-talet kan ha en onödigt negativ bild av Conan/Howard genom filmerna som väl var sådär.

Och när det gäller Sword & Sorcery så får man nog anse att Howard hör till de främsta.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,928
Location
Örebro
Howards noveller om Conan kom ju ca 20 år tidigare (sök på The Complete Chronicles of Conan om du vill köpa en bok), han skrev också noveller om King Kull. Jag tror en del/allt av detta finns i public domain och går att läsa direkt på internet.

Jag tror att vi som växte upp på 80-talet kan ha en onödigt negativ bild av Conan/Howard genom filmerna som väl var sådär.
Just Conan är jag medveten om och även medveten om att gestaltningen av honom är mer nyanserad i de litterära verken än filmerna. Ska absolut kika, för egen del förknippar jag fantays mer med den världsskildringen nämligen än den som framkommer genom Tolkien, något som gjort att jag stått i kontrast mot vänner jag spelat rollspel med som främst påverkats av Tolkiens världsskrivning.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Just Conan är jag medveten om och även medveten om att gestaltningen av honom är mer nyanserad i de litterära verken än filmerna.
Du kan hitta listor där folk rankat conan-novellerna, från enastående till usla. En del av dem är dessutom ganska lika.

Förvänta dig inte att de ska vara fria från sexism och rasism. Det är de inte.

"The Tower of The Elefant" handlar om en ung Conan, och kanske är en bra början.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,928
Location
Örebro
Du kan hitta listor där folk rankat conan-novellerna, från enastående till usla. En del av dem är dessutom ganska lika.

"The Tower of The Elefant" handlar om en ung Conan, och kanske är en bra början.
Tack för rådet, ska sätta mig och inventera. Om inte så är det här ett perfekt tillfälle att få en bredare bild och skapa sig en egen uppfattning om olika litterära verk. Det var kanske inte vad jag trodde att diskussionen skulle mynna ut i, det är däremot något jag uppskattar och är tacksam för :gremsmile:
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
För mig är Tolkien fortfarande bäst i genren, även om jag läst enskilda andra verk jag gillat lika mycket. Skälen är:

- Språket. Det är precist och genomtänkt och anpassat för budskapet så att säga. Här kan man lägga till det litterära hantverket. Även de långrandiga miljöbeskrivningarna fyller ett syfte i helheten. (De är för det mesta också rätt vackra.)

- Berättandet. Böckerna formar en helhet som är svåröverträffad. I sina teman, sin stämning och sin balans mellan det personliga och det ödesmättade. Nej, hans karaktärer är inte individer med så många gråskalor på ett modernt vis (även om de också finns i viss mån) men de är fortfarande trovärdiga inom ramen för världsbygget.

- Världsbygget så klart. Djupet och konsekvensen i hur det är konstruerat. Jag ska understryka att jag med det inte menar allt annat han skrev om sin värld utan snarare hur han låter den bakgrunden ta sig uttryck i Ringarnas herre, hur det hela tiden förmedlar en känsla av substans utan att nödvändigtvis förklaras, förmågan att slå an en känsla av äkta myt bakom fast allt är hittepå.
 
Top