Sagan om Ringen, filmerna. Så jäkla bra de är!

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,031
Location
Ereb Altor
Jag har inte sett filmerna på många, många år. Och jag har aldrig sett extended version. När min son insåg att han missat något såg vi alla tre, extended, under jullovet. Och jag blev lite blown away! Och min son med!

Ville bara säga detta, för jag har gått runt och varit glad över det ett tag nu! :)
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
Jag älskar filmerna! De är bland de bästa filmer jag vet (i alla fall ettan och trean), alla kategorier. Men till skillnad från de flesta andra anser jag att bioversionerna är överlägsna.

Möjligen skulle jag vilja ha två-tre scener extra i Fylke i början från utökade versionerna med, men annars är jag glad över allt som klippts bort. Flera scener har sämre skriven dialog, försurar pacingen, och lite till. Värst är att mycket av det som i bioversionen är subtilt och skådismässigt blir övertydliga dialoger i utökade versionen. Boromir lider mest av detta.

Galet bra i vilket fall. Jag längtar tills mina ungar är stora nog att se dem.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,783
De
Jag älskar filmerna! De är bland de bästa filmer jag vet (i alla fall ettan och trean), alla kategorier. Men till skillnad från de flesta andra anser jag att bioversionerna är överlägsna.
Ja, bioversionerna är klart bättre. Pacingen sabbas rätt mycket av tilläggen i Extended-versionerna. De är kul att se nån gång sådär, men skulle absolut säga att de vanliga versionerna bör se som de "riktiga".
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,847
Location
Off grid
Personligen tycker jag extended-scenerna är det som ger mycket av stämningen/karaktären i trilogin. Hade hellre sett att de klippt bort 25 min av onödig Peter Jackson action (typ hela Legolas) i respektive biofilm.

:t6b-2: :t6r-5:
//EvilSpook
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
597
De är bland mina absoluta favoritfilmer, definitivt. Och jag håller absolut med om att bioklippningen är vida överlägsen de förlängda versionerna, gällande tempo och scenföljd. Film är inte bara att stapla massa coolt innehåll på 3 timmar, det handlar om flöde och klipp.

En del grejer i Konungens återkomst hade jag dock velat ha lite annorlunda, i allra högsta synnerhet hur Aragorn anländer till Minas Tirith. Den elefantätande spökarmén är en urtrist lösning... Nu har jag visserligen bara läst boken en gång och är absolut ingen expert, men hade hellre sett honom anlända med en armé av blandade människor för att visa på att han samlat på sig massa folk på vägen och anammat ansvaret som kung...
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
Personligen tycker jag extended-scenerna är det som ger mycket av stämningen/karaktären i trilogin. Hade hellre sett att de klippt bort 25 min av onödig Peter Jackson action (typ hela Legolas) i respektive biofilm.

:t6b-2: :t6r-5:
//EvilSpook
Instämmer till fullo. Hade jag fått som jag ville hade jag kapat stora delar av Två Tornen (främst delen där Aragorn försvinner och kommer tillbaka) och lagt in mer av karaktärsbyggarscenerna från trean istället. Vete fasen hur man gör det pacingmässigt dock.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,486
Location
Helsingborg
En del grejer i Konungens återkomst hade jag dock velat ha lite annorlunda, i allra högsta synnerhet hur Aragorn anländer till Minas Tirith. Den elefantätande spökarmén är en urtrist lösning... Nu har jag visserligen bara läst boken en gång och är absolut ingen expert, men hade hellre sett honom anlända med en armé av blandade människor för att visa på att han samlat på sig massa folk på vägen och anammat ansvaret som kung...
Hela den där biten kändes som en annan film. Vet dock inte hur jag hade kunnat göra det annorlunda. Skräck finns ju i filmerna, med jättespindeln men jag kände att det var mer stämningsfullt med lyktgubbarna i mossen - med någonting som är farligt lockande.
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
505
Kan hålla med om att det finns bitar här och där som kunde gjorts bättre men som helhet tycker jag filmerna är fantastiska. Tycker det är bästa fantasyn som släppts på film.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,228
Jag tillhör ju dem som har en hel del invändningar mot filmerna (onödigt långa actionsekvenser, vissa persongestalningar, vissa vändningar och lösningar) - men ja, de är fantastiska! Och extended editions regerar.
 
Last edited:

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
601
Grymt! Jag såg dem med mina barn (och min flickväns barn) mellan 2016-2019, kring varje jul. Gick från jäkligt mäktigt och magisk tradition, till en också ganska go ritual med många internskämt och där ungdomarna härmade varje replik med fåniga röster och klagade på hur långa de är (vi såg extended).

Jag blir sugen på originalen igen nu, efter några års break. Mästersmitt, absolut.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,944
Några av de absolut bästa filmerna någonsin! Tror knappt att några filmer format min uppväxt lika mycket som de. Filmerna är absolut inte utan brister, men som alla vettiga människor förstår är det ingen bingobricka att avnjuta film så att räkna dåliga saker säger ändå väldigt lite om slutprodukten. Drar fortfarande citatet ”Po-tay-toes! Boil 'em, mash 'em, stick 'em in a stew!” så fort jag får chansen och har gjort så sedan filmen gick på bio 😁
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,104
Såg nyligen om dem, och även om jag inte gillar alla beslut, håller de verkligen. Tv-serien såg om möjligt ännu fattigare ut i jämförelse, också.

Extended är överlag bättre, särskilt i Fellowship, men i Return gör det att Jackson kan ge sig hän till några av sina dåliga tendenser (Paths of the Dead är det sämsta i hela trilogin).
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,104
En del grejer i Konungens återkomst hade jag dock velat ha lite annorlunda, i allra högsta synnerhet hur Aragorn anländer till Minas Tirith. Den elefantätande spökarmén är en urtrist lösning... Nu har jag visserligen bara läst boken en gång och är absolut ingen expert, men hade hellre sett honom anlända med en armé av blandade människor för att visa på att han samlat på sig massa folk på vägen och anammat ansvaret som kung...
Alltså, det är ju exakt det som händer i boken - de döda tar ihjäl piraterna, och Aragorn lastar upp de lokala trupper som stannat för att försvara sig mot dem på skeppen.
 
Top